Liiga ja Red Bull yhteistyöhön: Red Bull Läpimurto -kypärä

Sen verran myötäilen tuota @AWennstrm kantaa, että kova hinku on ollut Red Bullin brändillä juurikin urheiluun mukaan. Kyseessä ei ole mikään Suomen vaan Euroopassa jo pitkälle nähty ilmiö, jossa juurikin tämä brändi on pyrkinyt aktiivisesti urheiluun mukaan.

Pakkohan siinä jotain taustaideaa on olla: veikkaisin, että tutkimuksia on taustalla ja tiedossa se, että asiakaspotentiaali on näissä urheilujutuissa poikkeuksellisen suuri. Ja juuri sieltä sitä brändiä haetaan. Red Bull ei ilmeisesti ole ihan hirvittivän kiinnostunut jalkapallosta, mutta kaikki muut lajit tuntuvat kelpaavan. Voin olla myös väärässä.

Olisiko tarkoitus siirtää brändiä Coca-Colan tavoin? Coca-Colahan on tehnyt aivan loistavan brändiyhteistyön jalkapallon kautta. Taitaa olla brändi vahvempi kuin koskaan.

1 tykkäys

Salzburgin, Leipzigin ja New Yorkin lisäksi Red Bullilta löytyy joku brassijengi jalkapallon puolelta omistuksesta.

2 tykkäystä

On hyvä, että korjaat tietojani. En kuitenkaan ole nähnyt Red Bullia niin valtavan suosittuna juuri jalkapallossa. Enemmänkin itselle tulee mieleen ekana formulat ja kasa saksalaisia urheilujoukkueita eri lajeista.

Tuossa on vähän taustaa miten Red Bull on toiminut jalkapallon puolella. EI varmasti ole kaikkein halutuin yhteistyökumppani. Neymar on ainoa nimekäs Red Bullin sponsoroima yksittäinen pelaaja.

Niin no, paha vastailla Liigan puolesta toki, mutta hyvähän näitä on pohtia. Itse en usko Liigassa asioista päättävien olevan niin kujalla, ettei olisi nähty muuta kuin raha. Tässäkin asiassa on taas se ongelma, että tekee Liiga niin tai näin, kuraa tulee. Nuo sponsorirahat vaikkapa SHL:lle, olisi ilmeinen ongelma, kun suljettu sarja ei kiinnosta enää edes sponsoreita. Ja tuleeko mielestäsi Liigan päättäjien olla kärryillä kaikista valmisteltavissa olevista lakiesityksistä vai tutkia ne aina ennen sponsorisopimuksia?

Tuosta olen osittain samaa mieltä, että junnujen avulla markkinointi kyseenalaista, mutta onhan se Veikkauksen kultakypäräkin ollut monen junnun päässä. Eihän jotain sopimusta voi ainaisesti jatkaakaan vain sen takia, että näin on aina ollut, kun Veikkauksen peleistä tuli jopa K18 jo ajat sitten.

Minä taasen miellän jalkapalloon enemmänkin Pepsin, enkä niinkään Coca-Colaa. Tiedän jopa Futisfoorumilta sanonnan, kuinka “jokin joukkue ostaa Pepsiä joukkueeseensa.”, eli kuinka ostetaan tähtipelaaja.

Sinänsä en ymmärrä tuota miksi mahdollinen laki energiajuomien kieltämisestä alle 16-vuotiailta, vaikuttaisi siihen mainostetaanko jotakin tuotetta jääkiekko-ottelussa. Kyllähän oluttakin valmistavia yrityksiä mainostetaan jääkiekko-otteluissa ja olut on kielletty alle 18-vuotiailta.:thinking:

2 tykkäystä

Tuntemattomat ovat brändien tiet. Sinänsä lakimuutokset suuntaan tai toiseen ovat sellaisia asioita, jotka nyt tuskin ihan ekana vaikuttavat siihen, onko Liiga kiinnostunut tästä yhteistyöstä. Pääsääntöisesti sponsorisopimuksien osalta Liigaa kiinnostaa ainoastaan se raha, joka siitä tulee sisään. Eettiset näkökulmat eivät oikein sovi tähän bisnekseen, koska rajaaminen on hyvin vaikeaa.

