Suomen murteet

Onneks meirä hallitus sanoo sen kummiski piruuttansa. Mää kumminki hurmasin sen katon nääs mansem murteella. :joy:

Sittenhän teillä on oikeinkin asiallinen hallitus. Toivotaan pitkäaikaista edustusta.

Itteki sevverra pk-seudulla asuneena tiedän, että rapussa tuppaavat morjestella enemmä ku täällä. Ite luimistelen mieluusti seiniä pitkin. Että vähän vieraana pidän, mutta tapansa kullaki.

Pidä vaan lippu korkeella. Kun siä rapussa tulee ihmisiä vastaan, niin suosittelen tosiaan tuota hanua. Että “mitä hanu”. Ja morjesta silleen että s:ään tulee hoota mukaan. Tappara-pipa päähä ja oikea rappukäyttäyminen kuuluu näin: “morjehta morhjehta”. “Mitä hanu”.

Ok, vaikka hallituksenne on kuinkakin asiallinen niin jos yllä olevaa jatkuu pitkään niin siinä saattaa piäni hermostuminen olla ihan ymmärrettävää.

(#LevtchiFever) #185

Mitä minä luen?

Hahha, jos ei :))

Potaskaa on käytetty myös kohotusaineena, piparkakuissa ja muissa pikkuleivissä. Vastaavasti kuin hirvensarvisuola. Eli keittiössä paitsi puhutaan potaskaa, myös käytetään sitä.

Erittäin hyvä kysymys. Aloin itsekin miettimään jälkeenpäin😂

(#LevtchiFever) #189

Jos et kestä potaskaa, pysy pois keittiöstä.

Potaskaan voi joutua turvautumaan jos pitää piparista.

Uutisessa mainittiin miehen laturaivon ilmenneen lyöntinä hiihtosauvalla.
Onko tuo murreilmaisu vai onko välineet muuttuneet siitä kun itse viimeksi olin suksilla: ainakin minulla oli suksien lisäksi suksisauvat (eli porkat) viime vuosituhannella.

Sauvoista tai porkista minä olen tavannut puhua.

Erittäin tieteellinen google-testi antoi suksisauvat vs hiihtosauvat tulokseksi 21k ja 31k.

Lahdessa koululaisena asuneena muistan kyllä, että puhuttiin suksista ja porkista. Liekö porkka sitten ennemminkin etelähämäläinen termi.

Kyllä se on porkka Tampereellakin. Popedahan sen biisissään sukset kertoo. Mistä päästäänkin porstuan kautta verannalle. Eli minne?

Veranta on ulkoeteinen eli ainakin rintamamiestalosta ulkoneva katettu lasitettu lämmittämätön tila.

Ja kun verannan ovesta mennään ulos, päästään kartanolle eli pihalle.

Mikäs se avokuisti sitten on? kun meidän mökillä se on aina ollut veranta. Siis katettu, mutta ei seiniä.

Olisiko ulkoveranta?

Jospa ne yksinkertaiset ikkunat pitämässä sadetta ja tuulta pois verannalta olivatkin vain ylimääräistä hienostelua? Eli avokuisti, ulkoeteinen ja veranta ovat sama asia?

Meillä päin se on Kartano, missä on riittävän iso porstua.
Ja veranta on minulle ulkosaunan katettu vilvoittelu alue.

Tähän minäkin haluaisin uskoa. Tuo kuulostaa hyvältä ja helpolta.