Luke Witkowski

Nyt kyllä tulee kohtuu paksua, yhtä huono kuin Tuulola. Pelisuoritukset erosivat toisistaan kuin yö ja päivä, kun täällä saa kaikki päättää, mitä mieltä on niin ite voit valita yön ja päivän välillä, kumpi kumpaan.

Kun Witkowskista puhuu ilman täydellistä hehkutusta tai täydellistä lyttäämistä, niin ollaan lähellä totuutta. Edelleen olen kannassani, että erikoinen pelaaja on kyseessä. Aika pulassa välillä paineen alla ja jos joutuu pitään kiekkoa kauan. Kovuutta löytys, mutta ei oikein tiedä, kuinka sitä pystyis Suomessa käyttään. Suoraluisteluvauhti on kovaa luokkaa ja kun saa kiekon vauhtiin, on kohtuullisen kiekkovarma kaveri.
Ehkä tämä on kans hieno osa tämän kauden tarinaa :sweat_smile:. Pelaaja joka on toisten mielestä huono ja toisten mielestä hyvä. Totuus on varmaan siinä välissä.

1 tykkäys

Witkowski mielestäni näkyvin pakki tänään ja hyvässä mielessä.

2 tykkäystä

Witkowski hävisi lähes joka ainoassa oman pään kaksinkamppailussa, oli hidas liikkeissään ja siten aina metrin perässä. Muutama todella huono avaus omassa päässä. Ei siivoa oman maalin edustaa. Hifki sai tehdä rauhassa maskia Heljangolle aina kun Luke oli kentällä.
Sellaisia havaintoja minä tästä pelistä tein.

Mikä sinun mielestäsi kääntää Witkowskin vaakakupin juuri toiseen asentoon?

Itse olen kyllä sitten nähnyt aivan eri pelin, mitä sinä.

9 tykkäystä

Itsekkään en ollut tyytyväinen esim Luken aloitukseen meillä, kun otti turhia jäähyä, näytti todella kömpelöltä ja oli mielestäni aika kujalla.
Syy minkä takia Luke jakaa mielipiteitä näin vahvasti on kiinnostava.

Mun mielestä meillä ei ole ollut Luken kaltaisia pelaajia järin montaa. Ainakaan lähihistoriassa. Siksi on ehkä vaikea lähestyä tätä pelaajaa jotenkin neutraalisti. Siihen lisättynä aika rajalliset kiekolliset taidot ja mainittu profiili, niin varmasti veitsen terällä on mielipide monella.

Lukesta jää varmasti myös mieleen erilaisia tilanteita pelistä. Erottuu sieltä kyllä jo habituksen perusteella, ja yleensä ihminen muistaa juuri ne tilanteet, tapahtumat ja liikkeet, jotka nyt sitten itselle erottuu sillä hetkellä. Ne on joko negatiivisia tai positiivisia. Tänään kumpaisiakin merkintöjä jäi monelle mieleen. Siksi kai jakauma.

1 tykkäys

Tosiaan minkä pelin katsoit kun tänään heikoimmat oli ylivoimasesti kemiläinen ja rauhalakin mokaili?

1 tykkäys

Tästä tulee mieleen ihan Matushkin. Ei sen takia, että pelaajina olisivat samanlaisia vaan sen takia, että palsta kyttää suurennuslasilla juuri häntä ja poimii jokaisen pienenkin virheen ja kritisoi siitä samalla kun muille tulee ihan samanlaisia virheitä. Jos Tapparan vastustaja tekee maalin Witkowskin ollessa jäällä on se aina hänen vikansa. Ihan sama kuinka paljon muut on sitä ennen tötöilleet.

16 tykkäystä

Lukelle ihan kelpo peli tänään. Pieniä orastavia kovuuden merkkejä myös nähtävissä.
Omissa välillä vaikeuksissa 1vs1 pelaamisessa ja silloin kun jää hautomaan kiekkoa tai hakemaan jotain onnetonta rystyneppiä.
Ensimmäiseen HIFKin maaliin luokaton syöttö ja puolustus.
Pelistä kyllä huomaa, ettei ole kotonaan pakin paikalla. Olisiko hyökkääjänä?
Aikaa on parantaa. Toivottavasti aika riittää.

Ihan on hyvällä mallilla peli vaikka antoi ennen yhtä vastustajan maalia melkein mahdottomalta näyttävän syötön omalle viivalle oliko se sitten Rauhala, joka ei saanut kiekkoa haltuun. Rauhala olis tietnkin voinut antaa kiekon mennä siniviivan yli yms. niin ei maalia olis tapahtunut.

Kyllä näitä goldhuntteri/syyspanikoijia on aina ollut koska meillähän on aina mennyt paskasti ja nytkin ollaan vaan liigakärjessä. Mikään ei näille someraivoajille riitä.

