Eiköhän tässä tarkoitettu sitä, että kuntoutetaan Tapparassa vähän iäkkäämpikin pelaaja noin vuodessa huippuiskuun.
Minä olen ymmärtänyt (korjatkaa joku, jos olen väärässä) että Nurmi ei ole koskaan ollut erityisen jalkanopea pelaaja ja heikkoudet on löytynyt aina luistelusta. Jos näin on niin uskon, että jokaisessa organisaatiossa, jossa Nurmi on pelannut on yritetty auttaa kaikella mahdollisella tavalla parantamaan luistelua. Ei Lajunenkaan mikään raketti ole. On totta, että Savinainen sai lisää potkua kesän aikana ja luistelu parantui merkittävästi, mutta mutta kun ei Savinainen mikään maailman hitain pelaaja ole mielestäni ikinä ollut. Savinainen ei siis ole samalla tavalla verkkainen kuin Lajunen tai Nurmi.
Nurmen suhteen on varmaan tehty jokaisessa organisaatiossa kaikkensa sen eteen, että luisteluun tulisi pari napsua lisää, mutta joskus jotkut asiat on oppinut “väärällä tavalla” ja “oppi on niin syvällä” että pelkästään vanhan purkaminen ennen uuden oppimista veisi tuhottomasti aikaa. Ei Nurmi nyt niin nuori pelaaja enää ole, että hänestä voi rakettia tähän liigaan odottaa. Ja juuri tietty verkkaisuus luistelussahan hänet on tässä liigassa näin pitkään pitänyt.
On varmaan kornia puhua itsestään, mutta minulle todettiin muutama vuosi sitten toiminnallinen lättäjalka, joka oli erittäin paha oikeassa jalassa. Jos olen oikein ymmärtänyt toiminnallinen lättäjalka tarkoittaa sitä, että periaatteessa optimaaliset asennot ovat lihaksiston “syvässä” muistissa saatavissa jalkaan asti, mutta lihaksien epätasapaino ja toistuvat väärät liikkeet ja liikeradat vuosien saatossa kroonistavat ongelman ja kadottavat jalan luonnollisen kaariholvin. Olen harrastanut juoksua erilaisissa sykleissä ja erilaisilla rasitusmäärillä säännöllisen epäsäännöllisesti viimeiset 3 vuotta. Välillä olen saanut ystäviä lenkille mukaan ja kun olen yrittänyt selittää, että minulla menee monta kilometriä hakea optimaalista juoksuasentoa ja löytää minusta “epäluonnollinen” päkiäjuoksun rytmi (joka estää polvikivut itselläni) niin yleensä olen saanut eri ihmisiltä varsin värikästä palautetta siitä. Aika harvat lopulta tietävät, kuinka laajoja erilaiset askel- ja jalkaongelmat voivat olla ja kuinka vaikea vääristä tavoista on oppia pois ja kuinka paljon työtä se vaatii. Jalkojeni ongelmat heijastuvat juoksussa, pyöräilyssä ja luistelussa. Yleensä eniten negatiivista palautetta saan “itse joskus harrastaneilta” jotka eivät ymmärrä tilanteestani mitään ja yrittävät ainoastaan jankkaamalla kertoa minulle, kuinka asento optimoidaan. Totta kai minä sen tekisin, jos jalkani siihen pystyisivät. Tämä vaan vertauksena, että aina ei ihan kaikkea tiedetä, mitä on päälle päin helppoa arvioida ulkoa.
Tarkoitin että hän menisi urallaan vielä Savinaisen tapaan eteenpäin. Kuten Nurmi itsekin sanoi 4pron haastattelussa että pyrkii vielä urallaan eteenpäin. En tiedä sitten olisiko se luistelunopeuden lisäämistä vai mitä.
####Spekulaatio:
- Ilman jatkosopimusta on kokeneita huippupelaajia.
- Tulopuolen huhuissa on nuorta potentaalia, puolivalmiita pelaajia.
- Nurmi edustaa tulevalla kaudella kokenutta huippuosaamista → rooli kasvaa.
Nurmi toki edustaa kokemusta nytkin ja on pistepörssissäkin korkealla, mutta tekee tulosta Savinaisen, Haapalan, Lajusen jne. takana. Jos joukkueen runko nuorentuu ja uudistuu, niin tarvitaan kokenutta suunnannäyttäjää, joka pystyy ottamaan isoa vastuuta. Vielä isompaa kuin tällä kaudella.
Ei kai se tulosta sentään Lajusen takana tee. Seitsemän pistettä enemmän ja pelaa ykkösketjussa ja -yv:ssä.
Onhan tää veijari helposti aliarvostetuin Tappara tällä hetkellä
Kun olisi joku tilasto, joka näyttäisi millä prosentilla kiekko lähtee Nurmen lavasta joko:
- Omille
- Laukauksena
Olen tuota Nurmen “arvoitusta” miettinyt muutamaan kertaan ja intuitio sanoo, että kiekko pysyy Tapparan hallussa isolla prosentilla kun verkkainen kostaja puuttuu peliin.
Harmi, että mies on noin kankea, mutta voisi sitä välillä kokeilla vähän taitavampien kavereidenki kanssa. Kuitenkin Lukossa viiletti mm. Gagnonin kanssa.
Ehkä meilläkin tuttujen miesten kanssa viilettää keväällä?
Toisten harmi ja Tapparan onni.
Jori Lehterä aikoinaan haastattelussa kertoi kutakuinkin näin, että on helppoa pelailla Enskan kanssa
ja tehdä pisteitä, kun siinä vierellä on tuollainen iso/vahva Teemu Nurmi tekemässä
tilaa.
Hauskaa toi, että Nurmella on aikaa ottaa kiekko haltuun ja asetella ja silti maalissa soi. Vahvaa tekemistä, ja tänään näytti vauhtiakin olevan reilummin.
Olin hallilla vieraana ja ehdin Nurmen siinä kiekkoa asetellessa huutaa noin 36 kertaa, että vedä! Niin se vaan seppä käänsi kiekon oikeaan asemaan ja räppäsi maalin. Ilveshenkinen isäntäväki hieman hymähteli happamasti. Eihän tuo ruudusta uudelleen katseltuna nyt niin kauaa kestänyt, mutta hallilla tuntui vedon virittely kestävän aika pitkään. ![]()
“Vedä nyt saatana” tais päästä omilta huulilta kotisohvalla syötön liikkuessa. Kaikki aikanaan. ![]()
Maailman paras pelaaja suhteutettuna siihen, kuinka jäykältä meno näyttää. Raskas luistelumekaniikka ja blaa blaa blaa, oli joskus repliikit Ojasen Jannesta. Ei Teemu samalla levelillä Ison Kasin kanssa oo, mutta niin se vaan on pistepörssin seiska tyylistä välittämättä. ![]()
Sais ampua enemmän suoraan syötöstä. Ottaa välillä turhaan haltuun syöttöjä. Silti mahtava pelaaja.
Totta! Itse kaipaan myös enemmän suoria vetoja.Jos vaikka veto ei lähtisi ihan optimi vetona niin silti vaarallinen…
Monta kertaa on vetänytkin onetimerin, eli kyllä se senkin osaa. En lähtis ammattipelaajaa neuvomaan tässä kohtaa.