Elokuvat, sarjat ja TV-ohjelmat

Omaan makuun IMDb:n arviot on aika linjassa. Alta seiskan arvio, niin ei se leffa useimmiten omasta mielestänikään miten erikoinen ole ollut. Sarjoista alta kasin ja sama homma.

Shawshank Redemptionin listasijoitus on aina ollut minulle pieni mysteeri. Hyvä mielihän elokuvan näkemisestä jäi, mutta ei se sillä tavalla säväyttänyt kuin vaikka viereiseltä sijalta löytyvä Kummisetä. Jos Shawshankin IMDB-keskiarvo olisi ollut vaikka 7,7 pistettä, niin en olisi sitä ihmetellyt.

Uusi elokuva tosiaan voi ampua hetkeksi ihan kärkeen, ja sitten myöhemmin tulee sieltä alaspäin. Tämä on huomattu ominaisuus IMDB:n listassa, mutta muutoinhan tuo on ihan oivallinen apuväline elokuvien valkkaukseen.

Itse olen kanssa tykästynyt klassikko-osastoon kovasti. Useimpien kohdalla kyse ei ole edes siitä, että olisivat niin uraauurtavia teoksia, että sen takia olisi “pakko” arvostaa. Vaan ihan elokuvana. Joku 30- tai 40-luvun elokuva voi olla mielenkiintoisempi tarina ja vetävämmin kerrottu kuin moni nykyajan blockbuster, kunhan pääsee yli siitä että kuva on mustavalkoinen ja ihmiset ovat pukeutuneet oudosti.

Luin juuri hetki sitten artikkelin, jossa todettiin, että elokuvakriitikoiden näkemykset vain harvoin vastaavat suuren yleisön mielipidettä elokuvista. Asiaa oli oikein tutkittu muistaakseni laskemalla kriitikoiden keskimääräisen arvosanan ja yleisön keskimääräisen arvosanan välinen ero. Syytä tähän ei oikein osattu sanoa muuta kuin että kriitikot arvostavat elokuvissa eri asioita kuin suuri yleisö. Tällaisia ovat mm. viittaukset toisiin elokuviin ja kunnianosoitukset klassikoille. Kriitikoilla toki on myös huomattavasti keskivertokatsojaa enemmän vertailupohjaa, jota vasten he elokuvia peilaavat.

Oman mutuni perusteella kriitikot myös saattavat hieman yliarvottaa vanhoja klassikoita suhteessa uusiin elokuviin sekä jättää ns. viihdearvon arvioista pois. Mieleeni tulee esimerkiksi se eräs HS:n nyt jo eläköitynyt kriitikko, joka muistaakseni antoi tasan yhdelle elokuvalle koskaan viisi tähteä ja se kuului nimenomaan klassikko-osastoon. Epäilen, että kyseessä on eräänlainen statusasia joillekin kriitikoille myös, jolla nostetaan omaa arvoa ja arvostusta. Millainen kriitikko se sellainen edes olisi, joka olisi aina suuren yleisön kanssa samaa mieltä? Ei kannata käsittää tätä väärin, sillä klassikot ovat ilman muuta paikkansa ansainneet ja itsekin olen niitä paljon katsonut, mutta sen ei pitäisi olla niinkään, että nykyelokuva ei voi koskaan viittä tähteä “ansaita”.

IMDb vastaa erittäin hyvin suuren yleisön keskimääräistä mielipidettä tietystä elokuvasta, mutta uudet elokuvat tosiaan arvotetaan aluksi useita kymmenyksiä tai jopa yhtä numeroa korkeammalle kuin mihin ne lopulta asettuvat. Kun ottaa kyseisen seikan huomioon, voi IMDb:tä käyttää erittäin hyvänä nyrkkisääntönä elokuville. Lisäksi on syytä huomioida, että tietyt kategoriat kuten vaikkapa puhdasverinen kauhu tai crazy-komedia eivät voi koskaan saada siellä yhtä korkeita arvosanakeskiarvoja, sillä ne jakavat mielipiteitä voimakkaasti. Itse käytin top 250 -listaa aikanaan eräänlaisena movies to watch -listana ja katsoinkin suurimman osan siinä silloin olleista elokuvista. Kovin heikkotasoisia elokuvia kyseiseltä listalta ei mielestäni löydy, ainakaan kärkipäästä. Toisaalta joskus IMDb:n arvosana ei lainkaan vastaa omaa näkemystäni elokuvasta, mutta oma mielipiteeni poikkeaa usein valtavirrasta. Minulle uppoaa esimerkiksi pienen budjetin eurooppalainen draama, jossa dialogit ovat pitkiä ja mitään ei “tapahdu”. Pekka Eronen on minullekin sellainen kriitikko, jonka näkemyksiä arvostan ja olen usein ollut samaa mieltä hänen kanssaan.

7 tykkäystä

Paljon puhetta IMDB:sta ja hyvä niin. Itse vilkaisen sen ohella myös Rotten Tomatoes -palvelun pisteet. Se mittaa kriitikoiden konsensusarvosanan, sekä yleisön mieltymyksen.

Voiko tätä suositella vaikka sarjan aloitus on kaukana.Milenkiintoiselta kuullostava aihe ainakin. Mahtaa olla kovat paineet kavereilla uutta tehdessä kun väkisin verrataan GOT iin.

