Pienten ei-jääkiekkoaiheisten kysymysten ketju

“Taloon tulevasta 10 000 megabitin laajakaistasta taloyhtiö ostaa tuhat megaa”

Kysymys. miten ne loput megabitit,kenen käytössä ne on? Ja onko näitä taloon tulevia megabittejä tyhjän panttina paljonkin? Nämä asiat on niin vieraita mulle.

Varmaa vastausta ei ole, mutta luulen että siellä se loppu tosiaan on “tyhjän panttina”, 10 000 megaa on maksimi mitä kyseisestä kuidusta irti saadaan mutta yhtiö maksaa vain osasta. Käytännössä siis palvelu on vedetty taloon ja sopimus määrittää tuon, paljonko siitä käytetään.

Arvaukseni perustuu siihen, että vedetäänhän esimerkiksi uusiin omakotitaloihin valokuitukaapeli sisälle jakamoon asti (siis alueilla missä kuitua on tarjolla), ja asukas maksaa sitten liittymisestä sen muutaman tonnin plus käyttömaksut kun haluaa liittyä. Eli sielläkin kuitu makaa niin kauan käyttämättömänä kunnes asukas ottaa sen käyttöön.

1 tykkäys

Näkyykö Elitloppet ravit joltain kanavalta?

Näkyy, Toto TV

Joo, se oli itsellä pimeänä, mutta Telia Bonuskanavan kautta tulee tuo kanava.

Vissiin sopivasti Elian Webbi kehissä

Minkälainen äänentoisto on noin satasen bluetooth -kaiuttimissa? Kuinka hyvin soveltuvat musiikin kuunteluun puhelimen kautta?

Riippuu mitä haet.
Mulla on noin 40 euron laite ja se on kelvannut jopa musiikkialan ammattilaisen kuunteluun.
On toki “hieman” eri pohjalta kuin kalliimmat laitteet.

1 tykkäys

Onko huomenna THE MAANANTAI?

Olen vanhan liiton hevimies ja kaikki musiikkini on perinteisesti cd-levyillä.
Nyt tuli kuitenkin hommattua Spotify Premium ja sehän on oikea Pandoran lipas.
Aina ei viitsisi kotona kulkea napit korvissa, joten asiallisille bluetooth -kaiuttimille olisi käyttöä. En kuitenkaan haluaisi maksaa ihan hirveästi, joten noin satanen on kipuraja.

1 tykkäys

Näin sitä kerrotaan.
Tuostahan saisi paidankin: “Huomenna on maanantai” ja alla Tapparan logo.
Mukavasti antaa lisäpuhtia alkavaan viikkoon.

1 tykkäys

JBL Charge2:lla täällä nuoriso “luukuttaa” ja hyvältä kuulostaa, vaikkei se musiikki niin mun makuuni olekaan. Hintakin oli muistaakseni satasen luokkaa.

1 tykkäys

Minulla on JBL Charge 2 -bluetooth kaiutin. Maksaa noin satasen (esim. Power, Hifistudio) ja on kooltaan suunnilleen kynäpenaalin kokoinen. Helppo kuljettaa mukana festareilla ja yllättävän hyvin lähtee ääntä kokoon nähden. Kaiuttimesta on myös hivenen paranneltu versio Charge 3, mutta se maksaa jo selvästi (80€) enemmän enkä ainakaan itse maksaisi pienistä parannuksista tuota erotusta.

Tein aikanaan varsin perinpohjaisen vertailun eri bluetooth-kaiuttimien välillä ja lopulta mietin JBL:n ja Bosen Soundlink Minin välillä. Bosessa on arvostelujen mukaan hieman parempi ääni, mutta JBL puolestaan on “kannettavampi” ja itse tosiaan pidän kaiutinta mm. Nummirockissa aina mukana :smile:

*E: Kyseinen kaiutin toimii tarvittaessa myös puhelimen jne. latausasemana reissussa ja siitä nimi “charge”. Hintavertailussa Hifistudiosta tuon saa halvimmalla, koska ilmainen toimitus.

https://www.hifistudio.fi/fi/tuotteet/kaiuttimet/mobiilikaiuttimet/jbl-charge-2-black-roiskesuojattu/6925281906763

2 tykkäystä

No vähän tuota olen aina ajatellutkin enkä siksi ole siihen lähtenyt :slight_smile: Lainaus Wikipediasta: “Pandoran lippaaksi verrataan asioita, joita ei kannattaisi kokeilla, koska siitä seuraa ikävyyksiä.”

Itse hankin edelleen musiikin CD- ja LP-muodossa. Digitoin sitten itse kun tarvitsen tietokoneelle, puhelimeen, autoon tms. Spotifyn tarjonta ei kata aivan kaikkea, enkä vaan tykkää ajatuksesta että musiikkini olisi (tai ei olisi) olemassa ainoastaan jonkun muun hallinnoimalla serverillä. Kukaan markkina- tai lakimies ei ikinä tule ja vedä mun levyhyllystäni töpseliä irti! Näitä keski-ikäisen asenneogelmia.

1 tykkäys

Kun kerta kummiksi ryhdyit, niin isoin ja tärkein lahja lapselle on että olet edes jonkin verran läsnä tämän elämässä. Usko tai älä mutta läsnäolemisen arvoa et pysty pehmolelulla korvaamaan.

3 tykkäystä

Täältä vahvistus tähän!

Mulla on kolme (Vai neljä?) kummia. Vain yksi heistä on kasvanut mulle erittäin tärkeäksi ihmiseksi. Hänen kanssaan olen viettänyt monta kertaa enemmän aikaa kuin kahden muun kanssa yhteensä. Ei varmaan yllätä että :tappara: on edesauttanut asiaa! :wink:

1 tykkäys

Työkaverilla on työpisteellään tällainen:

Hintaa 30$ Täysin laadusta en osaa sanoa, mutta itsellenikin pitänyt tuollainen tilata, kun olen sen verran pihi, etten viitsi 100€ sijoittaa. Toisella työkaverilla on tuo JBL:n kauitin, mutta ainoa ero, jonka mallikon ja pihin korva erottaa, on varmaankin basson toistossa JBL: hyväksi, mutta itse en sellaista renkutusta kuuntele.

1 tykkäys

Mistä saa ostaa perunamakkaraa?

Nuo näyttävät tekevän, eri asia mistä niitä saa, mutta kannattaa tiedustella. Wursti on tehnyt aiemmin, mutta ilmeisesti lopettanut. Helpointa olis ehkä tehdä itse, laatukin olisi parasta. Voin neuvoa jos haluat.

Innostuin heti. Tarviiko keittiö kalustaa uusiksi jollain erikoisilla makkarantekokoneilla ennen kun pääsee asiaan?

Ei tarvitse, toki lihamylly on hyvä, mutta ensimmäisen kerran voi kokeilla ihan käsipelillä. Tarvitset jonkinnäköisen spruutan, esim. pursotinpussi. Kirjoitan tarkemmin, grillaamisketjuun.

1 tykkäys