Tietoturvasta kattavasti

Tää menee nyt aikalailla offtopiciksi.

Mistähän oikeusjutusta sä nyt puhut? Ja Wikipediasta? Siitä ei ole kukaan sanonut sanaakaan missään kohtaa.

Edit: just huomasin että mainitsit toisessa viestissä. No löytyy alta

Jos viittasit aikaisempaan viestiin, ole hyvä: https://www.cnbc.com/2018/10/16/supreme-court-case-could-decide-fb-twitter-power-to-regulate-speech.html

Mutta mä en jaksa vängätä tästä asiasta, varsinkin kuten mainittua se alkaa mennä täysin off-topiciksi. Jos se kiinnostaa niin eikun lukemaan, jos ei niin turhaan me tähän typerään edestakaisin kinasteluun tuhlataan aikaa.

Tähän mistä sä kirjoitit. Jos se on menossa korkeimpaan oikeuteen, niin siitä löytyy aika paljon julkisia dokumentteja alemmista oikeusasteista.

Ja mä pistin linkin google ligitations -wikipediaan, joka mun tietämyksellä vaikutti melko ajantasaiselta, mutta ei siellä ollut mitään sensuuriin liittyvää korkeimpaan oikeuteen menossa olevaa kannetta.

So?

Olin pitkään Google-vastainen, varsinkin kun Android valloitti maailman antaen heille fantastisen datapisteen jokaisen käyttäjän taskuun.

Nykymaailman tilanne on kuitenkin sellainen, että sinun touhujasi seurataan joka tapauksessa, joten kenties järkevintä onkin valita luotettavin ”kumppani”. Tässä kategoriassa Google taas sijoittuukin varsin korkealle.

Se on meinaa sillä tavalla että todennäköisemmin joku Acme, Inc. tulee ostetuksi tai murretuksi tietoineen kuin Google Alphabet.

Mutta tämähän ei ole mikään Googlea tai muita isoja toimijoita vastaan oleva oikeusjuttu, tuon jutun mahdollisista tuloksista vasta spekuloidaan, että onko sillä jotain implikaatioita jättejä vastaan.

Juuri näinhän mä kirjoitin.

Mutta pakko kai tästäkin oli alkaa riitaa vähättelyineen haastamaan vaikka ei itse jaksa edes kirjoitettua lukea. Nämä pääsee sulla jotenkin ihon alle ja pahasti (ei ole meinaa ensimmäinen kerta kun olet tullut vääntämään) jos joku poikkeaa siitä “virallisesta” kannasta.

Enmä jaksa tätä, lopetetaan tähän. Muutakin tekemistä kun kinata älyttömyyksistä.Jokaisella on kaksi asiaa, mielipide ja se toinen (toivottavasti) housujen peitossa jota en tässä mainitse ja niistä vänkäys ei johda yhtään mihinkään.

Tuossa on pointtinsa, mutta niin pitkään kuin voin itse kuluttajana vaikuttaa valinnoillani asioihin niin valitsen muita kuin noita amerikkalaisia big data -kyttääjiä.
Googlellekin on monessa kohtaa vaihtoehtoja, Startpage on “Google ilman Googlea”, LineageOS “Android ilman Googlea”, Chromium on “Chrome ilman Googlea” jne.
Kyllä minäkin käytän Googlen palveluita, esim. Gmailia ja Photosia, mutta selaimiassani on seurannan estot ja analytiikat blokattuna, koska vaihtoehtoja on tarjolla.

Olen odottanut, että Dropboxille tulisi eurooppalainen vastine, kuten myös Gmailille yms. On aika jäätävää, ettei kukaan ole pystynyt kaupallistamaan vastaavia palveluita rapakon tällä puolen edes case Snowdenin ja NSA:n totaalisen datankeruun paljastuttua.

ProtonMail.

Kaupallistamisessa on se hankaluus, että bisnes plan on muuttaa tietoa rahaksi. Eli yksityisyyttä paremmin kunnioittava vaihtoehto olisi siis maksullinnen.

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #271

Ilmainen hyvä tietosuoja? Suosituksia kiitos!

Ps. Mulla on f-secure, mutta naapurin vanha rouva tarvis hieman apua.

(【ツ】) #272

Luotetaan @ljpp suositukseen Windowsin omasta ilmaisesta tietoturva-ohjelmistosta (Defender):

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #273

Kiitos, käykö tuo muille kuin 10:lle, 7, 8?

4 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Maaestojen kierto VPN-yhteyden avulla

Nyt on kovaa peliä.:astonished:

Kamera ja kuvat. Kun sovellukselle antaa luvan käyttää kuvakansiota, se pääsee käsiksi myös muihin käyttäjän kuviin samassa kansiossa. Antamalla käyttöoikeuden kameraan sovellus saa valokuvata.

