CHL: Rögle - Tappara 6.12.2022 (Ti) klo 19:05

Hyvä peli oli. Vadtudtaja teki paikoistaan hyvällä prosentillaja me ei niinkään. Ainoa vakee hetki taisi olla pelin ihan alku ja kolmannen erän jossain vaiheessa…muuten hyvä peli meiltä.
Sitten ongelmaan mikä koskee vähä muutakin kuin tätä peliä. Olen tottunut että Tapparalla on 4 tasaista ketjua, mutta pitempään on alaketjut ollut aika 0-0 peliä pelaavia. En tiedä miten alaketjuja voisi sekoittaa, että sieltäkin tulisi tehoja…tuskin mitenkään kun kaikilla tuntuu tehopisteiden valossa olevan lukko päällä.

Tällä hetkellä ei materiaali riitä siihen, että saataisiin esim 4 ketjusta tasaisesti tulosta. Junnuketjut harvemmin pääsevät taululle niin pitää sitten pelata sitä 0-0. Kuusela-Virta-Platt kenttä on paperilla sellainen joka voisi tulosta tehdä, mutta Plattin tulo on vähän sekoittanut kemiaa. Eiköhän se ala sieltä ajanmittaa löytymään

1 tykkäys

Tämä oli todella hyvä peli Tapparalta. Käytännössä Tappara vei erät 2-1, mutta tulos ei tullut. Ensimmäisessä erässä todella hyvää kiekkoa, mutta vastustaja sai kahdesta paikasta kaksi maalia. Ei pitäisi olla tekemätön paikka vielä viikon päästä saattaa ainakin voitoksi tämä pelisarja.

1 tykkäys

Nukutun yön jälkeen analyysinä, että jääkiekko on edelleen maalintekopeli ja siinä Rögle oli eilen askeleen edellä. Toisen askeleen se oli edellä valmistautumisessa, Röglen kova alku oli varmasti viime kaudelta tiedossa ja hyvässä muistissa mutta silti matsin vaatimustasoon ei oltu valmiina. Aika monelle pelaajalle tuli yllätyksenä, ettei Liiga-kikat enää purreetkaan kun vastassa oli nopeampi ja aktiivisempi vastustaja.
Onneksi hyvä kolmas erä piti sarjan hengissä. Tuolla ilmeellä pitää tulla ensi viikon peliin sisään ja tehdä sillä kova kuuskymppinen ja tarvittaessa jatkoaika päälle.

Veikkaan muuten, että Ruotsista on palattu sen verran ärsytettynä, että Ilveksen turkki pöllyää perjantaina.

3 tykkäystä

Askeleen edellä maalinteossa, mutta aika halvalla sai noi maalit. Varsinkin 3-0 maali, ei vaan voi mennä noin kaukaa ilman maskia tommonen veto sisään. Tuli ihan muutaman vuoden takaiset vibat, kun Heljangolle upposi vastaavia ns. säännöllisesti.

1 tykkäys

Tartun tohon viimeiseen kappaleeseen. Pahoin pelkään että Tapparan fokus on nyt niin pahasti CHL:ssä että perjantain paikallisesta voi tulla rumaa jälkeä. Ilves tekee Röglen tapaan ensimmäiseen erään joka paikasta maalin ja se on siin.

Mutta itse otteluun. Parhaimmillaan Tappara alkaa kokonaisuutena näyttämään juuri siltä joukkueelta jota on erittäin hankala keväällä voittaa neljästi, varsinkin kun vastustajan tutkiminen viedään seuraavalle tasolle.
Eilen oli sitten taas yksilö tasolla aika paljon sellaista ihmeellistä huolimattomuutta ihan perus syötöissä ja niiden vastaanotoissa. Onneksi näitä sattui enenmän hyökkäysalueella eytei jouduttu maksamaan kovaa hintaa virheistä. Nyt kuitenkin nähtiin että Rögle on täysin lyötävissä. Parhaille paikoille päästiin ihan riittävästi jotta peli pystytään voittamaan. Ripaus huolellisuutta kiekolliseen peliin ja tylyyttä maalintekoon niin kyllä tästä jatkoon mennään.

1 tykkäys

Olenko minä ainoa täällä, joka on katsonut aivan eri peliä?
Tappara vei Rögleä ensimmäisen erän alusta loppuun kuin litran mittaa. Röglellä oli kaksi paikkaa tehdä maalit ja he kävivät ne tekemässä siinä. En vieläkään saa mitenkään näitä maaleja Tapparan puutteellisen valmistautumisen piikkiin, en vaan saa. Joskus olen kyllä nähnyt pelejä, joissa Tappara voittaa ihan samalla tavalla. En allekirjoita tuota huonoa valmistautumista - kyllä Tappara oli aivan pelin tasolla heti alusta asti, mutta pari yksilövirhettä ja hups siitä kaksi maalia. Ei se sen kummempaa ole. Kolmas erä oli paljon tasaisempi kuin se ensimmäinen, mutta siinä Tappara vei sitten maalit 2-0 kuten pelitapahtumat antoivat ymmärtää. Toisessa erässä oli Röglen hetki, siinä Tapparalla oli vaikeaa.

