Työelämä

Riippuu hieman yrityksen muista tuotteista. Joissain tapauksissa myyjät laittaa paukut tähän tuotteeseen mistä saa lisäpalkkiota ja jättää vähemmälle vääntämiselle sellaiset tuotteet mistä yritys voisi saada kovempaa katetta tai niissä on jotkut vuosimyyntitavoitteet ym.

Mutta onhan tuota ennenkin käytetty, Joskus muinoin kodinkonealalla kun myit Voltan imurin sait siitä 50mk bensasetelin, Ja kas kummaa, seuraavassa kuussa Mielen imurit olikin tosi hyviä jne… :slight_smile:

2 tykkäystä

No toi on järjetöntä, lähinnä tarkoitin sitä, kun teet työt pirun hyvin, niin saat extraa, kaikki voittaa.

Jippii, tässähän on kehitetty varsinainen rahasampo! Kun kaikki tienaa enemmän, niin rahan määrähän markkinoilla lisääntyy. Minä kun luulin lisää rahaa tulevan vain setelipainosta. Inflaatio? Vai markkinatalouden märkä uni. :wink: :wink:

Jos vakavammin ajattelee, niin jotenkin tulee mieleen puhelinmyynnin tyyppinen toiminta. Firma tarjoaa työntekijöille tilat, työvälineet - ja minimipalkan. Helposti tämä malli johtaa siihen, että palkanmaksu jää sen kolmannen tahon kontolle. Siis jonka tuotteita myydään. Perusliksan eroosio siinä on edessä ennemmin tai myöhemmin.

Alkuperäinen työnantaja saattaa pitkässä juoksussa jopa alkaa tehdä businesta ottamalla vuokraa noista tarjoamistaan vermeistä. Lopulta saattaa olla, että nuo työntekijät huomaavatkin olevansa yksityisyrittäjiä, jotka toimivatkin liikesuhteessa suoraan tuohon alkuperäiseen kolmanteen osapuoleen. Hyvät ja huonot puolet kuten yrittämisessä yleensä. Rahaa tulee ainakin lyhyellä tähtäimellä, mutta kisa kovenee? Kaikki ei pärjää, putoavat pelistä. No, kunhan pohdiskelin. :slight_smile:

1 tykkäys

Olipas pohdiskelua. Se vaan menee pitkällä tähtäimellä niin, että mitä paremmin/taitavemmin suomalaiset työnsä tekee niin sitä paremmin voivat yritykset ja työntekijät, eikä se ole huono työllisyydellekkään. Ei se ole nolla peliä Suomen rajojen sisällä, ainakin toistaiseksi me myydään jotain ulkomaillekkin.
Mun mielestä on hyvä palkita järkevästi toimarista duunariin, jos kokonaistulos firmassa paranee, osakkeenomistajatkin hyötyy pidemmällä tähtäimellä.
Se on toinen asia, kuinka sen palkitsemisen järjestää, pikavoittoihin mahdollistivista palkitsemisjärjestelyistä on kyllä huonoja esimerkkejä.

Tässä omassa tapauksessani ei ainakaan ole kyse puhelinmyynnistä, vaan ihan myymälässä tapahtuvasta myyntityöstä, jossa peruspalkka koostuu pohjapalkasta plus pienestä siivusta kate-euroja.
Tämä ko. bonussysteemi tarjoaa siis näillä näkymin tulevaisuudessa neljä kertaa vuodessa ylimääräisen kuukauden palkan, jos onnistuu hyvin.
Tarkoitin oikeastaan sitä, että miksi tämä tulee kolmannelta osapuolelta, eikä omalta työnantajalta? Luulisi olevan työnantajankin intresseissä, että myyjä möisi paljon ja tasaisesti kaikkia tuoteryhmiä.
Tällä systeemillä ainakin minä itse laitan paukut ensisijaisesti siihen mistä saan itse parhaat edut.

Tähän mennessähän kauppias saanut myytyä tasaisesti kaikkia tuotteita. Nyt sinä laitat paukut yhteen tuotteseen, mutta kauppias ei saa myyntiä yhtään enempää

Niin. Mutta ehkä yritys voisi olla kovempaa, jos hyvistä tuloksista saisi kunnollisen palkkion.
Tällä systeemillä mikä meillä on, se on oikeastaan käytännössä ihan sama myynkö vähän vai paljon, provikka kate-euroista on niin marginaalinen. Jonkinlainen porrastus voisi olla pätevä keino

Joo, enpä ole mikään oikea ekonomisti… mutta joskus kun joku asia tuntuu kovin selvältä ja ruusuiselta, on hyvä hieman jopa kääntää asioita päälaelleen. Se saattaa tuottaa jotain uutta keskusteluun. Ettei pääse ihan urautumaan.

