Shakin suurmestareita täällä?

Viikonloppupähkinä. Mustan siirto! Annan joulun tienoilla vinkkiä, jollei kukaan kerro meille vastausta sitä ennen.

On muuten olemassa suomenkielinen shakkijoulukalenteri, jossa on tehtävä joka päivälle. Vilkaiskaa joilla intoa riittää: http://avainsiirto.fi/tehtavat/kategoria/50

Olisiko 1. Th1+ Kxh1 2. Dxh3+ Kg1 3. Dxg2# ?

Kemissä pelaamassa ensimmäistä virallista peliä koskaan. Aikaa 90 minuuttia per pelaaja. Minulla valkeat. Vastustaja pelasi liudan epätarkkoja siirtoja ja yhdeksäs siirtonsa oli jo pelin häviävä siirto. Pelasi Le7-f6 ja päädyttiin tähän asemaan.

Tiesin voittaneeni pelin. Minä se pelasin mielessäni sen voittavan siirron ja kasvoilleni levisi omahyväinen hymy. Valitettavasti aivo-käsi-koordinaatio petti ja käsi teki jotain muuta kuin piti. Tartuin vastustajan f7-sotilaaseen ja sillä hetkellä tajusin mitä tulin tehneeksi. Kun kuitenkin koskee vastustajan nappulaan, sehän on syötävä. Minun oli lyötävä se daamilla ja vastustaja löi daamini ratsullaan. Että sellaista. Vitutti kuin pientä oravaa talvella ja samaan aikaan nauratti. Ei tällaista olisi voinut käsikirjoittaa millään. Nyt on kaksi tuntia aikaa märehtiä ennen kuin pääsee kotimatkalle.

Keksiikö joku minkä siirron mun aivot olisi halunnut pelata?

Lähetti g5?

Ei ku siis lähetti f4

10.Lf4 on huono siirto. Niin on myös 10.Lg5. Molemmilla valkea häviää upseerin minun nähdäkseni.

10.Lf4?? Rxc3 11.gxf3 Dxf4 12.Dxf7 Kd8

10.Lg5?? Re7 11.Dd1 (tai minne vaan) Lxg5 12.Rxg5 c4 13.La4 b5

Näin äkkiseltään miettien. Saattaaa olla mustalle vieläkin parempaa. Parempia ideoita valkean kymmenenneksi?

Ai saatana. Joukkueelle 3-2-tappio, joten lisää suolaa haavoihin… No pääseepä kotiin potemaan morkkista.

Taas kotona. Noin kuuden tunnin pelireissu käytännössä kymmenen siirron vuoksi. Toki 14 siirtoa lisää pelasin ennen kuin luovutin. Edelleen syö miestä etenkin kun joukkuekin hävisi. Toisaalta syntyi tarina, jota voi kertoilla anekdoottina vielä joskus jossain tilanteessa. No hauska reissu oli joka tapauksessa hyvän seuran kera, joten ei sinänsä harakoille mennyt. Olisi varmaan voinut tyhmemmälläkin tavalla lauantai-iltapäivän käyttää.

Pelianalyysiä:

1. e4 e5 2.Rf3 Rc6 3.Lc4 Le7
Suht harvinainen mutta joskus käytetty puolustus, niin sanottu unkarilainen.

4.d4 exd4 5.Rxd4
Peli on muuttunut skotlantilaiseksi, jossa musta on pelannut lähetin e7:ään tyypillisen c5:n tai b4:n sijaan.

5…Re5?!
Oli siirto, jota en ollut koskaan nähnyt enkä tuntenut, mutta lähetti vetäytyi nätisti pysyen tähtäämässä f7:ää.

6.Lb3 a6?!
Tässä siirrossa ei paljoa pointtia ole. Tarkoitus olisi vallata keskustaa ja kehittää upseereita. Mun nappulat eivät edes halua käyttää b5:ttä.

7.O-O c5?!
Tätä siirtoa alkuun vähän säikähdin ja luulin että saatoin langeta vastustajan avausansaan. Pian kuitenkin huomasin, että pääsen ulos monellakin tapaa kuivin jaloin. Käytin kuitenkin aikaa ehkä nelisen minuuttia ennen kuin olin vakuuttunut mikä on paras tapa. Tai en siitä tiennyt, mutta totesin että pelaamani siirto on hyvä ja tuottaa minulle paremman aseman.

8.Rf3 Dc7
Jos vastustaja olisi vaihtanut ratsut (8…Rxf3 9.Dxf3) f7-sotilas olisi jäänyt erittäin heikoksi. Sitä ei voisi puolustaa laittamalla upseeria f6:eenkaan, koska minä pelaisin tietenkin e5. Hyvä siirto sinänsä.

9.Dd5
Varmaan monenlaista hyökkäysideaa tässä oli, mutta tämä oli selkeän suoraviivainen. Todella heikkoa f7-sotilasta vastaan täysillä. Tietokone näyttää mielenkiintoisen puolustuksen tätä vastaan tosin eli 9…d6 10.Rxe5 Le6 11.Dd3 dxe5 12.Lxe6 fxe6. En sitä pelin aikana nähnyt pelatessani 9.Dd5. Musta säilyttää materiaalinsa toistaiseksi, mutta kärsii sotilasrakenteessaan vahinkoa, joka takaa minulle selvän edun.

9…Lf6??
Todellinen munaus, joka sallii minulle todella vahvan hyökkäyksen siirrolla, jota saa edelleen haeskella. Se on ainoa voittava siirto, muut eivät edes säilytä valkean etua. Minä sen pelissä näin silloin kun vastustaja siirtoaan mietti. Mä olen yrittänyt miettiä mitä mun käsi teki kun tarrasi siihen f7-sotilaaseen, mutten pääse ymmärrykseen.

Vastausta tulee huomenna, jollei joku löydä haettua siirtoa ennen sitä. Valkean kymmenettä siirtoa siis haetaan ja lauta näkyy tuossa muutama viesti ylempänä kuvankaappauksessa.

Laitetaan nyt siirto jota tarjosin, mutta peruutin, kun en enää muista miksi hylkäsin. Eli Rxe5

Joo sepä se. Poistaa f7-sotilaalta suojauksen, minkä jälkeen daami voi oikeasti ottaa sen. Pelin piti jatkua 10.Rxe5 Dxe5 (10…Lxe5 johtaa välittömään mattiin) 11.Dxf7+ Kd8, minkä jälkeen esimerkiksi 12.Df8+ ja mustan asema on toivoton. Kuningas on täysin vailla suojaa ja minä pystyn tuomaan lisää nappuloita nopeasti sen kimppuun.