Shakin suurmestareita täällä?

Siirto 1.Kf1 menee pieleen siksi, että musta lähetti ratsun syödessään tekee shakin.

Kokeillaan tällaista: 1. La8! Jos musta syö lähetin, kuningas f1:een ja ratsulla matti f2:sta. Ratsua musta ei voi syödä, eikä poistua a8-h1-diagonaalilta, koska valkoinen lähetti tekisi matin f3:sta. Näin musta lähetti joutuu siirtopakon vuoksi siirtymään ruutuun, josta se ei uhkaa ratsua enää, valkea kuningas pääsee f1:een ja matti tulee sitten ratsulla tai tarvittaessa lähetillä. Vai kuinka?

2 tykkäystä

Juurikin noin! Vähän samannäköinen siirto 1. Lb7?? ei toimi ja häviääkin, koska 1…Lxb7 2.Kf1 La6 kiinnittää ratsun. Kun valkea lähetti uhraa itsensä kulmassa ei mustalla lähetillä ole mahdollisuutta sen jälkeen tulla a6-f1-diagonaalille.

Huomatkaa, että 1.La8!! laittaa mustan siirtopakkoon. Jos musta voisi halutessaan jättää siirron väliin ja jäädä e4:ään, valkea ei voisi voittaa.

1 tykkäys

Tämäkin oli yllättäen tosi siisti tehtävä. Valkean siirto ja voittoa haetaan.

Ensivilkaisulla näytti siltä, että sotilas d7:ään voittaa heti. Mutta huomioikaa että mustalla on loistava puolustusresurssi: lähetti e8:aan!!. Näillä vinkeillä kertokaa, miten valkea voittaa.

Eipä vielä mitään sittenkään. Mietitään.

En nyt keksi muuta ideaa kuin edetä sotilaalla ja korottaa se d8:ssa lähetiksi. Ajattelin myös siirtoja Lf7 ja Le2 mutta näyttäisi, että musta selviytyy niistä.

1 tykkäys

1.d7 Le8! 2.d8=L!! on oikein! Minäkin päädyin siihen poissulkumenetelmän avulla. Perusongelma on, ettei mustaa kuningasta voi päästää e8:aan, koska silloin sillä on pääsy d8:aan, mistä se ei tule hievahtamaankaan ikinä. Jätti neljä mahdollista siirtoa.

  • 1.Lf7 asettaa mustalle ansan. Se ei voi ottaa lähettiä tai sotilas korottuu daamiksi, mutta 1…Lg4 johtaa tasapeliin.

  • 1.Le2 oli myös mielessä ja silloinkaan musta ei voi ottaa tarjottua lähettiä. Sen sijaan 1…Le8 pelastaa tasapelin.

  • Lisäksi harkitsin 1.Lb5, mutta sekään ei toimi. Tunnettu kirjatasapeli itse asiassa.

Kaiken tämän jälkeen palasin harkitsemaan 1.d7 Le8 jälkeisiä korotuksia. Daamiksi tai torniksi korottamalla syntyy patti oitis. Ratsulla ei tee oikein mitään, mutta lähettipari osoittautui tuhoisaksi aseeksi.

  • Jos 2…Lh5 niin 3.Le7+ Ke8 4.Lb5#

  • Jos 2…La4 tai 2…Lc6 niin 3.Lf7! jota seuraa vääjäämätön 4.Le7#

  • Jos 2…Lf7 niin 3.Le7+ ja vasta 4.Lxf7 ottaa lähetin. Kuningas pääsee jokusen siirron verran juoksemaan, mutta kahdella lähetillä matittaminen on suht helppoa.

