Virvoitusjuomat (limsat, vissyt, energiajuomat, yms.)

Oijoijoi nimittäin! Sokeriton greippijaffa on thenyt paluun kauppoihin. :muscle:

5 tykkäystä

Mistä löysit? Lähikaupoissa ei osut silmään.

Salesta, eli ei ollut edes iso kauppa.

1 tykkäys

@bastardo otin tämän hienosta työstäsi huolimatta omaksi ketjukseen, ja vaikka sipsit ja limu kuuluvat yhteen kuin sininen ja oranssi. Eiköhän tästäkin saada syvällistä ja fiiniä keskustelua aikaiseksi.

1 tykkäys

No niin, hyvä aihe. Alkoholi kun ei joitain poikkeuksia lukuun ottamatta maistu, niin limuilla tulee virvoitettua itseään usein.

Aloitetaan sillä, että rasvaisen ruuan ja suolaisten snacksien kanssa yksi limu on ylitse muiden, ja se on jääkylmä cola. Eli joku Pepsi/Coke-variaatio, mistä sitten sattuukin tykkäämään. Yleisesti ottaen cola toimii kaiken kanssa, mutta makean syömisen kanssa välttelisin, koska ei pääse oikeuksiinsa.

Jos yhdellä limulla pitäisi mennä loppuelämä, ottaisin itse original cokiksen, mutta juon kyllä Pepsiäkin ihan kernaasti.

Toisena tärkeä pointti: sillä, mistä virvoitusjuomia juo, on todella iso merkitys:

  • Pakkauskoko. Mitä pienempi, sitä paremmalta maistuu.
  • Materiaali. Lasipullo ylivoimainen ykkönen, tölkki kakkonen ja muovi kolmonen.
    → 0,25l lasipullo on maun kannalta optimaalinen pakkausformaatti.

Tokikaan en ole kokeillut esim. tällaisia varta vasten tehtyjä laseja - jos on kokemusta, niin kertokaa.


Noin muuten en ole hirveän tarkka. Rotaatiossa on aika laidasta laitaan juomia, mutta raikkaan sorttiset uppoaa parhaiten. Jotain hyviä listatakseni:


Loppuun vielä tuore kokemus. Juuri tällä viikolla pääsi maisteluun uusi Nokian Panimon Sun’n Popcorn Soda, joka on “pussillinen popcornia tiivistettynä 0,33l:n tölkkiin”. Tölkki lupasi, että olisi “niin erikoinen, että sitä on vaikea kuvailla”. Erikoinen, joo, mutta kuvailu on helppoa: ihan hirveää.

11 tykkäystä

@Fever tyhjensi sit pajatson jo aika täydellisesti. Yllättyneet käsi ylös ja ketju lukkoon.

1 tykkäys

Olen kanssa limpparimiehiä ja on tullut testailtua jos jonkinlaisia litkuja. Nytkin jääkaapissa on Chups Chups -limsoja. Makuina kermainen mansikka sekä rypäle. Sen lisäksi Sprite karpalo.

Kamalin juoma ollut varmaankin Coca-Cola kaneli.

Noin yleisesti itte tykkään, että pakkauskoko on isompi ja tuotteeseen on päässyt ilmaa. Sokerijuomat on pääsääntöisesti vaihtuneet sokerittomiin, ja tarkemmin sanottuna Pepsi Maxiin.

Vihreä vissy todella loistava juoma (mango/guava). Se poisti minut noista makeista limsoista. Nykyään todella harvoin tulee juotua esim. Colaa, Jaffaa, yms…

Paras janojuoma on silti minulle vesi.

Nykyisin ei mene juuri lainkaan muita limsoja kuin Coke Zero ja Pepsi Max. Pepsi Max Lime vaikutti ihan hyvältä tuotteelta, olen pari kertaa sitä ostanut. Muuten ihan kirkkaita vissyjä, joissa sitten sitruuna, karpalo, vadelma tms. aromi tai raa’alteen. Vettä menee päivässä reilu 2 litraa +ruuan kanssa juomiset (eli yhteensä reilu kolme varmaankin), niin ei siinä hirveästi muuta. No kaljaa tietty välillä.

Makuna vaniljakokis muuten on ihan jees. Intissä noita meni.

1 tykkäys

Join välillä vähemmän limsoja. Viimevuoden loppupuolella rupesin taas juomaan vanhaan malliin. Eli 1,5-2 litraa päivässä. Muuten en ole ruokavaliota muuttanut. Niin hups 1kg kuukaudessa nousee paino. Kaikki sokerittomat limsat on mielestäni ihan kauheita. Täytyy varmaan vaan rajoittaa tuota limsojen juomista taas.
Minun lempi limsat tilanteittain:
Kesä kuumalla janoon 0,5l muumi limsa. Lähes kerralla juotuna.
Saunan jälkeen makkaran kanssa Pommac 1,5l pullosta lasiin kaadettuna. Hätätilassa festivaali käy.
Perus limsana pitkin päivää litkittäväksi Pirkka lemon-lime tai coca-cola.

