Säästäminen ja sijoittaminen

Oma asunto kannattaa pitää sijoituksista ulkona ja mieltää se kodiksi, ei sijoitukseksi asuntoihin. Tasaisella sijoittamisella Reit-etf:n ei voi mennä pahasti pieleen ja luonnollisesti kannattaa valita halvimmasta päästä. Tällä hetkellä Vanguardin kaksi Reit-etf:ää lienevät markkinoiden halvimmat.

1 tykkäys

Saapa nähdä kuinka käy - onko kohtapuoliin korot nousussa? Ylellä oli pieni uutinen aiheesta:

-Oma näkemykseni on, että ohjauskorkoja nostettaisiin vuonna 2019. Markkinoilla ennakoidaan EKP:n koronnostoja ja lyhyet korot lähtevät sitä ennen nousuun, FIM-pankin pääekonomisti Timo Hirvonen ennustaa.

Korkokatossa on myös se ongelma, että se nostaa lainan määrää. Määrä taas pidentää takaisinmaksuaikaa. Lopulta 1000€ korkokatosta tulee yli 2000€ korkokatto, koska maksat yli 1000€ enemmän korkoja koko laina-aikana. Kokeilkaa vaikka 100ke / 15v lainalla ja 3% korolla (keskimääräinen euribor 2% + marginaali 1%).

1 tykkäys

Tavallaan kyllä. Itse olen kuitenkin suhtautunut omistusasunnon hankintaan kuin sijoitukseen eli omistusasunnon tulee olla myös sijoituksena järkevä ja perusteltu luonnollisesti sen lisäksi, että itse viihdyn ja haluan asua siinä. Tämä ei ollut helpoin yhtälö, koska vastaan tuli muutamia aivan loistavia _sijoitus_asuntoja, joissa en kuitenkaan itse haluaisi asua ja toisaalta asuntoja, joissa haluaisi itse asua, mutta joissa ei sijoitusmielessä ollut mitään järkeä. Jonkinlainen kompromissi oli tehtävä näiden välillä ja luonnollisesti oma viihtyvyys painottui valinnassa hieman sijoitusarvon kustannuksella, sillä yhtä useampaa kämppää en olisi saanut ostettua. Suuri osa ihmisistä tietysti ajattelee asiaa ainoastaan siltä kantilta, missä itse haluaa asua eikä kiinnitä juuri huomiota asunnon jälleenmyyntiarvoon tai vuokrattavuuteen, eikä tässäkään ole mitään pahaa, sillä käärinliinoissa ei tunnetusti niitä taskuja ole eikä perikunnan ahneudella rajoja.

Korkojen nousua on muuten povattu sitäkin jo monta vuotta ja onhan siihen syytä varautua. Täytyy ottaa sen verran takaisin, että tietysti jos pelko korkojen noususta alkaa haitata omia yöunia, niin ilman muuta korkokatto voi olla perusteltu. Korkojen nousuun voi kuitenkin varautua monella tapaa, kuten esimerkiksi ostamalla sijoitustuotteita, joiden arvo nousee korkojen noustessa tai ihan vain säästämällä. Tähän vaihtoehtoon on päätynyt mm. Oksaharju.

Itselleni tarjottiin eräästä pankista 3,6%:n korkokattoa ja jätin sen ottamatta, sillä pyrin varautumaan korkojen nousuun muulla tavoin. Jonkun kympin pari tuo olisi kai kk-tasolla tuonut lisää. Kyllähän pankit ovat tarkasti sen laskeneet, että nämä korkokatot ovat heille kannattavia ja niillä saadaan lisätuottoa nyt korkotason ollessa matalalla.

1 tykkäys

Olen vähän miettinyt juuri noita passiivi-indeksirahastojen kaveriksi. Milläs lyhenteillä nuo liikkuvat, ja miten niitä saa ostettua? Olin lukevinani, että esim. Nordnetistä ei löytyisi?

Mielestäni oma asunto on kodin lisäksi myös sijoitus tai ainakin taloudellinen sitoumus, jonka vuoksi jälleenmyynti tai vuokrauksen mahdollisuuttakin kannattaa miettiä. Elämäntilanteet kun voivat muuttua vaikka niinkin yksinkertaisesti että duunipaikan vaihtumisen vuoksi tulee muutto. Ikävää jos siinä tilanteessa ei saa kämppää kaupaksi.

