Mä en heitä ketään rekan alle.
Mutta ekana pitää puuttua tohon Puistolan mukana roikuttamiseen. Siinä oot oikeassa, ettei pitäisi roikuttaa mukana. Pitäs antaa vastuuta. Varsinkin näiisä peleissä rohkeesti 2. Kenttään.
Ja valmennuksesta kaksi pointtia. Jotka olen ihan omassa päässäni kehittänyt.
Tapparassa on vähintään 10 kaveria, jotka kuuluis kahteen ekaan kenttään ja jotka varsinkin omasta mielestään kuuluisi sinne.
Ei oo valmennukselle ihan helppo tilanne.
-Jukalla on ainakin tässä vaiheessa kautta liika kova paine päällä. Mahtaako ”tietää” että on viimeinen kausi liigassa päävalmentajana.
Se ei tarkoita sitä etteikö kauden lopussa voi olla kannu kädessä. Mutta just nyt risoo varmasti pelaajia ja se näkyy myös otteissa.
En nyt lähde kauheen tarkasti avaamaan tota painetta, mutta olosuhteiden pakosta oon ollut kesän ja syksyn aikana joukkuetta ”lähellä” ja sen voittamisen pakon aistii ilmapiirissä ja pelaajien puheista.
Kliseinen reenijumi taitaa olla enemmän korvien välissä kuin reisissä. Vaikka kuulemma euroopan turneellakin oli reenattu melko kovaa.
Puistolan pelillinen taso ei riitä näissä karkeloissa, kun ei ole tilaa kiemurrella kuten junnuissa. Ainakin kausi mestiksessä vielä tekee varmasti hyvää. Voi myöskin olla, että loukkaantui yhdessä töötissä eilen ensimmäisessä erässä.
Uskon että homma lähtee rullaamaan, kun saavat yhden- kaks hyvää peliä alle ja kaikki terveenä mukaan. Malisen ja Rauhalan poissaolo näkyi eilen siinä ettei 3-4 ketjusta ollu yhtään mihinkää (pl. Moilasen hyvät otteet).
Kaksi ja puoli peliä nähneenä pitää ehkä jonkin verran huolestua Tapparan hyökkäämisestä. Ainakaan vielä ei näytä mikään muuttuneen viime kaudesta.
Peliä yritetään nopeuttaa, mutta itse asiassa se hidastuu tällä puskemisella. En ymmärrä, miksi pitää väkisin yrittää kääntää peliä nopeasti alivoimaisenakin. Miksi ei voida välillä rytmittää, koota viisikko kasaan ja hyökätä rintamana. Toki kääntää pitää mahdollisimman nopeasti, kun siihen on hyvä paikka, mutta ei sitä ihan koko aikaa tarvitse rynnätä pystysuunnassa eteenpäin. Näyttää tyhmältä, kun yksi hyökkääjä vippaa kiekon päätyyn, menee itse perään ja muut tulevat apuun sitten kun ehtivät.
Nyt maalipaikat syntyvät vain hyvien yksilösuoritusten seurauksena, kun joku pelaaja voittaa yhden tai kaksi vastustajaa. En löydä mitään toisteista hyökkäyssapluunaa, joka tuottaisi maalipaikkoja.
Toki arvostelu on taas hieman aikaista, mutta vaikea uskoa, että tämä tästä ihan kovasti erilaiseksi muuttuu, koska tätä on nyt nähty tosi kauan. Harmittaa, että tuollainen hyökkäyskalusto menee nykyisellä pelitavalla hieman hukkaan. Toivottavasti olen väärässä.
En itse olisi liian ankara joukkueelle. Nyt on muistettava muutama asia. Kausi on vasta alkanut ja monet ovat vielä kesäterässä. Tapparassa on paljon uusia naamoja ja Rautakorven peli pohjautuu tiukkaan pelikirjaan, joten ei voida odottaa, että heti ensimmäisessä pelissä oltaisiin aivan ytimessä.
Eilinen peli oli klassinen Daavidin ja Goljatin kohtaaminen, jossa paremmin valmistautunut altavastaajajoukkue pääsi kotikentällään yllättämään nimivahvemman ennakkosuosikin. Ensimmäinen peli on aina vaikea ja eilinen ei ollut mitään uutta. Pari muutakin yllätystä tuli eilen, ei Tappara ollut ainoa ketä yllätettiin. Tämä vain kertoo kansainvälisen tason noususta mikä tekee lajille vain hyvää.
Lopuksi en tahdo ketään heittää bussin alle. Heljanko torjui kelvollisesti, vaikka kolmas maali menikin helposti. Tapparan puolustus oli tuossa tilanteessa kuitenkin täysin jostain Peräseinäjoelta, joten turha sitä likasankoa on pelkästään maalivahdin niskaan kaataa. Otettiin myös turhia jäähyjä mitä ei voi tällä tasolla antaa. Mentaalinen vajavaisuus näkyi muunmuassa vaihtovirheinä. Leijona#79:n termein 95% keskittyminen on 50% suoritus ja siitä nähtiin malliesimerkki eilen.
Mitä eilisestä jäi käteen? Kausi on nyt avattu ja joukkueen lähtötaso on selvillä. Suunta on tästä vain ylöspäin ja Tapparan tuntien joukkue tulee parantamaan peliään jatkossa huomattavasti. Voi olla jopa hyvä, että tuli heti alussa kylmää vettä niskaan, sillä se motivoi jokaista jätkää kehittymään enemmän kuin tyylipuhdas 6-0 voitto.
Tiedoksenne, että laitoin roskiin kymmenkunta viestiä, joissa keskityttiin vertailemaan Tapolaa ja Rautakorpea ja joiden kosketus otteluun Klagenfurt-Tappara oli ohut.
Moilasen maali: Katsoinko väärin vai oliko se Moilanen itte joka ensin syötti ja lähetti Yten hyökkäykseen ja sitten toki itte vielä viimeisteli Yten riparista? Niin tai näin niin nautin tavallista enemmän tosta maalista.
Hyviä asioita. Se kuitenkin mietityttää, jos tätä toteutetaan CHL:n kustannuksella, sarjan johon puheissa niin kovasti panostetaan ja jota arvostetaan. Minun mielestäni CHL:ään pitää osallistua pelillinen menestys edellä. Nk. tyhy-matkojahan voisi tehdä muulloinkin ja pelata siinä yhteydessä vaikka jotain ystävyysotteluja.
Klagenfurt on laadukas nippu suomalaisvalmentajan johdolla. Tulosta ja rostereita vertaillessa on kuitenkin hyvä ymmärtää, että joukkueen suomalaisvahvistus on Siim Liivik.
Lienee lopulta aika sama, kun tää oli vain yksi peli. Jos homma paranee tästä pelistä huomiseksi ja ensi viikolla pelataan kotona voitot niin se on jo ok.