Työelämä

Yritys nyt on siis tuttu, kun samassa firmassa aiot pysyä. Ei siis vaaraa siitä, että tulis esille joku yhteentörmäys/mollaus edellisestä työnantajasta. Noita negatiivisia juttuja kannattaa välttää ja enemmän keskittyä tulevaan. Katsoa eteenpäin energisesti.

No, tehtävien vaihdossakaan ei kannata pahemmin haukkua edellisiä/nykyisiä hommia. Mieluummin siis posin kautta. Sinulla on tietoja ja taitoja, joita haluat hyödyntää. Kaipaat uusia haasteita, olet erittäin kiinnostunut tietynlaisista tehtävistä. Ehkä nykyinen tehtäväsi antaa hyvän ja luonnollisen pohjan astua eteenpäin näihin uusiin tehtäviin… Voit ehkä joutua selittämään, että kuinkas sä nyt noin monen vuoden päästä innostut toisista tehtävistä… Vähän vaikea nyt extempore laittaa kaikenkattavaa esitystä. Mutta: ole oma positiivinen itsesi. Älä turhaan jännitä. :wink:

1 tykkäys

Osittain samaa mieltä.

Yllättävän usein haastateltavalle vaikeimmat kysymykset on omat vahvuudet ja heikkoudet. Ja niihin vastaaminen kertoo aika paljon jos osaa kuunnella ja kysyä täsmäkysymyksiä perään.

Heitin tohon nyt vain muutaman kysymyksen, mitkä usein tulee vastaan. Ite tykkään kysyä jotain ihan boksin ulkopuoleltakin. Myyntihommiin kun on rekrynnyt, ni usein laitan hakijan myymään minulle jotain ja arvioimaan oman suorituksensa sen jälkeen.

Toivottavasti eivät liikaa ala hifistelemään kun kyseessä on ihan duunaripesti. :joy: Silleen vähän jännä tilanne kun haastattelijoista vissiin 2/3 on naamatuttuja ja ollaan muutama sana vaihdettukkin heidän kanssaan. Mutta just noi “Kerro kaksi huonoa asiaa itsestäsi?” ja sellaset ihan silleen perus haastattelukysymykset on niitä mitä pitää varmaan etukäteen vähän tuumailla kun ei sellasia tule muuten vaan mietittyä. Ja niitä kysymyksiä kanssa vähän valmiiksi ettei jää siinä kohtaa haastattelua sitten sanattomaksi.

2 tykkäystä

Nää itsearviointijutut on tosiaan semmoisia, jotka hyppää esille oli haettava tehtävä mikä hyvänsä. Paitsi parannettavaa, niin myös hyvää on syytä itsestään löytää. Todistaa itsetunnon olevan kunnossa. Ei ylimielisyyttä, vaan realismia.

Hyvin usein se, että tietää omat heikkoutensa, on vaan hyvä juttu. Jos ei tunne heikkouksiaan, on paremminkin vaarallisella tiellä. Ja jokaisellahan on heikkouksia. Kaikkein huonoin vastaus on se, ettei tunnusta mitään heikkoutta itsessään. Mieluummin vaikka se, että saisin olla parempi tunnistamaan heikkouteni. Mutta haluan kehittyä siinä. Jos ihminen on esim. hieman itsepäinen tai semmoinen, ettei tahdo uskoa ennenkuin näkee, niin sittenhän on. Ei niihin maailma kaadu. Ehkä ei kauheasti kannata alkaa selittelemään, jollei kovasti kysellä. Voi joutua vielä ojasta allikkoon. Nää jutut on yleensä aika nopeasti kuitattu. Tärkeintä on vaan osoittaa rehellisyyttä ja kykyä tunnistaa ja analysoida asioita. Itseäänkin. :wink:

3 tykkäystä

Jos ei itse tiedä kehityskohteita niin työkaverit kyllä tietää, kannattaa kysyä. :smile:

Näissä “naama tuttu” haastatteluissa kannattaa olla varovainen koska ne menee helposti shit chatiksi ja oleellisia asioita jää käymättä läpi. Ne saattaa kolista myöhemmin omaan nilkkaan.

2 tykkäystä

No joo, voisi kuvitella, että eniten noita kiinnostaa miksi haluat vaihtaa hommaa firman sisällä. Jos syynä on oma gonahdus, niin sitä ei kannata kertoa vaan verhota positiiviseen diibadaabaan tyyliin “alkoi tuntua siltä, että kaipaan uusia haasteita” jne…

Voivat ihan hyvin kysyä onko nykyisessä hommassa jotain vikaa kun haluat pois siitä, joten kantsii keksiä siihenkin joku poliittisen neutraali vastaus.

1 tykkäys

Mä ajattelin että tuossa kysytään että mitä huonoja asioita on noin yleensä, mutta pitääkin töistä vielä keksiä jotain suht neutraalia parantamisen aihetta. :joy:

@bastardo, itse asiassa lähtöhalukkuuden syy on suht neutraali että ei silleen tarvii sitä verhoilla. Pitää varmaan tosiaan vielä joku positiivinen diibadaaba siihen kylkeen miettiä. :thinking: Mutta onneks ei oo silleen mitään pahaa sanottavaa nykyisestäkään sijoituspaikasta, niin ei tarvii varoa että sammakko pääsee siinä vaiheessa suusta.

