Työelämä

Milloinkas olet sopinut aloittavasi uudessa työpaikassa? Itse ainakin olen kuvitellut, että työsopimuksessa on lyöty lukkoon irtisanomisajat kummankin osapuolen osalta. Eli jos sulla on nyt kuukauden irtisanomisaika ja olet luvannut uudelle työnantajallesi aloittavasi 1.9., niin sullahan alkaa olla kiire. Itse en sanktioista ja muista seuraamuksista tiedä, kun aina olen noudattanut irtisanomisaikoja. :wink:

1 tykkäys

Jos irtisanomisaika antaa periksi niin anna miehen lomailla rauhassa.

2 tykkäystä

Kuukauden irtisanomisaika, joten ehkä sitten vasta ensi viikolla ilmoittelen, kun ollaan molemmat poissa lomalta.

1 tykkäys

Järkevää mielestäni tehdä se ensi viikolla kun kerran aikarajat täyttyy. Mielestäni irtisanominen on asiallista tehdä kasvotusten jos mahdollista.

3 tykkäystä

Juu, antaa esimiehenkin viettää lomat rauhassa kun irtisanomisaika riittää, turha ihmisille on heittää työprobleemeja mietittäväksi lomalle.

4 tykkäystä

Kertokaas nyt viisaammat mulle kun en tajua tätä yhtälöä.
Miksi säästetään vähentämällä työntekijöitä jos on tuottavaa työtä tarjolla?
Kun riittävästi säästetään työntekijöitä vähentämällä, niin samalla tippuu tuottavuuskin kun ei ole tekijöitä.

1 tykkäys

Työnkuva muuttuu Amarillon työntekijöillä. Onkohan Tallinnan Amarillossa flipperi? No se nähdään parin päivän päästä.

"Käytännössä entertainerin työ kattaa tarjoilijan perustaitojen lisäksi myös viihdyttäjän taitojen hallitsemista. Sen lisäksi, että tarjoilija osaa kertoa tuotteista kattavasti, hän tulee myös vähän enemmän iholle, kertoo Lavikainen työnimikkeestä.

– Entertainer voi tulla istumaan pöytään, siihen samalle tasolle, eikä pönötä siinä jäykkänä vieressä. Voidaan tulla jutustelemaan. Baarista löytyy flipperi, johon voi haastaa entertainerin pelaamaan sitten asioinnin päätteeksi. Ollaan kuin kaveri tulisi kylään."

Tuottavuus ei tipu, jos jäljelle jääneistä saadaan revittyä vaikka 10% enemmän. Joko selkänahasta tai sitten “kehittämällä toimintoja”. Riippuuhan nämä kuviot tietysti vähän alasta. Jollain alalla kaivataan uutta osaamista suoraan koulunpenkiltä tai muutaman vuoden kokemuksella. Monia 20 vuotta hommissa olleita ei enää niin tarvita. Kokeneita tarvitaan vain tietty määrä. Nopeutta, ennakkoluulottomuutta, uusia tuulia ehkä sitäkin enemmän.

Ja jos kokemusta sitten tarvitaankin enemmän, niin sitähän sas kortistosta tai vanhempina työharjoittelijoina sillä 9 vai onko se nyt 10 euroa päivä. Ties vaikka olis oman firman tai kilpailijan entisiä “sarjajyriä”.

