Tampereen Kansi ja areena, rakennusvaihe (-5.12.2021)

Minä pitäisin mutuna tällä hetkellä jopa todennäköisempänä että Ilves tekisi Hifk:t ja jäisi vanhaan halliin. Kustannussyyt varmasti painaa aika paljon tällä hetkellä.

Tässähän on vain se isohko ongelma, että se vanha halli ei jää jääkiekkokäyttöön, sanoo Tampereen kaupunki.

2 tykkäystä

Lieneekö kiveen hakattu juttu?

Kuten axe kirjoitti, noin on uuden areenan suunnittelussa kirjattu kaupungin toimesta.
Kiveenhakattu taitaa olla myös siinä mielessä että hallia tarvis taas rempata ilmanvaihdon puolesta, eikö siellä edelleenkin ole kosteusongelmaa. En o ekspertti rakennustoimessa mutta ainakin sisäilman kosteuden luulis olevan helpommin hallittavissa nykyisilläkin laitteilla ilman jäätä.

5 vuotta ainakin pelataan vielä ennen uutta hallia

2 vuotta tehty suunnitelma

Vanhoja uutisia tulevaisuudesta…

Kun Keskusareena valmis, Hakametsästä sulaa jää lopullisesti.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tastakin-valtuusto-paattaa-suljetuin-ovin-hakametsan-jaahalli-muutetaan-sisaurheilukeskukseksi/

Toivottavasti Haka2 ja haka3 ei pureta. Se on Tamperelaisen juniorikiekkoilun kannalta paha takaisku, koska on jo ennestään kova pula jäävuoroista. Toki jos rakennetaan 2 uutta johonkin niin ei kai siinä sitten.

Ainakin tuossa joopen laittamassa linkissä mainitaan että toinen vaihtoehto Haka 2 ja 3 on niiden purku.

Onhan tuo harmi, että vuosien saatossa Hakametsä on käynyt ahtaaksi. Lähellekään kaikki halukkaat eivät lippuja finaalipeleihin saaneet. Itse olisin valmis poistamaan nuo naurettavat juottolat C3 ja D3 kulmista. Tilalle seisomokatsomot (kuten asia vielä joskus 90-luvulla oli).

Itse kun tulen jäähallille seuraamaan peliä enkä juomaan ylihintaista olutta, niin päätös olisi minulle helppo. Valitettavasti taidan tässä(kin) asiassa kuulua vähemmistöön. Nykyään tarvitaan viihdykettä ja muuta oheistoimintaa.

D3.ssa ei ole juottolaa, vaan aitioita.

Uusi halli on lähes pakollinen investointi Tampereelle, mutta suurin ongelma ei ole katsomokapasiteetti. Jos puhutaan ihan runkosarjasta niin halukkaille riittää kyllä tilaa ympäri kauden. Playoffeissa tilavuusongelmat tulevat vastaan vasta siellä aivan finaaleissa, jolloin markkinavoimat osallistuvat tilanteen hyödyntämiseen.

Lähtökohtaisesti Hakametsä ei ole tällä hetkellä kovin optimaalinen ympäristö. Pelilliseltä kantilta Hakametsä vielä täyttää asiansa, mutta nimenomaan palveluntarjoajan näkökulmasta ongelmia on paljon. Ympäröivälle bisneksellä ei ole lainkaan riittävästi tilaa toimia, joten ne oheispalvelut (ruoka, juoma yms.) ja jonotukset eivät toimi alkuunkaan sellaisella tavalla kuin pitäisi. Hakametsä ruuhkautuu aina playoffeissa pahasti ja ihmisistä suurin osa jää katsomoon erätauoksi tai joutuvat jättämään osan pelistä väliin, kun ruuhkahuippuja muodostuu ympäri hallia. Jonot muodostuvat suoraan käytäville, josta seuraa epämukava liikkumistila.

