Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Mutta olen samaa mieltä asiallisuudesta ja keskustelun syvyydestä. Ottaen huomioon, kuin “arka” aihe tämäkin on.

Tuossa HS:n jutussakin sivutaan sitä tilastollista ongelmaa, että moni “kasvissyöjä” tai “vegaani” ei välttämättä ole täysin sitä. Osa syö lihaa silloin tällöin. Tiedän itsekin vegaanin, joka syö siipiä lähes viikoittain ollessaan viikonloppuisin baanalla. Silti jollet syö liha- ja maitotuotteita, niin mahdollisuutesi kaloriylijäämään laskee merkittävästi. Paitsi jos kompensoit sitä herkuttelulla :smiley:

Liha on energiatiheänä ruokana yksi osa kokonaisuutta, kun puhutaan ylipainosta, mutta moni muukin liikunta- ja ruokailutottumus tietysti vaikuttaa. On myös monia sellaisia muuttujia, jotka voivat vääristää em. tutkimusten tuloksia. Esimerkiksi sipsi-kalja-vegaanius on vasta viime aikoina tullut “muotiin” ja sen myötä erilaisia kasvismättöjä kuten McVegan on tullut markkinoille. Energiatiheiden ruokien tarjonta kasvissyöjille on kasvanut. Aiemmin vaikkapa burgerit ovat voineet jäädä syömättä, kun kasvisvaihtoehto on puuttunut. Toinen muuttuja liittyy siihen, millaiset ihmiset alkavat kasvissyöjiksi ja kolmas on tuo vaikea määriteltävyys.

Markus Vinnari tutkii kestävän kehityksen ja ruoankulutuksen suhdetta. Hän ja muutama muukin tutkija ovat yrittäneet selvittää suomalaisten kasvissyöjien määrää, mutta se on vaikeaa.

Kyselyissä kalansyöjäkin saattaa pitää itseään vegetaristina mutta kerran vuodessa lihaa maistava vegetaristi tunnustautua lihansyöjäksi. Kasvissyöjää on vaikea määritellä yksiselitteisesti.

Vinnari arvioi, että hänen itsensä kaltaisia vegaaneja on 1–2 prosenttia väestöstä. Vegaani ei syö lihaa, kalaa, munia eikä maitotuotteita. Lihatiedotuksen vuosittain julkaisemasta kyselystä puolestaan näkee, että lihaa syömättömien osuus on viime vuodet värähdellyt virhemarginaalin sisällä noin viidessä prosentissa.

Otetaan vielä yksi aspekti tähän keskusteluun jonka olen ainakin omassa elämässä kohdannut, eli lihaa pidetään suurinpiirtein superfoodina ja ilman sitä ihminen on heikko eikä saa tarpeeksi proteiinia ja muita hivenaineita noin rankasti kärjistetysti. Tuossa muutama englanninkielinen listaus ja juttu vegaaniurheilijoista. Mukana on kehonrakentajia, NFL-ukkoja joita ilmeisesti suurenevissa määrin rupeaa vegaaneiksi, ja paljon kamppailu-urheilijoita.

Ei kai se että syö lihaa sinänsä lihota, vaan liiallisen lihan syöminen. Toki siinä mielessä monella jo se lihan vähentäminen voisi auttaa jos painon kanssa on muuten ongelmia ja lihankulutus on astetta reippaampaa. Mutta sen suhteen kokonaisuus on ennemminkin se joka ratkaisee. Ei se että syökö lihaa vai ei.

Jos vähän yksinkertaistetaan niin kroppa tarvitsee tietyn määrän proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja pärjätäkseen ja niiden suhde syödyssä ruoassa on sitten omista valinnoista kiinni. Eli ottaako energiat rasvasta, hiilareista vai lihasta, sen mukaan mikä kullekin parhaiten sopii. Suositusten mukaan energia otettaisiin hiilihydraateista seuraavana kohtuullinen määrä proteiineja ja rasvat vähäisimpänä (koska THL). Jos vähentää hiilareita niin energia tulisi ottaa rasvasta, proteiineja edelleen vain se kohtuullinen määrä ja hiilarit pienimpänä. Eri ihmisille sopii eri systeemit joten jos joku toimii sulle ja pitää kropan kunnosa ja hyvin voivana niin antaa mennä vaan.

