Tupakointi ja sen lopettaminen

Makuaineet jotka mainitsit on meidän jokapäiväisessä elämässä, höyryttelit tai et. Tunnetaan myös nimellä elintarvikemaku. Höyryttelyä koitetaan tehdä vähemmän houkutteliviksi nuorille eli koitetaan välttää ns.hyviä makujen yhdistämistä Höyryttelyä yhteydessä, joten tästä syystä valmisnesteitä saa myydä vain tupakanmakuisena, jota toki on vaikea apinoida sen palamisefektin ansiosta. Maut eivät vaaranna höyryttelijän terveyttä suorainesti, mutta niihin liitetyt väriaineet saattavat sitä tehdä.

Väitteet on aina vain pelkkiä väitteitä (ilman faktoja) ja kyllä aiheesta tutkimusta tehdään jatkuvasti. Toki pitkäaikaiset tutkimukset höyryttelyn vaikutuksista puuttuvat vielä sillä ilmiö on tässä laajuudessa suhteellisen tuore.

Tällä hetkellä tiedossa on, että höyryttely on vähemmän haitallisempaa kuin tupakointi, mutta aiheesta tarvitaan lisää tutkittua tietoa ja ajan kanssa sitä tulee.

Tässä yksi tuore yliopisto tutkimus höyryttelyn mahdollisista haittavaikutuksista:

Date:

August 20, 2019

Source:

University of Pennsylvania School of Medicine

Summary:

A Penn study reveals single instance of vaping immediately leads to reduced vascular function.

Edit.

Lisätään vielä, että höyryhän ei ole pelkkää vesihöyryä, vaan sisältää jäänestossakin käytettävää propyleeniglykolia ja glyserolia… tähän vielä lisätään nikotiini, maku- ja väriaineet päälle.

Niin kauan kun tutkimustulokset tulevat Yhdysvalloista, otan henkilökohtaisesti nuo tulokset varauksella. Euroopasta kantautuvat tutkimustulokset ovat niitä joita itse odotan suurella mielenkiinnolla.

1 tykkäys

Asiat etenee Yhdysvalloissa ja Michiganin osavaltio on ensimmäinen joka kieltää maustettujen sähkötupakoiden myynnin.

Koskee myös mentoli ja minttu makuja.

Ilmeisesti sähkötupakoinnin vaarallisuus riippuu nimenomaan mitä nestettä höyrystetään hengitettäväksi.
Joissain tapauksissa epäillään, että THC-pohjaiset nesteet ovat saattaneet aiheuttaa keuhkosairauksia.

2 tykkäystä

Mun tupakkalakko ei saanut pelkkää kaksiminuuttista vaan nyt määrättiin pidempi panna.
Lomalla voi vähä tupakoida ja jos se on mahdollista jopa baaritiskillä, niin mun selkärangalla ei jää tämä tilaisuus käyttämättä.

2 tykkäystä

Itse lopetin ilman nikotiinituotteita.
Saapa nähdä kauanko sähkötupakkaa voidaan käyttää “lopetuksen tukena”? Nimittäin jos sähkötupakka kielletään Amerikassa, tulee asia varmasti käsittelyyn meilläkin.

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump sanoi viime viikolla haluavansa lopettaa makuaineita hyödyntävien sähkötupakkatuotteiden myynnin Yhdysvalloissa.

Intia laittoi homman täysin toiselle tasolle. Maa kieltää kaikki höyryttelyyn liittyvän toiminnan. 42 miljoonaa höyryttelijää saa jatkaa elämäänsä ilman höyryjä, tai palata analogiseen versioon.
Mihin tää maailma on menossa :persevere:

1 tykkäys

Otin itseäni vihdosta viimein niskasta kiinni ja lopetin sähköröökayksen eilen, tuli meinaa hiisattua sitä aivan non-stop joka paikassa. Oireet tuon nikotiininpuutostilan vuoksi olleet pahempia kun sillon kun aikanaan lopetin röökin polton, melkoisen koukun siitä näemmä itsellensä saanut aikaseksi mutta ei se mitään. Ne pitää vaan kärsiä. Vain ja ainoastaan itseaiheutettua.

Eli, hyvällä tuulella koska sain tuon päätöksen tehtyä ja itseni tuntien kun jotain päätän niin siinä päätöksessä pysyn.

24 tykkäystä

Perskeles.
Ostin taas pari kartonkia tupakkaa kun sain halvalla.:see_no_evil:

3 päivää meni että olo on ihmismäinen, ei vieläkään “normi”, mutta aika lähellä jo.

Sähkötupakkia tosiaan käytin noin vuodesta 2013-2014 lähtien joka päivä ja kokoajan. Varmaan löytyisi sähköpostin pohjilta vieläkin ekoja tilauksia jos jaksaisi kaivaa tarkemman päivämäärän. Oli mukana nukkuessa, töitä koneella tehdessä, kahvilla, ulkona, kaupassa, autossa jne …tuossa laskeskelin että nikotiinimäärä nestekulutuksella on ollut aika usein noin 6 röökiaskia päivässä vastaavaa …eli eikai tuo nyt ihme ole että tässä on “pienoista” vieroitusoiretta ollut.

