Frisbeegolf

Löysinpä Udisc-sovelluksesta paremman kun hieman tutustuin.

2 tykkäystä

No niin, tuli sitten itse pelkästään maastoa tutkimalla kierrettyä rata väärässä järjestyksessä: 1,2,3,9,8,4,5,6,7

Tuossa Hervannan radassa on kauhea rykelmä maalisalkoja ja lähtöpaikkoja tuossa 8, 9, 3, 4 ratojen risteymissä. Muistan paikanpäälläkin miettineeni, että tuon 8 radan linja menee 9 radan “läpi”, mikä tekee touhusta paitsi sekavaa, myös vähän vaarallista ja tympeää, kun pitää varoa jatkuvasti ja tarkkailla ympärillä olevia tavallista tarkemmin.

Turnausta ehdittiin jo siirtää myöhempään ajankohtaan, mutta nyt se on peruttu kokonaan. Jonkinlaiset kokoontumisrajoitukset ja matkustuskiellot voivat pysyä voimassa vielä syksylläkin, joten tällaisen monien tuhansien ihmisten massatapahtuman järjestelyä olisi liian riskialtista jatkaa. Kesällä 2021 on tarkoitus pelata taas.

Pienempiä kisoja on tarkoitus järjestää. Yksi merkittävimmistä Pirkanmaan kisoista on ingressissä mainittu, pääasiassa kotimaisia pelaajia houkuttava European Amateur Open, joka on tarkoitus pelata elokuun lopulla Tampereella (Teiskontien varren Sentterissä), Ylöjärvellä ja Nokialla.

Harrastelijoiden viikkokisat alkavat näillä näkymin pyöriä Epilässä kesäkuun alusta. Osallistujamäärä on rajoitettu 50:een.

2 tykkäystä

Paljain silminkin on ollut havaittavissa lajin suosion kasvu, uutisessa dataa.

Useilla pääkaupunkiseudun frisbeegolfradoista viikkokävijämäärät ovat ylittäneet 2 000 pelaajan rajan.

“En ole 20-vuotisen yrittäjäurani aikana nähnyt vastaavaa kasvua kuin mitä Suomessa on tällä hetkellä meneillään. Kysyntä on ylittänyt kaikki ennakko-odotuksemme,” kertoo Innovan ja Discmanian maahantuonnista vastaava, ja lajin aktiivinen puuhamies Jussi Meresmaa . “ Tällä hetkellä suurin menekki kohdistuu aloittelijoiden suosimiin kiekkoihin, setteihin ja kasseihin. Monet ketjuasiakkaistamme ovat jo täydentäneet useasti kevään aikana.” Meresmaa jatkaa.

Kasvu näkyy myös frisbeegolfradat.fi:n käyttäjämäärissä. Huhtikuun käyttäjämäärät nousivat 85% viimevuoteen nähden, ja sivustolla oli uusia käyttäjiä yli 47 000. Toukokuussa käyttäjämäärien kasvu on jopa kiihtynyt.

4 tykkäystä

Epilän radalla oli täysin toivoton ruuhka: joka tiillä odotti ryhmä tai pari. Ja Nokialla näytti olevan melkein samanlainen tilanne. Vältän jatkossa mahdollisuuksien mukaan pelaamista suosittuina kellonaikoina. Ikä ja terveys menee.

2 tykkäystä

Kuinkas pitkälle te heitätte tota kiekkoo? Irtooko näin hyvin? :sunglasses:

https://www.instagram.com/p/CALPyJBHSwV/?utm_source=ig_web_copy_link

6 tykkäystä

Kyl Räty heittäis yli 200m.

Oliko tämä nyt se bäkhänd, foorhänd, bum bum bum?

Ite ei pysty riipaseen kuin max. 90m, yleensä jää sen alle.

1 tykkäys

Mulla sama, tohon 90 kieppeille jää maksimissaan.

2 tykkäystä

Toisaalta 90 metriä oikeeseen suuntaan ja väylälle, on paljo parempi ku 150 metriä hivenenkään väärään suuntaan ja johonki pöpelikköön, mistä ei pääse jatkaan järkevästi mihinkään suuntaan. Toki mitä pidempi on ns. maksimiheitto, sitä pidemmälle saa kevyellä 80%:n rykäsyllä. Sappeen rata on semmonen, missä pitäis malttaa vaikka putterilla vaan ottaa semmonen kevyt 50 metrinen, mutta aina sitä mielummin hakee semmosta kerran elämässä holaria…

3 tykkäystä

Tämä on ongelmana, myös niissä lyhyemmissäkin sivuissa :grin:

4 tykkäystä

https://twitter.com/koivula4/status/1272624029975937030?s=09

5 tykkäystä

Simon Lizotte pitää vlogia, joka on ihan leppoisaa seurattavaa kun olen noita välillä pälyillyt. Jaanpa tänne, kun on erikoisvieraana Pittsburgh Penguinsin organisaatiossa vaikuttava maalivahti Casey DeSmith. Nätisti lähtee frisbeekiekko jääkiekkoilijankin kädestä. Mainitsee myös, että on Emil Larmia yrittänyt koukuttaa lajiin.

5 tykkäystä

Lukiosta lähtien olen pohtinut lajin aloittamista ja tänään laitoin ekat kiekot tilaukseen! Huomenna vois hakea Tampereelta aloituskiekon, niin pääsee jo vähän testaileen. :grin:

@Tykki on jo lupautunut mentoriksi! :pray: :heart_eyes:

7 tykkäystä

Nyt on kyllä hyvään hintaan 5 kiekkoa👍 Itse olen pohtinut ostaa ensimmäisen mystery boxini, mutta tiedä sitten olisiko vain fiksumpaa ostaa muutama kiekko mitä varmasti käyttää, kun että ostaa 60 eurolla 5 kiekkoa mitä ei käytä🤔

Onkos jollain palstalaisella kokemuksia mystery boxeista? Oliko järkevä sijoitus? Minkä valmistajan boxin ostitte ja mistä? Mitä kiekkoja tuli? Olitteko tyytyväisiä?

1 tykkäys

Mä aikanaan ostin kolme kiekkoa ja tuli käytyä jonkin verrankin noita heittelemässä. Nyt ollut vähän pohdinnassa, josko sitä pitkästä aikaa intoutuisi heittelemään.

3 tykkäystä

Itse voin suositella Epilää aloitus kentäksi. Kivat avoimet väylät ja kohtuu vähän mitään synkkiä metsä osuuksia. Itse asun radan vieressä, mutta käyn heitteleen tosi harvoin. Voisin kans joskus lähteä “seuroihin” opetteleen🙂

1 tykkäys

6.90€ normi kpl hinta yhdelle tuollaiselle perus active muovin kiekolle. Tuo sensei todella suosittu kiekko paremmalla muovilla.

1 tykkäys

Kyllä julkujärvikin aloittelijalle sopii, varsinkin par3-kenttä jonka voi nakella pariin kertaan putkeenkin. Pidempi rata on hivenen vaikeampi, mutta kyllä sielläkin on tilaa viskellä, "tunneli"väyliä on vain muutama kaikista 18:ta. Pitkiä on tosin useampi.

Youtubesta löytyy hyviä videoita tekniikkaan eri heittotyyleihin joita kannattaa opetella ennen kierrosta. Pysyy paikat ehjänä ja mukavampi heittää kun kiekko menee suurinpiirtein sinne minne haluaa :grin: (vaikka olen koittanut opetella tekniikkaa niin silti menee välillä mihin sattuu :joy:)

3 tykkäystä