Tekniikan kanssa ongelmia?

On. Minullakin oli muistaakseni 15metrinen aikanaan.

Ja tällä tavalla toimii varmasti.

Kiitos kaikille hyvin vinkeistä ja neuvoista.
Taidan ulkoistaa tämän projektin toteutuksen ihan muille ihmisille yllä olevilla ohjeilla.:grin:

Mä voin tulla maksua vastaan hoitamaan tämän. :joy:

Jos tämä ongelma olisi mulla kotona niin ehdottomasti tarttuisin tarjoukseesi mutta tämä ei varsinaisesti ole minun ongelmani, vaikka siitä sellaisen teinkin.:+1:t2:

Mä olin pari vuotta sitten hommaamassa semmoisen pistorasiaan laitettavan lähiverkkovahvistimen. Eikös se vie tuon signaalin sähköverkon kautta huoneesta toiseen, kerroksesta toiseen. Eli ei siinä seinät merkkaa mitään, kun kuparia pitkin kulkee. Siinä on vaan oma taajuuskaista siellä kuparissa, joten ei sotkeennu 50Hz:in tms. kanssa. Verkkokauppa.com noita möi ainakin silloin.

Oliko tuo mitä @Oijennus linkkasi juuri sellainen laite?

Noissa on vaan se puoli, että yli 5MB/s nopeuksiin ei tarhdo päästä. Vaikka noille on siellä sähköverkossa oma taajuusalue niin sähkökaapelointi on mediana niin vihamielinen tiedonsiirrolle, ettei noilla tahdo päästä parempiin nopeuksiin.

99%:lla varmuudella uskoisin olevan… joitakin vuosia sitten yks tuttu järjesti ison omakotitalon kellarikerrokseen lähiverkon tuolla tavalla. Pitäis kysyä saavutetut nopeudet, niitä en tiedä. Mutta kyllä siellä ilmeisesti perussurffailut ja emailit kulkee.

Mites tämmönne TP Link ulkokäyttööön? Näitä tarvii kaksi eli mistä verkkoa laajennat ja minne laajennat.
Kytket PoE:lla, sisätiloihin tulitikkuaskin kokoluokkaa palikka johon tuleva ethernetti ja muuntajata virta ja sitte lähtevä ethernetti (joka puskee myös virran wifi-asemalle) ulkona olevaan laitteeseen. Eli ulkolaitteeseen vaan ethernet kaapeli, ei muuta.

Ei. Oijennuksen vehje on puhdas wifi extender, mutta tuollaisen pystyy nykyään tekemään niin pieneksi laitteeksi, että sen voi lyödä suoraan pistorasiaan. Noissa datasähköä käyttävien vehkeiden kuvauksissa kerrotaan kyllä jos ne käyttää sähköverkon kaapelointia tiedonsiirtoon.
Noi extenderithän ei ole sinällään mitään taikalaitteita vaan ne liitetään jo olemassa olevaan wlaniin ja ne niimensä mukaisesti toistavat sen signaalin ympärilleen äin laajentaen verkon kantamaa. Jos siis tuollainen laite saa alkuperäisestä lähteestä vaikka vain 1MB/s kykenevän signaalin, ei extenderiin liitetty päätelaite saa sen nopeampaa yhteyttä aikaan, koska itse extenderikään ei pysty tuon parempaan. Kantama kyllä kasvaa, eli noiden kanssa pitää pitää huoli, että itse extenderille tulee tarpeeksi vahva signaali.

Joo, vähän ihmettelinkin miksi kyseltiin talon rakenteita, betonien paksuutta jne. Eihän ne vaikuta, jos sähköverkon kautta liikutaan. Ainakin jos käy liikkeessä, niin osaavat neuvoa oikeantyyppisen laitteen. Pitäis ottaa selvää toteutuneista nopeuksista verkon kautta. Ettei nyt kymmentä megaa…

Noita tietoja kysyttiin noiden langattomien extendereiden takia. Niiden signaali vaimenee aina jos välissä on seiniä. Metallia sisältävät rakenteet on pahimpia.
Vaihtoehdot on tossa esimerkkitapauksessa joko kaivaa ethernetpiuha rakennusten välille, käyttää langatonta extenderiä tai jos talot ovat samoissa sähköissä, koittaa tuollaisilla datasähkövehkeillä.

Halvinta on hankkia tuollainen extender jos alkuperäisen langattoman tukiaseman saa tarpeeksi lähelle kämpän ulkoseinää (miel. ikkunan ääreen) ja viedä tuollainen konffattu extender toiseen rakennukseen vastaavalle seinälle ja testata tuleeko mitään.

Ainakin kun tätä testiä katsoo, niin aika kohtuullinen nopeus on mahdollinen. @BlueOval

Joo, jos talon sähkökaapelointi on uusi, eikä sähköverkkoon vuoda pahasti häiriötä muista laitteista niin noi voi olla toimiva ratkaisu. Silloin kun minä olen noiden kanssa joutunut pelamaan niin tulokset on olleet aina kaukana noista tuloksista. Sähköjohdoissa on sellainen perustavanlaatuinen ongelma, ettei ne ole välttämättä häiriösuojattuja, jolloin ne toimii myös tiedonsiirron kannalta antenneina mikä aiheuttaa lisää häiriöitä siirrettävään signaaliin. Plus sitten muut sähkölaitteet.

Joo, tiedän… olen joskus muinoin tehnyt työkseni jopa radioverkkosuunnitteluakin. Eli NPS/X jne apparaatiit tuli tutuiksi. :wink:

Nopea tekninen kysymys. Miten saan automaatti syötön Samsungista pois?

Siis sen tekstinkorjauksen vai?

Asetukset - tekstin syöttö - käyttämäsi näppäimistö. Sieltä jostain. Voin erätauolla katsoa tarkemmin jos et löydä.

Asetukset - tekstin syöttö - käyttämäsi näppäimistö. Sieltä jostain. Voin erätauolla katsoa tarkemmin jos et löydä. Siellä syvyyksissä se asetus on.

Asetukset - kieli ja syöttö - samsung näppäimistö - ennakoiva teksti pois