Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

Kyllä siitä lähdetään ,että muutkin syö,muuten mä joudun sen yksin pureskeleen.
Kiitti muuten reseptistä,nyt ei tarvi miettiä sitäkään. Huomenna pannut tulille.

2 tykkäystä

Nyt kaikki banaanille, Iso käsi kauppiaalle. Idea on loistava niin paljon tässä maassa heitään ruokaa roskiin muutenkin.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/hyvasti-nalkakiukku-tassa-kaupassa-saa-syoda-ilmaiseksi-banaaneja-mita-vahemman-joudutaan-laittamaan-roskiin-sita-parempi-200376539/

4 tykkäystä

Söin tänään kuuluisaa Nyhtökauraa kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.

Vaimo oli tehnyt makaroonilaatikkoa ja korvannut jauhelihan tällä ihmeherkulla. Rakenne ällöttävä, makua ei lainkaan ja näytti pilaantuneelta tonnikalalta.

Ei jatkoon!!

5 tykkäystä

Oletan nyhtökaura? :grinning:

Nyhtö aivan hirveetä,tai en sit osaa vaan maustaa.

Niin taisin kirjoittaa… :joy::wink:

Luitko vain osan viestistä vai onko mulla lopultakin viimeinenkin natsi karannut bunkkerista…

Edit. Jos tarkoitit kirjoitusasua, kirjoitin isolla kirjaimella kunnioituksesta 2000-luvun suurinta huijausta kohtaan…

2 tykkäystä

MOletan, että D kysyi, että kumpi ei jatkoo: vaimo vai nyhtökaura. :joy:

Ite on pakko tulla sen verran kaapista ulos, että aloitin loppukesästä kasvissyönnin. Kalaa syön ja jonkun verran maitotuotteita, mutta en punaista lihaa, enkä kanaa. Jos tietäisitte, kuinka paljon lihaa olen rakastanut, ette uskoisi.

Syyt oli lähinnä ekologiset ja eettiset. En pystyisi itse tappamaan eläintä, joten en koe että minulla on oikeus nauttia lihallisista himoista siksi. Lisäksi eläinten kohtelu on usein aika huonoa, jopa suomessa. Ekologista lihaa on ja eettistä, mutta esim. sanapari eettinen teurastamo sisältää mielestäni jo paradoksin. Haluan myös omalla valinnani tukea osaltani kestävämpää kulutusta, enkä olettaa, että vain muiden kuin minun pitää tehdä asioille jtn.

Yllä oleva ei siis ollut saarnausta/ paasausta, vaan perustelut valinnalleni. Daamin idea tämä oli, joten aluksi kokeilin ja sitten päätin lähteä täysillä mukaan.

Huomiot: lihalle on paljon korvikkeita, osa hyviä ja osa huonoja. Osassa suutuntuma on outo, osaa ruoasta ei lihasta erottaisi. Suutuntuma on kuitenkin opittu käsite, joten se ei loppujen lopuksi ole validi argumentti, koska siitä voi myös totuttautua pois. Korvaajien maku (pavut, soija, mifu, härkis- tuotteet jne.) riippuu valmistustavasta. Eli, kun niitä oppii tekemään, maku on hyvä. Ekat kerrat feilattiin huolella.

Ennakkokäsitys oli myös, että näen nälkää. Tämä ei pidä paikkaansa ollenkaan. Oon muutaman kerran ollut täysin halkeamispisteessä, varsinkin kun tein kotitekoisia burgereita. Samalla tavalla oli makua ja suutuntumaa kuin "oikeilla"tuotteilla. Ja ähkykin oli sama, kuin lihassa.

Onko tämä sitten hankalaa? Ei. Mulla on vielä keliakia, joten se rajoittaa muutenkin jonkin verran elintarvikkeiden nauttimista ja itseasiassa sen koen välillä olevan hankalampi tekijä. Edes kaverit ei ole olleet hankalia, koska heille en ole jaksanut mainostaa. Itse ärsyynnyn aina, jos joku julistaa omaa ideologiaa ja puhuu muita ympäri. Jos joku huomaa ja kysyy, niin vastaan, mutten tuo sitä esille. Toistaiseksi kukaan ei ole kiinnitänyt huomiota.

Voiko harrastaa kovaa liikuntaa? Voi. Itseasiassa harrastankin vakavissaan erästä ns. teholajia. Suoritukset eivät ole kärsineet.

Kaipaanko lihaa? Joskus tulee mielitekoja, mutta toisaalta, kun jonkun asian päättää ja sen takana on ideologia, niin ei sen kummemmin ole tullut sorruttua.

Vointi muuten: kevyempi ja energisempi. Vatsa toimii nykyään reippaammin, koska kasvisten määrä on kasvanut paljon, vaikka ennenkin söin reilusti.

9 tykkäystä

Se nyhtökaura kieltämättä vaatii vähän totuttelua tai motivaatioo… :smiley: Kyllä siittä ihan hyvän makaroonilaatikon saa tehtyä kun maustaa vähän tymäkämmin kun lihan ja syö avoimin mielin. :+1: Tai ainakin ite tykkään!

Ei nyhtökaura kyllä siihen sovi. Nyhtösian korvikkeena se menee, mutta nyhtökaura vaatii hyvän kastikkeen ja kovaa maustamista. Jauhelihan korvikkeena toimii Hälsans Kökin soijarouhe jopa yllättävän hyvin. nim. “kihti, ei lääkitystä”

Soijarouheella saa hyvän makaroonilaatikon. Suurin osa ei edes huomaa ero, jos ei sitä mainitse. Paistan ja maustan rouheen, kuten jauhelihan.

