Lähetti- ja kuljetuspalvelut (Posti, DHL, UPS, Matkahuolto, PostNord, Wolt ym.)

Olen suhteellisen kärsivällinen Postin toiminnan suhteen ja yleensä alan kaipailla pakettia jos ei viikon sisään kuulu mitään. Viime viikolla sain tavarantoimittajalta lähetyskoodin jolla voi seurailla milloin paketti olisi noudettavissa. Paketti on perjantaina lähtenyt matkaan joka on sitten jo pe-iltana keskeytynyt lajittelukeskukseen. Ja siellä se on edelleen samassa paikassa. Okei, hengitän syvään pari kertaa.

Kaikissa verkko-ostoksissa, joissa on mahdollista, valitsen paketin toimittajaksi nykyään Matkahuollon. Kahden päivän kuluttua alkaisin luultavasti vähän ihmetellä, missä paketti viipyy, mutta eipä ole vielä tarvinnut.

Juu, kerran sattui tulemaan DHL:n kautta, perjantai-iltana matkaan ja lauantaina noudettavissa automaatista.

2 tykkäystä

Matkahuollon palvelu on parantunut huimasti kun paketin voi noutaa R-kioskilta.
Muuten Matkahuollon käyttäminen Tampereella on siitä yhdestä paikasta mihin ei aurinko paista.

2 tykkäystä

Minä voin noutaa Matkahuollon pakettini pienestä K-marketista parin sadan metrin päästä. SmartPost on paljon kauempana.

Itselläni kerran kävi samanlailla. Paketti oli lajittelukeskuksessa mutta ei liikkunut sieltä mihinkään. Kysyin asiaa postin chatin kautta ja paketti olikin jo postissa mutta ilmoitusta asiasta ei vain ollut lähtenyt meikäläiselle.

Kannattaa siis kysäistä pakettia jos asia Ihmetyttää.

Piti vastata @gatecrasher in postaukseen.

Jep, seuraan vielä huomenna tapahtuuko liikettä.

Itse käytän Postia vain jos on pakko. Töissä tulee ja menee postia paljon ja tuntuu, että valitettavan paljon katoaa. Jos tilaan itselleni jotain netistä, niin jos vain muita vaihtoehtoja on, niin mielelläni siitä maksan. Viimeisin kokemus paketin lähetyksessä on TNT:stä. Hieman toki kalliimpaa, mutta paketti haettiin töistä samaan rahaan ja vietiin vastaanottajalle. Paketin sisällön hinta oli 8000€, niin ei viitsinyt kauheesti riskeerata.

Kaikenlaisia tarinoita Postista liikkuu. Ja kaikkea sitä on tullut itsekin koettua. Hyvää, pahaa ja arkea. Yksityisasiakkaana koen, että palvelut pelaa ihan hyvin ja että ongelmatilanteet jäävät elämään vahvempana. Jollain tapaa sellainen VR-efekti. Mediahan tykkää, kun voi naureskella logistiikkalimboon jääneellä paketilla.

Logistiikka-ala tuntuu olevan jonkinlainen villi länsi. Eikä ketään kiinnosta. Milloin keltäkin palveluntarjoajalta tullut kolhittu paketti, vaikka olisi erikoistarraa kyljessä. Näissä usein lähettävä taho kärsii, kun korvaavat asiakkaalle aiheutuneen mielipahan.

Mieleeni jäänyt, että joskus tilasin lenkkarit Briteistä muistaakseni maanantai-iltana ja vuorokautta myöhemmin ne oli mun oven takana. Silloin koin, että maailma on pieni. Eikä ollut edes mikään Xprezz tai muu pikapaketti vaan ihan normaali lähetys. En koskaan ole ottanut pikapakettina mitään.

Minun erikoisin kokemus Postista on kyllä tämän kesäinen Hervannan Postin ryöstö. Rahallinen menetys ei ollut suurta, mutta vähän silti harmitti. Toisaalta naurattaa ajatella, kun rosmot avaavat dollarin kuvat silmissä paketin, jossa on vähän hienonpaa maalarinteippiä.