1 tykkäys

Paljoa en limsoja lipitä. Mutta, jos jotain otan kyljessä ei saa lukea sokeriton, light tai zero tyyppisiä sanoja. Vähän sama, kuin joisi maatilojen altaanpuhdistusvettä.

8 tykkäystä

Chupa Chups Strawberry & Cream tuli myös kokeiltua, se oli kyllä yllättävän hyvä ja ihan sen tikkarin makuinen, niin kuin sopi odottaa. Karpalo-Sprite ihan uusi tuttavuus, kuulostaa kiinnostavalta.

Colajuomissa nuo erikoisemmat versiot ovat aika poikkeuksetta olleet omaan makuun kehnoja, ja siksi kanelicolat ja vadelmapepsit ovat saaneet jäädä hyllyyn. Vaniljakolasta en myöskään pidä lainkaan, vaikka joillekin sekin on joku juttu. Poikkeuksina sitruuna- ja limetwistit on olleet ihan jees, ja hiukan yllättäen tykkäsin myös Pepsi Max Gingeristä.

Fantallahan on nyt What The Fanta -kamppis, jossa on käsittääkseni useita eri makuja liikkeellä saman näköisissä (ja värisissä) pulloissa. Ihan jännä idea. Yksi pullo tuli kokeiltua ja en saanut lainkaan päähän, mitä se yritti olla.

Kivennäisvesilinjalta parhaiten putoaa Bonaquan sitruuna-lime.

Vanilja-Cola ja Cherry-Cola on huikeita. Tykkään myös Dr.Pepperistä ja sen eri versioista (vanilja, cherry ja joku marja), jotka olen maistanut. Nämä cola-juomat tosin pitää olla sokeriversioita. Nyt trendinä on on kuitenkin, että nämä ovat kaikki light-versioita Suomessa. Tosin 2000-luvun alussa oli Pepsi Sitruuna, joka oli todella hyvää.

Graalin maljaa, Crystal Pepsiä en ole koskaan maistanut.

4 tykkäystä

Mä olen juonut jo vuosikymmeniä sokerittomia limsoja, mikä tietysti rajaa valikoimaa, mutta nykyään perus Jaffa light ja Pepsi Max toimii parhaiten.
Tuo avausviestin greippijaffa on sellainen harvinaisuus, jota olen oikeasti kaivannut.

Noin muuten harmittaa, ettei mainiota vanilja-Cokista saa peruskaupoista sokerittomana.

Uusin paheeni on inkivääriolut, varsinkin Old Jamaica, joka on pelkältäänkin herkullista, mutta paranee vaan jos sekaan lorauttaa tummaa rommia.

1 tykkäys

Aivan liian makeita kaikki. Ja kyllä, olen maistanut. Kyllä limppareissakin toimii parhaiten ne alkuperäiset ilman kikkailua. Vissyihin sopii pikku kikkailu.

3 tykkäystä

Mä en näitä käytä kuin muurahaisten häätöön sokkelin ympäriltä, ovat siihen erinomaisia kun houkuttelevat niitä ja samalla sisältää hermomyrkkyä, yhdyskunta häviää totaalisesti. Lasten syntymän jälkeen kumpaakaan en ole suuhuni laittanut. Originaaleille ääni silloin kun jotain tekee mieli.

2 tykkäystä

Itse vältän kaikkia limsoja missä mainostetaan niissä olevan sokerin sijasta steviaa.

1 tykkäys

Se aito ja alkuperäinen Coca-Cola on tietenkin paras limas, mutta kyllähän kova taistelu käydään varsinkin Pommacin kanssa. Pommacia tulisi juotua useammin, mutta onhan se järkyttävän kallista… Joskus on tullut korvattua Pommacin himo Rainbow’n Festivalilla.

Nyt on menossa muuten mielenkiintoinen kampanja Fantojen suhteen. #WhatTheFanta tuo erilaisia makuja samassa pullossa mitään ilmoittelematta. Mielenkiintoinen konsepti ja ensimmäinen pullollinen on tullut jo juotua… eiköhän kuukauden sisään tule toinenkin ostettua, jos olisi jo vaikka uusi maku.

Käytetäänkö steviaa vielä limsojen makeutukseen?

Mun käsittääkseni sen suosio on vain noussut, kasvipohjainen kun on.

Tiukassa istuu näköjään myös tuo myytti makeutusaineiden myrkyllisyydestä.

2 tykkäystä