Kasvisruokaa pitää monesti osata maustaa ja siksi itsekin tulee tehtyä liian vähän. Nyhtökaura ja härkis tosin jäävät kauppaan itselläkin.

1 tykkäys

Mun mielestäni nyhtökaura ei sovi mihinkään, missä on paljon nestettä. Se imee nesteet, menee löllöksi ja rakenne kärsii. Musta mauttomuudeksi haukkuminen on vähän omituista, eihän jauhelihakaan maistu blankkona miltään.

@Vekki-Keke on mun idoli.

3 tykkäystä

Onko tää Hälstans Kök-rouhe pakastetta vai sitä mitä saa kuivahyllyltä? Pitääkin koittaa, kun oon tolla nyhtökauralla tehny laatikon tähän asti. :+1:

Hälsans Kök on pakasteissa, vihreä-valkoinen pussi. Lähi-Prismassa kebabin ja kasvisten kanssa samoissa kaapeissa. Kilohinta samoissa kuin paistijauheliha.

Paistamisessa soijarouhe on jauhelihaan verrattuna aika kuivaa, vähärasvaista ja vähän mautontakin. Eli voita ja vaikka texmex-purkki sekaan, niin hyvä tulee.

Meillä tehdään välillä esim. lasagne tai makaronilaatikko niin, että toisessa päässä on jauheliha ja toisessa soijarouhe.

2 tykkäystä

Kasvisruokavalmisteet (nyhtökaura, härkis jne.) ovat tähän saakka olleet aivan törkykalliita kilohintojen ollessa jopa yli 20€ eli samalla hinnalla esim. kasvispihvien kanssa olet voinut ostaa saman määrän naudan ulkofileetä tai 3-4x määrän naudan jauhelihaa! Kerroinkin aiemmin, että lähikaupassani Saarioisten kasvispyörykät maksavat kilohinnaltaan enemmän kuin saman kaupan kalleimmat Kivikylän lihapyörykät (88% lihaa). Tässä ei ole mitään järkeä, sillä kasvisruoan tulisi olla huomattavasti liharuokaa edullisempaa ja tämän saman muuten tulisi päteä myös lounasravintoloiden kasvisruokavaihtoehtoihin (vaan eipä ole pätenyt). Syynä on ollut ainakin osittain se, että nykyisen kasvisruokabuumin vallitessa kuluttajilta on haluttu kylmästi ottaa rahat pois ja tietysti samalla kattaa tuotekehittelykustannukset. Lisäksi kilpailua ei yksinkertaisesti ole ollut. Nyt moni kasvisruokatuote on pudonnut noin 15€ kilohintaan, mutta se on silti tuplasti liikaa. Nämä muotituotteet kuten härkikset sun muut olenkin tähän asti jättänyt kylmästi kaupan hyllylle.

Nyt kuitenkin löytyi oiva kasvisruokatuote: Hoviruoan mustapapupihvit. Kilohinta oli lähikaupassa alle 10€ eli yli puolta halvempi useimpiin muihin kasvisruokatuotteisiin verrattuna. Tein niin, että laitoin lämpimiin voileipiin mustapapupihvien puolikkaat ja runsaasti juustoa sekä hieman majoneesia päälle, ja siitä tuli helkkarin hyvää! Melken voisi jopa sanoa, että eroa jauhelihapihveihin ei edes huomaa ja pienellä totuttelulla mustapapupihvit voisivat täysin korvata jauhelihapihvit.

2 tykkäystä

Onko joku maistanut tryffeliä? Saakohan Tampereelta ostettua tuoretta tryffeliä?

Olen maistanut. Enkä edes tykkää erityisemmin. Sitä käytetään mausteeksi, on paitsi kallis myös todella voimakas. Musta tryffeli edullisempi ja neutraalimpi. En osaa sanoa saako Tampereelta, kenties jostain Delistä jolla on omaa maahantuontia tai stockalta, en ole niin perillä Tampereen herkuista.

Testasin. Ihan syötäviähän nuo olivat. Eivät mielestäni korvaa jauhelihapihvejä mutta nämähän ovat makuasioita.

1 tykkäys

Pitäisikö alkaa kasvattamaan. Suomessa on niin paljon navettaneliöitä vapaana. Koko ikäni oon haaveillut pienestä maatilasta missä vois jotain kasvatella.

2 tykkäystä

Tämä on hyvä uutinen. Saa nähdä kuka ehtii tuoda markkinoille ensimmäisenä sirkkakiusauksen tai ravitsevan hyönteisherkun.

4 tykkäystä

Jos pitäisi arvata, niin liikkeelle lähdetään aika seiffeillä jutuilla. Joku hyönteisvälipalapatukka tai sirkoilla jatkettu näkkileipä. Ötököistä voidaan tehdä myös jauhoja, joita ilmeisesti käytettäisiin kuten soijaa eli jatkaan (valmis?)ruokia.

Ruoassa olevien kokonaisten tai erottuvien hyönteisten imagon kanssa lienee aika paljon työtä.

Mutta paistettu heinäsirkka on ihan ok, jos mukaan on heitetty jotain mausteita. Tiedä sitten, miten tippuisi suuremmissa määrissä.

2 tykkäystä

Minäkin haaveilen omasta jauhomatofarmista ruokien valmistusta varten. Volyyminä olen ajatellut sängynalle laitettavaa vetolaatikkoa. Kaikki ohjeet olen jo katsellut youtubesta, mutta alkusiementä en ole vielä hankkinut. Eläinkaupasta noita saa lintujen rehuksi, mutta jotenkin epäilyttää vielä niiden puhtaus.

5 tykkäystä