Joskus - tai nykyään liiankin usein - yritysjohdon visiot ja työkalut ovat aika vähissä. Tyydytään helpoimpaan ratkaisuun. Työvoimakuluista voi aina yrittää vähentää, kunhan vaan ei firmaa ihan alas ajeta. Pieni takkuilu ja sinnittely voi vaan tehdä hyvää yhteisölle… :wink:

Moneenko kertaan tuota 10% lisäystä voi odottaa jos mennään jo 110+ lasissa?
Väitän että tuottavuus tippuu ja alkaa tulemaan sairaslomia, jos jäljelle jäänyt porukka vedetään aivan piippuun ja vielä vähän yli.
Varmasti on niitäkin paikkoja missä on totuttu varsin verkkaiseen työtahtiin “liian isolla” porukalla.
Näille tuo on varmasti kulttuurishokki, kun töissä joutuukin yhtäkkiä tekemään ihan koko päivä tuottavaa työtä.:stuck_out_tongue_winking_eye:

6 tykkäystä

Mutta niin kauan on varaa kiristää tahtia, jos kahvihetket kestää puolituntia ja porukat roikkuu useamman kerran päivässä facessa tai Tapparan fanisivuilla… Varmaan jollain liukuhihnamaisella tuotantolinjalla on eri juttu. Minä tietysti helposti viittaan IT-alaan yms. Siellähän on joissain firmoissa nykyäänkin kuulemma niin lokoisaa. On sohvat, rentoutumistilat, harrastetaan työpäivän aikana yhdessä ja erikseen, toimistomummokin kuulemma jossain löytyy. Kaikki ovat jopa itsensä johtajia… :wink:

Rennolta ainakin ylläkuvattu kuulostaa, mutta varmaan ihan hyvä ympäristö ideoinnille, jos hommassa ei ole liikaa kiireitä. No, en tiedä sitten, jos tämä johtaa siihen että oikeita töitä tehdään pitkät illat ja viikonloputkin. Ja vaikeaa tuommoinen hybridityökuvio on pitää reilassa, niin että tuottavuus säilyy.

Toisaaltahan vapaa-ajan arvostus on nousussa eli monet tykkää olla vapaalla ja lomilla pitempään kuin ennen. Aika ristiriitaisia toiveita, mahtaako kaikki saada mitä haluavat. Tässä nyt alkaa ajatus hieman karkailla, mutta ehkä pointti on se, että vastaus vähän riippuu alasta. Eihän tässä kuitenkaan yhden tietyn yrityksen toimia voi alkaa puimaan, mutta ehkä johonkin toimialaan keskittyminen jo tois konkretiaa.

1 tykkäys

Porukkaa voidaan vähentää lisäämättä oman väen työtahtia jatkuvasti esim. ulkoistamalla toimintoja vaikkapa Intiaan. Meillä työtahti säilyy työhön jäävillä, mutta halvan ulkomaisen työvoiman ansiosta samalla rahalla kuin ennen tuotanto kasvaa vaikka sen +10 tai +20%. Tuottavuus per työntekijä saattaa jopa laskea. Ja luultavasti laskeekin. Keljun kuuloista, mutta tämmöistähän tämä on. Viivan alle jäävä luku on vaan niin mystisen määräävä.

Itse olen sellaisesss perinteisessä asiakaspalvelutyössä ja perin perinteisessä mediassakin hommissa. Meidän työpaikalla näitä asioita on ratkaistu aika hienosti:

Työtahdin nimittäin määräävät pitkälti asiakkaat ja työnkuvat muuttuvat vähän sen mukaan, missä on hommissa. Kaikilla tiimeillä on omat tavoitteet ja oma tekemisensä, joka on huomioitu. Myyntiin keskittyvillä tiimeillä on kova tahti, mutta he saavat myös siirtää enemmän muille, kun paikkoja myynnille ei ole. Ja mitä enemmän nämä myyjät ottavat asiakastilanteita haltuunsa sitä enemmän he itse siitä voivat tienata. Motivaatio kovaan työtahtiin syntyy itsestään.

Enemmän asiakaspalvelun puolella olevat taas saavat käyttää niin paljon aikaa asiakkaaseen kuin asiakas aikaa tarvitsee. Vaikeiden tilanteiden jälkeen (joita asiakaspalvelussa on aina) saa siirtyä vaikka kokonaan ulos työpaikalta 30 minuutiksi ja kerätä ajatuksensa ja hakea itsensä uudestaan.

