Sykemittarit, urheilu- ja älykellot

Ok, jutut on menneet sitten eteenpäin siitä melko paljon, kun viimeeksi sykemittareita tarkastelin :smiley:.

1 tykkäys

Olihan tuo jo SportsTrackerissä noin 10 vuotta sitten :smiley:. Mutta joo, mittari synkataan mobiililaitteeseen joka lähettää datan eteenpäin.

1 tykkäys

Meneekö? Ei ole täällä ainakaan saatu paremman puoliskon aktiivisuusranneketta toimimaan Linuxilla…voi tosin olla vähän käyttäjäkohtaista tuo, mutta kerran pari koitettu eikä onnistunut, ni annettiin olla, toinen kone kuitenki ikkunat, jolla pelaa! Tässä tarkoitan siis synkronointia ja asetusten muuttaamista, en pelkkää tsiigailua!

Itsellä ainakin toimii niin iMacissä webissä kuin iPhonella Polarin appissa. Ja synkronoinnit ja viilaukset helpompaa tehdä webin kautta.

@Luppakorva Osta ranteesta mittaava malli ja sille kaveriksi sykevyö (jos tarvit)? Voit pitää 24/7 kädessä ja niissä lajeissa joissa oikeasti tarvitset tarkkuutta ja nopeutta niin käytä vyötä.

2 tykkäystä

Ei vaan tule itselleni tarpeeseen tuo 24/7 niin en nää toisaalta järkeä maksaa sit tuosta ranteesta mittaavasta turhaa rahaa. Siitä lähtien kun kitaraa alko soittelemaan enemmän jäi kello nurkkiin eli 24/7 edes ranteeseeni halua koska usein tiellä. Eli varmatoiminen sykevyö perusmalli varmaan aika pitkälti se mitä tarvitsen tän ketjun perusteella.

Vaikeeta on, myönnän :D. Nykypäivän perusongelma, liikaa valintamahdollisuuksia.

1 tykkäys

Taitaa valtaosa sisältää tuon rannemittauksen vakiona. Muutamia urheilumalleja on pelkkää suoritukseen, eikä aktiivisuuden/ unen tarkkailuun, mutta valtaosa on jo kokonaisvaltaisia mittareita.

Syykin on selvä: tutkimusdata näyttää selvästi, että terveyteen ja hyvinvointiin merkittävämpi tekijä on aktiivinen elämäntyyli ja hyötyliikunta, kuin itse treenaaminen.

1 tykkäys

Mun mielestä sykemittarin parhaita puolia on juuri aktiivisuusseuranta. Esim tänään jouduin työstään paria työjuttua melkein koko päivän ja alkuillasta huomasin, että päivän aktiivisuus jäämässä todella ujoksi. Ei auttanut kun napata koira hihnaan ja lähtee juokseen. 20 min niin paljon ku jakso ja sitte kotiin hymyilemään. Ilman sykemittaria ei olis tullut mieleenkään.

Ei välttämättä kaikilla toki toimi ihan samalla tavalla, mutta mää oon niin hurahtanut aktiivisuuksiin, urheiluun ja kaloreihin, että oli pakko mennä. Aktiivisuuksia ja kaloreita seuraan ennen kaikkea viikkotasolla. Sunnuntai on aina viimeinen päivä tehdä korjausliikkeitä, mikäli joku on menossa persiilleen.

2 tykkäystä

Kyllä näin on aivan varmasti, en epäile yhtään.

Itselläni taas tilanne se, että olen laiminlyönyt kuntoni ylläpitoa viimeiset 7-8 vuotta ihan urakalla. Tässä vasta hiljattain aktivoitunut kun on pikkuhiljaa alkanut karisemaan niskasta melkoinen kasa apinoita, stressiä ja 15-18 tuntisia työpäiviä on takana ja paljon. …Vaikka niiden mikään tekosyy liikunnan puutteelle pitäisi ollakkaan niin ovat vaikuttaneet henkisesti sen verran rankasti että liikunta jäänyt tosi vähiin, monena päivänä itselleni sallinut tasan sen muutaman tunnin vapaata väkisin että katson Tapparan pelit kunhan ovat jostain näkyneet (joistain asioista ei vaan tingitä), siinäpä se :).

