Vapaa-aika ja harrastukset

Näitä löytyy paljon. Saliseppojen harhakäsitys on vastaava ilmiö, kun kestävyysliikkujalla, joka perustelee kovasti, miksei hänelle lihaskuntoharjoittelusta ole mitään hyötyä.

Nämä perusteet ovat tieteellisestikin niin metsässä, kuin voi olla, mutta ne perustellaan yksinkertaistamalla monitahoinen asia yksiselitteiseksi. Noh, se siitä ja loput kirjeessä :joy:

2 tykkäystä

Juurikin näin.
Itse olen harrastanut kestävyysjuoksua yli 20 vuotta, enkä koskaan ole tehnyt lihaskuntoharjoituksia.
Tiedän sen olevan epäkohta, mutta kun salilla käynti ei vaan kerta kaikkiaan kiinnosta sitten pätkääkään.

1 tykkäys

Kysyn uteliasuudesta: Eikö siltikään, vaikka se tekisi sinusta paremman siinä omassa jutussa ja mahdollisesti terveemmän (pienentää riskiä mm. rasitusvammoihin)?

Ei vaan salihommat ole mulle sopivia yhtään. Pitkät raajat eikä lihaksia juuri nimeksikään.
Kyse on myös siitä, että en vaan usko saavani siitä riittävää hyötyä. Mieluummin käytän nekin tunnit pk-treeniin.

Itse tutustun uuteen lajiin viikon päästä www.padeltampere.fi. Kaverini asuu Espanjassa ja on aivan hurahtanut lajiin. Nyt, jos varaa vuoron tuolta, niin saa toisen vuoron kaupan päälle.
Katotaan tuleeko jäädäkseen minun lajivalikoimaan.

2 tykkäystä

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Urheilijathan ei lihaksien (näkyvien/ pullisteltavien) takia salilla käy. Vaan suorituskyvyn. Sivuotteena lajista riippuen saattaa toisille sitten tulla atleettismpaa ulkomuotokin, mutta se siitä…

Sulle pitäis räätälöidä sun lajia tukeva ohjelma: tällöin itse pitäisin ohjelmassa keskivartalo- harjotteita (juoksuformin pitoon) sekä lajia tukevia liikkeitä ja lajilihaksiston suorituskykyä parantavia lihaksia (rasitusvammojen ehkäisy). Lisäksi mahdolliset ”heikot osa-alueet juoksussa” (esim. takareidet/ lonkan koukistajat) huomioitaisiin paremman tehokkuuden, biomekaniikan toivossa.

Kaiken tekemisen tavoitteena olisi se juoksu, vaikka se kuinka harrastus olisikin. Valitettavasti esim. perus-PT:t on lajikohtaisesta valmennuksesta välillä aivan kujalla.

2 tykkäystä

Monet ovat kehuneet jos yhtään palloilulajit puoleensa vetää.

1 tykkäys

Nyt on tullut painettua rasteja n. 45 km tämän kuun aikana. Ongelmia aiheuttaa “huimasti” kehittynyt juoksuvauhti. Kun jaksaa juosta ja se tuntuu hyvältä, niin keskittyminen itse suunnistamiseen kärsii ja virheitä tulee. Tulee turhia lenkkejä, kun pitäisi painaa suoraan rastille.
Nooh, vähän vauhtia pois ja lisää tarkkuutta, niin kyllä se siitä.

7 tykkäystä

Tuli eilen käytyä ja menen kyllä uudelleenkin. Kuin tenniskenttä, mutta pienempi(sopii mulle) Hetki kyllä menee, ennen kuin oppii ottamaan pomput lasista ja palauttamaan pallon vastustajan puolelle.

