Juu itsellä ollut jo monta vuotta tuo Dot. Ensiksi oli sellainen käytön mukaan laskutettava. Sit kiinteä hintainen 4G liittymä. Ja nyt ollut jo pitempään 5G. Tyytyväinen olen ollut. Helppo ja kohtuu hintainen. Ilman sitoumuksia tai kikkailuja. Ja toimii kuin junan vessa. Hinta pysyy aina tuossa halvimmassa. Ei tarvi kilpailuttaa. Bonuksena mulla vielä ilmaiset cmore/katsomo tunnukset. Ei sisällä maksullisia urheiluita. Nekin sais liittymä asiakkaan etu hintaan.
Cmore tais olla vielä sillee 5G asiakkailla että elokuvat/sarjat veloituksetta niin pitkään kun on Dot 5G käytössä. Ei koske nettiä
Tänä Black Fridayna menee taas määräaikainen tarjous liittymästä umpeen. Missä hinnoissa nykyään liikutaan? Varmaan Black Friday-tarjoukset tulee tsekattua, mutta ei kai siitä haittaa ole jos on vähän etukäteen kartalla.
Ilmeisesti edelleen on vaihtajan markkinat. Yritin vaihtaa Elisalta muualle, ja katsoin “pliis älä mene” -bluffit viimeiseen mahdolliseen päivään asti ennen uuden liittymän voimaanastumista. Viimeinen tarjous oli Rajaton 200M hintaan 16,99 €/kk kahdeksi vuodeksi ja päälle satasen lahjakortti S-ryhmään. Siitä piti jo ottaa koppi.
Minulla myös jatkavat, mutta tietenkin nostaisivat parilla eurolla hintaa kiitoksena… Onneksi on Black Fridayn yli nykyinenkin tarjous, niin pitää kilpailuttaa.
Tässä on kyllä sellainen tarjous, että pitäisi itsekin tarttua jos tarjotaan. Kai sitä pitää laittaa DNA:lle viestiä, että täällä odottaisi potentiaalinen asiakas.
Huomasin maksavani nykyiselle operaattorille peräti 4 € yli markkinahinnan per kuukausi. Nyt kun on kova tarve saada kulurakennetta muutettua niin päätin, että myös operaattoripalveluissa on aika päästä kiinni markkinahintaan. Otinpa kohteekseni Telian ja kyselin tarjousta 4G-liittymälle siirtyvälle numerolle:
4G 200 mbit/s 27,99 € / kk
4G 20 mbit/s 19,99 € / kk
Edes pyytämällä ei saanut tarjousta mistään muusta liittymästä vaan rajattomat 4G-vaihtoehdot Telialla ovat tässä. Täytyi aloittaa siirtoprosessi Moille semmosella varauksella, että liittymä sattuisi oikeasti siirtymään nykyiseltä operaattorilta. Tämän ketjun mainostettu Elisan 16,99 € / kk rajaton ja vähän lahjakorttia mukaan alkoi kovasti kiinnostamaan. Katsotaan, vieläkö on voimassa ja saatavilla.
Olen kyllä vielä yllättynyt, mikä mahtaa olla Telian kuluttajastrategia, kun noilla hinnoilla tarjotaan siirtoa. Tuolla ehdolla en usko monenkaan siirron kyllä menevän edes lähelle maalia. Toki meitä asiakkaitahan on niin paljon erilaisia, että varmaan tuolla jokunen onnellinen ylihinnan maksaja saadaan kotiutettua perille asti.
Syrjäkylillä kannattaa tutkia kuuluvuuskarttaa ennenkö tekee pitkiä soppareita mihinkään suuntaan.
Olen tutkinut kuuluvuuden alueellani ja tässä ei ole yhtään operaattoria, joka ei kuulu tässä, jossa 90 % nykyisestä elämästäni vietän. Kotona puolestaan käytän joka tapauksessa wifiä ja 5G:tä, jotka pelittävät yli odotusten. Liittymässä haluan lähinnä sen rajattomuuden ja 4G:n, jotta se nyt kattaa suunnilleen ne paikat, joissa aktiivisesti asioin ja nettiä tarvitsen. Tulee käytettyä junaakin jo sen verran, ettei siinä kuuluvuudet auta vaan kirja voittaa.
Ainakin Telia Dot liittymän saa halvemmalla. Eli 23€ 4G 100meganen rajaton. Noita Dot liittymiä eivät tarjoa normi Telian puolelta ollenkaan. 200 meganen oli sit sen 26€.
Näköjään. Itselleni ihan uusi kaveri tämä Dot että lieneekö tässä sitten kannustushommiksi mennyt - asiakkaan täytyy tehdä itse tilauksensa ja palvelunsa, jotta sen saa edullisesti.
Ja 10% pois jos otat 5G liittymänkin Dottina. Itsellä yksi 5G Dot liittymä puhelimessa. Ja sillä hoidan kaikki kodin nettiyhteydet.