Tällaiseen en ole muualla törmännyt ja minusta tämä on palvellut aika paljon sitä asiaa, jonka vuoksi tuolla ollaan. Kovakaan työtahti ja ryysis ei tunnu missään, kun on tavallaan sallittu pakoreitti olemassa ja niihin ei juurikaan puututa. Kun on lupa niin väärinkäytöksiäkään ei juuri esiinny. Tämä näkyy monella eri mittarilla. Liian monessa paikassa seurataan aivan liikaa lukurallia eikä mietitä ollenkaan sitä, mikä on johtanut huonoihin lukuihin. Kiristämällä ei yleensä saavuteta sitä hyötyä, jota kuvitellaan, koska kuormittuneet tekijät hidastuvat ja kadottavat työmotivaationsa. Tuolla katsellaan lukujen taakse ja ajatellaan niitä asioita, jotka auttavat saamaan itsestään lukuja paremmaksi. Yksi paras on se, että työntekijät nauttivat hommastaan.

3 tykkäystä

Ainoa syy jonka keksin on se, ettei työ ole riittävän tuottavaa.

Olen osakkaana ja duunissa IT-firmassa, jossa ei tuijoteta kellokorttia, mutta tuottavuus on kuitenkin hyvä.

Kun ratkotaan oikeasti vaikeita ongelmia, joihin ei löydy vastauksia kirjallisuudesta tai googlettamalla niin tietokoneen ääressä pakolla pönöttämisestä ei ole mitään hyötyä.

Parempi kun relaa vähän ja ja sitten taas pirteänä.

4 tykkäystä

Joo, kyllä sitä itsekin on voinut relata. Joskus alkuaikoina tuli vähän aikaa ihan perinteinen kellokorttikin tutuksi. Mutta sitten parikymmentä vuotta hurahti käytännössä ilman. Leimattiin vaan itsemme sisälle ja ulos, työmatkalle tms. jotta esim. sihteerit tiesi ollaanko paikalla vai ei. Tuossa vaan hieman ajattelin sitä, kun nykyään välillä puhutaan niin kovasti työtahdin kovenemisesta. Että onnistuuko tuo relaaminen enää lainkaan. :wink:

Vastuuntuntoisuus js työmoraali, motivaatio ja innostus, niillä pääsee pitkälle. Eikä kyttäilyä tarvita. Jos ollaan vaan paikalla 8-16, niin ei se ole mikään tae hyvästä tuottavuudesta tai laadukkaasta toiminnasta.

2 tykkäystä

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808012201108412_u0.shtml

"Kotipizza-ketjun Facebook-seinällä julkaistiin maanantaina postaus, jonka kirjoittaja kritisoi ketjun palkkauskäytäntöjä. Kirjoittaja kertoo, että hänen 20-vuotias siskonsa olisi saanut työpaikan Kotipizza-ravintolasta, mutta kummallisin palkkaehdoin.

  • Kyseinen Kotipizza-yrittäjä vaati siskoani kahdeksi päiväksi palkatta työhön perehtymään, koska yrittäjän mukaan ei ole perusteltua maksaa palkkaa siskoni ollessa työvuorossa normimiehityksen lisänä tutustumassa työtehtäviinsä. Yrittäjän sanoin siskoltani ei oltaisi odotettu omaa työpanosta noina päivinä. Ihmettelen, eikö uusien tehtävien opetteleminen työpaikalla vaadi työntekijältä minkäänlaista työpanosta? nainen kirjoittaa Kotipizzan sivulla.

Hänen mukaansa yrittäjä vaati lisäksi, että sisko olisi tullut perehtymään työtehtäviin ilman voimassa olevaa työsopimusta.

  • Tuo ilmaisen työn teettäminen kaikenmaailman harjoitteluiksi verhottuna antaa työnantajille toisinaan liian suoran väylän työntekijöiden hyväksikäyttöön. Nuoret kokevat helposti, etteivät voi kyseenalaistaa yrittäjän toimintatapoja, eikä aitoja mahdollisuuksia kieltäytyä palkattomasta työstä näin ollen ole, postauksessa sanotaan.

