Areena: Seisomakatsomot

Ei kyllä me käymme siellä hallilla paikan päällä katsomassa näitä matseja. Pitääkö nyt kaikkien sitten vetää jotkut vappuperuukit ja hauskat hatut päähän että saadaan sitä yhtenäistä värimaailmaa? Ai niin, ei taida nähdä matsia näidenkään takaa.

4 tykkäystä

Ymmärrän hyvin kaikkien näkemykset asiaan ja ymmärrän syyn sille miksi liput ovat kiellettyjä pelin aikana. Tämmöinen sääntö meillä on ja sitä on noudatettava. Ymmärrän, että joku tulee matseihin pelkästään katsomaan peliä ja analysoimaan sitä vierustoverin kanssa ja ymmärrän myös ettei lippujen takaa oikeasti juuri peliä näe. Meidän uutta hienoa areenaa suunniteltaessa ei mielestäni ole kovin hyvin otettu huomioon nykyaikaista kannatuskulttuuria juuri tämän takia, kun seisomakatsomojen taakse jää paikkoja pimentoon. Katsomot ovat myös erittäin loivat mikä tekee tifojen toteuttamisesta huomattavasti vaikeampaa. Itse olen monet vuodet istunut istumakatsomoissa katsellut peliä ja myös faniporukoiden toimintaa olen pienempänä katsonut sillä silmällä että vau mäkin haluan tonne. Viimekaudella saatiin kavereiden kanssa päähänpisto, että mennään peliin ja vielä seisomakatsomoon. Siitä se sitten lähti ja peleissä käymisestä tuli entistäkin nautinnollisempaa ja pääsin toteuttamaan sen mistä pienenä haaveilin. Eli kyllä jotkut henkilöt oikeasti katsovat myös niiden faniporukoiden toimintaa eikä pelkästään peliä ja siksi mielestäni lippujen heiluttelu olisi jossain määrin ok. Meidän areenassa se ei oikein onnistu, mutta esimerkiksi joku Hämeenlinnan vierasmatka en näkisi mitään estettä lippujen kokoaikaiselle heilumiselle. Jos minulta kysyttäisiin miksi käyn peleissä ja miksi pidän siitä en osaisin oikein vastata. Se on vain se fiilis mikä tulee, kun astuu halliin näkee kavereita pääsee huutamaan ja vaikka sitten niitä lippujakin heiluttamaan. Mitä fanipaitoihin tulee niin ne eivät oikein tuohon kulttuuriin mielestäni kuulu. Esimerkiksi SO:n teettämää t-paitaa voisin mielelläni matseissa päälläni pitää ja näin toteuttaa visuaalisuutta… Tästä viestistä tuli nyt hieman off topic ja vaikeasti ymmärrettävä, mutta toivoisin edes jonkun ymmärtävän mitä haen takaa.

8 tykkäystä

Tartun vielä tähän. Tarviiko sen olla joko pelkkä ääni ilman lippuja tai vaihtoehtoisesti liput ilman ääntä? Täällä usein toitotetaan sitä, että kova kannatus on tärkeämpää kuin lippujen liehuminen pelin aikana. Käsittääkseni asiat eivät kuitenkaan ole toisiaan poissulkevia?

2 tykkäystä

Itse olen todella innoissani, kun SiniOranssit huutavat ja laulavat siellä päädyssä. Siitä tulee hyvä fiilis. Visuaalisen puoleen en kiinnitä mitään huomiota. Jos tulee maali, katson kentälle ja valotaululle. Eli en kiinnitä huomiota ollenkaan, liehuuko sielä yksi, kolme vai ei yhtään lippua. Ja tämä on siis viittaus tuohon äänelliseen hienouteen ja minun tapaan seurata peliä.

9 tykkäystä

Meitä katsojia on kovin moneen lähtöön. Tulen aina katsomaan vain peliä näin olen aina tehnyt, vuosikymmenien ajan. Kaikki muu häröily on plussaa tai miinusta.

Kiva kun fanikatsomo kannustaa luo tunnelmaa, mutta ei muuta omaa touhua mitenkään.

2 tykkäystä

No ei tule. Olipa hölmö argumentti.

5 tykkäystä

On se ihme, kun SO:lle / fanikatsomolle ei kertakaikkiaan kelpaa se kaikkein hienoimmalta näyttävä vaihtoehto luoda visuaalisesti näyttävä katsomo: pukeutua joukkueen väreihin.

Ei pysty eikä kykene, kun seuran värit ovat niin räikeät ja rumat, että ei niitä kehtaa käyttää. Eikä sekään auta, että seuran väreissä on mukana ihan se tavallinen valkoinen. Valkoista vaatetta löytyy tasan varmasti halvalla joka marketista eikä varmasti ole liian räikeä.