Kymmenisen vuotta sitten juoksin vähintään tunnin lenkkejä muutamana päivänä viikossa ja salilla vähintään sen 3-4 kertaa viikkoon sekä siihen päälle muita harrastuksia, nyt sitten taas aloittanut aivan nollista. Kauas on niistä ajoista kun kunnolla urheilin vajottu :slight_smile:

Mutta tosiaan, askel kerrallaan ja nyt seuraavaksi ajattelin aloitella lenkkeilyn muun ohella. Tällä hetkellä lähinnä kuntosalia ja nyrkkeilysäkin huitomista kotioloissa. Töitä kun teen kotoa käsin niin tuo hyötyliikuntakin jää aika vähäiselle. Kauppareissut yms pyrin kyllä aina kun mahdollista tekemään kävellen, mutta kaupungissa kun asuu ei nekään välimatkat täälläpäin maailmaa pitkiä ole.

Silläpä siis tärkeitä vinkkejä juuri nämä kaikki että osaa valita sen oikean tuotteen eikä tarvitse kirota kun ei toimi kuten pitäisi :). Ei ole tullut näiden kehitystä seurattua yhtään ja eteenpäin on menty ja kovaa.

Loistava pointti muuten. Nuo aktiivisuusseurannat taitaa löytyä nykyään melkeinpä jokaiselta isommalta valmistajalta?

Pitääpä taas uudemman kerran koittaa,…se on vekottimena semmonen että ilman konetta / appia ei edes kellonaikaa pysty muuttamaan! Ennenvanhaan joskus kauan sitte olin duunipaikassa missä tietokoneena oli ns “tyhmä pääte”, tää on vähän vastaavan oloinen!

Omakohtaisia kokemuksia vain Polareista, mutta äkkiä luulis. Kaikenmaailman aktiivisuushärpäkkeitä löytyy niin moneen junaan, että eiköhän se ympätä kaikkiin sykemittareihin.

1 tykkäys

Mulla sama laite ollut käytössä vajaan vuoden .
Muuten oikein hyvä ja hieno laite, mutta sykkeen mittauksesta tuo wrist HR ei tiedä hevon humppaa. PK-lenkillä kun mulla sykkeet on noin 130-135 niin tämä laite mittailee usein yli 160 sykkeitä minuuttitolkulla. Vääristää km-väliaikojen keskisykkeet ja hankaloittaa treenaamista.

Tämä. Isäni jäi eläkkeelle parisen vuotta sitten. Ensimmäinen vuosi kului käytännössä nojatuolissa istuen sen ajan mitä oli hereillä. Viime jouluna ostin lahjaksi Polarin M430. Kaikki muuttui kerralla. Isäni, painoa taitaa olla liki 140kg, alkoi tosissaan seuraamaan aktiivisuutta ja liikkumaan. Suurin ongelma oli siinä kun 100% tuli liian helpolla täyteen ja aktiivisuustaso taitaa olla nykyään asetuksella 3 (vaativin) ja silti päivät on edelleen yli 100% keskimäärin. Salilla, lenkillä, yms. Lisäksi äitini, joka arvosteli kallista lahjaa, on jälkeempäin ollut erittäin tyytyväinen kun lumet on puskettu ja nurmikot ajettu.

Kyllä 24/7 seuranta oikeasti voi siis ihmistä motivoida liikkumaan. Suurempi juttu on tietysti ollut se, mitä aktivoituminen teki pääkopalle.

8 tykkäystä

Eikös tää oo ihan yleinen ilmiö, että oikeasti, jos jotain haluaa muuttaa niin ensin pitää selvittää nykytila.

