COVID-19: Tapparan tukeminen taloudellisesti pandemian aikana

Mukana ollaan! :blue_heart: :orange_heart: Täytyy huomenna katsoa jotain verkkokaupasta vaikka tarvetta ei olekaan. :eyes:

8 tykkäystä

Mä hajotin just keraamisen kaffepurkin kannen. Eli huomenna tilataan kahvipurkki.

10 tykkäystä

Joo itselleni :grin: Vois paremminkin ajatella synttärilahjaa etukäteen, ens kuussa tulee taas vuosia mittariin :grin: ( Ja tuolla verukkeella vois saada myös emännän maksumieheksi :grin:)

4 tykkäystä

Jouluksi pukki toi komean hupparin, nyt voisi tosiaan ihan itse tilata jotain. Täytyy tutkia.

3 tykkäystä

Ehdottomasti hieno avaus ja loistavia ideoita. Itsekin toivoisin ensi kauden kausikortteja mahdollisimman pian jo myyntiin. Niistä rahat jää suoraan Tapparalle ja nimenomaan kassan kanssa voi tulla ongelmia, jos jossain. Playoff-kausikortti taitaa kuitata lähes kokonaan ensi kauden TFC-kortin, joten itse tarvitsee varmaankin jotain muutakin keksiä ja tilata.

5 tykkäystä

En oo ostanu Tapparan tuotteita varmaan viiteen vuoteen? Mut nyt kun tällänen ketju tässä on, niin päätin myös hyvin vaatimattomalla panoksella osallistua ja ihan vaan lippiksen tilasin. Kai siitäkin tulevilla rahoilla välillisesti saadaan Bloodille pullollinen appelsiinimehua ens syksynä tms? #juicegang

11 tykkäystä

Tilasin minäkin reinot ja heijastimia. Harmi kun sitä matkalaukkuvyötä ei ole enää kaupassa. :frowning:

6 tykkäystä

Tamhockeyn tase on aika vahva, joten sinänsä seura kestää hyvin väliin jääneet pudotuspelit ja niiden aiheuttamat menetykset. Paljon pahempi tilanne on pikkuseuroilla, esim. isosti satsanneella Kookoolla.

Mutta itse asiaan, Tapparan tukeminen jatkuu tasaisesti niinkuin jo 30 vuotta. Kausareiden ja fanituotteiden muodossa. KooKoo pelin voucher menee kaverille, joka taas mahdollisesti käyttää pelissä rahaa johonkin.

2 tykkäystä

Nythän Tapparalla on hyvä tilaisuus laittaa vaihtoehtoja kausarihinnan palautukseen.
Esim. 50€, 100€, 150€, 200€ Tapparan tukemiseen ja loput käyttää seuraavan kauden kausariin.

2 tykkäystä

Täällähän puhutaan kuin olisi kriisi päällä :smiley: Itse nyt alkuun jätän lunastamatta tuon ilmaisen ottelulipun. Täytyy katsoa jos jotain vaatetta löytää, mutta en näe tämän kauden päättymisen heiluttavan Tapparan laivaa. Laivaa joka on painanut paljon voittoa viime vuosina. :smiley:

2 tykkäystä

Ehkä tässä keväällä aikamoinen kassakriisi iskee aika monelle yritykselle, varsinkin jos ei ole puskuria. Eli kyllä näen tämän itse aika kriisinä aika monelle firmalle. Ja käsittääkseni Tapparan runkokausi ei ole hetkeen aikaan loppuunut maaliskuun puolivälissä. Kyllä ne kulut siellä juoksee joka tapauksessa. Onneksi toki tase vahva.

Toki Tappara, Kärpät ja Hifk varmasti paremmassa asemassa kuin moni muu, pienempi seura.
Lähinnä pointtina että perus kuukausipalkkalaisen varmaan aika helppo irrottaa jokunen kymppi tällaiseen. Eikä tarvitse ostaa tuotetta, lahjakortit tai jotkut tulevat palvelut varmasti käteviä myös.

1 tykkäys

Ite voisin vaikka osallistua Tapparan järjestämään golf-kisaan. En tarkoita nykyäänkin pelattavaa, joka on ”kutsukisa” sponsoreille vaan osallistumismaksulla järjestettävä ja tuotot seuralle.