DNA tarjoili juuri 4G 200mbit/s rajatonta liittymää 23,90€/kk. Ei tullut kauppoja. Soittelivat 4G kotinetin vuoksi, koska siinä määräaikaisuus loppuu 6.12.2023. Hinta oli 16,99€/kk ja uusi hinta nykyiselle setille 18,90€/kk. Kova hinku oli saada kaupattua 5G kotinetti hintaan 43€/kk. Lopputulema oli se, että nykyinen nettisoppari katkee 6.12.2023 jälkeen ja siihen mennessä hoidan kilpailutuksen nettiliittymästä.
Mainostoimisto Adtraction (joka pyörittää mm. tuota Hintaopasta) lähestyi minua seuraavalla tarjouksella. Tämä on siis joku loppusyksyn tarjouskamppis verkkosivustoille.
Telian liittymäasiakas (puhelin tai laajakaista) saa heiltä nyt 4G-laajakaistan hintaan 9,99€/kk (50M) tai 14,90€/kk (200M). Oman näkemykseni mukaan hinnat ovat mukavasti kohdillaan, joten laitan linkin tähän tiedoksenne, mutta emme ala mitään Telian bannereita pyörittämään.
14,99 €/kk + avausmaksu 7,99 €
12 kk jälkeen 21,99 €/kk.
Ei määräaikaisuutta.
Avausmaksusta huolimatta alkaa olemaan hinta kohillaan jos 4G vaan riittää.
Itse ainakin huomasin miten aggressiivisesti operaattorit haluavat pitää kiinni asiakkaistaan.
Vaihdoin työnantajaa ja työnumero vain käväisi omissa nimissä ennen kuin se siirtyi uudelle kustannuspaikalle ja pelkästään tämä aiheutti aikamoisen mylläkän. Itselläni meni suoraan sanoen jo hermot koko touhuun.
Eli pienenä vinkkinä jos haluaa halvempaa liittymää niin kannattaa vain vaihtaa operaattoria niin hinnan kyllä saa kohdalleen.
Tämä asia on ollut näin jo vuosia. Puhelinliittymä kuuluu ihmisen ns. perustarpeisiin tänä päivänä, vähän samanlainen asia kuin sähkösopimus. Bisnestä kuitenkin on tarkoitus kasvattaa ja se bisnes kasvaa parhaiten hitaalla hintojen hivuttamisella ylöspäin. Tätä esimerkiksi Elisa on tehnyt vuosia: pikku hiljaa ja salakavalasti se kasvattaa asiakkaiden kuukausilaskutusta ja vaikka tässä on nyt negatiivinen klangi niin tämä on hyvää bisnestä. Oman kokemukseni mukaan kuuluvuudessa on enemmän paikallisia eroja, mutta esimerkiksi peruskäyttäjän todellinen tarve 5G-liittymälle on verrattain pieni.
5G toki korvaa hitaasti ja varmasti koko 4G:n, mutta edelleen tässä on hyvää aikaa pysyä 4G-asiakkaana. Ihmisiä on yllättävän paljon ja harva välittää parista eurosta ja näinpä operaattorit hyödyntävät voimakkaasti uskollisia asiakkaitaan, joiden hintaa he hilaavat pikku hiljaa kaikissa palveluissa kohti 5G:n hintaa. Tarkoitus on mielestäni se, että lopulta 4G:n ja 5G:n hintaero saadaan kurottua niin pieneksi, ettei asiakkaalle ole enää järkevää missään olosuhteissa pitäytyä 4G:ssä. Markkina on muotoutunut tähän asentoon ja hintoja pääsee neuvottelemaan (Lue: pääset kiinni markkinahintaan) ainoastaan sopimuskierroksella.
Operaattoreiden tulos taas perustuu siihen, kuinka monta passiivista asiakasta asiakaskunnassa on eli heitä, jotka eivät välitä ja maksavat reilua ylihintaa kuukaudesta toiseen. Jos haluat säästää niin aloita aina netti- ja puhelinpalveluista ja etene sähkösopimukseen. Älä kysele vaan aloita suoraan siirrot, koska silloin päästään vasta puhumaan samasta asiasta palveluntarjoajan kanssa.
Itse juuri kilpailutan, mutta Telian kanssa ei vielä päästy diiliin. Tuo 14,90€/kk 4G laajakaistasta on itselle ok, mutta vastapainona 4G rajaton puhelinliittymä 25,90€/kk. Tuota en pidä edullisena laisinkaan ja sen toin keskusteluissa myös ilmi. Asia jäi toistaiseksi siihen.
Vielä tarvitsee keskustella, mutta netin puolesta vielä kuukausi aikaa.
Edit: Vastaavat DNA:lla 18,90 ja 23,90€/kk.
Muut vielä kyselemättä.
Tällä hetkellä operaattorit itse asiassa panostavat 4G verkkoon, vaikka se onkin edellisen sukupolven teknologiaa. Syynä on 3G:n alasajo, jonka johdosta heillä on tarvetta paikata kuuluvuuskartan aukkoja. Siihen taitaa olla ihan viranomaisvelvoitteitakin, ainakin osalla operaattoreista.
Kaikilla on samaista velvoitetta eri alueilla. Isoissa kaupungeissa näkee aika nopeasti, mikä on alueen vastaava operaattori ihan kuuluvuuskarttaa tsekkaamalla. Itä-Suomi kuuluu DNA:lle, Länsi-Suomi Elisalle ja pohjoinen Telialle.