Mitäköhän tuossakin on narisemisen aihetta? Molemmat urheilijat korkeudessa päättivät että eivät halua enää hypätä ja että parempi jakaa kultamitalit. Hieno ele ja Barshim näytti että ”that’s it” ja italialainen repesi riemusta.
Hienoja hetkiä minun mielestä tuommoiset ja onhan näitä kultamitaleita ja muita mitaleita jaettu muissakin lajeissa.
Kun halutaan jokaisesta asiasta löytää valittamisen aihetta niin valittakoot sitten.
Kyllä mäkin tuota aluksi ihmettelin ja kritisoin. Ja sitä lisäsi tieto siitä, että hyppääjät olivat keskenään hyviä ystäviä. Vähän kuin antoivat toisilleen olympiakullan.
Mutta nyt, säännöt on säännöt. Niitä pitäisi muuttaa.
Ei pitäis olla kilpakumppanin kanssa niin hyvää pataa, ettei paremmuuden selvittäminen onnistu. Ilman muuta sääntöjen pitäisi pakottaa ratkaisemaan kultamitali.
Yksi kulta, yksi hopea, yksi pronssi joka lajista. Vain äärimmäisessä poikkeustapauksessa pitäisi tasapelin olla mahdollinen.
Hienoa että Kanada vei, Ruotsillehan tuon luuli olevan pedattu kun vastassa oli “vain” Kanada. Mutta kyllä sielläkin jalkapalloa pelataan ja varsinkin naisissa ihan hyvällä tasolla. Omassa tuttavapiirissäni ainakin jalkapallo on “IN” ja havaitsin juuri voiton saaneen paljon huomiota osakseen. Kyllä siellä Kanadassa juhlitaan!
Itse olen ihan vakaasti sitä mieltä, että korkeushypyssä nykyiset säännöt ovat hyvät. Pikajuoksuissa voidaan mennä sekunnin tuhañnesosiin, sitten voi olla tasapeli. Heitoissa on sentin mittaustarkkuus, millejä ei yritetä mitata.
Korkeushypyssä on siis tietyt sovitut korkeudet ja kussakin yrityksiä kolme. Toistaiseksi ei vielä mitata kuinka korkealle hyppy nousee, se vois muuttaa tilanteen. Nykysäännöillähän uusinnassa ei mennä ylöspäin, vaan korkeuksissa alaspäin. Tulee samoja korkeuksia, jotka kisaajat jo ovat ylittäneet. Mutta jos pudottaa sieltä ja toinen ylittää, ratkaisu on siinä.
Itse olen korkeutta seurannut jostain Valeri Brumelin ja John Thomasin ajoista ja en vänkää yhtään nyt jaettua olympiakultaa vastaan. Hopeat ja pronssithan aina, kuten myös nyt Wilma Murron 5. sija jaettiin ilman mitään uusintaa. Siinäkin oli kolme hyppääjää samoilla tilastoilla. Eli joskus ennen olis jopa saatettu sanoa Wilman olleen sijalla 5.-7. Korkeussuuntaisissa lajeissa on eri mittaustarkkuus ja luonne kuin heitoissa tai juoksuissa. Sillä mennään toistaiseksi ennen lasermittauksia.
Edit. Sikäli nykyään on “otettu järki käteen”, että Wassberg ja Mieto tänä päivänä jakaisivat kullan. Väliaikalähdössä ei 0.01 sekunnin eroa enää huomioida.
Kun ei oikeasti ole kyse siitä, vaan siitä ettei uusinnassa ole kuin hävittävää. Jos on jo kulta kourassa, miksi riskeerata se hopeaksi. Vain se tulee mieleen, että haluaa ettei myös toinen saa kultaa. Pikkuisen tuntuu narsismilta.