1 tykkäys

Taloudellisessa mielessä pieni tappio ei Tapparaa heilauta, mutta maksuvalmiuden kannalta tällainen yhtäkkinen rahavirtojen totaalinen katkeaminen voi tehdä hallaa jopa kannattaville yrityksille. Luultavasti Tapparan rahavarat ovat hyvässä kuosissa eikä tästä aiheudu ylitsepääsemättömiä ongelmia. Aiempien kausien runsaat liikevoitot eivät kuitenkaan auta tässä kohtaa, kun rahavirta on käytännössä pelkästään ulospäin, vaikka tässä kohtaa myynti pitäisi olla vilkkaimmillaan.

3 tykkäystä

Tätä riskiä kantaa tietysti kantaa yrityksen omistajat. Tapparan omistajien omaisuus on niin suuri, että promillella saadaan kuitattua helposti kahden kauden koko budjetti kokonaisuudessaan.

Yhtälailla kannattavalla yrityksellä tulee olla myös tuote, jota kuluttajat haluaa. Fanituotteet ovat parantuneet viime vuosina, mutta en mä ainakaan ala ostamaan krääsää vain ostamisen ilosta. Ehkä järkevin tapa on aikaistaa kausikortin ostamista, jos sellaista on hankkimassa. Itse en hanki, koska ehdin peleihin niin harvoin. Tosin maksan kuitenkin lipuista enemmän vuodessa, mitä kausikortti tulisi maksamaan.

Edit. En siis yritä kritisoida ketään tai ideaa lytätä. En vain näe Tapparan talouden olevan niin huonossa kunnossa, että sitä tulisi erikseen subventoida.

3 tykkäystä

Tällä hetkellä ehkä akuutisti ajatellaan täällä virheellisesti, että tämä on nyt monelle liigajengille hirvittävä isku. Se on hirvittävä isku, mutta nyt pitää muistaa, että jonkun asian puute tekee siitä itsessään arvokkaan. Ihminen on siitä mielenkiintoinen eläin, että vasta jonkun asian puuttuminen, vaikuttaa oikeasti ajattelumaailmaan. Monet asiat ovat itsestään selviä ennen kuin joku tulee ja ottaa ne pois. Pidämme montaa asiaa varsin selkeänä tässäkin tilanteessa. Tapparalla on aivan selkeä strategia, joka ylittää monta kautta. Kokonaisuus kestää aivan varmasti tässä hetkessä ilman “almujakin”, mutta faneille tietysti pitää antaa aito mahdollisuus tulla hätiin. Nykytilanteessa ihmisten “jalomielisyys” vähäpätöisempiäkin asioita kohtaan on suuri. Esimerkiksi minun akuutein murheeni ei ole se, paljonko saan playoff-kausikortista takaisin.

Jos ajatellaan nyt tämän tilanteen äärimmäisen nurjan kääntöpuolen taakse niin ensi kaudella ihmisten kiekko- ja urheiluinto tulee olemaan voimakkaampi kuin vuosiin. Nyt meiltä otettiin ne playoffit pois ja en usko, etteikö tilanne menisi niin pahaksi tässä puolessa vuodessa, että rajoituksilla enää sen jälkeen mitään mahdettaisiin, joten hallit varmaan aukeavat taas normaalisti heinäkuun jälkeen. Ihmiset saavat pitkän tovin kasvattaa nälkää ja nyt on ainoastaan organisaatioiden markkinointikoneistosta kiinni, kuinka hyvin he pystyvät valjastamaan tuon pakahtuvan innon maksuvalmiudeksi. Ihmiset kuolaavat jopa harjoituspeleihin tämän koettelemuksen taannuttua. Ja sehän taantuu.

6 tykkäystä

En epäile yhtään etteikö Tappara selviäisi tästä ilman mitään erikoiskampanjoita.

Urheilubisnes ei kuitenkaan ole normaalia bisnestä ja ihmisten tunnesiteet ovat yleensä vahvemmat kuin lähikauppaan tai puhelinoperaattoriin.

Tapparan kaikki pelit näkisi 20 eurolla kuussa Telialta, mutta silti moni haluaa maksaa huomattavasti enemmän siksi, koska Tappara merkitsee huomattavasti enemmän. Ei tässä kai sen kummemmasta ole kyse.

