Jalkapallon lieveilmiöt: keissejä vähän sieltä ja täältä

Tuo jälkimmäinenhän on hauska jekku, hyvin harmiton ja hienosti onnistunut :smiley:

On kyllä pelleä porukkaa. Ihmettelen, että miten näistä ei muuten koskaan saada ketään kiinni? Luulisi, että poliisi kerkeäisi helposti nappaamaan jonkun ultran hupusta ja vetää poliisimuurin keskelle, jolloin saataisiin ainakin joku syyllinen kiinni.

1 tykkäys

En sinällään itsekkään ole aina kovin lyyrinen sanoissani, mutta kyllä mä edelleen ihmettelen pakkoa rakentaa se narratiivi kannattamisen sijaan pilkkaan/ ivaan.

Kuten olemme jos futis-skenessä nähneet, osalle tämä jää tähän ja osalle tämä ei riitä. Osa näistä ultrista Suomessakin kokee, että metsässä tappelut tai muut erikseen kielletyt asiat tai ihan ”joukkueelle palutteen antaminen, koska me välitämme enemmän” on sitä oikeaa kannattamista.

Maailmassa on edelleen monia tapoja olla fanaattinen ja luoda tunnelmaa ilman, että se loukkaa ketään. Tämän toisenlaisen tulokulman yleistyminen on vihaamisen ja halventavan kulttuurin normalisoimista urheilun varjolla. Ja valitettavasti meillä tuota kulttuuria olisi riittämiin ilman urheiluakin.

En siis itse koe, että tuo suunta on mitenkään ihannoitava, vaikka en siitä suutukkaan. Ei minulle herää tunteita edes ”Mouhot helvettiin” - huudosta, mutta siinä juurikin täytyyy se kriteeri, kun ei omasta porukasta (ymmärrettävää kun tiukkaa tekee päästä mitalikantaan edes) riitä kehuttavaa/ kannatettavaa.

3 tykkäystä

Nämä kaksi asiaa menevät minusta vakavuudessa ja typeryydessään ihan eri päihin. Jokin metsässä tappelu nyt on minusta ainakin suunnilleen typerintä tekemistä, mitä jotkut voivat vapaa-ajalleen keksiä. Palautteen anto joukkueelle taas riippuu aika paljon siitä, että onko ko. palaute tasoa “haistakaa v*ttu”, vai onko kyseessä oikea kannattajien ja pelaajien välinen rakentava keskustelu.

Toki usein sitä asiatonta huutelua mahtuu joukkoon, mutta kannattajaporukan ydin ja pelaajat voivat myös käydä halutessaan järkevää keskustelua, ja päättää sen yhteisiin tsemppeihin joukkueen ja kannattajaryhmän välillä. On niitä positiivisiakin esimerkkejä maailmalla.

1 tykkäys

Nyt tällä hetkellä 7.6.2026 tv 2 21.00-22.30 tulee ohjelma jalkapallo ultra kulttuurista. Uusinta vuodelta 2025