Joten ainoa fanikatsomon aktiivien päähän mahtuva keino on jättikokoiset liput, joita on pakko päästä heiluttamaan koko pelin ajan.

14 tykkäystä

Mistä tää nyt tulee. Onhan siellä porukalla paitaa, huivia, hupparia jne. Kaikilla ei ole räikeän oranssia paitaa, vaan monella on tumman sininen (näyttää mustalta) huppari tai vastaava.

10 tykkäystä

Tahallisen kärjistetty argumentti oli kun tuntuu että sanomista tulee mistä tahansa, kerran täällä oli juttua miten joku oli aidosti pyytänyt rummuttamaankin hiljempaa. Olisi toki voinut jättää ehkä kirjoittamattakin tuon.

Kaikille teille jotka eivät halua lippuja pelin aikana, koska “minä katson peliä enkä lippuja”, oletteko miettineet asiaa pienempien lasten kannalta. Eivät he jaksa analysoida peliä tarkasti koko 60 minuuttia. Silloin katse kiertää ympäri hallia ja kuvitelkaa kuinka hienolta liehuvat liput näyttävät. Nämä samat lapset tulevat täyttämään areenan seisomakatsomon vielä vuosilymmenien ajan.

8 tykkäystä

Ihan tuli tuolta tämän ketjun aiemmista viesteistä, joissa oli puhe siitä kuinka visuaalisesti hienon fanikatsomon esim. HIFK pystyy muodostamaan ilman jättisuuria lippuja, joita heilutetaan koko pelin ajan.

Mutta toki jos olennaista on kilpailla lippuasiassa Osaston kanssa, niin sittenhän tuo vaihtoehto ei toimi.

4 tykkäystä

Kaikilla mielipiteensä muttei tuo Hifkin sektio omaan silmään kovin näyttävä ole. Juuri sen takia, kun sieltä liput… puuttuvat

5 tykkäystä

Eihän tässä kukaan mitään kilpaile, ei Osasto nyt maailman ainoa ryhmä ole joka näitä lippuja heiluttaa kesken matsin vaan joka ainoa ryhmä muissa Euroopan kiakkomaissa myös tekee näin sen takia koska se näyttää erittäin hyvälle.

4 tykkäystä

Hifkillä se on helpompaa, kun pääväri on kirkas. Tapparan sininen on niin tumma, että vaikka kaikki vetäisi samanväriset paidat päälle, niin ei ole yhtä näyttävä kuin HIFKin punainen

3 tykkäystä

Tähän vaatekeskusteluun sanon sen verta, että täällä perusteellaan joitain asioita “koska ennenkin on tehty näin”.

Vanhoissa kuvissa, esimerkiksi Koulukadulta, näkyy melko paljon tummiin pukeutunutta porukkaa ja melko vähän oransseja fanipaitoja. Mehän siis vain toteutetaan sitä ihan alkuperäistä tapparalaista pukeutumiskulttuuria! :slight_smile:

10 tykkäystä

Luulajan reissulla CHL-finaalissa ihmetytti lippujen määrä katsomossa, kunnes sitten lopulta paljastui, että kaikille katsomossa oli jaettu liput paikoilleen (useampi näistä taisi eksyä Tampereelle asti matkamuistona)… Olihan tuokin vaikuttavan näköistä ja toi vähän mieleen 90-lukua:

1 tykkäys

Komean näköistähän tuo on että koko katsomo on täynnä lippuja mutta en näe että miten tämä ongelma nyt ratkeaa sillä että kielletään kannattajakatsomolta lippujen heiluttaminen ja jaetaan niitä sen sijaan kaikille muille. Joku saattaisi erehtyä heiluttamaan tuollaista väärässä kohtaa kesken pelitilanteen, maaliuusinnan tai jopa halpahalliruletin.

2 tykkäystä

Isot liput jotka blokkaavat takana olevien maksavien (pyörätuoli- ja stefans-asiakkaiden näkyvyyden) versus pienet liput joita jokaisella katsojalla ja jotka eivät blokkaa kenenkään näkyvyyttä.

Oikeesti?

11 tykkäystä

Mulla on tuommoinen 30- vuotias fani, liputtavat ensi perjantaina mukana pelissä.

Vaikeahan tuohon omaan lapseen on vihollijuttuja luoda seurakannatajien suhteen, niinkuin ilmeisesti pitäisi?

Mää olen elänyt siinä käsityksessä ettei isoja lippuja kukaan ole pyrkinytkään kesken matsin heiluttamaan, tässä tosin taas tullaan siihen kysymykseen että mikä määritellään isoksi lipuksi. Syytä varmasti nyt rajoittaa omaa kommentointiani tältä illalta.

4 tykkäystä