Korkosuojauksesta sen verran että perinteisen korkokaton sijaan on olemassa korkoputki, jossa ideana on sopia viitekoron alaraja ja koron yläraja. Käytännössä siis tarkoittaa että jos 12kk euribor sidonnaisesta lainasta maksaa tällä hetkellä viitekorko 0 + marginaali 0.8 ja koron nousulle ei ole ylärajaa, niin korkoputken kanssa maksaa esim. 0.4 + 0.8 = 1.2, mutta korolle on yläraja 2.0 vaikkapa seuraavat 7 vuotta. Tästä voi sitten laskeskella paljonko tuon ylimääräisen 0.4:n hinta omassa lainassa on.

Lähtisin itse siitä että korkosuojauksella varaudutaan johonkin odottamattomaan tapahtumaan, joka aiheuttaa korkojen äkillisen ja ennalta arvaamattoman nousun. (pankkikriisi tms.) Oletukseni on myös että ilman tällaista tapahtumaa korot pysynevät alhaalla seuraavat parisen vuotta. Toisaalta jos sitä suojaa haluaa, niin se pitää ottaa silloin kun korot ovat alhaalla, koska nousun alkaessa suojauksen hinta nousee ja hyöty häviää. Suoja pitää myös ottaa riittävän pitkälle, esim. 7-10 vuotta ja tiedostaa että todennäköisesti siitä ainakin 2-4 vuotta menee “hukkaan”. Eli kysessä on ikään kuin palovakuutus.

1 tykkäys

VNG ja VNGI. Kyllä kaikki jenkki etf:t löytyvät Nordnetista.

1 tykkäys

Onko perää että Rovaniemi olisi hyvä paikka asuntosijoittajalle?
Halvat asunnot mutta vuokrat korkealla.
Kaveri tuskaillut mulle tuota asiaa moneen kertaan.

Hmm, nuo Vanguardit varmaan sittenkin VNQ (US of A), ja VNQI (muu maailma), eli G onkin Q?

Joo sori, muistin viimeisen kirjaimen väärin. Mutta tosiaan noissa kahdessa on käytännössä koko maailma edustettuna, toinen sijoittaa jenkkeihin ja toinen muualle. Mielestäni parhaat vaihtoehdot, ellei halua ottaa yhtiökohtaista näkemystä.

1 tykkäys

Uusimmassa Rahapodin jaksossa (joka julkaistaan nyt myös youtubessa) on ihan mielenkiintoista keskustelua “rikkaista köyhistä”, joista on täälläkin ollut puhetta. Siis ihmisistä, joilla on hyvät tulot, mutta jotka ovat talousvaikeuksissa tai elävät tiukilla. Paasi nostaa keskustelussa esiin mm. turhamaisen näyttämisen halun, mutta toisaalta myös halun saavuttaa hyvä elintaso heti opintojen jälkeen ja uskon siihen, että kyllä se ylennys/parempi palkka sieltä tulee, jolla nämäkin velat katetaan.

Jotenkin tässä nyky-yhteiskunnassa kyllä ihmetyttää se, että lainan ottamista mainostetaan aina ja kaikkialla. Jopa Tokmannilla olen kuullut nauhoitteen, että voit ostaa sieltä kamaa velaksi. “Don’t spend the money you don’t have” on ainakin itselleni yksi ihan keskeinen periaate, enkä tälläkään hetkellä maksa minkäänlaisia osamaksuja, kulutusluottoja, vippejä jne. (Asuntolaina luonnollisesti on poikkeus.) Ymmärrän vielä luottokortin käytön hätävarakassana välttämättömyysmenoihin (ruoka, asuminen jne.), mutta miksi kaikki roinat pitäisi saada heti. Sitä paitsi säästäminen jotain isompaa hankintaa varten voi olla erittäin palkitsevaakin.

5 tykkäystä

Jonkinlaisen käsityksen saat kun katot esim. Vuokraovesta tarjonnan. Jos yksiöitä ja pieniä kaksioita on hintsusti, voi päätellä, että kysyntää on. Tsekkaat sieltä vuokratasot ja Etuovesta hinnat ja alat ynnäilemään tuottolaskelmia.

Usein pienien paikkakuntien kohteissa vuokratuotto on hyvä, mutta asuntojen arvo ei nouse. Kasvukeskuksissa taas toisinpäin.

