Vapaa-aika ja harrastukset

Tuostahan muodostui aika hienoa kuvio, ikään kuin kuviojuoksua. Tiedä vaikka sellainenkin laji löytyisi…:blush:
Ei ihan tiedossa mitä nuo sähkökatkot ovat, jotain suunniteltuja kenties?

Joku muu voi selventää sanan sähkökatko tässä yhteydessä, mutta kuntoa kohottava tapahtuma ei ole kyseessä.

Hieno kuvio joo, mutta kun sen suorittaa kovassa rinteessä edes takaisin risujen keskellä, niin veti vähän hapoille reidet ja pohkeet.

Ja palatakseni vielä sähkökatkoihin, niin perjantaina tulee taas väkisin, sitten ensi viikolla torstaina ja perjantaina. Sitä seuraavalla viikolla tulee perjantai, lauantai ja sunnuntai. Sitten vielä yksi perjantai.

Niin ja viime viikolla oli kolme päivää sähköt poikki.

Josko sitä sitten olisi ammattiliset sähkökatkot hetkeksi hoidettu.

6 tykkäystä

Näin sopii ainakin toivoa.

3 tykkäystä

Sähkökatko = alkoholinjuonti

Siinä lyhyt tiivistys. :slight_smile:

4 tykkäystä

Mullakin on huolestuttavasti jo pari sähkökatkoa tiedossa ensi viikon torstaille ja lauantaille. Tosin parin sulakkeen poksahtamista ei toki lasketa. Taidan yrittää selvitä noista ihan vaan pienillä tuikkukynttilöillä, enkä lyö aggregaatilla valonheittimiä joka nurkkaan.

3 tykkäystä

Kyllä se juoksukunto on pysynyt kohdillaan kaikesta huolimatta. Tänään ensimmäistä kertaa piiitkään aikaan jaksoin juosta 6km yhtä soittoa. Vauhtia vaihdellen 8-10 km/h.
Kyllä se 10km samalla tahdilla ja putkeen juostuna tulee vielä jouluun mennessä.

6 tykkäystä

https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/nyt-ei-ole-rahasta-kiinni-tallaista-liikuntaa-tampereella-voi-harrastaa-ilmaiseksi-200344994/

2 tykkäystä

Nuoriso liikkumaan nyt.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/tampere-panostaa-nuoriin-tarjolla-koko-syksyn-ilmaista-liikuntaa-yksitoista-eri-lajia-200344644/

3 tykkäystä

Tämä viesti sopii tänne paremmin (Huom. Nuori on Tampereella alle 29-vuotias…)

1 tykkäys

Nyt menee himpun verran ohi aiheesta, mutta edes isolla haarukalla ketju on oikea. En viitsinyt uutta kuitenkaan perustaa.

Elikkä asetin itselleni tavoitteen syyskuulle: juosta 100 km. Kunnon urheilijalle ei kai temppu eikä mikään, mutta tällaiselle sunnuntaisurffarille siinä oli ihan tekemistä, varsinkin kun syyskuulle mahtui yksi hengitystieinfektio.
Eilen sitten sain tavoitteen maaliin. Tarkoitus oli juosta kymppi, ja tänään vielä 11, mutta jalat vetivät sen verran hyvin, että juoksin 21 kerralla - tai no, viimeinen kolme kilometriä muistutti kai enemmänkin hiipimistä kuin juoksua.

Olen kyllä ylpeä itsestäni, mutta samaan syssyyn täytyy mainita, että tuohon rääkiin ei olisi kannattanut lähteä ihan niin spontaanisti. Eilen tuli vedettyä kyllä sitten toista litraa urheilujuomaa, suolaa, proteiinia ja hiilareita, mutta lidlin kassalla ollessani meinasi nestetasapainon ja ties minkä takia tulla melkein oksennus.

Tämä oli siis ensimmäinen tämän pituinen lenkki ikinä, joten mielenkiinnolla seurailen tässä elimistöni toimintaa. Olo on nuutunut ja lihakset kipeät.

Ja niin. Kuulostaa nololta, mutta en enää ikinä juokse ilman nänniteippejä. Ai jumankekka.

8 tykkäystä

Hieno homma,että tavoite täyttyi. Joko uusi tavoite on mietittynä?

1 tykkäys

Tämä itse asiassa ei ole lainkaan noloa. Itsellä sama homma, jos yhtään pidempää lenkkiä juoksen. Sellaiset viitoset menee ilman, mutta muuten melkein aina teipit laittaa.