Kokonaisuutena Tapparalla ja Ilveksellä riittää markkinoinnillista haastatte täyttää nykyistäkin Hakametsää runkosarjassa. Runkosarjan kannalta uusi halli on turha, koska todennäköisesti uusia asiakassegmenttejä ei perinteisin keinoin enää saavuteta. Lähtökohtaisesti kausikorttilaisten määrä on suhteellisen vakio kaudelta toiselle ja pieniä vaihteluita syntyy menestyksestä, mutta muutoin lipunmyynnissä on erittäin paljon tekemistä runkosarjassa.

Liigan sisällä on paljon markkinointihaasteita ja suurin niistä on ruutu, joka tarjoaa kohtalaisen halvalla merkityksettömän runkosarjamatsin kotisohvalle. Hallille saapuminen ei enää ole monelle hardcore-fanillekaan se aivan kovin juttu, joten hallin arvon nostaminen lienee yksi olennaisimpia asioita. Tapparan täytyisi ainakin omalta osaltaan ottaa jonkinlainen liiderin rooli siinä, että fanitusta ruvetaan koordinoimaan paremmin ja tunnistetaan ne ns. hardcore käyttäjät, jotka pystyvät tuottamaan omalla tekemisellään lisäarvoa itse tapahtumalle.

1 tykkäys

@peterra Oikeassa olet. Itse vain olen niin “vanhanaikainen” kannattaja, ettei minua kiinnosta oheispalvelut. Minulle riittää, että kaukalossa on taisteleva Tappara. Sama lienee myös aika monella muulla seisomokatsomon vakikävijällä.

Tiedostan kyllä, että vähemmistöähän me kävijöistä edustamme. Yritykset tarvitsevat aitioita vierailleen. Lapsiperheet popcornia. Ja vanhat jäärät lihapiirakan muutamalla nakilla.

@Ckulma Löysin seuraavan kuvan , jossa tuo kulma näkyy melko hyvin. Tosiaan aitioitahan ne ovat. Itse tykkäsin ihan oheisessa kuvassa näkyvistä seisomokatsomoista. Tosin nuo nykyiset C1 ja D1 kulmien seisomokatsomot ovat erinomainen uudistus.

Kiekkotuote on vain yksi osa palveluvalikoimaa. Ja seisomakatsomo on erittäin tärkeä jengi hallissa, joka vastaa suurimmalta osin tunnelman luonnista. Mikähän siinäkin on, että istuminen lamaannuttaa myös äänijänteet? Lähtökohtaisesti kuitenkin karsastan jonkin verran fanien segmentointia tällä perusteella. Ei ole olemassa mitään “perinteisiä” tai “moderneja” -faneja joilla olisi jotenkin erilaiset tottumukset toisistaan.

Olennaista palveluntarjoajalle eli tässä tapauksessa Tapparalle on ymmärtää mahdollisimman suurta joukkoa erilaisia kannattajia. Jokaisella on henkilökohtaisia preferenssejä. Sitä kuvittelee olevansa immuuni “haluan vain katsoa peliä” -tyyppinen fani, mutta todellisuudessa hallin pitäisi automaattisesti purkaa ärsykkeitä ja mahdollistaa ihmiselle luonnollinen “kulutuskäyttäytyminen.” Todellisuus on vain sitä, että siellä on about miljoona pientä asiaa, joiden avulla voidaan parantaa fanin kokemusta itse tapahtumasta. Toki urheilutapahtuman keskeinen ongelma on myös, että fanien kokemukset tuotteesta saattavat vaihdella melkoisesti sen urheilutuotteen vuoksi.