Itsellä nuo bonukset js incentiivit eivät yleensä olleet noin nopeasti saavutettavia. Eikä kaikki edes henkilökohtaisia. Yleensä liikuttiin vuositasolla. Mutta eipä niitä tavoitteita sitten niin hikihatussa joka päivä jahdattukaan. Pitempijänteistä hommaa. Varsinkin konsernitason bonukset olivat oman suorittamisen osalta aika etäisiä. Pörssikurssi tai osakekohtainen tuotto ei ollut mielessä. Se meni niin kuin meni. Mutta yhteen aikaanhan se oli “automaatio”. Meni hyvin tai vielä paremmin. Siltä ei voinut välttyä. Oli vaan lokerossa virallisempi kirje, terveiset J.Ollilalta, M.Alahuhdalta yms. ja maininta että hyvin oli taas mennyt ja tietty summa maksetaan bonuksena tilillesi. Mutta eihän tuokaan jatkunut maailmantappiin. Aikansa kutakin. Mutta joskus meni lujaa ja huipulla oltiin. Koko maailmakin huomioiden.

Töitä tehtiin, mutta aika erilaista se oli kuin myyntimiehillä. Heidänkin toimiaan olen aiemmassa elämässä päässyt sen verran läheltä seuraamaan. “Myydä, myydä ja vielä kerran myydä”. Ja sitten ainakin eräässä pienemmässä firmassa meikäläinen mietti, että mitä ihmettä on taas myyty. Kuinka se toteutetaan. Jotenkin aina selvittiin. :wink:

3 tykkäystä

Ensimmäisestä työ ja alaan tutustumispäivästä selvitty ehjin nahoin. Uudenlainen maailma ja uusia ihmisiä. Aamulla oli vähän jännäkakkaa housussa, mutta ihan hyvin se meni.

20 tykkäystä

Tässä on hetki aikaa ja ehtii vähän kirjoittaa.

Kaksi viikkoa on nyt takana “uutta elämää”, ei ainoatakaan vapaapäivää. Mutta ai helvetti miten hienoa on ollut imeä tietoa itseensä. Tänään oli varmaan paras päivä tähän mennessä.
Hirveästi ahdisti ja pelotti työpaikan vaihto, mutta nyt jo olen huomannut miten olen kaivannut uusia haasteita ja uutta opittavaa.
Yksi haaste on se, että haluaisin koko ajan oppia lisää, mutta aikataulut ei muilla välttämättä aina riitä jeesaamaan. Eli jää välillä vähän odotteluksi vielä.

Mutta toistaiseksi loistava ratkaisu ja oma vireystila ihan jotain muuta kuin hetkeen.

22 tykkäystä

Onkos foorumilla Tampereelta rakennusmiehiä?
Tiedustelisin, millaisista palkaa raksamiehet nykyisin siellä nauttii? Lähinnä tulevia neuvotteluja varten tiedustelen, että en olisi ihan hakoteillä.

Minulla yhteensä reilut 11 vuotta kokemusta raksoilta, 7 vuotta nykyisessä firmassa, jossa koulutan/perehdytän uudet työntekijät ja toimin asennusporukan vastaavana. Muutenkin suhmuroin pomon kanssa, miten järjestellään asioita yms. Historiani on firmoissa, joissa melko selkeä osa-alue, mutta kuitenkin hyvinkin monipuolista työtä tehnyt. Ja jos en ole ennen tehnyt, niin opin nopeasti. Asennusporukoillani on ollut firman pienin reklamaatioaste ja osaan sopeuttaa työn laadun ja tehokkuuden välillä, siten että yleensä kaikki on ollut tyytyväisiä.
Liki aina olen työskennellyt asiakaskohteissa, joten asiakaskontaktit on tuttuja ja hyvää palautetta niistä saanut.

Eli, mitä uskaltaisin pyytää palkaksi? Niin noinkun suurinpiirtein.

PS. Jos palstalla joku, joka tarvitsee reipasta tekijää, niin saa ottaa yhteyttä :grinning:

5 tykkäystä

Omassa uudessa duunissa alkaa oleen honey moon ohitse, ja välillä on päässyt maistamaan sitä kiirettä mitä olen tässä vähän odotellutkin. Mutta kaiken tuon keskellä fiilis on pysynyt hyvänä, ja tuntuu, että olen päässyt hyvään porukkaan mukaan. Tuntuu, että pääsee vaikuttamaan omalla panoksellaan suurempaan kokonaisuuteen kuin aiemmissa duuneissa joissa painotus oli paljon asiakaspalvelussa. Nyt kun ei tarvitse ratkoa loppukäyttäjien ongelmia ja kuunnella ainaista valitusta, on oma mielialakin miljoona kertaa aiempaa valoisampi.
Vaihtamalla paranee vai miten se oli.

5 tykkäystä

Meikäläisellä ollut työnhakua kesästä 2017 saakka. Nyt lyhyt pätkä opiskelua, jonka saan finaaliin lokakuun lopussa. Taloushallinnon alalla olen. Tutkinnon osan työharjottelupaikasta jäi todella p*ska maku, en juuri saanut ohjausta ja esimiehen kanssa oltiin aivan erilaiset ihmiset, ei ollut paljoa töitäkään. Harmittaa kun valitsin väärin. Moni on meinaa osunut ryhmästä parempiin paikkoihin ja työllistynyt.

