Televisiota ostamassa

Niin siis ostin tuon LG:n. Ei ole Oled, mutta musta on mulle ainakin tuossa musta.

Pohdin UHD-television hankintaa.
Jos vaihdan Telian boxin UHD-malliin niin sitten tarvitsee hankkia samalla uusi televisio.
Pikaisesti tuli silmäiltyä Powerissa tarjontaa ja sitä näytti olevan ihan liikaa.
Minä katson telkkaria aika vähän ja rouvalle riittäisi nykyinenkin televisio.
Näin ollen telkkari saa maksaa satasia, ei tuhansia.

Onko suosituksia?

Tekniikan Maailma testasi 500-700 haarukassa olevia laitteita alkuvuodesta. Olisiko hintaluokka sopiva?

1 tykkäys

Jotain tuota hintaluokkaa mietin.

Onko havaintoa minkäkokoisia telkkareita testissä oli?
Kokokin on vielä vähän hakusessa.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/2b-2019/kesken-tm-vertailu-edulliset-55-tuumaiset-4k-televisiot-kuvanlaadutu-vaihtelee-erinomaisesta-valttavaan

Yhtä lukuun ottamatta kaikilla voi tallentaa ulkoiselle usb-levylle yhtä ohjelmaa kerrallaan ja pysäyttää tv-lähetyksen hetkeksi.

Vain tilaajille.Olen itse toki tilaaja. Ja näin ollen selasin jutun.

Muistaakseni 55 olivat, 4k hdr. Ilmeisesti hyviä laitteita hinta/laatu huomioiden. Luulisin, että sen jutun voi ostaa yksittäisenä netin kautta. Tai jos jollain on tunnukset, niin pääset lukemaan sähköisen version.
Luulisin, että tästä löytyy testin kärkeä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/43714/kfbts/Panasonic-TX-55FX700E-55-4K-Ultra-HD-Smart-LED-televisio?gclid=EAIaIQobChMIkpDF8OeI4QIVAeaaCh0KwQNsEAAYASAAEgKfv_D_BwE

1 tykkäys
3 tykkäystä

Tossa kaksi ensimmäistä on ne todelliset syyt, eli kustannukset lähetysten julkaisijalle. Asiakkaiden yhteydet eivät ole todellinen ongelma, jos yhteydet ei riitä, eivät asiakkaat ole 4K-valmiita ja se ei ole julkaisijan ongelma.
Telialtakin 4K:sta kysyttäessä käytetään valtavasti energiaa asiakkaan yhteyksistä lässyttämiseen samaan aikaan kun ne asiakkaat katsovat samalla yhteydellä Youtubesta 4K:ta. Ei vain haluta sanoa, ettei osata tehdä tarvittavaa toisto-ohjelmaa tai haluta käyttää enempää resursseja 4K:hon.

2 tykkäystä

Hetken harkitsin Telian UHD-purkin hankintaa mutta sepä ei takaakaan että näen Tapparan pelin tuolla laadulla. Jos nyt ihan oikein käsitin, niin vain yksi kierroksen otteluista tulee tuolla UHD-laadulla??
Jos olen väärässä niin korjatkaa äkkiä.

En siis tarvitse vielä uutta telkkariakaan.:grin:

Mieluummin FullHD hyvällä stream laadulla kuin 4K huonolla laadulla.

Silmän erottelukyvy riittää suosituimmassa 55" kokoluokassa noin 1.5-2 metrin etäisyydeltä vielä näkemään yksittäisen pixelin. Tämän jälkeen on käytännössä sama onko 4K vai FullHD televisio, koska yksinkertaisesti silmä ei pysty näkemään eroa. Huonolaatuisen streamin kyllä.

Chromecast 4K versio tuli hommattua syksyllä “varouksi”. Sinänsä 4K lähetykset kyllä kiinnostaa, jos ensi kaudella sitä tarjotaan maltilliseen hintaan. Telian kalustohan on ymmärtääkseni täysin 4K ready. Tekninen ongelma tämä ei ole.

1 tykkäys

Joo kun suomalaiset suoratoistot saataisiin edes laadukkaaseen Full-HD aikaan niin se riittäisi.

Tekninen ongelma tuo on siinä mielessä, että niiden Silverlight-ihmisten pitäisi opetella tekemään laadukas streami maltillisella kaistan kulutuksella. Ei niin, että striimin bitratea lasketaan, jotta se saadaan suuremmalla resouutiolla jollain antiikkisella koodekilla eetteriin.

3 tykkäystä

Tuli edullinen (399€) vaihtoehto ostettua viikonloppuna.
Asiantuntijat täällä osanevat sanoa, oliko oikeasti edullinen hinta/laatu --suhteltaan.

Vääntäisi miten vaan niin 4K ei vaan mene alle 25Mbit/s.

Moni suoratoisto varmasti pystyisi tarjoamaan 4K:ta mutta suomalaisten halu maksaa ja netti yhteydet ei ole tarvittavalla tasolla.

Itselle 4K on vain leffoja varten. Tämän ja hyvän HD:n vuoksi Liiga UHD saa odottaa syksyyn ja syksyn tarjouksia.

Itsellä ollut tuollainen jo jonkun aikaa. On ollut ihan riittävän hyvä. Jopa liiga pelien äänet kuuluu kotiteatterista hyvin kun huomasin asetuksista laittaa dolbyn päälle. Sitä ennen olin ääniin vähän pettynyt. Tosin moneltakaan kanavalta ei tule kunnon dolby ääntä. Lähinnä jotkut ylen ohjelmat ja sitten telian liiga.

24" tv tarvis kesäks vaunuun ja talvet olis lastenhuoneessa. Ei kellään sattuis oleen tuttua tai tutun tuttua Kuopion lähettyvillä joka luopuisi siitä edullisesti. Uutena kun tahtoo maksaa lähemmäs 200e.smart tv ois plussaa. Vinkkejäkin saa antaa mistä saisi halvimmalla jos uuteen päädyn. Ei tarvi olla 12v virtaa mutta saa olla.

Tämän kauden pleijareissa näytämme yhden UHD-matsin per ottelukierros. Nämä löytyvät listattuna sivuiltamme. Lisäinfoa Liigan UHD-lähetyksistä löytyy myös Telia Yhteisöstä.

// Ilari
.

Saako Smart TV:stä kytkettyä älykkyyden pois eli se toimisi kuten ennen vanhaan ilman kaikkia härpäkkeitä?

Minä olen varmaan väärä henkilö tähän vastaamaan, kun en ihan hirveästi televisioiden sielunmaisemasta ymmärrä/välitä. Veikkaisin, että aika monet Smart-toiminnot jäävät historiaan, kun estää television pääsemiseen internettiin.

Tuollain varmaan ainakin osittain tuo hoituu, mutta toiveissa olisi ihan täydellinen pois kytkeminen. Pitäisi mummulle uusi televisio ostaa ja kaikissa paitsi Grundigeissa on joku Smartkilke. Helpottaisi omaa elämää, kun saisi sen kytkettyä kokonaan pois, niin ei tarvitsisi puhelinta päivystää 24/7.

Kunhan ei ole nettiä ja muori pysyy kaukana kaukosäätimen home, netflix ja muista hämäristä napeista, niin sitten toimii kuin normaali televisio. Tuskin joudut usein puhelimeen vastaamaan.

2 tykkäystä