Heikosti esiintyvä kotijoukkue saattaa “hillitä” katsojienkin käyttäytymistä katsomossa, kun taas dominoiva ja loistavaa kiekkoa esittävä joukkue saattaa inspiroida ihan toisenlaista käyttäytymistä faneissa. Lähtökohtaisesti Tapparan tulisi yrittää löytää yhä uudempia ja erilaisempia keinoja, joiden avulla hallikokemus nousisi tv-kokemuksen ylitse. Suomalaisen urheilumarkkinoinnin keskeinen ongelma on se, että toistetaan jotain kuluneita hokemia “lätkä on parasta hallissa!” yms. perehtymättä siihen, miksi lätkä oikeastaan olisi parasta hallissa. Monelle hallissa käyminen kuuluu suunnilleen rituaalisen käyttäytymisen piiriin enemmän kuin tiedostettuun toimintaan. Kausarilaiset käyvät hallilla yksinkertaisesti siksi, että raha on sisällä ja jonkun täytyy käydä raha ottamassa ulos.

Sinä saatat olla markkinoinnin näkökulmasta hyvinkin mielenkiintoinen asiakas, koska sinä et ole kiinnostunut oheispalveluista. Siinä se markkinoinnin haaste onkin, miten sinut saadaan kiinnostuneeksi oheispalveluista hallissa. Some on loistava juttu, mutta hallille some on tuho. Nyt kun ihmisten ei enää oikeasti tarvitse olla yhdessä tunteakseen olevansa yhdessä, se on se hallilätkän tulevaisuuden haaste. Kotisohvalla elämys koetaan somen välityksellä yhtä tehokkaaksi yhteisölliseksi kokemukseksi kuin hallissakin. Hallin suurin etu suhteessa muihin kanaviin on ollut sen yhteisöllisyys, mutta yhteisöllisyys on katoava luonnonvara. Se, miten sitä yhteisöllisyyttä tuodaan halliin pitkässä runkosarjassa SaiPaa vastaan tiistaina paljon nähtyä enemmän, se on se iso kysymys.

Keskusareena voi vastata joltakin osin näihin haasteisiin, mutta kyllä se suurin työ edelleen on siellä markkinoinnissa. On lyhytnäköistä kuvitella, että uusittu halli sinänsä parantaisi asiakaskokemusta yhtään rihtua. Uusi halli tarvii kasoittaan uutta ja parempaa markkinointia onnistuakseen. Pelkästään Hakametsä on haasteellinen paikka markkinoinnille.

1 tykkäys

Naapurin foorumilla joku oli keksinyt uudelle hallille nimeksi Ratametsä. Ihastuin nimeen niin, että se on sitten ainakin minun puheissani aina käytössä :smiley:

7 tykkäystä

Saman bongasin joku aika sitten. Aika hyvin väännetty. :slight_smile:

Toisena havaintona, Jatkoajan areenaa käsittelevällä ketjulla oli synttärit eilen. Myöhästyneet kymmenvuotisonnittelut! :birthday: Voitaisiin alkaa hiljalleen lyödä lapiota santaan.

Edit. Jaa, täyttikin vasta yhdeksän. Mitenkäs mä olin niin väärin laskenut? Ehkä ei muuta asiaa miksikään kuitenkaan.

1 tykkäys

Taas nytkähti eteenpäin, vaikka naapurin foorumilla ehdittiinkin jo naureskella. Hymy hyytyy, kun pelaavat mestistä Lempäälässä.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/juuri-nyt-valtuusto-hyvaksyi-sopimuksen-kannesta-ja-areenasta/

5 tykkäystä

Onkohan noi 7 hylkääjää Ilveksen kelkassa? :smiley:

Siitä en tiedä, mutta vähemmän yllättäen vasureita ja muutenkin sinne päin kallelle olevia. Mikä muuten on ar (puolue tmv.)?

Näin se varmaan on, 7-60, eikös tuo suunnilleen ole Ilves- ja Tapparakannattajien suhde muutenkin Tampereella?

Meinaan jos vähäänkään jotain jääkiekosta ja rahasta tietää niin tajuaa sen että Tampere tarvitsee uuden hallin. Toisen Tamperelaisen liigajoukkueen toimistolla ei ainakaan ymmärretä rahan päälle mitään, tuskin siitä toisestakaan vaihtoehdosta.Siitä meinaan kertoo se negatiivinen suuntautuminen keskusareenaa kohtaan.