Kritiikin määrä alko olemaan naurettavalla tasolla, jopa väärästä sanavalinnasta alettiin mussuttamaan. Kaikki eskaloitu yhtäkkiä 2 viikossa, kun selitin eri termein asioita, joita olin oppinut erilaisessa tilitoimistossa 2 vuoden aikana. Se riitti sitten, mullekkin riitti. Ainakin tuki arkistoitua koko officen kirjanpito ja palkanlaskenta.

Kunnialla sieltä lähdin ja sain näytön suoritettua. Onneks pidin pään kylmänä , vaikka kulmaralli alko oleen aikas hurjaa. Ai että nään punasta vieläkin.

Koulu missä oon ollut on aivan mainio, opiskelu on ollut todella haastavaa sekä opettavaista. Opettajat mahtavia tyyppejä ja ammattilaisia. Työnhaku on vähän toivotonta ; Vaatimukset alalla on usein hurjia, vaiks mulla on aika monipuolinen työkokemus eri tehtävistä. No kai tää tästä, mukavasti muuten skulannut ja sisua sekä luonnetta multa kyllä löytyy. Ainakin “eteenpäin on taas menty”

4 tykkäystä

Onko paltalaisilla hyviä vinkkejä työhaastatteluun? Olen viimeksi ollut työhaastattelussa n. 12 vuotta sitten, ensi viikolla on samaan firmaan mutta eri tehtäviin haastattelu. Ja olisi itselle tärkeää että saisin paikan, nykyisen työpaikan kaikki miinukset korjaantuisi oikeastaan kaikki tällä siirrolla. Varsinkin niiltä olisi kiva saada vinkkejä jotka on ihmisiä palkannut, mutta toki kaikki vinkit tulee tarpeeseen. :neutral_face:

Ole positiivinen äläkä missään nimessä sano mitään negatiivista vanhasta työpaikasta.
Tuo esille asioita ja osaamista minkä takia heidän pitää palkata juuri sinut.
Mieti valmiiksi vastaus jos sinulta kysytään esim. Kaksi negatiivista asiaa itsestäsi.

1 tykkäys

Tee kotiläksyt huolella, tutustu yritykseen, mihin olet hakemassa. Nettisivuilta löytyy yleensä hyvät perustiedot, finderistä taloustiedot jne. Mieti muutama kysymys, mitä haluat tietää haussa olevasta toimenkuvasta/yrityksestä.

Valmistaudu vastaamaan ainakin seuraaviin kysymyksiin: mitkä ovat vahvuutesi, entä heikkoutesi.

Kerro työhaastattelussa mitä pystyt tuomaan työyhteisöön, miten suhtaudut pärjäät paineessa/kiireessä jne.

Tuossa ainakin muutamia, mitä itse olen rekrytointitilanteissa kysynyt/halunnut kuulla. Asenne ja henkilö ratkaisee aika paljon, toki osaamisenkin pitäisi ainakin jollain tavalla natsata. Työt oppii kuitenkin tekemällä.

2 tykkäystä

Hyvä haastattelu Anssi Ritarista. Vähän samanlaisia ajatuksia kuin aiemmin selostushommat lopettaneelta Juha Taivaiselta.

2 tykkäystä

Paras vaikutelma tulee aidosta asenteesta; siitä, ettei esitä mitään eikä yliyritä. Kannattaa tarjota oma osaaminen huolellisesti mutta yleensä liika ’myyminen’ herättää varautuneisuutta. Se mihin itse uskoo ja mitä itse pitää tärkeänä on kokemukseni mukaan paras. Ja se on aika usein melko tavallista, ei mitään kovia myyntipuheita.

2 tykkäystä

Itse en henk koht tajua miksi näitä vakiokysymyksiä jauhetaan vuosikymmenestä toiseen. Niihin osaa papukaijakin jotain mikä näyttää hyvälle. Parhaat kysymykset on sellaisia joihin ei voi varautua esim. “Jos olisit rekrytoimassa niin miksi emme valitsisi sinua tähän tehtävään?”

Kannattaa varautua onko sinulla kysyttävää?" osioon. Mitä osuvampia kysymyksiä kysyt niin sitä paremmalta näyttää.

Haastatteluissa on siinä mielessä helppo olla kun vaan kertoo aidosta minästä ja vastapuoli päättää onko sopiva tehtävään.

1 tykkäys

Kiitos kaikille vinkeistä, ja lisävinkit on tottakai tervetulleita. :+1: Näin mäkin olen vähän miettinyt, että on oma itsensä vaan haastattelussa ja noihin tärkeimpiin kysymyksiin pitää vähän miettiä vastauksia, mutta ei liian tarkkaan niitäkään ettei välity sellanen opeteltu fiilis niistä vastauksista. :slightly_smiling_face: Kysyin entisen esimiehen suosittelijaksi jos siittä olis vielä jotain hyötyä.

3 tykkäystä