Tämä olisi ehkä ollut vielä parempi ketju:

1 tykkäys

Ei kannata juosta kovin pitkiä matkoja. Ei niistä ole hyötyä, koska paikat menee jumiin ja sitten ei pääse enää lenkille ollenkaan. Oikeastaan 10-12 km kerralla on aivan riittävä, puolimaraton ja sitä pitemmät matkat ovat jo epäterveellisiä tavalliselle kuntoilijalle. Itse juoksen kesällä 4-5 x 10-12 km ja nyt syksyllä 4-5 x 8 km, talvella 2-3 x 5 km viikossa. Tuollaiselle matkalle ei tarvitse mitään urheilujuomia, eikä oikeastaan mitään juomaa matkan ajalle. Itse käytän vitamiinilisiä, mm. magnesiumia, joka estää krampit.

Shortsikeleillä on mukavampi mennä hiukan pidempää, kun taas viileällä ilmalla menen lyhempiä matkoja, koska joutuu pitämään enemmän vaatteita, niin matkanteko on paljon raskaampaa.

E: Niin ja onneksi olkoon hyvästä suorituksesta.

1 tykkäys

Kiitoksia!
Ja joo, näin olen ymmärtänyt. Tähän liittyi sellaista spontaania näyttämisenhalua.

Alkuun nyt palautua ja pysyä terveenä. On tosiaan melkoisen nuutunut olo.
Sen jälkeen ehkä palailla taas sellaiseen lyhyempään juoksenteluun - paha sanoa, onko varsinainen 42,195 km meikäläistä varten.

Täytyy kyllä ruveta tekemään tuota ihan systemaattisesti.
Ja totta. Kenties tämä keskustelu siirretään tästä parempaan paikkaan, pahoittelut ylimääräisestä vaivasta heille, jotka asiasta huolehtivat.

1 tykkäys

Siirretty Cooper-topicista tänne

2 tykkäystä

“Ei kannata juosta kovin pitkiä matkoja. Ei niistä ole hyötyä, koska paikat menee jumiin ja sitten ei pääse enää lenkille ollenkaan. Oikeastaan 10-12 km kerralla on aivan riittävä, puolimaraton ja sitä pitemmät matkat ovat jo epäterveellisiä tavalliselle kuntoilijalle.”

Anteeksi saivarteluni, mutta nyt on pakko kysyä, että mihin tämän väite perustuu?

Mikään yksittäin matka ei ole terve/ epäterve, vaan vauhti, millä se suoritetaan. Ja sen vaikutus perustuu taas siihen, mitä halutaan hakea ja lähtötasosta. En siis halua nillittää, mutta uteliaana haluaisin kuulla perustelut aika suorvaiivaiselle esitykselle.

Olen itse kuntoillut enemmän ja vähemmän koko ikäni, lähinnä hölkkää. Viimeiset 7 v ajan olen juossut yhteensä melkein 10.000 km. Olen myös tutkinut paljon eri vitamiinien ja lisäravinteiden käyttöä. Käytän aika montaa erilaista “pilleriä”.

Tähän on tehty ihan tieteellistä tutkimusta. Knut T. Flytlien kirjassa Vitamiinivallankumous s. 203 lukee näin: “Myöhemmin on havaittu, että jos ihminen liikkuu niin paljon, että hän kuluttaa energiaa yli 12.000 kJ/viikko, terveysvaikutusten käyrä kääntyykin laskuun, ja liikunnan eri elimiä kuluttava vaikutus kasvaa sen rakentavia vaikutuksia suuremmaksi.”

Eli kun 1 kal on n. 4 J, niin tuosta voi laskea, että viikottainen energian kulutus viikossa saisi olla maksimissaan 3.000 kcal. Omalla kohdallani (60 kg) se tarkoittaisi n. 70 km hölkkää. Näin ollen nykyään harvemmin juoksen yli 60 km viikossa. Sen huomaa helposti, että pitkät lenkit vetävät jumiin helpommin kuin lyhyemmät vaikka niitä tekisikin useammin.

En jaksa tänään keskustella jääkiekosta, joten mennään vähän muualle:

Ei mennyt nyt putkeen nuo lainaukset, mutta ei se haittaa.

Minulla ei oikeasti ole mitään hajua syke asioista, koska niistä ei aikanaan puhuttu, niitä ei mitattu, ei mitään.

Voisiko joku vääntää minulle rautakangesta miten syketasoa pitäisi seurata? Miten saan selville minulle sopivan syketason?

Mikä on sinun maksimi syke? Ei laskennallinen vaan mitattu? Siintä voit laskea sen prosentin jota tavoittelet! (laskennallinen 208-0,7 x ikä)
Mitattu siksi että oma laskennallinen maksimi on n 173/min ja mitattu 203/min, aikamoinen ero kuitenkin!

En tiedä.
Kuten kirjoitin, minulla ei ole mitään hajua tästä aiheesta. En edes tiedä miten selvitetään maksimisyke?

Ja koko loppuviestisi menee minulta ihan ohitse. Kiitän kuitenkin, että vastasit.
Minä en vain ymmärrä tästä asiasta edes alkeita.