Tapparan peliesitykset 2017-18

Viimeisen 15 pelin, eli neljäsosan runkosarjasta, meidän pistesaldo on 22 pistettä 45:stä.
Vastustajat saa meiltä enemmän pisteitä, kuin me niiltä.

En tiedä missä pilvessä se elää, joka siihen on tyytyväinen?
Itsellä jalat tukevasti maassa, enkä voi sanoa, että olen tyytyväinen.

2 tykkäystä

Viimekeväänä Pittsburgh P raahautui vastoin ennustuksia jälleen Stanley Cupin voittoon kovan loukkaantumissuman, runkosarjan, tilastojen ja pelinhallinan vastaisesti. No, ei näitä voi verrata liigaan.

Tuntuisi uskomattomalta, jos Tapparan kevät päättyisi mestaruuteen nähdyn jälkeen. Mitään kunnollisia merkkejä tuloksellisen ja varman pelin löytymisestä ei Tappara ole vieläkään pystynyt näyttämään.

Jotenkin sentterivaje rajoittaa eniten luottamusta kannun tavoitteluun. Jos tämän osalta ei tule ulkopuolista lisää, on todella vaikea ennustaa pitkää kevättä. Olisi kyllä todella ihmeellinen kevät, jos nykyinen sentteripeli riittäisi kolmanteen peräkkäiseen.

1 tykkäys

Hyvä, että löytyy nekin puntarihaarukat, joissa voidaan nähdä, että on hävitty edes melkein yhtä paljon kuin voitettu. :]

En ole itse mistään tyytyväisyydestä puhunut, eikä sellaista todella liiemmin löydy. Vaikea tai “vaihteleva” jaksohan tämä alkuvuosi on Tapparalle ollut niin pelillisesti kuin tuloksellisesti, ja haasteita riittää. Silti en näihin joidenkin harrastamiin maailmanlopun maalailuihin ja vaikkapa kuluvan kauden sarjakolmosen julistamisiin häviäväksi joukkueeksi viitsi lähteä tai olla ehkä puuttumattakaan, kun nekin ovat jotain aika kaukana tosiasioista liikkuvia tunteenpurkauksia…

E. vielä: Tapparalla on koko kaudella yhteensä 12 suoraa tappiota (toiseksi vähiten Liigassa), ja niistä peräti viisi eli melkein puolet tuli tammikuussa. Kaikki kärkijoukkueita vastaan ja tasaisin pelein, mutta kenties sitäkin kitkerämmin ja huolettavammin. Tästä voi varmaan taas johtaa monenlaisia spekulaatioita. Toivotaan tuon suunnan kääntymistä. Mm. TPS, Kärpät ja HPK ovat sarjan / puntarien kärkijoukkueista sopivasti vielä edessä lopuissa runkosarjapeleissä ehkä hyvinä testeinä.

4 tykkäystä

Sellaista pohdin, että seurataanko täällä Tapparan peliesityksiä liian pienissä jaksoissa?
Jokaisen pelin jälkeen tulee tiukkaa analyysia pelistä, erästä ja jopa yksittäisestä vaihdosta.

Syy tähän pohdintaan on se, kun jupisin eräällä Tapparahyökkääjälle peliesityksistä ja hän oli aidosti hämmästynyt että mistä on kyse.
Kolmas sija liigan sarjataulukossa tuntui tyydyttävän täysin ja samoin koko alkukausi tähän asti.
Joukkueen sisällä tosin on sellaista tietoa, mikä ei välttämättä tänne asti kulkeudu ja siinä voi olla syy jonkinasteiseen tyytyväisyyteen? Se kuuluisa Rautakorven Masterplan…:stuck_out_tongue_winking_eye:

10 tykkäystä

Rautakorven U20-kisat, median rumputuli Tapparan ylivoimaisesta materiaalista ja suvereeni viime kausi. Siitäpä se koostuu tämäkin, että helmikuussa sarjassa kolmantena, tasapistein kakkosen kanssa, eikä silti olla tyytyväisiä. Itsellä edelleen järjetön luotto Rautakorpeen, enkä yllättyisi yhtään, mikäli hetken päästä ihmetellään että missä tämä Tappara oli runkosarjasta. Niin vahvasti Rautakorven valmennus on aina tähdännyt mestaruuden voittamiseen.