2 tykkäystä

Lisään tähän vielä “Don’t buy stuff you cannot afford”. Joidenkin asioiden pelkkä omistaminen luo huomattavia menoeriä, jotka kannattaa ottaa huomioon ennen ostopäätöstä. Tämän luulisi olevan ilmiselvää, mutta käytäntö on osoittanut jotain muuta.

2 tykkäystä

Mulle tuli vastaan Youtube-klippi, joka saattaa olla muille jo tuttu. Pätkä on peräisin muutaman vuoden takaa, mutta ainakin itselleni antoi paljonkin ajattelemisen aihetta. Tää ehkä avaa tota velaksi elämisen ilmiötä ja muutenkin kiteyttää hyvin sitä, miten talousjärjestelmä toimii.

1 tykkäys

Tuo on loistava video kyllä ja muutaman kerran olen tuon katsellut. Erityisen hienoa siinä on, että se on poliittisesti erittäin neutraali. Voisi melkein ottaa pakolliseksi peruskouluissa tuon katselemisen.

@BlueOval : Pari kaveria opiskelee Rovaniemellä. Siellä on kuulemma talvisin yllättävän kova meno päällä, kun on toisaalta opiskelijoita ja toisaalta turisteja. Kesällä melko kuollut kylä, kun moni opiskelija palaa kotiseudulleen eikä turistejakaan ole. Kannattaa tosiaan seurailla Rovaniemen asuntomarkkinoita jonkin aikaa (vuosi pari), jotta niistä saa kunnollisen käsityksen ja sitten tehdä ostopäätös. Näin ainakin itse toimisin. Tampereella Hervannan on sanottu olevan vastaavanlainen alue: Asuntojen hinnat maltilliset, mutta vuokrat lähes keskustatasoa. En ole kuitenkaan Hervantaa seurannut, joten en osaa siitä sanoa.

Vähän meinasi H&M:n kurssi pyrkiä nousemaan tuossa parin viikon aikana, mutta tänään lento loppui lyhyeen, kun firma jäi analyytikoiden tavoitteista. Voi olla, että laskettelee taas alle 200 SEKin jolloin voisi olla ehkä ostonpaikka. H&M ei vaan taida olla kovin kovassa huudossa sijoittajien mielestä, kun availevat lisää kivijalkaliikkeitä, vaikka niitä on jo ennestään vino pino.

1 tykkäys

Ei oikein lähtenyt vihaiset linnut lentoon. Annista osakkeet sai 100 kappaleeseen asti kokonaan ja tuon ylittävistä merkinnäistä 50 prosenttia. Hinta osui haarukan ylälaitaan ollen 11,50€ ja tällä hetkellä Roviota saa pörssistä 11,63€ hintaan.

Olen itse juuri aloittanu säästämään Seligsonin passiivisiin rahastoihin. Laittelen nyt itselleni maltillisen summan kaksi kerataa kuussa rahastoihin. kun kurssit tippuu sen 30-40% alan tuplata sijoituksen. Aikajänne on 16 vuotta, joten vaikka nyt ostan korkealta ennättää nousut ja laskut kohdalle osua.

Jospa sais aikaan jonkinlaisen lisä eläkkeen. Kuitenkaan mulla sijoitettuja rahoja ei olisi, en osaa säästää.

Hyvä strategia. Jos pidät tuosta kiinni parikytä vuotta ni olet taloudellisesti melko vahvoilla.

Kuten aiemminkin olen kirjoittanut, tylsät sijoitusstrategiat on usein parhaita.

Mulla on ajatuksena alkaa latoa rahaa indekseihin heti kun kurssit lähtee alaspäin. Siihen asti pudottelen osakepainoa salkusta ja siirrän rahaa omasta mielestä potentiaalisimpiin osakkeisiin. Muutaman vuoden sisään voin kertoa, oliko näkemykseni oikea.

Kuten kirjoitin, mä en osaa säästää, joten rahat on “pakkosäästössä” rahastoissa. Tuleehan niistä tietty osinkoja. Valitsin tosin kasvun, eli osingoilla ostetaan lisää osakkeita, enkä nää käteistä tililläni.

Kyllä toi pörssi kohta alas lähtee, nousu on jatkunut jo yllättävänkin pitkään ja pörssit on tapissa. Tällä hetkellä pörssistä on mun kokemuksen perusteella vaikea valita osakkeita, joilla on korkea nousu potentiaali. Jos sijoittaisin suoraan osakkeisiin, harkitsisin osakkeita, jotka maksavat hyvää osinkoa, esim. EQ, joka maksaa osingon ja pääomapalautusta.