Mitä sitten tavoittelee esim. Red Bull ja muut isot juomatalot? Sponsorisopimuksilla urheilussa erittäin harvoin halutaan ihan suoraa tulosta (mainonta muuttuu rahaksi välittömästi, tällaiseen on olemassa paremmat kanavat.) Sen sijaan ihmisen yksi keskeinen heikkous (haluamme tai emme) on se, että suggestiolla on meihin ihan valtava voima.

Voi tuntua pieneltä asialta ajatella, että Rautakorven paidassa komeilee Olvi pelikatkolla, mutta kyseessä on paljon isompi asia kuin edes tietoisesti ymmärrämme. Juomajätit (ja McDonalds yms.) haluavat luoda mielleyhtymiä toisistaan riippumattomien asioiden välille. Mitä vahvempi se “yhdistelmä” on asiakkaan päässä sitä varmemmin se myös tuottaa tulosta. Ja nämä ovat salakavalia - vaikeasti havaittavia ja toimimme jo sen mukaan ennen kuin tiedämme, mitä meille tapahtui.

Esim. Olvi - Koff tai joku kolmas ei ole mukana sen takia, että Olvia lähtisi kaupan hyllyltä paremmin liikkeelle vaan sen takia, että syntyisi jääkiekko+olut -yhdistelmä asiakkaan päähän. Urheilu on poikkeuksellisen herkullinen asetelma markkinoijalle, koska ottelutapahtumassa on herkästi positiivisia yhdistelmiä tunnetasolla: urheilussa koetaan vahvoja tunteita. Kun nämä vahvat tunteet yhdistyvät siihen, että “upea voitto vaatii parhaan oluen” alkaa myyntikanava käydä punaisena. Asiakkaan päähän on saatu jo viritettyä salaa ajatus siitä, että kaksi toisistaan riippumatonta asiaa kuuluvat yhteen. Samaiseen mekanismiin perustuu lähes kaikki, mikä liittyy esim. nikotiiniin.

Kysy tupakoijalta, miksi hän polttaa. Saat koko markkinointituotannon viidessä minuutissa: “Se rauhoittaa minua, se auttaa minua keskittymään, se saa minut tuntemaan jotain.” Suggestio on vahvinta, mitä ihmiselle voi tarjota. Ja sille ei ole kukaan immuuni. Jos energiajuoma ja urheilu tarjoaa yhdistelmän, jossa ne kuuluvat yhteen niin yhä useammin myös Red Bull kassakone kilisee. Ja se ei isolle yhtiölle maksa juuri yhtikäs mitään.

2 tykkäystä

Kyllä kyllä, hyvin muotoiltua tekstiä ja jne, mutta sitä vaan ihmettelen, miksi se nyt tuntuu olevan ongelma, varsinkin @AWennstrm :lle että energiajuomajätti tulee mainostajaksi, kun kerta olut"jätit" ovat jo kauan mellastaneet markkinoilla? Tottakai asiota pitää ja kannattaa myös tarkastella kriittisesti, mutta en minä ainakaan tähän sitä rajaa vetäisi. Eikös Olvilla tai muulla firmalla ole ollut jo pitkään se Teho-energiajuoma, jota on jäähallissa mainoksissa näkynyt?

Tuo mahdollisesti tuleva laki alle 15-vuotiaiden juomisen kieltämisestä ei oikein minua vakuuta pointtina. Ei kenenkään tietenkään tarvitse minua vakuuttaakaan, mutta kiinnostaisi onko tämä “pelastakaa edes lapset”- tason ajattelu tosiaan se mikä asiassa hiertää?

Kuten sanottu rajaaminen on hyvin hyvin haastavaa tässä tilanteessa. Ehkäpä Wennström tässä enemmän hakee sitä, että Liiga rupeaisi rajaamaan tätä mainostusta ja ottaisi siihen eettisempiä komponentteja mukaan. Urheilussa tämä on hyvin ongelmallista, koska tosiasiassa urheilu ei juuri koskaan ole omavaraista tai kannattavaa toimintaa.

