Mulle on edelleenkin vieras ajatus, että päätös lätkämatsiin lähtemisestä tehtäs jollain muulla perusteella kuin halulla nähdä lätkää. Siksi kommentti " kaikille ei varmasti riitä itse peli" kuullostaa hullulta.
Kun näitä jackpotteja ja paitatykkejä vertaa johonkin isonmaailman huvituksiin, ovat ne varmasti kömpelöitä, mutta näitä pitää aina verrata muissa OTTELUTPAHTUMISSA toteutettuihin vastaaviin, koska niissä ne ovat vain sivujuonne.
Olemme varmasti @Torspo: n kanssa tässä asiassa täysin erimerkkisissä tähtikuvioissa, mutta tulipa nyt vielä kinattua tästä asiasta. Josko sitä nyt osais lopettaa.
Lätkää voi seurata myös kotisohvalta, josta näkee pelin tapahtumat paremmin. Kyllä hallille menemisen tuoma lisäarvo on juurikin siinä ainutlaatuisessa tunnelmassa ja yhteisöllisyydessä.
Juuri tuota tarkoitim jo ensimmäisessä viestissä, että itse pelin näkee kotisohvalta paremmin. Minä haen paikanpäältä juurikin tunnelmaa. Ja koska se ei ole kunnnossa, niin mielestäni siihen tulisi Tapparan panostaa!
Vaikka Hakametsässä olikin hieno tunnelma finaaleissa, oli itse ottelutapahtuma paljon tyyylikkäämmin hoidettu Helsingissä IFK:n toimesta.
Tämä on @Miksa ottelutapahtumaketju ja mielestäni täällä on tarkoitus keskustella ottelutapahtumasta. Jos haluat kutsua keskustelua kinaamiseksi, niin olkoon se sitten sitä. Minä lähdin kyselemään ketjun otsikon mukaisesti muilta onko ottelutapahtuma mielestänne kunnossa paitatykkeineen ja jackpotteineen. Minä tulkitsen että sinua ei niinkään ottelutapahtuma kiinnosta, vaan itse peli. Se on mulle ihan ok. Mutta kyseisessä ketjussa on tarkoitus puhua nimenomaan ottelutapahtumasta
Jackpot-juttua parodioitiin torijuhlassakin. Tuskin kukaan vuodattaa kyyneliä, vaikka tuon annettaisiin mennä, onhan se hieman myötähäpeää aiheuttava. Paitatykki ei liene niin paha, jos ei nyt A-luokan viihdettä sekään. Kai se sinänsä on hauska yrittää saada jotain kiinni katsomossa, jos kohdalle osuu.
Se jumbotronilta ohjattu Tappara on terästä -chantti kanssa pois, tai ainakin oikeaan tempoon. Ja mestaruusjuhlissa kuuluttaja aloitti “Kiitos Tappara” huutelun, kun olisi pitänyt antaa tilaa yleiselle kannun nostoon liittyvälle älämölölle. Se sitten ensi kerralla paremmin. Tuossa nyt noita yleisempiä valituksen aiheita ottelutapahtumasta viime vuoden ajalta, mitä tulee mieleen.
Mitä tilalle sitten, onkin vaikeampi kysymys. Nämä “tekniset aikalisät” sun muut on sen verran lyhyitä, ettei niihin mitään kovin monimutkaista maailmanluokan mentalisti-showta saa mahtumaan. Erätauolla on enempi aikaa, mutta silloin osa väestä lähtee käymään vessassa ja/tai ostamaan syötävää & juotavaa, lisäksi zamponi-show on pakollinen ja silloin ei voi jäätä käyttää muuhun.
Tapsun show on kerännyt kiitosta, joten lasten kannalta ohjelmapuoli lienee melko kunnossa.
Kyllähän se niin on, että moni tulee peliin nimenomaan tapahtuman ja tunnelman takia, ei niinkään itse pelin takia. Siksi onkin nykypäivänä ensiarvoisen tärkeää hoitaa tapahtuma kuntoon ja Tapparalla on vielä paljon parannettavaa.