3 tykkäystä

Kyllä kyllä.

Ennen kauden alkua taisin jo jonnekin naputella pienen pelon vauhtisokeudesta?
Huikean viime kaudenkin jälkeen odoteltiin ehkä hieman liikoja?
Media löi lisää vettä myllyyn ja ehkä me ostettiin tuo ajatus hieman omahyväisesti liian helpolla?
Nimekäs joukkue tuohon vielä päälle, niin väkisinkin aletaan odottaa hyviä suorituksia illasta toiseen.

5 tykkäystä

Kyllä.
Itse oonkin onnellinen siitä, etten edes kykene analysoimaan peliä niin perkuleen tarkkaan kuin täällä monet tekee. Oon yksinkertaisesti tyytyväinen voitoista, sijoituksesta sarjataulukossa, enkä jaksa edes hermostua tappioista. Viihdyn jopa Tapparan peleissä. Tuntuu puuduttavalta lukee analyysejä siitä, miten peli on ihan sitä sun tätä joka pelin jälkeen ja pelien välilläkin. Tuntuu minusta jo jankkaamiselta :roll_eyes:

14 tykkäystä

Niinhän se peli on. Minä odottelen kiltisti kevättä - peli ei missään nimessä ole kunnossa ja joku hokkuspokkustemppu pitää löytyä, jos tuosta vielä noustaan. :slight_smile:

Jankkaamista on se, että ollaan 51 peliä samalla sijalla ja jokainen kritiikki pelistä tyrmätään sarjataulukolla. Koska ollaan kolmansia, ei oo mitään hätään.

Jos tuolla kolmantena oleva Tappara lähtee pelaamaan playoffseja tuolla pelillä, jota on esitetty 51 peliä niin vaikeaa tulee. Kolmas sija ei pelasta siltä, että ollaan hävitty keskinäiset melkein kaikille pääkilpailijoille. Kuka tahansa sieltä top 6:sta vastaan saadaan niin tod. näk. se on voittanut Tapparan ainakin pari kertaa enemmän kuin Tappara sen.

4 tykkäystä

Mikä sinun mielestä nykyisellä pelillä on realismia pleijareissa? Minä näen Tapparan rutiinin ja materiaalin leveyden sellaisena voimavarana pleijarisarjoissa, että finaalipaikka jopa nyt täyttä realismia. Yksittäisessä pelissä kuka vaan voi voittaa kenet vaan.

Tällä hetkellä en olisi yllättynyt, vaikka Tappara tippuisi jo puolivälierässä. Käytännössä nykytilanne johtaa melko varmasti Kärppiin tai JYPiin välierissä, joka nykyisellä tilanteella tarkoittaa Tapparalle lähes varmaa kesälomaa.

Nykyisellä pelillä välieräpaikka on maksimisuoritus. Jos taas yksilöt saadaan pelaamaan paremmin ja pelitavan järkyttävä pakotus ylöspäin ja koohotus (tehoton jalkatyö) korvataan palautuksella, stop & go -syötöillä jne. niin mahdollisuudet paranee merkittävästi.

5 tykkäystä

Ei se nyt ihan kai näinkään ole. Ja sitäpaitsi kyllä sarjataulukko on ihan relevantti argumentti, jos haluaa Tapparan peliesityksiä puolustaa. Ei tuolla ihan vahingossa olla.

Kärkijoukkueista Tappara on pelannut Kärppiä vastaan hyvin ja Jypin kanssa maalin pelejä. Voitot taitaa olla aika tasa koko kaudelta. Tepsille Tappara on hävinnyt. HIFK:n kanssa pelillisesti tasaista. Se viimeisin kotipeli olisi ehdottomasti pitänyt hoitaa huolella maaliin.

En minä silti mestaruudesta vielä puhuisi tai edes finaalipaikasta. Pelin pitää parantua.

