Telia TV: Sovellukset ja tilausvideopalvelu (vanha)

@BlueOval Applen laitteista minulla ei ole kokemusta ja suosituksista @TeliaPartio voisi neuvoa paremmin tässä tai joku Applen laitteita käyttävä.

Ylläoleva viestini on Windows ja Android+Chromecast -käyttäjän näkökulmasta.

Windows -sovellus taitaa vaatia kympin.

@peterra Chrome+plugin ja Explorer+Silverlight-plugin yhdistelmät toki toistavat pelejä selaimen kautta, mutta eniten ongelmia on ollut varsinkin Chrome+plugin yhdistelmän kanssa.

Ylläolevan viestin pointti oli se, että ilmoittakaa millä yhdistelmällä on ollut ongelmia tai millä toimii, niin ainakin me palstalla tiedämme, että mikä toimii ja mikä ei.

Telia Tv toimii suurimmalla osalla mobiililaitteista, mutta erilaisia laitevaatimuksia ja selainsuosituksia sille on määritelty. Macbookille esimerkiksi suositellaan Chrome + Telia Tv-laajennus -yhdistelmää.

HTML5-tuen käyttöönotto tulee helpottamaan vaatimuksia, kun katsominen onnistunee suoraan selaimella :slight_smile:

Essi@TeliaPartio

Pistän ketjun hetkeksi jäähylle

Syy on se että hyvin pieni osa ketjun sisällöstä palvelee yhtään ketään.

  • Ihan paska! -tyyppinen palaute ei ole hedelmällistä, koska vika voi johtua monesta eri asiasta ja laiteyhdistelmien kirjo on niin iso. Tehkää reklamaatiot ja tulikiviset palautteet suoraan Telian ASPA:an. Aivan vähintään ongelman ratkaisuun tarvitaan tieto käytetyistä laitteista ja varmistus Internet-yhteyden korkeasta laadusta. Samoin lähiverkon laadulla on merkitystä. Täällä yritetään auttaa ihmisiä saamaan peli näkymään parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Peruskysymykset ja ongelmat on käsitelty ketjussa jo moneen kertaan. Eli vastauksia löytyy ylhtäältä. @TeliaPartio: FAQ-tyyppinen tiedon yhteen kerääminen olisi kyllä paikallaan. Sellainen voidaan mahdollistaa esim. ketjun avausviestiin tekemällä siitä Wiki-viesti.
  • Tuotannossa on ollut kaikille näkyviä laatuongelmia kahdella kierroksella. Nämä eivät johdu kenenkään laitteistoista, vaan juurisyy on jossain Telian päässä. Sattumalta muuten molemmat lauantaina - eihän vain resurssipula iske viikonloppuisin?
    • 13.10.2018
    • 20.10.2018
7 tykkäystä

Ketju avattiin ajastetusti 22 tunnin kuluttua.

Tässä on nyt kautta takana 104 ottelun verran ja tosiaan parissa pelissä loppuhetkillä esiintyi nykimistä, jonka voi havaita myös tallenteista. Näitä harmillisia tilanteita ei ole mitenkään väheksytty tai peitelty, vaan näistä on viestitty esimerkiksi somessa ja häiriöilmoituksilla. Näihin myös tartuttiin ja nykimisen aiheuttaneet tilanteet laitettiin kuntoon.

Kiva kuulla, että kuvanlaatu on näyttänyt hyvältä kotikatsomoihin ja olen kyllä henkilökohtaisestikin tykännyt näiden uusien kameroiden kuvanlaadusta IPTV:llä ja sovelluksellakin katsottuna. Erätauoilla tulee tosiaan tilanteita koko kierroksen otteluista ja tietysti keskiviikkoisin ja lauantaisin loikataan taukojen ajaksi #Liigalive360 studioon. Studiolähetyksiäkin on muuten painettu eetteriin jo yli 40 tuntia tällä kaudella, mikä on varsin kohtuullinen määrä.

Mikityksistä ei ole vielä saatu kaikissa otteluissa parasta hyötyä irti ja tähän halutaan saada tasalaatuinen linja jokaiseen otteluun. Äänien kimpussa siis tehdään edelleen hommia, jotta saadaan kaikille alustoille ja kaikkiin otteluihin paras mahdollinen kokemus.

Tulevista uudistuksista vielä muutama sana

Kuten tässä jo oli mainittukin, nin HTML5 tekniikalla toteutettu mediasoitin on tulossa nettiselaimille tarjolle, jolloin katselu tietokoneen kautta helpottuu huomattavasti. Tarkoittaa siis sitä, että jatkossa ei tarvitse asennella ylimääräisiä lisäosia, jotta kuvan saa näkyviin nettiselaimella. Aikataulu tämän osalta on sellainen, että IE ja Edge selaimille muutokset tulee tarjolle jouluun mennessä. Chrome, Firefox ja Safari saavat tämän päivityksen myöhemmin vielä kuluvan kauden aikana käyttöön. Kerrotaan toki heti kun tarkemmat päivämäärät näiden osalta on selvillä.

Ohjelmakirjaston tallenteisiin on paljon toivottu päivämääriä, jotta olisi helpompi löytää oikean ajankohdan tallenne, mikäli haluaa jälkeenpäin katsella myös vanhempia sisältöjä. Tämä muutos tulee ihan piakkoin, koska se on koodareilla juuri työstössä.

Niko@TeliaPartio

6 tykkäystä

Käsittääkseni ongelmaa on ollut viimeisen kahden lauantain peleissä melko laajasti jopa lähes koko pelin ajan. Turha tuota on lähteä kaunistelemaan.