1 tykkäys

Onko palstalla Jukolaan lähtijöitä? Itse olen menossa taapertamaan 5-osuutta.
Kunto ei hyvä kun useamman viikon saikku pohjalla mutta pääasia että pääsee osallistumaan. Jo 26 Jukolan viestiä tullut käytyä putkeen.
Ennätysmäärä osanottajia tulossa ja säätiedotkin lupaa hyvää viikonloppua.
Olikos @Oijennus tulossa ja onko osuus lukittu?
http://www.jukola.com/2018/

1 tykkäys

Saatan tulla Hollolaan katsojana tällä kertaa. Juoksin iltarasteilla piikkilankaan. Polvi jo kunnossa, mutta nilkka ei vielä ihan tikissä. Iltarastikunnossa kyllä. Eipä ole nyt kyllä kyseltykään mihinkään Jukola-porukkaan.

Piikkilangat ovat suunnistajan melkein pahimpia “esteitä” varsinkaan jos niitä ei ole kartoittajakaan huomannut. Ja kun vanhoja lankoja ovat niin tietysti ovat ruosteessa ja voivat aiheuttaa ikäviä tulehduksia.
Mutta jos jalat paranevat ja hinkua olisi metsään niin onhan siellä monta joukkuetta vailla juoksijaa ja ne ilmoittelevat alla olevan linkin takana. Siellä voi myös itsensä laittaa tyrkylle.
Jukolan suunnistajapankki

Onkos porukalla kokemuksia padelista? Pirkkalaan ilmeisesti auennut paikka, jossa lajia voi harrastaa. Helsingissä ohimennen olen lajia nähnyt, mutta muuten ei mitään kokemusta ole. Sääntöjä kun selailin niin muistuttaa vahvasti squashia ja tennistä, mutta pelataan vain nelinpelinä. Täytynee ottaa kesän tavoitteeksi käydä pariin kertaan kokeilemassa.

Paikalle tulossa ja osuus 5 pitäisi myös suorittaa. Kauhua aiheuttaa tulevat maastot kaikkine korkeuskäyrineen. Saa nähdä kuinka pihalla sitä välillä on.

E. Niin ja tänään avasin golfkauden. Heti 41 pistettä, ilman edes rangella käyntiä.

2 tykkäystä

Kolme kertaa olen käynyt Pirkkalassa pelaamassa. Ihan mielenkiintoinen mailapeli, kunhan oppii pois joistakin tenniksen lyönneistä.

1 tykkäys

Mitenkä haastavuudelta vertaisit esim tennikseen? Minkä tasoista peliseuraa kannattaa ottaa mukaan :smiley:

Kyllä tenniksestä on apua. Yläkierteet on hankalampia lyödä. Peli perustuu hyvin paljolti kuitenkin kierteisiin ja toisen virheiden kyttäämiseen. Smäshissä pelastavana elementtinä on kimmoke takalasista, kunhan osaa sijoittua oikein. :wink:

1 tykkäys

Olen alkamassa taiteen harrastajaksi.
Eric Wallissin tuotanto on sen verran upeaa.

Maistiainen

https://www.instagram.com/p/Bj01bu9hbJU/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=qvxatulmgya2

Käykää tutustumassa.
Hieman on sellaista eroottissävytteistä.

2 tykkäystä

On kyllä komeita. En kyllä ihan ymmärrä miten ketjuun liittyy, mutta kai se menee, jos suunnittelet harrastuksen aloittamista. Vähän silti sisäinen aistini sanoo, että olet postannut tämän linkin vain siksi, että luvan kanssa saa laittaa pyllyjä ja pippeleitä.

“Taiteen” tekemisen aloittaminen pitäisi olla matalakynnyksistä, mutta ainakin mulle on kasvanut siihen valtava muuri. Ei vaan saa mitään aikaiseksi. Ajatuksen tasolla olen oman elämäni Picasso, mutta siihen se jääkin. Pitäisi varmaan tehdä jotain raivotaidetta.

3 tykkäystä

Harkitsen vakavasti näiden teosten takia kuvataideharrastuksen aloittamista.
Sehän tämän ketjun teema on.

Ei pidä paikkaansa.
Itse olisin kyllä enemmän kiinnostunut akvarelleista joissa hedelmiä kulhossa.