6 tykkäystä

Postin korvauskäytännöt onkin sitten mielenkiintoisia ja tietyissä tapauksissa korvausta ei saa lainkaan tai lähettäjä on vastuussa toimituksesta (ulkomaanpaketit).

Hyvällä tuurilla kotimaanpaketista voi saada korvausta jopa huimat 20€/kg :money_mouth_face:

https://www.posti.fi/henkiloasiakkaat/apu-ja-tuki/korvausperusteet.html#

Edit. Lisätty esimerkki:

Mun mielestä se on suhteellisen loogista, että posti ei turhan paljon korvaile asiakkaalle yhtään mitään.

Toki minun näkökulmaani vääristää se, että olen itse ollut postissa töissä ja ollut tekemisissä juurikin prosessin kanssa siellä kassan toisella puolella.

Kyllä; paketteja jää jumiin ja matkalle. Kuitenkin murto-osa kaikesta siitä, mitä posti kuljettaa. Yleisesti prosessi toimii ja lähetykset löytyy kohtalaisen nopeasti; yleensä syynä “kömmähdyksille” ja myöhästymisille on inhimilliset virheet. Paketteihinhan erityisesti ulkomailta lätkitään vähän sitä ja tätä sekä tuota. Silloin saattaa olla, että asiakkaan paketti on yksinkertaisesti jollakin pisteellä luettu koneessa väärällä koodilla ja se on jäänyt siksi jumiin tai mennyt manuaalikäsittelyyn.

Ne reklamaatiot, mitä jouduin itse face-to-face hoitamaan perustui pitkälti yleensä asiakkaiden virheisiin. Postistahan kyllä neuvotaan, kun asioita kysytään ja postissa työskentelevät tietävät yllättävän paljon niistä asioista. Koulutuskin hommiin on todella hyvä.

Eli summa summarum:

  1. yleisin syy on asiakkaiden virhe (lähettäjä ei vaivaudu pakkaamaan pakettia kunnolla, ei halua maksaa vakuutetusta lähetyksestä lisää
  2. postin toimitusehdoista käy ilmi, että manuaalikäsittelyä vältetään ja tehokkaan toimituksen nimissä pakettien pitää olla pakattu hyvin ja tuotteiden hajoaminen heikon pakkaamisen vuoksi on asiakkaiden vastuulla - jos itse lähetät jotain arvokasta ja pakkaat sen banaanilaatikkoon, jossa on yksi tuote ja muuten se on tyhjä ja tuote on hajoava ja maksat lähetyksestä sen 7,90 € niin kyllä peili pitäisi tulla tutuksi

Minulla on parhaillaankin ongelma postin kanssa. Muutin 50 metrin päähän, mutta vanhan paikan postilaatikko on yhä hallinnassani. Tein osoitteenmuutoksen ja muuttoilmoituksen maistraatille Postin nettipalvelussa. Samalla siihen tuli postin kääntöpalvelu kuukaudeksi. Saman tien postimme oli 1-5 päivää myöhässä eli mikä normaalisti tulee esim. keskiviikkona, tulikin vasta seuraavalla viikolla. No, sen kesti kyllä kuukauden ajan (kääntöpalvelu on siis jo loppunut - onneksi). Aku Ankat ja sellaiset tulivat perille vaikkakin myöhässä, mutta koko aikana ei tullut yhtään laskua ja mitä muuta jäikään kadoksiin. Huomenna täytyy soitella vakuutusyhtiöön ja selvittää ovatko lähettäneet laskuja tuona aikana. Koska vanha loota on hallinnassani, niin harmittaa tosi paljon moinen kääntöpalvelu. Tai kai se sitten oli kirjaimellista: käänsivät laskuni! :joy: Reklamaatio lähtee lähiaikoina.

1 tykkäys

Tästä ryöstötapauksesta Posti ei korvannut mitään, koska vahinko oli ulkopuolisen aiheuttama. Juupa juu, voihan sitä satsata turvallisuuteen, eikä pystyttää Postia Kelan vanhaan tilaan.