Tekstiviestit. Sovellukselle pitää antaa lupa lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä. Näin sovellus voi päästä käsiksi myös käyttäjän muuhun tekstiviestiliikenteeseen. Sovellus voi lähettää, vastaanottaa ja poistaa tekstiviestejä ilman että käyttäjä huomaa mitään.

Tietoja wifi-verkoista. Sovellus edellyttää myös luvan kytkeä puhelin havaitsemiinsa langattomiin verkkoihin. Toiminto saattaa liittyä paikantamiseen kuten sovelluksen vaatimat GPS-satelliittipaikannustiedotkin. On kuitenkin erittäin haitallista, mikäli sovellus saa kytkeä puhelimen langattomiin verkkoihin omin päin. Tällä tavoin puhelin voi kytkeytyä verkkoon, jonka kautta siihen saatetaan esimerkiksi syöttää haittaohjelma.

Mikrofoni. Sovellus edellyttää myös käyttöoikeuden puhelimen mikrofoniin. Antamalla sovellukselle täydet oikeudet käyttää mikrofonia milloin vain on teoriassa mahdollista salakuunnella puhelimen omistajaa.

Tiedot SIM-kortista. Sovellus hakee tietoonsa tiedot puhelimen käyttäjän käyttämästä puhelinoperaattorista, mutta myös puhelimen yksilöllisen IMEI-koodin. IMEI eli International Mobile Equipment Identity mahdollistaa laitteen tunnistamisen ja on tavallisesti käyttäjälle hyödyllinen silloin, kun liittymä pitää sulkea esimerkiksi jos puhelin on varastettu. Se, mihin taksisovellus tarvitsee tällaista tietoa, ei ole tiedossa.

Sepä ei sitten Yango meikäläistä kuskaa minnekään.

En ajatellut itsekään asentaa tuota sovellusta.:grin:

(【ツ】) #278

Googlen verkkoliikenne ohjautui eilen mm. Venäjälle ja Kiinaan hetken aikaa:

Nigerialaiset tuosta näköjään ottaisi vastuun, mutta sitten voikin vetää foliohattua kireämmälle ja miettiä kuka heille on mahdollisesti antanut rahaa ja ohjeet tehdä tuollaisen “reititysvirheen”. Kiinan vaikutusvalta Afrikassa on ainakin kasvanut valtavasti viime vuosina…

Onko tässä mitään uutta tai ihmeellistä? Tämän tästä puhelimen sovellukset pyytävät oikeuksia vaikka mihin, eikä siinä ole välttämättä mitään syy-yhteyttä. Hyvä jos tällaisten juttujen takia ihmiset alkavat vähän miettiä.

Oma käsitykseni Googlen ja Androidin logiikasta on jotenkin tällainen:

• Tehdään käyttöjärjestelmä, jossa on oletuksena onneton www-selain
  • Pyöritetään hakupalvelua, jonka hakutulosten kärkeen pääsee vain, jos sivustosta on “mobiiliversio”
  • Em. selainta käyttävät ihmiset saavat oletusarvoisesti käyttöönsä sen mobiiliversion, jolla ei tee yhtään mitään
  • Ihmiset ratkaisevat käytettävyysongelman asentemalla erillisen sovelluksen, jossa käytttävyys on parempi. Asennellessa annetaan iloisesti lupa kaikkeen mitä pyydetään. Iloitaan helposta ja ilmaisesta sovelluksesta

Lopputuloksena ihmiset siis antavat sielunsa (tai no ainakin yksityisyytensä) vapaaehtoisesti tälle ja tuolle yhtiölle. Joka tekee ihmisten tiedoilla jotain hassua bisnestä joskus myöhemmin tavoilla, joita nyt voi vain arvailla. Jotain Stasia kyllä jaksetaan taivastella, mutta oman kokemukseni mukaan nykyistä digimenoa arvostelevalle sovitetaan heti foliohattua.

Itse en ainakaan ole kiinnostunut mistään palvelusta, jota ei pysty käyttämään ihan normaalilla selaimella. Sama onko se venäläinen taksi vai mikä. Selainkäytössä on edes pieni kontrolli siihen, mitä dataa siinä liikkuu ja minkä takia.

(【ツ】) #281

Tähän ei voi kuin lainata kuin @ljpp kommenttia liittyen keskusteluun ilmaisista ohjelmista…

Luulin otsikon perusteella Liigalla olevan hankaluuksia tietoturvankin kanssa, mutta ilmeisesti kyse onkin jostain oikeasti tärkeästä.

(【ツ】) #283

Flash vuotaa jälleen…