Eettisyyden kannalta jos mietitään niin valintoja on aika monta. Itse pyrin suosimaan lihassa/kalassa (ja muissakin tuotteissa kotimaista), mutta itse metsästetty riista olisi tietysti se kaikkein eettisin vaihtoehto (ja kyllä, uskoisin että voisin itse tappaa eläimen omaksi ravinnokseni, mutta kokeillut en ole).

Ja loppuhuomiona sellainen, että proteiinin lähteenä kananmunahan on laadutaan ihan ykkönen. Eli jos ei lihaa jostain syystä saisi niin kananmunalle mentäisiin.

10 tykkäystä

Olen ryhtynyt seuraaviin toimenpiteisiin oman lihansyöntini vähentämiseksi:

  • Olen jättänyt leikkeleet pois leivän päältä. Aamuisin syön muutenkin puuroa ja iltaisin taasen yleensä salaattia, joten leikkeleet ovat turhia
  • Syön viikon aikana vähintään yhden lihattoman lounaan ja vähintään yhden lihattoman ilta-aterian. Seuraava steppi on vähintään kaksi lihatonta lounasta. Katsotaan, miten tämä etenee. Ilta-aterioilla tämä on täyttynyt helposti, sillä salaattini ei useinkaan sisällä lihaa.
  • Panostan lihan laatuun enemmän. Eli vähärasvaista kotimaista kokolihaa ja pääsääntöisesti kaikki makkarat yms. pois.

Maitotuotteita en toistaiseksi ole vähentänyt enkä lihan määrää kerta-annoksessa. Teen myös poikkeuksia edellä mainittuihin, sillä kokonaisuus ratkaisee. Itseään ei saa kuitenkaan huijata.

Yleisellä tasolla paras keino vähentää lihansyöntiä olisi mielestäni kasvisvaihtoehtojen määrän ja laadun lisääminen. Esimerkiksi Sandron/Muusan/Fafasin lounaalla ei juuri lihaa tule syötyä, kun sitä on niin vähän tarjolla suhteessa kasvisruokiin, joten lautanen tulee “automaattisesti” täytettyä kasviksilla ja Fafasissa esim. halloumisalaatti on niin hyvä, ettei lihaa kaipaa.

4 tykkäystä

Varmaan aikamoisia makuelämyksiä luvassa.

Tää on kyllä hieno juttu. Parolassa oli ainakin ihan hyvät safkat, että eiköhän ne saa mautkin kohdalleen.

2 tykkäystä

Kaipa sitä itsekin voisi jotain kirjoittaa aiheesta.

Itse olen ollut lihansyöjä pienestä pitäen (muutaman vuoden päästä 40 mittarissa). Mitä rasvaisempi pihvi, niin sitä parempi. Ja tietenkin grillattuna. Ruokavalioon on myös kuulunut makkarat, jauhelihat ja possu eri muodoissa.

Tämä siis oli tilanne vielä muutama vuosi sitten. Tapasin silloin nykyisen vaimon (joka on ollut kasvissyöjä 20 vuotta) ja aloin miettimään elämäntapoja yleisemmin. Tavoitteena on kuitenkin elää terve ja pitkä elämä.

Kumppanin myötä on tullut maisteltua erilaisia kasvisruokia ja samalla tajunnut, että kyllä sillä rintamalla riittää vaihtoehtoja ihan tarpeeksi. Pahanmakuisen tofun aika ainoana vaihtoehtona on kauan sitten loppunut. Ei siinä, kyllä kaupasta monia hirveän makuisia kasvisruokia edelleen löytää.

Miksi sitten kasvisruokaa?