15 tykkäystä

Mun kirjoissa noi ratkaisevat yksilövirheet menee valmistautumisen piikkiin. Tällaisessa matsissa ei kenenkään keskittyminen saa olla 95% kuten vanha sanonta sanoo.
Ekassa erässä oli omalla alueella jälleen suuria vaikeuksia merkkauspelin kanssa ja Röglen ukkoja oli liikaa vapaana hääräämässä meidän maalin edessä. Tätä on esiintynyt Liigassakin parin viime pelin ajan, ja se että ettei sitä ole vieläkään saatu kitkettyä menee osin harjoittelun ja valmennuksen piikkiin, mutta osin laitan sitäkin valmistautumisen piikkiin. Ei oltu niin teräviä ja valmiita kuin olisi pitänyt ja Rögle hyödynsi sen häikäilemättömästi.

1 tykkäys

Et sä mun mielestä ole eri peliä katsonut, nämähän voi olla sanoitus- erojakin. Lähinnä omaan silmään tuosta huonosta valmistautumisesta merkkinä oli vähän laaduttomat syötöt tai juuri tuo huolimaton kiekollinen peli sekä se, että paikoista ei tehty maalia. Rögle teki. Siinä yleensä on se huippupelien ero.

En välttämättä usko, että Röglekään täysin tyytyväinen on kaikkiin osaalueisiin voitosta huolimatta, joten kyllä siellä varmaan samalla tavalla tulee valmiimpi joukkue Tampereelle.

Jos mun pitäisi vertailukohtia käyttäen sanoittaa peli, niin tekisin sen näin:

Huomasi, että oli viime kauden CHL- finalistit vastakkain. Peli oli samalla tavalla vauhdikasta, kuin viime vuonna. Viime vuonna (voi olla ajankohdasta riippuvainen myös) peli näytti sikäli molemmilla kehittyneemmältä, että oli selkämpiä 1vs1 kamppailutilanteita.

Viime vuoden finaalin häviäminen ei sinällään harmittanut, koska peli oli yksi parhaista näemistäni kiekkopeleistä Euroopassa. Siis yleisellä tasolla. Olin kannattajana ylpeä, että oma suosikkijoukkue esitti moista kiekkoa, vaikka tappio tulikin. Tämä peli harmitti lapsusten vuoksi, mutta myös siksi, että vaikka katseet on helppo kääntää tehtyihin huolimattomuusvirheisiin puolustuspäässä, ihan yhtälailla maalipaikan hassaaminen on taululla näkyvä (kun luku ei vaihdu) huolimattomuusvirhe. Peli siis tavallaan olisi pitänyt voittaa, saada tasoihin.

Rögle on edelleen mielestäni varsin laadukas joukkue.

6 tykkäystä

Minusta Röglellä oli muitakin paikkoja, taisi olla ihan ekassakin erässä, mutta vedot niissä jäi vetämättä. Yleensä enemmän tai vähemmän jutimaisen huspatihutaan vuoksi. Pariin kertaan Tappara-pakisto sahattiin juntturaan muutamalla nopealla syötöllä. Ehkä sitten liian nopealla, koska vedot jäi vetämättä.

3 tykkäystä

On todella laadukas joukkue ja ansaitsi voittonsa eilen, jota Tappara avitti omilla virheillä. Mutta onneksi lopussa kiekot pomppivat Tapparalle ja pysyttiin vielä sarjassa mukana.

Etukäteen Rögle oli tässä 60-40% suosikki ja taitaa prosentit pysyä suhteellisen muuttumattomina ennen toista osaa.

3 tykkäystä
  • Ottelun alku ei ollut intensiteetiltään kummoinen, mutta Röglen pelaajat ovat 1vs1 taitavempia kuin Liigan loimarannat.
  • Tapparalla oli pelin alussa huolimattomuutta, jonka Saravokin noteerasi. Itse epäilin fyysistä kuormaa liian kovaksi, mutta Tappara pystyikin pelaamaan nousujohteisen pelin, joten enää en ole mielipiteestäni varma.

Ping @peterra

1 tykkäys

Kapteeni Rauhalan lyhyet hockeyjargonikommentit CHL:n haastattelussa pelin jälkeen.
Jutussa klippinä Ojamäen 3-1 kavennus.

Valmentajien kommentit ja huippuhetket eiliseltä.

4 tykkäystä