Tietokoneet

Mikä olisi käyttötarkoitus moiselle?

(Kudit loppu) #164

Mitä vaihtoehtoja?

Siis mitä sillä ajattelit tehdä? :slight_smile: Ihan vaan satunnaista nettiselailua? Jotain töiden tapaisia?

(Kudit loppu) #166

Pääosin tuollaisessa työnomaisessa käytössä. Ei pelaamista.

Ok, lähinnä juuri jotain nettiselailua varten toimii varmasti, vaikea sanoa millaisia töitä sitten koneelta teet eli mitä siltä vaaditaan. Tuo näyttökoko 27" on mielestäni myös aika pieni jo tänä päivänä ja tarkkuutena vain 1080p, tosin sehän nyt on yksilöllistä mistä pitää ja mihin on tottunut.

Tuo prosessori ei näytä olevan mitään päätähuimaava mutta varmasti pyörittää kyllä ne perus sovellukset ihan hienosti, muistia on ihan ok määrä perustarpeisiin, kovalevyinä windows osiolle näemmä SSD mikä onkin tänä päivänä ihan must have ja muihin tarpeisiin 1 tera hdd:tä. Joten sinällään ihan ok kuuloinen paketti ja ovat saaneet hyviä arvosteluja jos tuo näyttö kelpaa, mutta laajennus hankalaa jos vaikkapa kovalevytilaa joku päivä haluaa lisätä.

(Kudit loppu) #168

Nykyinen iMac taitaakin olla jo 4v vanha, mutta sen hintaluokan peli että vuosi olisi vielä “pärjättävä”. Kyllä tuo 27" ihan riittävä on. Lähinnä PC:ssä nuo omaan käyttöön soveltuvat toimisto-ohjelmat (Excel) ovat toiminnallisuuksiltaan paljon laajempia kuin Mac-versiot.

image

Tuo on enemmänkin läppäri, joka on väännetty pöytäkoneeksi. Hieman perusläppäriä paremmat osat. Hienon näköinenhän tuo on, mutta, mutta.

Vanhan koulukunnan tyyppinä ostaisin kotelokoneen ja näytön erikseen. Toki se tarkoittaa enemmän säätämistä ja johtoja. 27-tuumainen on ok, mutta suosittelisin “2K”-näyttöä. Ns. 2K tuntuu olevan monelle se sweet spot FullHD:n ja 4K:n välistä. Tavaraa mahtuu näytölle enemmän, muttei mene liian pieneksi.

Työhommissa ei tarvitse panostaa edes näytön hertseihin tai 110 % RGB:tä, joten ne halvemman pään 2K-näytöt lienee ihan passeleita. Hinnat alkaa 300 eurosta. Niissä ei ole korkeudensäätöä tai muutakaan liikkuvaa, muttei tuossa linkitetyssä “all-in-one”-koneessakaan taida olla.

Ok :). Suosittelen että käyt paikanpäällä testaamassa jos vaan mahdollisuus. Sillähän sen parhaimman tatsin saa että miltä itse käyttö tuntuu.Mieluiten …no @Kilo juuri kirjoittikin :slight_smile: katso kunnon pöytäkoneeseen, saat samalla rahalla parempaa tavaraa.

(Kudit loppu) #171

iMacin pitkäaikaisena käyttäjänä sitä on mukavoitunut ja tottunut siihen, että koko roska on samassa paketissa. Kaikki pitää mahdollisimman pienessä tilassa ja kevyttä. Yhtään koteloa tähän talouteen ei enää tule. Tokihan iMacin voinee päivittää 1-2 kuluttua, mutta “sama paketti” houkuttelisi PC:nä.

@Luppakorva

Samoja vermeitä näköjään tarjolla myös HP:lla.

Ok. Silloin kannattaa ilmanmuuta käydä paikanpäällä kokeilemassa miltä itse käyttö tuntuu :). Kyllä tuo Excelin tarpeisiin riittää mitenpäin vaan.

Saattaa olla ihan sama kone, mitä meillä on pari työpaikalla. Tyylikäs kone ja ihan hyvän tuntuinen. Mun töissä koneelta ei ihmeitä vaadita, mutta en oo mitään moitittavaa keksiny. Dellin allinone oli aiemmin ton tilalla ja se oli selkeesti rimpulampi ja rumempikin.

Onhan tossa vähän pöljät speksit. Näytön resoluutio tuohon kokoluokkaan on surkea, varsinkin jos mäkistä olet vaihtamassa. Keskusmuistia on paljon, mutta näytönohjain taas sellainen rutku, ettei siitä muistista hyötyviä sovelluksia tai pelejä saa pyöritettyä.

E: jos sillä näyttiksellä ei ole väliä niin tsekkaa toi:

Hyvin muuten huomaan miten Power dumppaa Hullujen Päivien aikana nurkkiin vanhentunutta romua jengille. 4. sukupolven Intelin prossuja ja DDR3:a…

Vanhentuneita ne kaikki tarjouskoneet on, mutta jos jaksaa vähän googletella ja ostaa koneen, joka on vanhentunut hiljattain niin ei sillä niin kauheasti väliä ole. Jos olisit ostanut saman laitteen vuosi sitten täydellä hinnalla niin vanhentunut se silti olisi.

Paitsi, että esim. tollaset vanhat DDR3-muistit voi olla aika hinnoissa jos muistia pitäisi lisätä jne. Toi muistigeneraatio noissa eniten tökkii kun ei ole DDR3-vehkeitä tottunut enää nykyään näkemään uutena myynnissä.

Tottakai, sen takia kirjoitinkin että vähän googlettaa. Jos ei itellä ymmärrys riitä niin sit pyytää kaveria.

(Petri) #179

Kertokaas nyt, että kannattaako ‘nykyään’ ostaa enää näyttöjä missä on TN-paneeli? Sen verran vähän kompetenssia näissä näyttöjä koskevissa asioissa, että pitää kysyä apua viisaammilta.

Jotkut puristit haukkuvat TN-paneelit aivan roskaksi ja jotkut puhuvat hyvistä budjettivaihtoehdoista. Muutaman arvostelun olen katsonut YouTubesta koskien TN-paneelisia näyttöjä ja ihan kehuja on tullut.

Mihin käyttötarkoitukseen se olisi tulossa? Siitähän se on pitkälti kiinni. TN paneeleissa värit ja katselukulmat on aina huonommat, mutta halvempi hinta ja response time on tosi alhainen, myös löytyy ihan 144hz malleja paljon halvemmalla (ainakin näitä itse tongin).

Näissä kannattaa luottaa omiin silmiin. IPS:ssä on oma “glow” joka tuntuu menevän toisilla pahemmin tunteisiin kuin TN:n kapeat katselukulmat, kelmeä väri sekä valovuodot.
Pelaamiseen 144Hz ja TN on tietysti halvin yhdistelmä, mutta kantsii tsekata sopisiko VA-paneeli omille silmille. Niitäkin saa aika edullisesti kunnon hertseillä.

Itse menin VA:n suuntaan. HP Omen X 35 ultrawide 100 hz gsyncillä. IPS paneelit on mulle liiankin kirkkaita, tuntuu että sulaa silmät päästä ja 10 minuutin käyttämisen jälkeen päätä särkee. Tähän olen kyllä todella tyytyväinen, noin vuoden istunut pöydällä.

Eli jos budjettia löytyy niin suosittelen tsekkaamaan. Mahtava niin työnteossa kun pelikäytössäkin.