Henkilökohtaisia valintojahan nämä ovat. Omalta osalta terveellisyys oli tärkein tekijä. Niin monta tutkimusta (esimerkiksi) tullut vastaan vuosien varrella punaisen lihan yhteydestä pienempään elinajanodotteeseen. Onko syynä sitten mahdollisesti syöpäriskin kasvaminen vai kovien rasvojen isomman määrän vaikutus, en tiedä. Päätin silti vähentää punaisen lihan syöntiä. Sen verran todennäköiseltä hyvät terveysvaikutukset tällä hetkellä vaikuttavat.

Aika näyttää löytyykö kasvistuotteistakin jotain riskejä, mutta näillä mennään tällä hetkellä muutamia kertoja viikossa lihan, kanan ja kalan ohessa.

Jos jotain vinkkejä kiinnostuneille voi antaa niin tässä pari:

  • Hälsans Kök tekee laadukkaita tuotteita (esim. soijanakit, soijanugetit tai kasvispyörykät ovat normaali näky omassa ruokapöydässä salaatin kyljessä)
  • Quorn tuotteet ovat myös toimivia. Varsinkin kuutiot maustettuna kastikkeessa toimii erittäin hyvin. Kananlailla, kun maustaa niin ei pitäisi pahasti epäonnistua.

Makuasioitahan nämä ovat, mutta nyhtökauralla ja härkiksellä heittäisin vesilintua. Itselle eivät kolahda ja olen yllämainituista pitänyt enemmän. Mutta eipä nekään huonoimmasta päästä ole, jos hyvin maustaa.

Ravintolarintamalla kannattaa käydä esimerkiksi hampurilaisen ystävät käydä testaamassa Naughty Burgerin Shroom Burgeria. Vielä, kun käärii salaatinlehteen sämpylän sijasta, niin ei pitäisi ähky yllättää.

Turkuun, jos sattuu eksymään (taitaa olla aika epätodennäköistä), niin VG Wok kannattaa kokeilla. Koko menu koostuu kasvisannoksista ja annokset eivät häviä lihaverrokeilleen.

8 tykkäystä

Ei taida maistua kaikille…

Soijan syöttäminen nuorille miehille on vastuutonta. Soijan tiedetään lisäävän kehon estrogeenipitoisuuksia ja vaikuttavan jopa hedelmällisyyteen! Eikö kasvisruoaksi riittäisi perinteisemmin vaikka herne- tai pinaattikeitto? kysyy PS-nuorten hallituksen jäsen Antti Eskelinen.

1 tykkäys

Ei maistu, sehän on selvä.

Tosin sen verran pitää ottaa kiinni, että tuo soija ja estrogeeni yhteys istuu yhtä tiukassa, kuin aerobisen kunnon treenaaminen ja lihasten menettäminen. Teorian tasolla yksinkertaistettuna näin, mutta ei sitten kuitenkaan.

Muistaakseni tutkimuksissa saatiin hiirillä muutoksia hieman aikaan, kun useiden viikkojen ajan injisoitiin moninkymmenkertainen annos soijaa.

2 tykkäystä

Tää menee samaan kastiin PS-kommentoinnissa kuin se kun joku persujen kansanedustaja piti “räjähtävät lepakot”-puheenvuoron taannoin tuulivoimakeskustelussa. :joy:

3 tykkäystä

Noni, kaksi kasvisruokaa viikossa romahduttaa armeijan toimintakyvyn. :unamused: On meillä melkosia ministereitä.

1 tykkäys

Tuli reissulla todettua tätä kasvissyöjien ylivaltaa, joka on monelle se ärsytyksen aihe.

Pikkubussillinen porukkaa oli reissussa ja päätti mennä pitkän päivän päätteeksi syömään. Yksi julisti välittömästi kasvisruokavalionsa ja rajasi siten useita ravintolavaihtoehtoja pois (kuulemma huono vegemenu).

Mitä luulette joustiko ravintolavalinnassa tämä yksi, vai huomattava enemmistö?

8 tykkäystä

Tuo Ei ole mikään kasvissyöjien yksinoikeus. Aina ne ruokarajoitteiset vaatii eniten huomiota.

