Yhteisöpeli XXIV: Metroseikkailu New Yorkissa - peliketju

Metroseikkailu New Yorkissa :earth_americas: :apple: :metro:

New Yorkin metro on yksi maailman suurimmista metrojärjestelmistä. Asemia on lähes 500, joista tämän tarinan alku sijoittuu monelle meistä hyvin tuntemattomalle Snowheat Avenuen asemalle.

Tarina alkaa tavallisesta torstai-aamusta metroaseman kellon näyttäessä aikaa 8:01. Asemalaiturilla seisoskelee liuta seuraavaa metroa odottelevia ihmisiä, jotka ovat menossa minne mihinkin: muun muassa töihin, hypermarkettiin, katsomaan urheilua tai urheilemaan itse. Silmälasipäisellä parturilla on kamala kiire työpaikalleen, ja hän huudahtaa riemusta metron saapuessa kymmenen sekuntia etuajassa. Näin tämä joukkio, josta kukaan ei luultavasti tunne toisiaan eikä kukaan tiedä mitä tuleman pitää, astuu metroon. Tai ehkä pari hämärää tyyppiä tietää, mutta eivät ainakaan muut.

Matkaa kuluu kymmenisen minuuttia, kunnes yhtäkkiä tapahtuu jotain hämmästyttävää. Tuntuu kuin metro putoaisi sekuntien ajan rajusti alaspäin jonnekin suuntaan, ehkä vasemmalle, samalla poikkoillen miten sattuu! Savun hälvettyä huomataan, että metro on mäsänä mutta kukaan ei onneksi ole loukkaantunut. Pian käy ilmi, että jo asemalla kuljettaja oltiin salaa potkittu ulos metrosta ja joku matkustajista oli tunkeutunut tilalle. Jotkut olivat myös selvästi etukäteen valmistelleet asiat niin, että metro tulisi rikkoutumaan ja kulkeutumaan syvälle maan alle jälkiä jättämättä. Nyt oltiin siis jossain hyvin kaukana maanpinnasta, muttei suinkaan sen yläpuolella kuten tavallisesti. Yläpuolella ei näkynyt jälkiäkään siitä, mitä kautta tänne oltiin päädytty. Mitä pitäisi tehdä? Tennispelaaja, joka oli ollut matkalla harjoittelemaan, esittää kysymyksen, kuka oikein on tästä vastuussa. Kukaan ei osaa vastata, vaan kaikki miettivät viattoman näköisinä.

Onneksi lähes kaikilla on nykyaikana puhelin aina mukana, niin saatiin heti valoa pimeään. Pian havaitaan useita käytäviä, joista jotkut jatkuvat niin pitkälle, että sankarimme kääntyvät takaisin ja valitsevat toisen. Jotkut päättyvät salimaisiin aukeisiin kenttiin, jotka näyttävät siltä kuin hauraanoloinen katto voisi romahtaa askeleestakin. Lopulta huomataan jostain kantautuvan himmeää päivänvaloa, ja sitä seuraten löydetään hyvin, hyvin korkealta pieni ihmisenmentävä rako, jota kautta ei ikävä kyllä ääni kulje riittävän hyvin. Mutta siinä voisi olla mahdollisuus pelastua! Vaan näyttää kyllä mahdottoman vaikealta päästä tuon aukon luokse.

Hetken kuluttua yksi heistä, uransa alkutaipaleilla oleva kirjailija, ehdottaa että kaikki esittelisivät itsensä. Näin tehdään, ja kohta selviää että tällä joukolla voisi ollakin ainesta päästä tuonne ylös! Mukana on mm. matemaatikko, insinööri sekä remontti- ja voimamies. Monilta löytyy kuin ihmeen kaupalla tarvittavia työkaluja, ja kaikki ovat hyvin fiksun tai älykkään oloisia. “Mutta ennen kuin rupevamme yhtään mihinkään”, sanoo roskakuski tuimasti, “me nämä petolliset syylliset etsimme, notta saamme sitten työskennellä rehellisessä porukassa ilman mitään uhkia, että joku tekisi työnsä tahallansa huonosti!”

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset.

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.
Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++Bilbo. Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rankaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Bilbo on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtajat

Bilbo ja Varilasit toimivat yhdessä pelinjohtajina ja päättävät mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelissä on yhteensä 14 pelaajaa, joista 3 pahishahmoa ja 11 hyvishahmoa. Muistinsa menettäneestä apurista tuli hyvis.