Päivityksen oheen on liitetty kuvakaappaus yrittäjän ja työn saaneen siskon välisestä keskustelusta. Siinä yrittäjä kertoo toimineensa samalla tavalla jo yhdeksän vuoden ajan."

3 tykkäystä

Miten saada töitä?

Olen hakenut Tampereelle sekä Ruovedelle tehtaisiin, viherrakennus puolelle, torimyyjäksi, postinjakajaksi, ruokalähetiksi, siivoojaksi, myyjäksi kauppaan, varastotyöntekijäksi, puhelinmyyntiin ja varmaan vielä joihinkin muihinkin paikkoihin mihin voi ilman ammatillista koulutusta päästä.

Olen käynyt kysymässä paikan päältä, soittanut, lähettänyt sähköpostia ja täyttänyt ties kuinka monta avointa hakemusta. Useimmiten vastausta ei ole kuulunut ja jos onkin, se on ollut kielteinen. Työkkärin sivuilta löytyy esittely ja sen lisäksi olen kahden vuokratyöfirman listoilla (Click ja Staffpoint). Clickillä olen käynyt jopa työhaastattelussa.

Työkokemusta löytyy viherrakennuksesta (eli suomeksi sanottuna puistotöistä) kolmen kesän ajalta. Olen ollut viikon työelämään tutustumisissa tehtaassa sekä S-Marketissa. Sekä heittänyt yhden keikan hoitajana. Järkkärin pätevyys löytyy siinä missä työturvallisuuskorttikin.

Kaikki vuorot kelpaavat, siinä missä viikonloputkin. Olen saanut ammattiapua hakemusten kirjoittamiseenkin. Olen valmis työharjoitteluunkin, eli tarjoan yrityksille ilmaista työvoimaa. Jos se ei onnaa, Kela on luvannut maksaa edes osan palkastani.

Käytännössä kaikki lukio-, ja inttikaverit ovat töissä. Okei, inttikavereista osa on käynyt amiksen mutta lukiokavereilla on sama koulutus kuin mulla, mutta silti mä olen yksi harvoista joka ei löydä töitä. Mitä muut tekevät erilailla? Onko suhteita? Onni potkaissut? Osaavat jotain ainutlaatuista?

Tää mun tilanne alkaa olla aika epätoivoinen, kun mietin hetken aikaa tosissani hakevani Ilveksen jalkapallojunnujen vetäjäksi. Mulla Ilveksen kamaa päällä? :smiley: Voisin saman tien juosta alasti Keskustoria ympäri, huutaen nimeäni samalla. Sekin naurattaa että tyttöystävälle tulvii työtarjouksia sieltä, täältä ja hieman vielä tuoltakin. Olen iloinen hänen puolestaan, mutta onhan se koomista, että toiselle olisi töitä tarjolla vaikka muille jakaa ja toinen ei kelpaa kenellekään.

Kenelläkään mitään tipsejä antaa? Edes murusia? Edes hyvää läppää aiheesta? Jotain?

5 tykkäystä

Oot töitä vailla? Jos myynti kiinnostaa niin saattas olla jotakin :wink:

4 tykkäystä

Yksi mahdollisesti oleellinen kysymys on, että mitä ihan oikeasti haluaisit tehdä? Niinku nyt tai pitemmän päälle? Sellainen pitemmän aikavälin kiinnostus/motivatio ja haetun homman kytkeminen johonkin isompaan suunnitelmaan voisi (luullakseni) puhutella potentiaalisia työnantajia.

Meikäläinenkin tietää yhden paikan, johon on tälläkin hetkellä kova rekry päällä. Laitoin @Treppu privaa tiukkojen kysymysten kera.

2 tykkäystä