Niinistö ei ole ilmeisesti koskaan kuullut gurkhista, jotka hyvin pitkälti marssivat nimenomaan linssikeiton ja kukkakaali curryn voimalla ja joita ainakin britit pitivät kovasti arvossa sotilaita.

Oisitte mennyt vaan enemmistön päätöksellä haluamaanne ravintolaan jos ei muuten sopua synny. Voihan tämä yksi ihminen mennä muualle syömään jos ei maistu. Turhaa yleistämistä taas tuo “kasvissyöjien ylivalta”. Kyllä se vaan on joittenkin ihmisten perusluonne tollanen joustamattomuus, ei se kasvissyöntiin sisänsä liity.

En ole koskaan kuullut kasvissyöjän sanovan, että kyllä hän nyt kerran voi joustaa ryhmän nimissä. En koskaan. Tunnen useita.

3 tykkäystä

Tehdään palstalaisten kesken bussireissu, niin tapaat varmaan useita. :smiley: Itse en ole tavannut kasvissyöjää joka ei suostuisi kompromissiin, kunhan ravintolassa joku kasvisruoka on listalla.

Edit. Lisätään vielä oma otanta kasvissyöjistä. Kun vielä söin lihaa niin seurustelin kahden kasvissyöjän kanssa yhteensä n. 3 vuotta, ja kyllä siinä varmaan kymmeniä muita kasvissyöjiä tuli tavattua vuosien varrella.

Armeijassa on nykyisinkin kasvisruokapäiviä, nyt muutaman päivän lisäyksestä on noussut kaamea haloo. Onkohan todellinen syy se, että sillä saa nimen lehteen?

Varusmiesten ruokahuollosta vastaavan Leijona Cateringin kehitysjohtaja Petri Hoffren muistuttaa, ettei varusmiehistä olla tekemässä kasvissyöjiä.
– Aiemmin meillä on ollut kahdeksan kasvisruokapäivää kuudessa viikossa. Syyskuusta lähtien niitä on samassa ajassa 12, Hoffren sanoo.

Lisäksi ministeri Niinistöä lohduttamaan: linssikeittoa ja kukkakaalipirtelöä ei varusmiesten ruokalistalta löydy.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/armeija-ei-taistele-kukkakaalipirtelon-voimalla-puolustusvoimien-kasvisruokalinjaus-tuli-taytena-yllatyksena-jussi-niinistolle-201157116

Armeijan kasvisruokapäivät ei ole mikään uusi juttu:

4 tykkäystä

Tutkimuksen toteuttanut tutkija Emma Roen sanoo, että monet miehet ovat kiinnostuneempia lihan vähentämisestä, mutta he tarvitsevat sille ensin sosiaalisen luvan.

Jos ei ole sosiaalista lupaa, on vaan pakko tilata pihvi ja todeta lakonisesti:
“Meillä on kanin kanssa diili: se ei syö minun ruokaa enkä minä sen.”

1 tykkäys

Olen tieten tahtoen ottanut asiaan vähän etäisyyttä ja lukenut aiheesta sekä puolesta, että vastaan. Samaten hieman perehtynyt muihin tulokulmiin. Tää koko topic on musta hyvä, ja valtaosin hyvää keskustelua.

Jos tutkimustuloksia ruokavalioista miettii, niin julkaistut meta- analyysit osoittaa vaihdelleen kasvisruokailun aiheuttavan pienempää riski sydäntautien ja vaihdelleen joidenkin syöpätautien kuolleisuuteen. Meta- analyyseissä n- määrät ovat monikansallisuudenkin vuoksi ihan mukavia. Mutta: jotta voisimme varmemmin spesifioida mikä mekanismi taustalla on tai mitkä aineet ovat eniten pahasta/ hyvästä lisänäyttöä tarvitaan. Se on myös selvä, että yksittäisiä tutkimuksia tullaan julkaisemaan, missä ei saada mitään eroa tai kasvissyönti on esim. haitallista terveydelle. Niin kauan, kun valtaosa tutkimuksista myötäilee kuitenkin toistensa tuloksia ja meta- analyysit osoittaa muuta, ei noiden yksittäistutkimusten näyttö tieteellisesti vielä riitä. Aukoton tästä asiasta tullaan tuskin saamaan vielä vuosikymmeniin.

