Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Sanoisin, että hauska lelu. Kokeillut itsekin, mutta aikaslailla erilaista se näytti, kun maksimaalisen hapenoton testi.

Eihän se varmaan kaikkea kerro mutta hyvin suuntaa antava!

Polarin sykemittareihin olen mennä vuosina ollut tyytyväinen. Nyt on viimeset 2 vuotta ollut käytössä Apple Watch. Kellona se on OK. Ei ole liian iso. Kehtaa pitää farkkujen ja kauluspaidan kanssa töissä. Henk koht mielipide on, että ne samperin isot aktiivisuusrannekkeet on esim puvun kanssa typerän näköisiä. Apple Watch on hinta/laatusuhteeltaan surkea. Sykkeen mittaaminen ranteesta ei pelittänyt tarpeeksi hyvin. Onneksi kello osaa käyttää Polarin Bluetooth-sykevyötä ja Polarin appeja. Sykkeen mittaaminen ranteesta ei mielestäni toimi juuri minkään valmistajan vempeleillä. Kylmällä kelillä esim syke hukkuu välillä. Ja itse asiassa nuohan ei edes mittaa mitään sykettä, vaan pulssin esim 5 tai 10 sekunnin välein. Jos haluaa juosta tarkoilla sykealueilla, tuo ei riitä. Samoin esim sykevälivaihtelua ei voi mitata kuin sykevyöllä. Tätä tarvitaan esim palautumisen todentamiseen ja sykealueitten säätöön palautumisen asteen mukaisiksi.

1 tykkäys

Googlailin eilen eri vaihtoehtoja kolmisen tuntia ja päädyin sitten alennusmyynnissä olleeseen Polar M430:een. Kyllähän tuohon tarvitsee sovelluksen tietokoneelle sykemittarin päivittämiseen sekä synkronointiin Polarin Flow-web-palveluun josta sitten tulokset parhaiten näkyy. Mutta nyt useimmilta valmistajilta siis löytyy myös Macille käyvät sovellusohjelmat, silloin vuosiavuosia sitten löytyi pääasiassa vain Windowsille.

Tein kuntotestin tällä Polarilla sitten jo heti eilen ja melko samansuuntaista se näytti kuin urheilulääkäriasemalla pari kk sitten tehty testi.

2 tykkäystä

Vaikka Polar Flow appikin löytyykin tuo web-sovellus on laajempi. Ainakin se palautumisen tila toiminto on ihan kätevä.

Ylen uutisissa oli juttua sykemittareista. Sanoisinko vähän amerikkalaisille tehty tuo päätelmä, että sukkaa kutomalla tulee päivän aktiivisuus täyteen. Jos joku on niin yksinkertainen niin kelloa ei kannata edes hankkia.

1 tykkäys

Minua ainakin tuo aktiivisuusranneke motivoi. Tällä hetkellä on ihan puhdas istumatyö ja käytännössä töistä ei tule liikuntaa yhtään. Aktiivisuusrannekkeen otan töissä pois ranteesta, koska tiedän, ettei siitä tule yhtään askeleita kertymään.

Sen sijaan lenkillä ja kotona laitan rannekkeen heti kiinni ranteeseen ja rupean oikeasti hakemaan sitä päivän aktiivisuutta. Yllättävän paljon tuolla 1. tasollakin saa Polarilla tehdä hommia, että joka päivä täyttyy 100 %. Kun huomaa, että mittari näyttää 2-3 % vielä kuudelta illalla niin kyllähän se motivoi ihan mielettömästi tekemään jotain. Joskus jos on tosi huono päivä niin aloitan pienellä voimaharjoituksella kahvakuulalla ja lähden siitä sitten kävelylle tai pienelle juoksulle Pyynikille. Myös ystävillä käynnit on lisääntynyt, kun tulee lähdettyä jalan ihan sillä varjolla, että saa sitä aktiivisuutta täytettyä.

Ja tulokset ovat erinomaisia: kunto kasvaa ja erityisesti töissä sen huomaa, kuinka hyvin jaksaa stressaavatkin tilanteet lävitse. Joka päivä tulee energisenä töihin ja illat kuluu mukavasti. Minulle tämä aktiivisuusranneke on ollut todella MULLISTAVA keksintö, koska se motivoi ja se on jokseenkin lahjomaton, jos nyt ei ole käyttäjänä täysi taukki. Se antaa kuitenkin suuntaa siihen, kuinka paljon tai vähän oikeasti liikkuu.