Pelaajatkin parodioivat Jackpottia torijuhlassa, niin se kertoo hyvin paljon kuinka naurettava homma on kyseessä. Älkää nyt vaan jatkako tuota floppia ensi kaudella. Paitahomma on ihan jees, se toimii muuallakin maailmassa ja paitoja voisi ampua myös suoraan katsomosta käsin.
Tuskinpa vaan tunnelmaa saadaan merkittävästi korotettua ennen kuin saadaan uusi halli, jossa äänentoisto on kunnossa. Lisäksi pitäisi tajuta luopua liiallisesta mainostamisesta pelikatkoilla. Nhl-seuroillekin varmasti pelikatkojen mainosraha kelpaisi, mutta eivät juurikaan sitä ota, ettei tunnelma kärsi.
Voihan tuo tavallaan jopa parantaa tunnelmaa ainakin runkosarjassa, kun jengi seisomakatsomossa on pienemmällä alueella. Varsinkin peleissä, joissa väkeä ei ole paljon. Tietysti sitten ei enää pääse niin lähelle jäätä.
Saiko siis huputetulla alueella seisoskella viime kaudella? Mielestäni ainakaan runkosarjassa ei sinisellä alueella ollut porukkaa. Pleijareissa ei tullut seurattua seisomakatsomon täyttöä, mutta loppuunmyydyissä peleissä oli vaikea päästä E-katsomosta ulos, kun osa jonotti kaljaa ja toiset pitivät paikostaan kiinni kaiteella.
Ihan käsittämätön juttu, että järjestysmiehet päästivät väkeä seisomaan e-katsomon käytävälle ja rappuihin. Poistumistiet tosiaan olivat täysin tukossa ja kulkeminen todella epämiellyttävää etenkin pienempien kannalta.
Nyt tulee muutama eri aihe nostettua esiin, joihin edes joihinkin toivoisin muutosta tai vähintäänkin keskustelua.
Laulu ennen peliä. Enemmän tuttu jalkapallosta. Elikkä noin 5 min ennen ottelun alkua pärähtäisi soimaan jokin biisi, jonka kaikki fanit osaa. Esimerkkeinä mainittakoon “You’ll Never Walk Alone” Liverpoolista tai vaikka HJKn “Taas kansa täyttää jne…”. Mikäli hallissa ei olisi paljoa porukka, laulu ei haittaisi ketään. Jos taas meininki on kohdillaan, olisi mahtavan kuuloinen kun C-pääty kajauttaisi. Mutta mikä biisi? Onhan meillä näitä valmiina, mutta en tiedä mikä nykyisistä sopisi soitettavaksi ennen peliä. Mansesterin Tampere II tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin muut.
Läpsyttimet. Olen muuten niiden puolella, mutta toisaalta estävät meidän kannatuskulttuurin kehitystä, kun faniryhmä ei oikein kuulu niiden alta, ja chäntit hiipuvat. Äänikään ei ole kovin viihdyttävä verrattuna esim normi taputukseen. Eli toive, ettei niin moneen peliin vihtoja ensi kaudelle.
Aiemmin keskustelua herättänyt hakametsän valaiseminen meidän väreihin tielle päin. Luo tunnelmaa jo halliin saavuttaessa ja toimii mainontana.
Fanien huomiointi. Mainokset tietysti pakko kuulutella pelikatkoilla, mutta onko pakko vetää diskojumputukset päälle, jos SO11 laulaa kerrankin hyvään ääneen. Eli pelisilmää DJ:lle.
Kun C-pääty on tavallaan jakautunut Sinioransseihin ja kausikorttilaisten nurkkaan, voitaisiin keksiä uusi yksinkertainen suuremmiltakin areenoilta tunnettu vuorotteluchäntti. Esimerkkinä vaikka SO11 huutaa “Tampereen” ja istumapaikat vastaa “Tappara”. Tai mitä ikinä vastaavaa vaan keksitään. Parantaisi tunnelmaa, joka on suurin heikkoutemme.
En nyt keksi enempää. Kertokaa mielipiteitä ja keskustelkaa. Puolesta ja vastaan. Ottelutapahtumaa etenkin katsomon puolella tulee kehittää.