1 tykkäys

Löysin vahingossa kätköistä vuosituhannen vaihteen tekniikkaa. Vaihdoin patterit ja otan nyt siitä mittaa. :slight_smile:

8 tykkäystä

Tuo peli päätyi hiiliyhdisteiden ja veden voittoon ja silikonin tappioon. Tietokone päätti tuoda daaminsa tuohon d5-ruutuun pelin alkuvaiheessa mikä yhdessä alussa uhraamani sotilaan kanssa johti minun selvään kehitysetuun. Lopulta kun uhkasin h3-siirrolla g4-hevosta, tietokone päätti olla pelastamatta sitä. Myöhemmin uhrasin lähetin e6:ssa, minkä pelattuani tietokone päästi merkkiäänen, jonka se soittaa kun se luulee pelaajan siirtoa huonoksi. Se ei selvästikään nähnyt riittävän syvälle: se ei nähnyt, että linja johtaa paljastushyökkäykseen, jonka kautta voitin lähetin takaisin muutamaa siirtoa myöhemmin ja voitin uhraamani lähetin takaisin. Voitin prosessissa sotilaan ja nappuloita vaihtui niin, että jäljelle jäi minun lähetti ja torni tietokoneen tornia vastaan. Oi noita aikoja, kun ihmisen taktinen silmä saattoi lyödä tietokoneen!

Laitoin vaikeusasteen täysille, mikä johti niin pitkiin miettimisaikoihin, etten malttanut odotella. Katselin ohjekirjaa ja sen mukaan vaikeimmalla tasolla tietokone miettii keskimäärin 15 minuuttia siirtoaan. Peliin kuluisi siis luultavasti päiviä. Laitoin kompromissina asetuksen, jolla tietokone mietiskelee siirtojaan noin minuutin. Tälläkin tasolla tietokone on suht mielipuolinen kuningattarella pelailija ja sotilaiden keräilijä. Peli päättyi vieläkin brutaalimpaan tietokoneen tappioon. Menetti ensin torninsa ja sitten aika lailla kaikki nappulansa. Jäljelle jääneet kuningaspuolen torni ja ratsu katselivat lähtöruuduistaan, kuinka kuningas tanssi pitkin lautaa ja päätyi mattiin h5:ssä lopulta.

3 tykkäystä

Minulta löytyy vielä komerosta VIC-20 ja siihen shakkimoduuli Sargon II Chess. Kokeilin sitä vuosia sitten ja kyllä se vielä suostui jotenkin toimimaan. Joku peli saattoi päättyä kesken liittimien kosketushäiriöön. 80-luvulla sitä vastaan tuli pelattua ja koettua voittoja ja tappioita. Vaikeusasteita on seitsemän. Kolmea vaikeinta tasoa ei tullut pelattua niiden pitkien siirtoaikojen vuoksi.

http://sleepingelephant.com/denial/wiki/index.php?title=VIC-1919_Sargon_II_Chess

1 tykkäys

Tämä mun vehje on Saitekin valmistama Kasparov Avalon vuodelta 1998, nyt kun googlettelin. Toimii sillä tavalla, että pelilaudassa on jokaisessa ruudussa reikä, johon nappuloiden pohjassa oleva tappi uppoaa. Kun nappulaa (omaa tai tietokoneen) siirtää, pitää painaa nappulaa sekä lähtöruudussa että kohderuudussa, jolloin pelilaudan alla oleva sensorilevy rekisteröi siirron. Tietokone kertoo mihin haluaa nappulansa siirtyvän aiemmin laittamassani kuvassa näkyvän nestekidenäytön avulla.

https://tluif.home.xs4all.nl/chescom/EngKasAv.html

Pelasin nyt vielä yhden pelin sitä vastaan sillä jälkimmäisellä asetuksella, jolla se miettii siirtojaan noin minuutin. Mulla valkeat.

1.e4 c6 2.d4 d5 3.Rc3 dxe4 4.Rxe4

Tässä kohdin tietokoneeseen ohjelmoitu avauskirja jo loppui ja se alkoi ensi kerran miettimään. Tuli siihen tulokseen, että on paras liikuttaa daamia. :stuck_out_tongue:

4…Da5+?! 5.c3 Le6?

Tietokone on muka uhkaavinaan mun a-sotilasta, mutta oikeasti ei. Jos lähetti söisi sotilaan, mun Lc4 voittaisi kiinnitetyn lähetin a2:sta. e6:ssa lähetti tukkii mustan asemaa huolella.

6.Rf3 Ld5 7.Ld3 f5?

