Tapparan peliesitykset 2017-18

Tässä pienessä pätkässä on osa totuutta. Tapparan pelistä on monta vuotta puuttunut isot taklaukset ja selkeä linja on, että niitä ei haeta. Tämä on mielestäni, jopa pelitavallinen asia. Tapparan kontaktipeli on erilaista ja jokainen katsoja näkee sekä kokee nämä eri tavalla.

Hyvä esimerkki. Tässä on Niko Ojamäki:

Onhan nuo tyylikkäitä, mutta ne ei edistä peliä kuitenkaan merkittävästi. Kyllä, viihdyttävää. Kyllä, pakki saattaa seuraavassa vaihdossa vähän katsoa. Ei kuitenkaan loppupeliä.
Lisäksi tuo kuluttaa itseä ihan yhtälailla kuin taklattavaa.

Se taklauspelistä. Tykkään kyllä, mutta tunnetta saa muullakin tapaa.

Itse olen tänään miettinyt tuota Tapparan hyökkäyspeliä, vaikka en ole hyökkäyspelin asiantuntija. Olen pyöritellyt asiaa sellaiselta kantilta, että miten minä puolustaisin Tapparan hyökkäyksiä, samalla miettien miten en haluaisi puolustaa.

Tappara on tällä hetkellä vastustajan helppo puolustaa kulmiin. Ja kulmissa on helppo antaa pyöriä, ei sieltä maaleja tehdä. Tärkeintä on pitää tärkeät sektorit tiiviinä ja uhat minimissä. Tässä on Tapparaa vastaan helppo onnistua tällä hetkellä.

Hankalin tilanne tulisi eteen, jos nopeat laitahyökkääjät ajaisivat aktiivisesti hyökkäyksiä kohti maalia. Annettaisiin painetta aina maalia kohti, koska myös hyviä maalineduspelaajia löytyy Tapparalta. Huom. Hyvä maalineduspelaaja ei välttämättä ole kentän isoin ja lihaksikkain. Fiksuus on iso hyöty myös tuossa hommassa.

Yhteenvetona toivoisin/haluaisin, että Tapparan hyökkäykset kohdistuisivat jopa korostetusti maalia kohti. Kulmapeli on mielestäni sitä paljon puhuttua Meidän Peliä ja se on lopulta helpohkoa pelata pois ryhmittymällä omalle alueelle puolustamaan keskustaa ja viivoja.

Pahoitteluni pitkästä jaarittelevasta viestistä. Luultavasti on myös kirjoitusvirheitä. Koitan korjailla niitä.

7 tykkäystä