3 pahista

Nämä kolme heppua vihaavat metroja ja järjestivät metro-onnettomuuden, jotta metrojen käyttö lopetettaisiin New Yorkissa. Täältä maan alta he osaavat helpon reitin ulos, mitä matkustajat eivät tiedä. Pahikset yrittävät saada matkustajat pois pelistä, jotta voisivat lopulta itse paeta ilman, että joutuisivat oikeuden eteen. Pahikset voittavat pelin, mikäli heitä on jäljellä saman verran tai enemmän kuin hyviksiä. Pahikset saavat keskustella pahisryhmässä ja lähettävät yönimenä sen henkilön nimen, kenet haluavat tiputtaa.

1 näkijä (hyvis)

Yksi matkustajista on näkijä, ovela heppu, jota erityisesti kiinnostaa pahisten touhut. Joka yö hän lähtee salaa liikkeelle urkkimaan, josko saisi jotain tietoja pahiksista toivoen, ettei jää itse kiinni. Näkijä saa joka yö kysyä pelinjohdolta yhden pelaajan roolia, ja pelinjohto kertoo tämän pelaajan roolin vastaamalla näkijälle “hyvis” tai “pahis”.

2 kaksosta, Eric ja Edward (hyviksiä)

Kaksoset Eric ja Edward tapaavat kulkea aina samaa matkaa töihin, kun heidän työpaikkansa sijaitsevat lähellä toisiaan. Siispä he astuivat samaan metroon, kun tämä tarina alkoi. Eric ja Edward eivät uskalla kertoa muille että ovat veljeksiä, koska joukossa on pahiksia, mutta he saavat keskustella keskenään pelin aikana yksityisviestein. Kaksoset kuitenkin myös tippuvat yhdessä, eli mikäli toinen heistä pudotetaan pelistä, putoaa samalla myös toinen. Kaksosille kerrotaan joka aamu yksityisetsivälle annettu tehtävä.

1 yksityisetsivä (hyvis)

Yksityisetsivä on varsinaisen ammattinsa lisäksi melko etevä salapoliisi, josta ehkä myöhemmällä uralla voisi tullakin ammattilaisetsivä. Hän ei kuitenkaan halua kertoa kyvyistään muille, koska joukossa on pahiksia. Yksityisetsivä saa pelinjohdolta joka aamu tehtävän, joka hänen on suoritettava päivän aikana ennen viimeistä tuntia. Mikäli yksityisetsivä suorittaa tehtävän onnistuneesti, hänelle näytetään yksi arvottu viesti pahisten keskusteluketjusta. Mutta mikäli yksityisetsivä ei suorita tehtävää, hänen äänellään ei ole vaikutusta sinä päivänä.

1 muistinsa menettänyt / apuri (hänestä tuli hyvis)

Yksi matkustajista menetti osan muististaan onnettomuudessa. Hän muistaa itsensä ja ammattinsa, muttei sitä, oliko hän järjestämässä onnettomuutta vai ei. Apurille ei jaeta aluksi ollenkaan hyvis/-pahisroolia. Kun roolit on jaettu muille pelaajille, arvotaan yksi pelaajista, jonka roolin myös apuri saa. Apuria ei lasketa hyvikseksi/pahikseksi voittolaskennassa. Apurin rooli paljastetaan pelin alkaessa.

Mikäli apurista tulee hyvis, hänelle lähetetään vain tavallisen matkustajan rooliviesti. Lisäksi apurin saadessa hyvisroolin, vedonlyöjän hahmo poistetaan pelistä, ja tilalle tulee kuudes tavallinen matkustaja.

Mikäli apurista tulee pahis, hän saa tietoonsa muut pahikset, muttei pääse mukaan pahisten keskusteluun, eivätkä muut pahikset tiedä, kuka pelaajista apuri on. Mikäli apuri saa saman roolin kuin kaksonen, hänelle kerrotaan ketkä kaksoset ovat, mutta hän ei kuitenkaan pääse juttelemaan kaksosten kanssa. Mikäli arpa osuu johonkin muuhun erikoishyvikseen, apurille lähetetään vain tavallisen matkustajan rooliviesti.

Apurista tuli hyvis, joten vedonlyöjä-hahmoa ei ole mukana pelissä.

6 tavallista matkustajaa (hyviksiä)

Näillä matkustajilla ei ole erityisiä kykyjä, he yrittävät saada pahikset kiinni päivisin ja nukkuvat öisin.