Haastattelu meni ihan hyvin, kun aattelee että noin pitkä aika on edellisestä. Vähän rivien välistä luin että en ole etusijalla palkkauksessa kun koulutus ei ihan natsaa täysin tehtävään. Kannattaako vielä soittaa perään, vai odottaako vaan ens viikon lopulle kun pitäisi päätös tulla kuka palkataan? Ei mulla mitään asiaa ole, mutta oisko siittä apua jos vielä soittaa perään vai onko siittä vaan haittaa? :thinking:

Ainakin itse soittelisin aktiivisesti perään elleivät itse ota yhteyttä. Antaa pientä signaalia kiinnostuksesta ja motivaatiosta.

1 tykkäys

Uskoisin,että lakkoja on tulossa enemmän jotka ovat pitempi aikaisia.Toisaalta toisilleen nuo puhuvat.
Tekisi mieli epäillä sitä,että tuskin moni lakkoon lähtee,mutta tuskin kauhean monella on pokkaa valehdella…

Demaripresidentillä mielipiteitä työelämästä:

1 tykkäys

Sitten ainakin kannattaa soittaa, jos päätöksestä ei mitenkään ilmoiteta myös sinulle. Kyllä tai ei. Eikös sieltä pitäis ens viikon loppupuolella jo jotain kuulua. Vai meneekö tiedotus seuraavan viikon puolelle. Jos pitkittyy tuosta niin ehkä eivät kykene päättämään ja siihen rakoon soitto vois olla piste iin päälle.

Jos nyt soittelee, niin ehkä olis hyvä olla jotain asiaa. Muuten voi tuntua pikkuisen epätoivoiselta. Olet kuitenkin jo ilmeisesti tähän mennessä tuonut kiinnostuksesi julki. Hakemalla paikkaa ja erityisesti vielä haastattelussa. Jäikö haastattelussa joku asia kertomatta, epäselväksi jne. Siinä vois olla “paikattavaa”. Mutta muuten… itse odottelisin päätöstä, ei kai “joka päivä” tarvitse vakuutella olevansa edelleen kiinnosnut.

Luulen junan etenevän nyt omaa tahtiaan. Jos olet vahvoilla, ei se soittaminen sitä kaada. Mutta jos olet sijoilla “ynnä muut”, niin eipä se soitosta muutu. Joku muukin pihvi siinä soitossa sais olla kuin “olen hengissä”. Vastaus kun on tulossa kuitenkin varsin pian. Kannattaa tehdä niinkuin sisimmässä tuntuu. :wink:

2 tykkäystä

Aattelin lähinnä tuohon koulutusasiaan esittää ratkaisun, kun oon vähän selvitellyt asiaa, mutta tosin kyllä se työnantaja jo tuon ratkaisun tietää. Ja aattelin vähän painottaa omaa pysyvyyttä firmaan, kun sain sisäpiirin tietoa että tuossa paikassa on suuri vaihtuvuus.

Mutta toisaalta oli noista asioista puhetta jo haastattelussa, että sen takia vähän epäilyttää että onko tuosta enemmän haittaa vai hyötyä. :thinking:

2 tykkäystä

Hyvin ymmärrettävää että jos jotain haluaa, on valmis sitten tekemään kaikkensa tavoitteeseen pääsemiseksi. Jos tuo juttu sinua kovasti kiusaa ja sinulla on jotain täydennettävää asiaan, niin silloin tottakai soitat. Ko. paikkaan halutaan kuitenkin ainakin sopiva, ehkä jopa paras henkilö, niin ei se yhteen asialliseen puheluun kaadu. Joskus “paras” voi olla “liian hyvä” ja jääkin kakkoseksi. Ylikoulutettu, liian kova palkkavaatimus, pysyvyysennuste paikassa jne.

1 tykkäys

Maanantaina vedetäänkin pitkää työpäivää. :smiley: Ensin 9-17 ja seuraava duuni samassa paikassa 19:45-00:00.

1 tykkäys

Mikäs pointti tommosessa järjestelyssä on että on pari tuntia vapaata vuorojen välissä? Kai tosta maksetaan ylityöt ihan normaalisti 8h työajan tultua täyteen?

Eka valmistelen Suomi-Kreikka peliä ja myöhemmin meen järkkäröimään samaan tapahtumaan. :policeman:

6 tykkäystä

Vähän vaikea juttu ymmärtää,mutta säännöt on selkeät. Mutta pitäisikö kumminkin vähän joustaa.

Kyllähän me kaikki tiedetään että tämä ei mennyt nyt “kivasti”, mutta säännöt on sääntöjä ja irtisanominen oli täysin oikeutettu.

Toisaalta mä ihan oikeasti mietin että kun tämä ei ole käynyt työnantajalle, miksi niskuroida asian suhteen kuulemisista ja varoituksista huolimatta jatkuvasti. Asiasta keskusteltiin myös ylemmällä taholla, eli tavallaan yritettiin kaikki kortit kääntää. Lisäks kelaan että oliko nauhan pitämimen ihan must juttu juurikin työaikana. Kyllähän sitä muutenkin voi pitää.

Syy pitää Roosa-nauhaa on upea ja tässäkin oli tarkoitus kunnioittaminen, mutta säännöt on ikävä kyllä sääntöjä ja ne on samat kaikille.

13 tykkäystä

Juuri näin.

Ja onhan tuo muutenkin ennakkotapaus. Kohta alkaa tulla pride nauhoja yms mielenilmaisuja jos tämä sallitaan ja sitten huudetaan niistä kilpaa sekä seotaan somessa itkupotkuraivareiden kera kun ei nyt saanut tahtomaansa läpi. Samat säännöt kaikille ja kuten varmasti on etukäteen määritelty ja kerrottu mikä asun ulee olla. Upea ele silti ja ymmärrän täysin kunnoittamisen mutta joka työpaikkaan ei tälläiset asiat nyt vaan sovi.

6 tykkäystä