2 tykkäystä

Kiitokset asiallisesta ja paljon infoa sisältäneestä vastauksesta. Tälläistä olen juuri kaipaillut :).

Kiitos infosta! Mää oon ollu pääasiassa tyytyväinen. Appletv:n sovelluksella kaikki on toiminu hyvin ja laatu on hyvä. Tärkein kehityskohde mun mielestä on noi koosteet. Niistä ei tässä viestissä mainittu mitään. Ei voi olla niin, että koosteet syntyy automaattisesti kun lopputulos on tommonen. Sinne pari työntekijää koosteita työstämään, ni hyvä on.

Rehellisesti sanottuna itse en huomannut lauantaina mitään outoa.

Nyt kun yritän katsoa Sporde peliä boxin kirjastosta niin tallennus on n. 6s pituinen.

Itseltäkin löytyy kotoa Apple TV ja on kyllä näppärä käyttää sen kautta, kun sovelluksen saa suoraan purkkiin ladattua. Apple TVn lisäksi voi sitten katsella vielä kännykän ruudulta toista ohjelmaa esimerkiksi studiota tai toista ottelua. Vaihtoehtojahan löytyy :slight_smile:

Koosteet on oikeastaan ihan samalla tavalla rinnastettu näihin tärkeisiin juttuihin, mitä tällä hetkellä viedään eteenpäin. Tuli vain niin pitkä epistola tuosta minun kirjoituksesta jo muutenkin, niin jätin tämän aiheen pois. Koosteet halutaan tottakai hyvälle tasolle, jotta kaikkien kiinnostuneiden maistuu näitä katsella. Puutteet ja virheet näistä on tunnistettu.

Niko@TeliaPartio

1 tykkäys

Lauantaina varsinkin lähetys pätki lähes koko pelin ajan. Windows 10 ja Chrome kombolla.

Hienoa.

Mikä ihme on syynä sille että IE/Edge selaimet tulevat etupeltoon kun niitä käyttää suunnilleen ei kukaan, eivätkä ole saatavissa muille käyttöjärjestelmille?

Windows 10 käyttäjille on on jo appi joka toimii kohtalaisen hyvin, mutta ei-Windows käyttäjät ovat ne jotka ovat eniten paitsiossa. Selainriippumattoman soittimen pitäisi olla 1. prioriteetti, koska se avaa teille myös uutta markkinaa.

6 tykkäystä

Kiitos kauniista sanoistasi.:laughing:
Ei olla pelkästään paitsiossa vaan tahallisessa paitsiossa.

1 tykkäys

Jostain syystä tuon Windows 10 sovelluksen kuva ei näy hdmi:n kautta televisiossa. Näkyy vain mustaa, joten olen pakotettu käyttämään selainta katseluun. Onko sovelluksessa jotain vikaa?

Kirjoitellaas hieman omiakin kokemuksia Telia TV -sovelluksesta.

Olen ollut viime aikoina erittäin tyytyväinen. Suunnilleen neljässä matsissa viidestä (80%) kuva ei ole pätkinyt yhtään eikä kuvanlaatu ole heikentynyt kertaakaan lähetyksen aikana, vaan kuva on terävämpää kuin Ruudulla oli koskaan! Kombinaationa 50 megan nettiyhteys, iPhone 7 Telia TV -sovelluksella ja Google Chromecast v2. Chromecastin olen asettanut ohjeiden mukaan 50 hz tilaan ja laitteet ovat lähellä toisiaan (ei seiniä tms. välissä). Netin vaihteluväliä olen myös seurannut ja se harvoin on alle 35 megaa. Ainoa pieni bugi on, että joskus saattaa ottaa muutaman yrityksen, ennen kuin Chromecast alkaa toistaa lähetystä. Kuitenkin kun yhteyden siihen saa luotua, toimii lähetys moitteetta.

Sen sijaan ongelmia on ollut seuraavilla komboilla, joita Teliakaan ei suosittele:

  • MacBook Pro + välilehden (tv.telia.fi) peilaaminen Chromecastiin + 50 megan nettiyhteys. Syykin selvisi minulle täällä eli data joutuu kulkemaan kahdesti wifin yli. Seurauksena kuvanlaadun heikkenemistä/pikselöitymistä ja yhteyden pätkimistä.
  • Acerin kannettava (windows 10 + Google Chrome -selain pluginilla) + hdmi-piuha telkkarissa kiinni + 100 megan netti. Lähetys pätki aivan koko ajan, syynä ilmeisesti Chrome plugin.
2 tykkäystä

Olisiko sinun mahdollista testata tämä laitekombinaatio, mutta Win10 appia käyttäen? On sellaisia viitteitä ettei video näkyisi sivunäytöllä ollenkaan.

Aloitetaan tuen tuominen portaittain, se on teknisesti ja käyttäjälle sujuvampaa. Ensimmäisenä portaana on IE/Edge.

Olivia@TeliaPartio

Milläköhän helvetin logiikalla se on käyttäjälle sujuvampaa, että ensin sitä pystyy käyttämään vain IE:llä ja Edgellä, joita moneen koneeseen ei saa ja joita kukaan ei käytä? :man_facepalming:

Sanokaa nyt vain, että niihin toteuttaminen on helpompaa. Sekin olisi tosi paksua, muttei näin paksua.

3 tykkäystä

Varmaan odotetaan ilmenevän jotain ongelmia, mahdollisesti. Ei haluta tuoda siksi moz ja chromen alustoille, joilla enemmän käyttäjiä ja täten paska vyöryn määrä olisi melkoinen.

Toivotaan että toimii.