Aihe kuulostaa ihan pirun mielenkiintoiselta ainakin.

Game of Thronesia olen katsonut muistaakseni vain ensimmäisen kauden ja se sitten jäi jostain syystä. Kai sitä pitäisi alkaa jossain kohtaa katselemaan. Jotenkin vaan ei oikein nappaa, en tiedä miksi.

1 tykkäys

Ja olihan hyvä elokuva, suosittelen lämpimästi.

1 tykkäys

Mr.Robot on loistava sarja itse suosittelen ehdottomasti. Kaksi kautta on nyt tehty ja kolmas tulee lokakuussa.

Miksiköhän Raid -sarja tai elokuva ei ole saanut jatkoa? Varsinkin se sarja on yksi lemppareistani suomalaisista sarjoista ja miksi ei ihan kaikista sarjoista.

Eikö Kai Lehtinen suostu Raidin rooliin vai mistä kiikastaa? Sarja oli kuitenkin aika suosittu ja kyllä tilausta olisi juurikin tälläiselle sarjalle tai elokuvalle Suomessa.

Ai ai, kun se sarja jatkuisi ja tunnari alkaisi soimaan. :slight_smile:

2 tykkäystä

Raidille olisi pitänyt tehdä jatkoa jo vuosia sitten, kun kaikki merkittävät näyttelijät olivat vielä elossa.
Raid ilman Perse-Arskaa ei ole oikea Raid.:confused:

Edittiä: Perse-Arskan näyttelijä Risto Salmihan kuoli 2016, päivää myöhemmin kun Tappara juhli mestaruutta.

2 tykkäystä

On kyllä ihme, että jatkoa ei ole tullut tässä vuosien saatossa.

Silti, vaikka nyt esim. Salmi on kuollut, niin aika olisi kypsä Raidin paluulle jossain muodossa. Menestys olisi lähes taattu.

Tietysti pitäisi kunnioittaa Raid -sarjan vanhaa tyyliä, eikä lähteä yrittämään mitään ihmeellisyyksiä. Raid olisi myös aika helppo pilata.

1 tykkäys

Jos tykkää luonto-ohjelmista,niin tänään on todennäköisesti herkkua tarjolla.

IS TV-LEHTI: Suurprojekti Earth Live esitteli suorassa lähetyksessä eläinten toimintaa eri puolilta maailmaa. Ohjelma esitettiin Yhdysvalloissa 9.7., ja se oli toteutettu neljällä mantereella samanaikaisesti.

Kaksituntinen luonto-ohjelma nähdään Suomessa nyt jälkilähetyksenä keskiviikkona 26.7. Mukana kuvaustiimissä oli maailman kärkinimiin kuuluvia kuvaajia, kuten Emmy-palkittu elokuvaaja Bob Poole, legendaarinen luontokuvaaja Steve Winter, ja Emmy-palkittu elokuvaaja Andy Casagrande.

Hienoihin luontoelämyksiin voi varautua, sillä ohjelmassa nähdään muun muassa maakotkaan kiinnitetyn kameran ja gps-paikantimen kautta linnun lentoa Oregonin yllä. Mereen päästään, kun kuvaaja Andy Casagrande sukeltaa syvyyksiin esitelläkseen härkähaiden ruokailua vain muutamien metrien etäisyydeltä Fidžillä.
Monet kohteista kuvattiin erikoiskameroilla yöaikaan. Pimeyden keskellä tallennettiin suoraa värikuvaa tapahtumista, joita katsojat eivät ole ennen nähneet.

Näyttelijä Jane Lynch ja Amazing Race -sarjan juontaja Phil Keoghan juontavat ja kommentoivat Earth Livea New Yorkin studiossa. Heidän seurassaan on eläinasiantuntija Chris Packham, joka kertoo tarkemmin seurattavien eläinten toiminnasta.

Earth Live, National Geographic keskiviikkona 26.7. klo 21.00

1 tykkäys

Metsolat löytyy Youtubesta. 5/5 sarja. :slight_smile:

7 tykkäystä
3 tykkäystä

Tänään kait on tullut tai tulee Netflixiin mielenkiintoinen ja kehuttu dokumentti dopingista. Dokkarin nimi on Icarus - Käry. Mullei nyt ole Netflix-tilausta, joten en pysty katsoon. Ottakaa tämä heads-uppina.

4 tykkäystä

Pako alkaa nyt, Liv

Heh, en ole ennen seurannut, enkä ilmeisesti aloita nytkään: “Kausi 1. Jakso 1/9. Edellisen kauden tapahtumista on kulunut seitsemän vuotta…”

2 tykkäystä

Grimm on hemmetin hyvä sarja. Jos tykkää poliisidraamasta ja supernaturaaleista olennoista ni kannattaa tsekkaa!

5 tykkäystä

Marvels The Defendersin ensimmäinen kausi saapui eilen Netflixiin. Meni juuri katseluun. Ei nyt sen suurempia odotuksia. Ihan ok viihdettä varmaan.

1 tykkäys

Itekin nyt katsonut tuota 100 sarjaa suosituksen pohjalta, ja eka tuottis katsottu ja on hyvä! Kiitos!

3 tykkäystä