Homoseksuaalisuus jääkiekkomaailmassa

Viime aikoina vapaan alueen uutispoimintaketjussa on ollut useaan otteeseen puhetta homoseksuaalisuudesta jääkiekkomaailmassa. Kerään viestit sieltä tähän alle keskustelun pohjaksi.

Tekninen huomio: homo on estetty, jottei asiattomuuksia tarvitse meidän valvojien siivoilla otteluseurannoista niin paljoa. Puhukaa homoseksuaaleista tai homoudesta. Ne on sallittu.

Tuure Boelius teki biisin tueksi kaapissa oleville jätkäjätkille. Tami Tamminenkaan ei ole koskaan tavannut jääkiekossa _ _ _ _ a, joten biisille lienee tilausta.

Olkoonkin kuinka hyvä teema tahansa niin tämä juniori on kyllä raskasta kuunneltavaa. :smiley:

Keskustelua voidaan käydä, mutta ei kiitos tuon juniorin johdolla. Mä oon kai ahdismielinen, mutta tätä kaveria ei kyllä jaksa kuunnella. :smiley:

14 tykkäystä

Monessa eri ketjussa ollaan väännetty eri asioista, mutta nyt ollaan kyllä 100% samaa mieltä.
En usko että olet ahdasmielinen. Olet vain tavallinen ihminen, jonka korville tuollainen melusaaste ei sovi. Ei sovi minunkaan korvilleni.

5 tykkäystä

Ihan hyvällä asialla Tuure varmaan on. Lapset tuota kai paljon seuraa.

En kuunnellut biisiä.

Hyvä asia voidaan tuoda monelta eri kantilta ja itse ehkä toivoisin tuossakin keskustelussa sitä, että se käytäisiin jääkiekkoyhteisön sisältä ulospäin eikä niinkään ulkokehältä kohti jääkiekkoyhteisöä. Voi olla naivi toive, mutta minulla on vielä uskoa, että tuo keskustelu tulee eteen ns. sisäisesti, kun joku tulee kaapista ulos.

3 tykkäystä

Jos asia onkin niin, kuin Juhani Tamminen on sanonut, ettei ole koskaan
kohdannut “puppeleita” jääkiekossa…?
Jos laji vain on sellainen, että sieltä kaapeista vain ei ole ketään kuka tulisi ulos ja
onkin vain Tuuren omaa fantasiaa…?

Olisi ihme, jos lajin piirissä ei olisi ihmisiä “kaapissa”. Suomessa iso laji.

Kyllä niitä tulee ulos aikanaan ja hyvä niin.

6 tykkäystä

Eikös Harri Tikkanen jo avannut kaapin ovet?

Ei minulla ainakaan ole tietoa. Jotain huhuja oli ainakin joskus. En tiedä oliko sitten totta.

Tikkanen taisi tulla ulos siinämielessä, että puhui seksuaalivähemmistöjen puolesta,
mutta ei ole itse vähemmistöön kuuluva…
Itseasiassa piti kaivaa wikipediasta, kun muistan itsekkin kuulleeni tällaista:

“Lokakuussa 2013 Tikkanen antoi ensimmäisenä suomalaisena ammattilaisurheilijana haastattelun Ranneliike.net sivustolle, jossa hän puolusti myös seksuaalivähemmistöjen oikeuksia. Tikkanen on Suomen ensimmäinen Straight Star Ally -urheilija eli heterourheilija, joka omalla esimerkillään haluaa edistää kaikkien yhdenvertaista kohtelua urheilussa.[30] Tammikuussa 2014 järjestetyssä QX Gay Gaalassa Harri Tikkanen palkittiin yleisöäänestyksen tuloksen perusteella Vuoden hetero -palkinnolla.”

Ehkä käsitin jonkun lehtijutun väärin, pahoitteluni.

Homoseksuaalien osuus väestöstä on karkeasti yhden prosentin luokkaa, ja siltä pohjalta voi laskea että pelkästään Liigassakin pelaa hyvin todennäkösesti jokunen homoseksuaali. Sit kun laskee mukaan koko maan harrastajamäärän niin on käytännössä mahdotonta ettei lajia pelais jossain joku h-omokin.

4 tykkäystä

Saattaa toki näinkin olla, mutta lajin henkiseen luonteeseen kuuluu kyllä,
että vaikea kaapista on tulla ulos. Ja niinkuin ylempänä @peterra viisaasti
mainitsikin, asian kanssa pitää sitten tulla lajin sisältä ulos eikä aleta
ulkoa päin painetta antamaan. Valitettavasti viimeaikoina olemme taas saaneet
lukea kohuja kuinka joku vähemmistöryhmän puolestaloukkaantuja oli taas
pistänyt tuulemaan…

Myös tässä prosentin tai useamman prosentin vähemmistössä on/olisi potentiaalisia huippujääkiekkoilijoita. Mutta jos jonkin lajin parissa ei sovi olla oma itsensä, luultavasti laji menettää osaamista muihin harrastuksiin. Muistaakseni Suomessa on viime aikoina kannettu huolta suomalaisen jääkiekon tasosta.

Jääkiekkomaailman välttelevä suhtautuminen tähän asiaan kertoo, miten pieniä ja epävarmoja uroksia siellä playoff-partojen ja lajijohdon tammipöytien takana todellisuudessa on.

6 tykkäystä

https://www.hameensanomat.fi/uutiset/kiekko/350787-petteri-sihvonen-ottaa-kantaa-latkajatka-ville-ja-bogomoloff-kohuihin

Aurinkokuningas taas vauhdissa.

En minäkään Tammisesta tykkää, mutta tässä jutussahan Tami sanoo, ettei hän ole niissä kopeissa missä itse on pyörinyt, törmännyt homoseksuaaleihin.

Korostaa vielä, ettei se ole hänelle mikään ongelma eikä sen suurempi juttu.

Jos toisen seksuaalinen suuntautuminen ei aidosti kiinnosta, niin eipä se mikään ykköspuheenaihe yleensäkkään elämässä ole.

Nykyään vaan tulkitaan niin, että jos sanoo ettei ole törmännyt homoseksuaalisuuteen, niin olet vähän asiaa vastaan.

4 tykkäystä

Se, että joku pyörii kiekkopiireissä 50 vuotta kohtaamatta yhtään homoseksuaalia, todistaa, etteivät lajin parissa toimivat homoseksuaalit voi esiintyä omina itsenään, vaan joutuvat viettämään kaappielämää.

22 tykkäystä

Mistä päättelet, että jääkiekkopiireissä olusi runsaasti homoseksuaaleja?

1 tykkäys