Tietokone siirsi lähetin e6:sta d5:een, minä suojasin ratsuni kehittäen lähetin ja tietokone ryhtyi hulluttelemaan. Näpit irti f-sotilaasta, jollei ole hyvää syytä! :slight_smile:

8.Rc5 b6?? 9.Rb7?? (9.b4!) Lxf3 10.Dxf3 Dd5

Tietokone b6-siirrollaan blokkasi daaminsa ainoan pakosuunnan. Mä pelasin huolimattomasti Rb7, minkä luulin voittavan daamin. Jäi ihan näkemättä. että Lxf3 hyökkää mun daamia vastaan, joten en ehdi ottaa vastustajan daamia ratsullani. Sotilas b4:ään olisi oikeasti voittanut mustan daamin. Ei Rb7:änkään ihan huono siirto ollut siltikään.

11.Dxd5 cxd5 12.Lxf5

Olen sotilaan voitolla ja kehityksessä edellä julmetusti. Tietokoneen kaikki nappulat ovat tuttuun tapaan rivissä lähtöruuduissaan.

12…Rc6 13.Lf4

Kehitän viimeisen kevyen upseerini erinomaiselle viistoriville ja samalla rajoitan mustan a8-tornin mahdollisuuksia.

13…g6 14.Le6 Rf6 15.O-O-O Re4??

Tietokone syötti d5-sotilaansa, mikä jäi jotenkin ihan näkemättä. Mikä vielä parempaa, lähetti lyö d5 myös haarukoi mustat ratsut ja voittaa toisen niistä. No sitähän en siis pelannut vaan jatkoin peliä normaalisti hyökkäystä yhä rakennellen.

16.Ted1? Rxf2 17.Lxd5 Rd3+? 18.Kd2 Rxe1 19.Lxc6+ Kf7 20.Txe1

Vasta seuraavalla vuorolla siis huomasin suojattoman sotilaan ja nappasin sen. Tietokone päätti uhrata molemmat ratsunsa mun torniin, vaihtaen ainoat hyvät upseerinsa mun ainoaan kehittämättömään. Tämän jälkeen kaikki mun nappulat olivat loistavissa hyökkäysasemissa.

20…Lg7 21.Ld5+ Kf8 22.Lg5!

Musta e7-sotilas, kuninkaan ainoa turva on isoissa vaikeuksissa. Jos se liikkuu, se lyödään, mutta suojatakaan sitä ei voi. Tietokone yritti, mutta olin valmiiksi laskenut sen johtavan pakotettuun mattiin.

22…Lf6 (22…Te8 23.Tf1+ Lf6 24.Lh6#) 23.Lh6+ Ke8 24.Lc6+ Kf7 25.Rd6+! Kg8 (25…exd6 26.Ld5#) 26.Ld5+ e6 27.Lxe6#

Summa summarum, heikko vastus on tämä, vaikka Kasparovin nimeä kantaakin. Mä jätin pari selkeää tilaisuutta käyttämättä, toisen huolimattomuuttani, toisen tarkkaamattomuuttani. Ihan hyvin pidin kuitenkin aloitteen näpeissäni kaiken aikaa. Lopetus eli vahvaa 22. siirtoa seurannut viiden siirron matti oli tyylikäs.

2 tykkäystä

Itselläni on tuommoinen Kasparov Pocket Chess. Pakkauksessa mukana tulleet paperit on kaikki tallessa. Siellä on tuotesarjan laitteiden esittelyt kuvin ja taulukoin. Tuota sinun Avaloniasi ei vielä ollut, sillä papereissa mainitaan vuosiluku 1986/87. Joskus 80-luvun lopulla olen laitteen varmaan ostanut. Estimoitu Elo-luku on 1400. Sarjan parhaat laitteet ovat Turbostar 432 ja Leonardo ja niissä Elo vastaavasti 2050+ ja 1950-2100+.