Suosittelenko sähköröökiä? No en. Mä alotin itseasiassa huvin vuoksi, en edes enää polttanu analogista mutta kun tää nyt oli “terveellinen” vaihtoehto niin totesin että testataan. Onko se parempi kun normi rööki? Mielestäni kyllä, mut toisaalta sitä on taas niin helpompi höyrystää jatkuvasti että sitä tulee käytettyä ihan älyttömiä määriä ja tohon jää kyllä niin koukkuun kun olla ja voi.

Mä lupasin itselleni ja sanoin kyllä muillekkin että heti jos tästä alkaa löytyä jotain terveydelle haitallista oikeasti, niin lopetan. Vaikka ei suoraanverrannollisia olekkaan, niin jenkeistä (ja joitain tapauksia euroopasta) alkoi tulla tietoja että jotain hämäriä sairauksia noihin aletaan nyt pidemmän käytön jälkeen linkitellä.

Eli se oli aika joko pitää sanansa tai syödä ne. Pirun tyytyväinen olen että lopetin.

2 tykkäystä

Aika hävytöntä meininkiä, kun nämä pölvästien kotikellareissa väsäämät THC-patruunat aiheuttaa keuhkosairauksia, niin sen takia kaikkea höyryttelyä ollaan kieltämässä, ja kissan kokoisin kirjaimin uutisoidaan kuinka sähkötupakki on vaarallista. Asiasta tietämättömille menee täydestä kuin väärä raha, ja isojen tupakkayhtiöiden pomot nauravat matkalla pankkiin.

Samaa mieltä olen tuosta, että tuota piippua tulee kyllä imettyä niin perkeleesti, kun ei tarvi edes ulos mennä. Lisäksi makukin on miellyttävä. Hyvin addiktoivaa puuhaa kaiken kaikkiaan. Ensin kun pääsi eroon tupakista, nyt pitäisi sitten varmaan jossain vaiheessa päästä eroon tästä sähköpiipusta. Noh, pidän tätä kuitenkin huomattavasti spaddujen imemistä pienempänä pahana.

1 tykkäys

Tästä olen samaa mieltä, jotain viitteitä lähiaikoina silti löytänyt muitakin mutta en jaksanut alkaa edes perehtymään, sen sijaan yksinkertaisesti vaan lopetin. Voin myös sen myöntää että viime viikkoina on ollu tuon jatkuvan höyryttelyn seurauksena rinta välistä kipeä, välistä pientä vihlomista ja outoja tuntemuksia mitä ennen ei ole ollut, lisäksi huomannut että hapenottokyky ei toimi kuten pitää. Ehkä jotain normitautia? En tiedä, aika sama mutta katosi nyt näiden parin päivän aikana.

Täysin samaa mieltä tästä. Eihän noita kahta voi edes verrata ja onhan se hieno ja addiktoiva laji. Tuossa pöydällä vieläkin iso boksi erilaisia omia mixejä, itsekasattavia coileja, subohmista jne jne jne. Kivaa siis oli mutta kaikkea aikansa, se siittä.

Itsellä nyt kuukausi nuuskan lopettamisesta. Noin 13 vuotta tuli ylähuulen täytettä pidettyä. Itsellä kanssa alkuun muutaman päivän olot, jonka jälkeen ihan ok. Nyt kuitenkin taas muutaman päivän ollut vieroitusoireet vol. 2. Ja paljon pahempina kuin alussa. Pitää vain kärsiä.

1 tykkäys

Ohoh! Kuukauden jälkeen? Ymmärtänyt kyllä että nikotiini lähtee kehosta noin kuukauden sisään, ehkä ne on sit oireita kun ne viimeisetkin on poistumassa?

Jokatapauksessa tsemit! Nimenomaan kuten sanoit, kärsii kerralla pois ja se siitä eikä tee asiasta itsellensä turhan monimutkaista.

Itse myös höyrytellyt nyt useamman vuoden (monen vuoden tupakoinnin jälkeen). Systeemaattisesti olen vähentänyt pohjista nikotiinin määrää 24mg → ~4mg. Tavoitteena päästä nollaan.

2 tykkäystä

Nimenomaan tupakan polttajat. Kuinka paljon keskimäärin poltat tupakkaa yhdessä päivässä? Oletetaan, että askissa olisi YLI 18 Tupakkaa. 18 tupakan jälkeen tein pyöristyksen muodoksi Aski.
Äänestys on anonyymi

• 1-5 Tupakkaa /päivä
  • 6-10 Tupakkaa /päivä
  • 11-15 Tupakkaa / päivä
  • 16-18 Tupakkaa / päivä
  • 1 Aski Tupakkaa / päivä
  • 2 Askia Tupakkaa / päivä
  • 3 Askia Tupakkaa / päivä
  • Enemmän kuin 3 Askia Tupakkaa /päivä

0 voters

Lisäkysymyksenä. Onko määräsi laskenut vai noussut vuosien kuluessa? Itselläni se on laskenut huomattavasti. Poltan n. 7 tupakkaa nykyään/päivä. Myös viihteellä.

Vaihtoehdoista puuttui: Poltan vain nauttiessani hyvää ja ravitsevaa keskiolutta tai väkijuomia.:thinking:

1 tykkäys

Ei puuttunut, kun tässä ei satunnaispolttelua nyt kysytty. Ellei ryyppää sitten joka päivä ja pössyttele spaddua sitä kautta, joka päivä.

1 tykkäys