Mikä johtaakin eniten Postissa tällä hetkellä korpeavaan asiaan. Herwoodin Posti oli ennen Duossa. Homma toimi asiakkaan kannalta ihan hyvin. No, Postin mielestä liian kallista ja Posti siirrettiin tien toiselle puolelle pieneen K-Marketiin. Samalla mainostettiin asiakkaille, että nyt Posti on auki jopa klo 23 asti entisen klo 20 sijaan.

Paitsi, että ei. Joulu ylätti Postin. Kaikki paketit eivät mahtunetkaan pienen K-Marketin tiloihin, jolloin Posti avasi 100m päähän, vanhan Kelan tiloihin, “väliaikaisen” pakettien noutopisteen. Oman kokemukseni mukaan noin 50 % paketeista tulee tähän jakelupisteeseen, joka on auki jopa klo 18 asti.

Pari kertaa on päässyt muutama voimasana, kun olen kahdeksan aikaan raahautunut Postiin ja tajunnut, että paketti onkin siinä ns. vpr-Postissa (väliaikainen pysyvä ratkaisu). Ja tietysti vikana noutopäivänä, koska se nyt on vaan mun tyyli.

3 tykkäystä

Tästä oli Aamulehdessäkin tuolloin juttua.

Posti ei korvaa, jos paketti varastetaan tai palaa tulipalossa yms.

Lähettäjä on velvollinen vakuuttamaan paketin riittävästi, sillä posti ei tiedä mitä paketissa on ja hoitaa vain kuljetuksen:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/lain-mukaan-paketin-lahettaja-on-vastuussa-mahdollisista-vakuutuksista-posti-ei-ole-korvausvelvollinen-jos-paketti-varastetaan-tai-se-vahingoittuu-tulipalossa-201125982/

2 tykkäystä

Joo, meilläkin oli samansuuntaisia ongelmia jouluna, kun pop-up-Posti sekoitti pakkaa aika täydellisesti. Pakettia haettiin muistaakseni kolmesta eri paikasta.

Viimeisin “siirto kentällä” oli, kun lähi-Posti siirrettiin viiden kilometrin päähän. Mikä on hyvin jännittävää, koska lähempää ja parempien liikenneyhteyksien päästä löytyy ainakin kaksi Postia. Reilun kahden kilsan ja jonkun reilun kolmen kilsan päästä.

Itselle määrittelin Oma Posti -sovellukseen haluamani Postin noutopisteen (Default) ja hyvin sinne nyytit ja paketit ovat ohjautuneet (tuon popup-posti ja ylitäydet pakettiautomaatit härdellin jälkeen).

2 tykkäystä

Lähetin kaverille perhovavan putkessa, vavan hinta 50€. Vein postin pisteeseen ällisteltäväksi putken ja saivat lähetyshinnaksi 40€. Seuraavaksi kokeilin matkahuoltoa ja rahti oli 9.50€. Postin hinnat on karanneet pilviin jo aikoja sitten.:confounded:

1 tykkäys

Mulla on käyny hyvä tuuri jos mietitään sitä lp-levy määrä minkä posti on kuljettanut mun toimeksiannosta,ei ole kuin pari kertaa ollut pari pientä kolhua, jotka ei johtanut huomautuksiin.

Osui silmiin ohjuspostin historiaa.

https://tekniikanmaailma.fi/usassa-suunniteltiin-vakavissaan-postin-lahettamista-paikasta-toiseen-ohjuksilla-seisomme-ohjuspostin-aikakauden-kynnyksella/

Muilla huonoja kokemuksia postnordista? Väittivät ,että pakettia ei voitu tuoda koska alaoven koodia ei tiedetty, todellisuudessaan kerrostalossa missä asun ei ole käytöassä alaovella koodia.

Loppulta paketti piti itsellä hakea postnordin toimipisteestä. Muualtakin kuulut ettei jakelu toimi kovin hyvin postnordilla.