Kyllä toi mun laite vielä toimii, vaikka jotkut tekstit ja merkit ovat vähän jo kuluneet poiskin. Kasparovin kertoo prosyyrissä työskennelleensä SciSys-yhtiön kanssa vuodesta 1983 ja onnittelee kovasti onnistuneesta hankinnasta. :slight_smile:

Edit. Löytyipä netistä hyvä linkki tähän mun koneeseen. On muuten ollut tekijöillä ohjelmointi hanskassa, sillä kovin vaatimattomalle platformille sovellus on rakennettu. CPU 4bit jne. Oikeastaan uskomaton saavutus!
http://www.spacious-mind.com/html/pocket_chess.html

3 tykkäystä

Vielä lisää koeajoa tälle Kasparoville. Laitoin tuon nyt oikeasti täydelle vaikeusasteelle ja silti jo seitsemännellä siirrollaan se syötti upseerin ottamalla ilmiselvästi myrkytetyn sotilaan.

1.e4 e5 2.Rf3 Rc6 3.d4 Df6 4.dxe5 Rxe5 5.Rxe5 Dxe5 6.Ld3 Rf6 7.O-O Rxe4?? 8.Lxe4

Nyt se on pitkään miettinyt, että voi nenä. Jos se lyö lähettini e4:stä daamillaan, mun torni tulee e1:een ja kiinnittää daamin kuningasta vasten. Ei voi suositella sitä siirtoa.

Aika ovela 2 siirron matti : 1.Rg6 double-check Kf7 2.Rxh8 #

1 tykkäys

Ensimmäinen pähkinä näyttää helpolta. Daami vasempaan reunaan : 1.Da3# , koska musta ei voi lyödä daamia, tavaraa ei saa daamin ja kuninkaan väliin, eikä kunkku voi väistää shakkia. Sivumennen sanoen, eikös Rantasen Yrjö ole Nääsvillestä lähtöisin ? Muistaakseni hän ilmoitti työkseen “shakin sekatyömies” .:grinning:

1 tykkäys

Missä tehtävässä?

Salapoliisityön perusteella tämän viestin ensimmäinen tehtävä:

1 tykkäys

Toisen kanssa kyllä joutui jo hetken hakemaan.

Enkä tiedä onko tämä oikein mutta:

G6(en mä näitä numeroita ja kirjaimia tiä)? oleva torni liikkuu vasemmalle, c6? seurauksena shakki jonka pakottamana musta joutuu hankkiutumaan eroon shakista syömällä lähetin tornillaan, mustan torni voi tämän lisäksi liikkua koska siirsimme tornin eteen jolloin lähetti ei teekkään enää shakkia.

Täysin oikein, ruutujen nimiä myöten! :slight_smile:.

Vanhoja tehtäviä on ketju täynnä ja kaikkiin pitäisi löytyä ratkaisutkin. Täytyy ehkä huomenna sunnuntain kunniaksi laittaa ketjuun jotain uutta pohdittavaa.

1 tykkäys

Tässä lueskelin noita seuraavia mitä olet laittanut, pirun hyviä ja mulle pääsääntöisesti aivan mahdottomia :D! Yksi löytyi omasta takaa mutta 2 muussa olen toistaiseksi luovuttanut. Mulle jäi näissä vähän hämäräksi “valkoinen tekee matin” …mutta montako siirtoa näissä sitten aikaa? En siis tiedä saako niitä ajatella vaikka 5 eteenpäin vai kuinka?

Pelailin shakkia jonkun verran nuorempana mutta en ole lautaan tai pöytään koskenut viimeisiin 15 vuoteen ainakaan eli aika ruosteessa.

Pistä ihmeessä lisää, mukavaa “pientä” aivopurtavaa vaikka nämä mulle pääsääntöisesti taitaa liian pahoja ollakkin :).

Ei kai tämä näin helppo voi olla:

d6 → d7, mustan ainoa peli liike on tuoda h5 → e8.
Seuraavaksi valkoinen d7-d8 → kuningatar. Musta ei voine muuta kuin juosta kuninkaalla f8 → g8
Valkoinen siirtää lähetin c4 → b5. Musta ei edelleenkään voi kun juosta, kuningas nurkkaan h8
Valkoinen syö kuningattarella lähetin d8 - e8 ja juoksuttaa shakki matin parilla lisäsiirrolla ahdistaen kuninkaan takaisin nurkkaan h8?