Aikaisemmin en harrastanut mitään kirjanpitoa ja yllättäen käsitykseni liikuntamäärästäni oli ns. kaunisteltu versio todellisuudesta. Herkästi ajattelet käyneesi joka päivä jonkinlaisella lenkillä, mutta lahjomaton kirjaus antaa tuloksen, että pidit näköjään vapaata maanantaina, tiistaina ja torstaina.

4 tykkäystä

Nyt kun alkaa säät viiletä ja ostos tulla ajankohtaiseksi pikkuhiljaa niin taidan pistää vähän enemmän rahaa kiinni ja ostaa pois tuon Garminin Fenix 5:en. X:ää en koe tarvitsevani, sillä suurin ero käsittääkseni on kartat jotka 5x:stä löytyy näytöltä.

Paljonhan tuo maksaa mutta tulee nyt sitten kai kerralla hyvä. Myös tuo aktiivisuusominaisuus käsittääkseni hyvä tuossa mallissa, niin kovasti kun olette sitä hehkuttaneet että myitte sen mulle :).

Ei tarvitse, koska nämä onnistuvat molemmat kännykällä. Oletan että sellainenkin talosta löytyy.

Onko porukalla kokemuksia:

Olis nyt Mammuttimarkkinoilla 30€, että kannattaako sijoutus?

Hiukan tekisi mieli testa, onko rannekkeista “mihinkään”?

Tässä vois varmaan siirtyä koko kellorevohka parempaan ketjuun keskusteleen. Mää luulin jo, että nyt on joku sikahyvä tarjous jossain kaupassa.

Mulla on nyt ollu isäinpäivästä lähtien ollu nelossarjan iWatch Applelta. On kiva, hyvä ja hieno laite! Eikä noi lenkkien tulokset juur eroo aiempaan Polarin M400 verrattuna.

1 tykkäys

Minulla on ollut myös reilun kuukauden käytössä nyt uusin Apple Watch Nike+ series 4. Tätä ennen oli Garmin fenix3 ja jos esim. näiden laitteiden GPS jälkeä vertailee suunnistuksessa niin kyllä Apple Watch paremmin pysyy “kartalla”. Kyllä fenix3lla joutui enempi tekemään reitin säätöä QuickRoutella kuin Apple Watchilla. Olen tyytyväinen hankintaan ja Apple Paylla maksaminen kellolla on helppoa.

Itellä herää kysymys, että kuka tuon on oikeasti tehnyt? Karhulla ei varmaan ole kovinkaan kovatasoista osaamista urheiluteknologian kanssa.

Jos hakee jotain pysyvämpää ratkaisua niin kannattaa sijoittaa enemmän rahaa. Näin teknologisesta näkökulmasta katsottuna.

Polarilla markkinoiden paras ja tarkoin sykkeenmittaus.
Ja edellä mainittu GPS löytyy kellosta itsestään.

1 tykkäys

Itsellä oli M600 käytössä ennen suunnon kelloa ja polar oli huomattavasti huonompi. Varsinkin se että ei kestänyt pakkasta lainkaan

Polar M200 ollut tasan 2 vuotta ranteessa joka päivä ja kylmin lämpö viime joululta reilut 30 pakkasta. En ole havainnut ongelmia.

Okei…no itsellä veti M600 jökkiin jo kahdessa pakkasasteessa. Voihan olla että oli joku maanantai versio…

Tuossa M600-mallissa näyttäisi olevan ihan kunnollinen näyttö, kun M200-mallista löytyy kaksivärinen pikselinäyttö (ei hajua mikä oikea termi). Siinä varmaan on syy tuolle jumittamiselle pakkasilla.

Se voipi olla. Suunnossa on kuitenkin vähitäänkin yhtä hyvä värillinen kosketusnäyttö ja toimii yli 20 pakkasessa hyvin. Niin napeista kun näytöltä pyyhkimälläkin.

Mulla on reilun vuoden ollut Suunto Spartan Sport Wrist HR ja muuten on ollut ihan kympin laite, mutta sykkeen mittaus ranteesta ei ole luotettavan lähelläkään. Kaikki muut toiminnot toimivat kiitettävästi ja GPS on tarkempi kuin aiemmissa Polareissani.
Sykkeen mittaus heittelee siten, että kun tiedän kevyellä lenkillä syketason olevan 130 kieppeillä, niin Suunto mittaa minuuttitolkulla yli 160.