Roolipelaaminen

Pelissä jokaisella pelaajalla on hyvis-/pahisroolinsa lisäksi myös julkinen pelirooli, eli jokainen on siis joku maan uumeniin joutuneista matkustajista. Nämä roolit on arvottu ja jaettu pelaajille samaan aikaan hyvis-/pahisroolin kanssa. Jokaisen päivän loppuhetkillä, suunnilleen muutama tunti ennen päättymistä, pelinjohdon valitsema paras roolipelaaja palkitaan; hän saa sen illan äänestykseen julkisesti yhden miinus-äänen.

Mukana olevat pelaajat (14/14)

Casperi (roskakuski)
Wrathchild (voimamies)
Petri (laulaja)
tp2 (tennispelaaja)
000 (lentäjä)
Tonza (postinkantaja)
Armas (insinööri)
Nuti (remonttimies)
Jopeti (kokki)
Ode (kirjailija)
Acetho (matemaatikko)
Nellisi (taikuri)
mazzus (liikemies)
Tapparapojat55 (parturi)


Muistinsa menettäneestä apurista tuli hyvis, joten vedonlyöjä-hahmoa ei ole mukana pelissä.

Ensimmäinen pelipäivä alkaa NYT ja päättyy perjantaina 21.10. klo 21:30. Onnea kaikille peliin ja pitäkää hauskaa! :slight_smile:

8 tykkäystä

++Nuti

2 tykkäystä

Jaaha! Missie tarttet hyvää miest, vilikaseppa keltasilt sivuilt joku muu. No ei, joke, joke. Onko kenelläkään ruuveja? Meisseli löytyy! :screwdriver::carpentry_saw::wrench::nut_and_bolt::hammer_and_pick:

1 tykkäys

Voitais varmaan jossain vaiheessa syödä jotain? Jos löydätte pari koivunlehteä, öljyä ja oravannahkaa, niin voin tehdä meille lehtipihviä ranskalaisilla.

1 tykkäys

Olipa jysäys! Nyt on on Wilson solmussa :face_with_symbols_over_mouth:

Sinänsä hyvä, mutta vedonlyöjä oli hahmona mielenkiintoinen ja oisin halunnut sen nähdä pelissä.

1 tykkäys

Tuus ny @Nellisi tänne selittää, mitä tapahtui

2 tykkäystä

Turhan syvällä ollaan, tykkään enemmän taivaasta. Hankkiudutaanhan pian ulos täältä?

Ei saateri, koko metro ihan solmussa. Eihän täältä pääse edes ulos, edessä oleva penkki taipunut syliin.

Tarttuu penkistä kiinni, ja vääntää sen takaisin “paikalleen”… Puistelee pölyt vaatteista

Krooaagg skriiik!! Metron ovi pois paikalta, ei tarvii muiden luikkia pienestä raosta…

1 tykkäys

Kop kop, kukaan nähny mun postilaukkua ?

Hmm, tp2 “TennisPelaaja” helppo muistaa… Liian ilmiselvä? Epäilyttävää…

++tp2

1 tykkäys

Tuo remonttimies näyttää epäilyttävältä. Joskus tulin huijatuksi, kun menin maksamaan jollekin remonttimiehelle tonnin ja talo meni vain huonompaan kuntoon. Olkaa varuillanne…

Wrath tatattatatataaa

Odotinkin hieman jotain vastaavaa. Onko sulla mahdollisesti jotain meitä tenniksen pelaajia vastaan? :grin:

Onhan se näin voimamiehen vinkkelistä sellainen Mikki Hiirien peli.

Hokkuspokkus
Simsalabim
Jokeriii pokeriii poks

Minä en ainakaan taikojani tehnyt rysäyksen aikaan. :open_mouth: Mua ei voi syyttää. Ihan rauhassa torkuin. En oo tottunu näihin aamumetroihin.

1 tykkäys

Taikuri taikuri, plus plus Nellisi
sehän rimmaa kivasti :thinking::joy:
++nellisi

1 tykkäys

Minulta saa kolmea eri tyyppiä remontteja: halpoja, hyviä ja nopeita.

Hyvä ja nopea ei ole halpa.
Hyvä ja halpa ei ole nopea.
Halpa ja nopea ei ole hyvä.

4 tykkäystä

Mihis mä sen keittiöveitsen pistin🤔

1 tykkäys

Tökkäsitkö jo nyt, jotain selkään sillä ?:face_with_monocle:

Wrath ja Tonza alkoivat viskomaan heti ääniä. Tämä muistiin.