Itse oon ruvennut töissä tekemään silleen, että jos meille tulee joku uusi tavoite niin ihan ekana meikäläinen luo kirjanpidon ja alkaa katsoa, että missäs mä oikeasti menen nyt - ja ihan oikeasti menen. Kun saa oikeaa dataa aikaiseksi niin voi huomatakin, että onkin aika taitava huomaamattaan valehtelemaan itselleen.

Minullakin on liikuntamäärät kasvaneet koko ajan juuri sen vuoksi, että tuo älykello on ja siellä aina jonkinlainen ohjelma päällä. Sitä ei pysty jymäyttämään niin helposti kuin itseään huijaamaan: huomaat illalla, että et olekaan oikeasti ihan niin paljon tehnyt sitä hyötyliikuntaakaan kuin kuvittelit.

Kaikenlaisesta seurannasta on ihmiselle merkittävää hyötyä ja juurikin siksi, että ihmiselle selviää rehellisesti se nykytila. Kaikki hyvätkin tavoitteet menee hukkaan, jos ei tiedä, missä nykytila on.

3 tykkäystä

Okei…no paljon riippuu missä kelloa pidät. Jos samassa paikassa kun normi kelloa niin ei pelaa kunnolla. Nosta korkeammalle, sen ranteessa olevan luun yläpuolelle niin toimii hyvin ainakin mulla.

Juu, siellä se juurikin toimii parhaiten, mutta silti tosi huonosti. En tiedä olisiko siinä jotain vialla, laitoin jo Suunnolle meiliä mutta vielä ei ole vastattu.
Myös yhdistettävyys tökkii huolella. Noin kymmenennen yrityskerran jälkeen onnistuu yhdistää puhelimen Movescountiin, mutta kadottaa yhteyden pian, viimeistään seuraavana päivänä on kaunis muisto vain.

No sit on kyllä jotain vikaa. Itsellä ei movescountin kanssa ole ollut ikinä mitään ongelmia. Vaikka välillä toista kymmentä treeniä muistissa niin silti synkkaus onnistuu aina ilman tökkimisiä.

1 tykkäys

Minulla on sykemittarina/aktiivisuusmittarina Apple Watch v2

Plussat

  • Ottaa yllättävän tarkan tuloksen ranteesta (olen verrannut mm. verenpainemittarin lukemaan), mutta sykkeen mittaamisessa toisinaan selkeää viivettä
  • Mittaa monipuolisesti mm. aktiiviset ja passiiviset kalorit, seisten vietetyn ajan, askeleet, nousut, leposykkeen päivän aikana, liikunnan määrän, palautumisen ja sisältää myös esim. hengitysharjoituksia
  • Saat viestit puhelimesta kelloon, voit vastata niihin pikavastauksilla tai sanelemalla vastauksen ja voit myös puhua puheluita kellon kautta
  • Toimii saumattomasti osana Applen ekosysteemiä eli avaa automaattisesti MacBookin lukituksen, kun menee koneelle ja (kellon) Sirin kautta asunnon älyvalot saa päälle yms.
  • Saat ilmoitukset esim. treeniappseista kelloon (milloin lepoaika mennyt)

Miinukset

  • Helvetin kallis
  • Surkea akunkesto (noin 1,5pv)
  • Ei mittaa unen laatua
  • Päivitysten suhteen välillä bugeja eli katkaisee niiden lataamisen yhtäkkisesti ilman syytä
  • Monien appien käyttö kellon kautta vaivalloista, ei korvaa puhelinta
2 tykkäystä

Polar M430 mallista vielä kysymystä. Siinä on tuollainen “kuntotesti”-toiminnallisuus. Mittaa muistaakseni VO2-maxia. Onkohan tuo miten luotettava vai onko osastoa hauska lelu. Muutenhan kello on mitä mainion. Aina tuon kuntotestin mukaan oma kuntoni on kuluneen vuoden aikana parantunut. No, lähes nollasta aloitin.