Liveseuranta: Talviurheilu 2019-20

Vaihteeksi taas sprintissä sauvoja poikki oikein urakalla. Jännä juttu, että keveys ja jäykkyys (enemmän hiilikuitua) edellä mennään, vaikka sauvavalmistajilla tähän luotettavuuden parantamiseen paljonkin keinoja olisi.

Itse olen kotimaisen sauvaputken tuotekehitystä ja laadunvarmistusta aikanaan tehnyt työkseni ja jo silloin vuosia sitten tästä keskusteltiin huippuhiihtäjien kanssa. Kaikki hiihtäjät olivat sitä mieltä, että viestissä ja sprintissä ottavat mieluummin riskin sauvanvaihdosta kuin muutamia grammoja painoa lisää sauvaan.

Tänään tour de ski:llä ratkaiseva loppunousu!
Naiset: TV2 / 14.10 alkaen.
Miehet: TV1 / 16.05 alkaen.

Miesten tilanne ennen päätös etappia:

1. Johannes Kläbo 2.26.59
  2. Aleksandr Bolshunov (+0.01)
  3. Sergei Ustjugov (+0.15)
    5. Iivo Niskanen (+1.59)

Naisten tilanne ennen päätös etappia:

1. Therese Johaug 1.53.57
  2. Astdir Jacobsen (+0.03)
  3. Natalia Nepryajeva (+0.14)
    14. Kerttu Niskanen (+3.26)
1 tykkäys

Mitähän helvetin pelleilyä on tämä uudistus, että loppunousu hiihdetään yhteislähtönä? Tulee olemaan täys farssi. Miksi piti korjata mikä ei ole rikki?

1 tykkäys

On todellakin järjetön muutos. Taisi Iivo mietiskellä eilen haastattelussa että pitääköhän reitille lähteä kypärä päässä.

Varmasti riittää kisan jälkeen parran pärinää päivän kilpailusta.

Luulis ainakin että ohittaminen on todella vaikeaa ja vie energiaa?

Mää oon seurannu tosi vähä hiihtoa, enkä ymmärrä noita kaikkia kilpailumuotoja. Mutta mulla on ollu semmonen mielikuva, että Johaug on voittanu käytännössä jokaisen kilpailun ja ylivoimasesti. Silti ero on vaan 3 sekuntia. No en tosiaan oo seurannu ja näköjään mun mielikuva on ollu väärä.

Edit. Tässä kilpailun startatessa selvis Jauhojärven kommenteista, että alkanut vuosikymmen on ollu heikompaa Johaugilla.

1 tykkäys

Johaug ei ole tällä vuosikymmenellä voittanut yhtään hiihtokisaa!

1 tykkäys

Seon ollut tähän mennessä yhtä hyvä kuin kaikki suomalaiset!

Kuka siellä kiskoo noin hurjasti. Lambic!! Voittaa kirikisan Tourilla. Onko norskeille vaihdettu plasebolumenet. Eivät pärjää.

Ei ole tuossa kirimaalissakaan kyllä mitään järkeä. Toinen tikkaa urku auki viivan yli, ja sen jälkeen lopettaa hiihtämisen kokonaan :laughing:.

Passaillut varmasti paljon, ja tavoittelee ainoastaan tourilla kokonaiskisan voittoa. Oma veikkaus että voittaa kokonaisajoissa seuraavan 20-30 sekuntia. Katsotaan kuinka käy.

1 tykkäys

Ei oo helppoa tuolla Johaugilla. Tekee töitä, muut roikkuu. Ja saattavat viedä hedelmät. Enemmin tai myöhemmin loppukirittömyys alkaa kiusata, kun toiset “oppivat” roikkumaan. Kyllä harjoitus nostaa muidenkin fysiikkaa pikkuhiljaa.

Varsinkin hekon äänet turhan kovalla. Mikä hyöty?

“Tulkaa kun kerkiätte!” Terveisin: Norjalaiset :laughing:.

Ebba ja Frida kun saavat fysiikkansa haluamalleen tasolle, on Johaug viimeistään mennyttä.

No nyt painetaan ihan tosissaan. Norjalaiskaksikko lähtee karkuun. Missä muut. Yllättävän kova veto.

Ei näköjään kuokalla mitään jakoa wassulle. Sopii näköjään pienelle ja kevyelle kropalle.

Minkäverran rahaa Tourin kokonaisvoitosta saa?

Johan oli jännittävä kisa. Mutta kyllä toi mäki taitaa melko jyrkkä olla, ku kattoo kuinka ne kävelee.

1 tykkäys

46800€ saa voittaja.

1 tykkäys

Tämä on kyllä ihan sirkusta. Ei mitään tekemistä hiihtämisen kanssa.

Hyvät rahat tulossa venakollekin. Porrastus palkinnoissa yllättävän pieni…

Niskanenkin saanee jotain, jos nyt kestää.