Liigalle tämä on kiusallista, koska moraalisesti olisi varmasti jopa Liigan jäsenten mieleen jättää kokonaan alkoholin markkinointi ja siirtyä vaikka täydellisesti mainostamaan vettä. Urheilu on yksi huonoimmista, koska katsojamäärä sekä yleisöpotentiaali ovat todella korkeita ja samalla rahakkaimmat tuotot saa juurikin näiltä isoilta jättiläisiltä. Ilman näitä urheilu ei edes pyöri, koska se ei ole omavaraista toimintaa.

Jos Liiga rupeaa järjestelmällisesti eväämään esim. yhteistyön Red Bullin kanssa niin kyseenalaiseksi asettuvat myös kaikki muut sopimukset ja niiden mielekkyys. Liigalla ei ole varaa siihen, että yhteistyökuviot näiden kanssa menee puihin. Sen lauluja laulat kenen puuroa syöt jne. jne.

2 tykkäystä

Olen täysin samaan mieltä siinä, että tässäkin pitää kuitenkin pyrkiä tasapuolisuuteen. Ei yhtä voi tosiaankaan evätä pois mainostajana jos sama kriittinen tarkastelu ei kosketa myös muita mainostajia. Ei siis saisi olla näitä Pelicans-fanien kovasti mainostamia Liigan kaksoisstandardeja.:wink:

Lailla kielletty mainostaminen on tietenkin eri asia ja sehän tietenkin muuttaa kaiken, jos uusi laki kieltää energiajuomien mainostamisen kokonaan.

Koff sponsorina niin mulle ei kyllä mielenkään mikään muu kuin punainen tölkki kaupassa. Olvista ei tule noin vahvat vibat olueen, jostain syystä urheilun kautta aika paljon miellän sen näihin TehoSport ravinteisiin. Voi johtua myös siitä, että Olvin omaa olutmerkkiä ei niin paljoa laatikoissa enään näe, vaan ovat Alecogia ja Sandelsia. Voi myös olla näin Patrik Laine fanipojalle ja hänen paitaansa muistelleena, että Olvin urheilussa yhdistän noihin urheiluravinteisiin.

1 tykkäys

Ei minulla ole henkilökohtaista ongelmaa, minä kuuntelen Anthraxia. Ristiriita liiittyy (kuten tuossa jo peterraskin sivusi) mainontaan liittyviin eettisiin ja kirjattuihin pelisääntöihin ja asioihin. Liigan alkoholimainokset eivät ole yhtä suoraan nuorille suunnattuja kuten nuorilla pelaajilla markkinoitavat energiajuomat, joiden melkoinen kohderyhmä nuoret muutenkin ovat. Käsittelen tätä siten, etten ole oikein minkäänlainen osapuoli. Toki ainakin kuusi tölkkiä vedin kesällä jotain uutta mustikanmakuista energiajuomaa kirjoitushommien venyessä yöhön ja aamuun, ensimmäistä kertaa pariin vuoteen.

Ei toki alkoholikaan urheilun parissa täysin ristiriidaton ole, mutta siinä puntarissa painavat kyllä myös oikeanlainen kohtuukäyttö ja aikuisen ihmisen päätöksenvapauteen liittyvät seikat. Tuoppi erätauolla, jääkiekon aiheuttamia iloja ja suruja yhdessä yhteisön kanssa, ja pelin jälkeen kotiin nukkumaan lienee sieltä terveimmästä päästä alkoholinkulutusta.

4 tykkäystä

Mukana Kupari, Kakko, Kokkonen ja Honka.

1 tykkäys

Red Bull Läpimurto -sarjasta tulee toinen kausi. Tällä kaudella mukana mm. Puistola ja Tanus.

4 tykkäystä

Kauden eka jakso!

ja toka jakso

2 tykkäystä

Tällä kaudella ei ole vissiin enää Red Bullin kypäriä enää käytössä vai ei ole vain osunut omaan silmään?

Ensi kierrokselle pitäisi tulla käyttöön.

3 tykkäystä

Sielä näyttäis HPK-Lukko pelissä olevan Red Bull -kypärät käytössä. Tapparalla ei taida kypärälle löytyä kantajaa tällä hetkellä, kun Puistolan saldo on 0+0, eikä muutkaan junnut oo pisteitä takonu.

Oiva Keskinen ja Kasper Kulonummi Siim Liivikin haastattelussa:

4 tykkäystä