Itseäni on eniten ihmetyttänyt se pilkka ja iva, mitä kasvisruoan puolesta puhuva saa ei aina, mutta usein. Vaikka data osoittaa sen olevan terveellistä. Sama ilmiö korostuu esim. jos joku ei juo alkoholia: terveysvaikutuksia tässäkin on, mutta hän on se joka joutuu perustelamaan, ei juojat. Miksi meidän kulttuuri on näin?

On varmasti totta, että puita halaavat maailmanparantajat ei herätä massassa uskottavuutta, mutta kasviruoan puolestapuhujia on muitakin,. Koko keskustelu menee ihme teloille “linssikeittoineen ja kukkakaali- pirtelöineen”. Kuten esim. Mikael Fogelholm Niinistö- kohun yhteydessä totesi näppärästi- lihassa millään mittarilla mitattuna vähempikin riittää. Kyse ei ole vain siitä, että syökö rehuja. Vaan vähentämisestä - 10 lihapullaa vs. 6.

Mä ymmärrän sen, että ihmiset ei pidä “holhouksesta”. Tämä holhous on kuitenkin osittain itse aiheutettua. Me nukumme liian vähän, liikumme liian vähän ja valtaosalla (lue: VALTAOSALLA) statistiikan mukaan ruokavalio ei ole kunnossa. Näppärästi sitten joku terveyshirmu ottaa kantaa, että “tulkaa koittaa - täältä pesee ja tarvittaessa linkoaa”. Mutta statistiikka ei puolla terveyshirmujen olevan enemmistössä - päinvastoin.
Meitä “holhotaan” juuri siksi, koska me emme osaa käyttää alkoholia vastuullisesti. Tällä esimerkillä tarkoitan esim. poliiseja. Oletteko koskaan nähneet dataa kuinka monessa prosentissa tehtäviä alkoholi on mukana. Ja jos lukuun ottaa muut päihteet - voi veljet. Päihteet, uni, ruokailu… jokaisen oma asia. Niin ainakin luulisi. Mutta silloin kuin niitä asioita hoidetaan yhteiskunnan varoilla (minun, sinun jne.) se ei ole “jokaisen oma asia”. Mun puolesta ihminen saa vetäytyä minne tahansa ja sanoutua irti kaikesta, mutta sitten on sitä myös hädän hetkellä. Jos talkoisiin ei osallistu, ei kai talkoojuhliinkaan ole asiaa?

Asiaan. Jos joku ottaa puheeksi kasvisruokavalion ja eettisyyden, tulee lentämiset jne. mukaan kuvaan. Hyviä ja tärkeitä pointteja. Mutta miksi tässä yhteydessä? Jos maailmassa tapahtuu jotain pahaa, eikö kukaan saa tehdä jotain hyvää. Vertaus: en noudata lakia, koska joku rikkoo sitä kuitenkin. Eihän siinä ole mitään järkeä. Ja miksi ampua toisen pyrkimystä johonkin “hyvään” alas. Kateutta tai omaa kyynisyyttä? Mene ja tiedä.

Olen itse ollut lukuisia kertoja hyväntahtoisessa keskustelussa kasvissyönnin puolesta. Kaikki menee hyvin, kunnes vaaditaan näyttöä jota ei oleteta löytyvän. Sitten kun löytyy, se on väärää tai salaliitto. Sitten kun siitä päästään, niin tulee “holhous”, “muut paheet joita itekkin teet” ja “hihhuli”.

Tämä ei ole provokatiivinen kirjoitus vaan ihan omaa ihmettelyä. En tuo keskusteluun mitään uuttaa kulmaa, mutta kun vähän keskustelu laimeni, niin olisi kiva kuulla muidenkin ajatuksia siitä, miksi tämä asia ei voi “edetä” yhteiskunnassamme keskustelun tasolla. Edes keskustelun - ei käytännön.

4 tykkäystä