8 tykkäystä

Itseasiassa toivoisin Kärppiä vastaan välierissä, Tappara pärjänny niitä vastaan tosi hyvin. TPS ei missään vaiheessa kiitos :smiley:

3 tykkäystä

Entäs sitten jos käykin näin: Tappara jatkaa runkosarjan lopun ja koko play off rupeaman nihkeällä “maalin peli” esityksellä. Pystysuuntaa ja välillä viivelähtöä jne. No sitten kuitenkin nihkeydestä huolimatta Popeda soittaa vappuna Tapparan mestaruusjuhlissa torilla (tai vaikka Pirkkahallista käsin). Mitäs me sitten sanotaan? Väärin voitettu ja liigan taso huono? Vai että, tässähän se olikin Jukan masterplan, että roikutaan vaan mukana ja maalilla viedään kannu.

Muuttaisko se mestaruus jotenkii näitä Tapparan peliesityksiä runkosarjassa paremmaks?

Sitähän mä juuri kysyin, että mitä mieltä siitä ollaan. Jos tulee mestaruus, mutta pelit on loppukevään samaa kun nyt.

1 tykkäys

Jos Tappara sattuisi mestaruuden voittamaan - mihin on pitkä matka, niin se jättäisi taakseen tuoreen Euroopan mestarin. Liigan taso on kova. Itse ajattelen, että ei ole väärin voitettuja mestaruuksia.

@Donizimo minä taas vähän toivon Tepsiä vastaan jossain kohtaa. Ei auta pelko, voittaa pitää, jos vastaan tulee. En pidä mahdottomana, etteikö Tappara voisi Tepsiä voittaa.

4 tykkäystä

Aika harva runkosarjan pelejä muistelee torilla, jos Tappara mestaruuden voittaisi.

Ja vaikka runkosarjassa ei ehkä peli ole joidenkin odotusten mukaista ollut, niin katsojia on käynyt ihan mukavasti.

Ja sarjataulukossa Tappara on ok sijalla. Että ei tässä nyt ihan vihkoonkaan ole mennyt.

1 tykkäys

Tämä ei ole eka kerta, kun Rautakorpi yrittää tehdä kiekkokontrollista formaation pystysuunnan taistelukiekkoon. Hölmöintä on, että aiemman empiirisen näytön perusteella kumpikin johtaa samaan tulokseen.

Kaudella 2012-2013 Tappara pelasi jopa niin upeaa lätkää, että olen edelleen kaivannut sitä. Toki sattuihan siinä sellaiset sentteritkin, joita ei enää joka vuosi saada. Oli kaksi ykkössentteriä - Jani Lajunen kävi välissä, mutta muutoin on ollut ohutta saada edes yksi ykkössentteri, tuolloinen niitä oli kaksi.

Playoffit Ässiä vastaan kaatu loukkaantumisiin, mutta kevätkaudella Tapparalla oli huikeita pelejä: voitettiin 6-0 pääkilpailijoita ja peli oli aivan mielettömän kaunista ja tehokasta. Seuraavalla kaudella yhteistä tämän kauden kanssa oli, että kesällä hankittiin massiivinen määrä huippupelaajia, mutta sen jälkeen peli muutettiin ihan toisenlaiseksi. Taistelulätkää joka iltaa ja hirveää epärytmistä puskemista. Tuolla kaudella Tappara ei edes hyökännyt vaan antoi vaan suosiolla kiekon pois ja seisahti keskialueelle odottamaan.

Tästä kaikesta tulee mieleen, että Tapparan prosessi hyppii kahden asian välillä: on niitä kiekollisia kausia ja sitten välistä tulee joku “newfound love” kiekottomuuteen ja sitten vedetään koko kausi sitä. Kuinka monta kautta pitää testata sitä, että hyvät pelaajat on parempia kiekolla kuin kiekottomana?

1 tykkäys

Mutta et vastannut kysymykseen, että mitä mieltä mestaruudesta ja pikemminkin peliesityksistä olisit tässä tapauksessa? En itsekään oikein tiedä, tosin luulen että nauttisin “nihkeästäkin” mestaruudesta. Viime vuonnakin poffeissa oli paljon nihkeyttä.

Siihen saakka kun katsojia käy hallissa hyvin, niin pelityyli minulle riittää, kunhan tulee riittävästi voittoja.

Ajattelen vahvasti niin ,että voittaminen on se tärkein juttu. Ei sinänsä tyyli.

2 tykkäystä