7 tykkäystä

Joo, ei ole kriisiä Tapparalla. Tappara selviää tästä varsin hyvin. Minulle tässä tilanteessa joku pelkän rahan siirtäminen Tapparalle näyttäytyy vähän hassuna. Fanituotteiden oston ymmärrän paremmin. Toki kukin saa rahoillaan tehdä mitä haluaa, en sillä sano. Ja ajatus taustalla hyvä.

1 tykkäys

Vastikkeeton rahan kerääminen edellyttäisi Tapparalta (tai muulta rahaa keräävältä taholta) rahankeräyslupaa, jota haetaan Poliisihallitukselta. Hakemusten käsittelyaika on 2-4kk (kenties pidempäänkin nyt), eikä luvan myöntämisestä ole takeita. Itse en ole tähän asiaan niin paljon perehtynyt, että voiko osakeyhtiö ylipäätään tällaista lupaa saada. Yhdistyksestä tai säätiöstä kuitenkin puhutaan eli luultavasti ei.

Siksi rahan kerääminen “kolehtina” tuskin tulee kysymykseen. Tuotetta tai palvelua vastaan rahaa kuitenkin voi kerätä, sillä se on silloin myyntiä.

https://www.arpajaishallinto.fi/rahankeraykset/rahankeraysluvat

Tappara voisi ottaa valikoimaan vaikka 15-20e maksavan pinssin tai tarran, jossa kate olisi siis kunnossa. Saisi kierrettyä rahankeräysluvat sun muut, itekkin voisi muutaman tilata… Mistäs saisi Lehtoon yhdeyden, missä ehdottaa?

Vaikka pinssi “epävirallinen suomenmestari 2020”.

3 tykkäystä

Ei Tappara kriisissä ole. Mutta kesäaika on itseasiassa kiekko-organisaatioille se haastavin - kassavirta sisäänpäin kun on aika rajallista. Kun tilikaudesta jää pois puolivärien lipputulot ja muu tuotto sekä liigan jakama pelijaripotti, ei Suomessa ole sellaista seuraa, jota tämä ei kirpaisisi. Ei vajaan 10 milmun liikevaihtoa pyörittävä firma nyt niin paljoa jätä viivan alle, että ettei lähdes 2kk liikevaihdon katoaminen tuntuisi missään. (2kk siksi, että pleijaripotti jakautuu siltä ajalta).

Yhteistyökumppanien kanssa sovitut diilit, tilaisuudet ja aitot saadaan varmasti siirrettyä ensi vuodelle, mutta se taas syö tilaa ensi vuodelta uusilta vastaavilta - kun määräänsä enempää ei ole tekijöitä, aikaa tai fasiliteettejä. Eli vaikka yhteistyökumppanit siirtäisivät suosiolla sovitut tapahtumat jne. ensi vuodelle, ne pitää silloin hoitaa. Ajalla, jolloin olisi pitänyt tehdä jo uuden kauden rahoja. Tappara ei kaadu, mutta kipuilee. Kuten kaikki isot ja pienet yritykset.

Jälleen kerran näen tämän ajatusmallin Tapparan kaikkivoipaisuudesta yhtenä oireena pitkästä menestysvuosien kylläisyydestä: ”ei Tapparalla ole hätää”. Todellisuudessa ei olekkaan, koska viimeistään pääosakkaiden laittaessa käsiä taskuun, saadaan kaikki kuitattua - jos halutaan. Se ei vain ole kestävän liiketoiminnan malli.

Itse kuluttajana en halua ostaa ”tarpeetonta” krääsää ja lisätä kerskakulutusta mikä on yksi länsimainen perisynti. Lisäksi fanitavara vaatii aina alkuinvestoinnin, joka toki Tapparalla on jo osittain tehtynä, koska myy tuotteita varastosta. Siksi itse koen, että toisille faneille rahalahjoituksen tekeminen on hyvä vaihtoehto. Siksi Tappara voisi ihan hyvin vapauttaa vaikka oman ohjeistuksensa lahjoituksille. Itse lähtisin helposti mukaan. Sen olen kaikista näistä vuosista ja tunteista Tapparalle velkaa.

Joku siis ostaa fanikamaa, joku ei. Vaihtoehtoja tulisi olla, jotta jokainen halukas voisi auttaa tavallaan. Ja toivotaan, että myös yhteistyökumppanit joustaa eikä vedä ”omassa ahtaudessaan” tukia pois.

3 tykkäystä