2 tykkäystä

Hyviä ratkaisuja hyökkäyspäässä ei tule, sitä ei voi kiistää. Mutta puolustuspäässä on varmimpia pakkeja, saa tosi usein kiekon irti hyökkääjästä ja hidastettua pelaajan laitaan. Lukessa on myös se, että ei tarvi olla pelko pakoputkessa, kun pitää kiekkoa omalla alueella. Syöttö menee omille ja sinä aikana yleensä on auennut suuntia mihin jatkaa peliä

2 tykkäystä

Nyt kun pakistoon saatu todellista kilpailua pelipaikoista niin jenkki parantaa omaa peliään. En olisi huolissani, alkaa pelata vahvuuksillaan.

1 tykkäys

Kyllä meillä on tässä hyvä oman pään luuta, puhumattakaan muista kyvyistä. Minä diggaan juuri tästä tyylistä mikä Lukella on👍🏼

5 tykkäystä

Minusta Witkowski on ihan ok pelaaja. Tekee ne omat jutut ihan ok. Ei tuolla tälläkään kaudella mitään käveleviä katastrofeja ole askissa. Onko Tapparan paidassa edes pidempään sellaista katseltu sitten J. Larssonin?

5 tykkäystä

Mulle sopii mainiosti, että olette eri mieltä, näähän on vaan mun näkemyksiä, jotka näkemykseni mukaan myös perustelin. Olisi kiva kuulla myös perusteet vastakkaisille mielipiteille.

Ihan hyvän pelin pelasi ison pahan IFK:n kotiluolassa. Kolmannen erän alussa meni viidessä minuutissa nätisti Tallberg laidassa tuuppaamalla nurin ja Kaskimäki hyökkäyssinisellä puolittain osuneella taklauksessa. Kummatkin jäähyttömästi.

3 tykkäystä

Luke on todella mielenkiintoinen haku ja näen sen potentiaalin. Olen kanssasi siksi eri mieltä. Perustelen myös alla.

IFK-matsin 1. maali ei suoraan mielestäni mennyt Luken piikkiin. Miksikö?
a) toimitti kiekon ränniin Rauhalalle
b) Rauhala ei saanut kiekkoa kiinni/ hallintaan (näin käy joskus)
c) Tuon jälkeen reagointi oli vähän sitä, mitä voi odottaakin.
d) Tämä selkästi otti myös Lukea päähän ja tämän jälkeen pelasi vahvan erän ja lämmitti sopivasti itseään sekä vastustajaa

Mielestäni pelaajia arvostellessa pitää muistaa se, onko kyseessä oma vai joukkueen oletusarvo. Ko. pelaaja ei ole pelintekijä koskaan ollutkaan ja on täysin yksilökohtaista, kuinka nopeasti pelaaja adaptoituu ison kaukalon tyyliin, joka on erilainen. Lukella se tarkoittaa sitä, että nuo kovat pommit ja miehen niistäminen laitaan hankaloituu, koska euro-pelaajilla isossa kaukalossa on tilaa enemmän ja sitä osataan myös käyttää. Pelaajat siis käyttäytyvät epäloogiset vs. mihin pelaaja on tottunut.

Tuo yo. on henkilökohtainen prosessi ja toisilta se ei kummemmin luonnistu koskaan. En silti ole Lukesta toivoani menettänyt, koska kehittymistä on tapahtunut paljon. Se, missä Luke saa myös plussaa minulta on se maltti. Vaikka selkeästi hän osaa jakaa kovia pommeja, hän ei halua joukkueen takia ottaa tyhmiä jäähyjä/ pelata itseään ulos.

Mitä tulee kiekolliseen peliin, niin juuri hänen kiekollisilla ominaisuuksillaan Luke on jäänyt välillä yksin. Se on epätyypillistä ja varmaan toimii Leskiselle/ Kemmulle toisinaan. Luke ei lähde samoja kikkoja edes yrittämään (yksi plussa lisää), mutta samalla tuo korostaa sitä, ettei hän tiedä minne kiekkoa pitäisi toimittaa. Helppo on katsomosta huutaa, että “laittas sitten vaan pitkän”, mutta jokainen kiekkoa pelannut tietää sen ajatuksen, missä pelaaja itse tietää vapaiden pelaajien olevan jossakin. Näissä Luken “jäätymisissä” siis katsoisin kriittisesti myös muuta viisikkoa. Missä on tuki läheltä, miten voi olla sellainen tilanne, ettei pelaajalle omissa ole yhtä vapaata syöttösuuntaa? Tämä ei poista vääriä valintoja ja virheitä, mitä ko. pelaaja tottakai tekee - mutta meillä on palstalla on sellainen kulttuuri, missä tehdyt virheet nähdään tarkasti, niitä muistellaan ja hypistellään ja käytetään pelaajaa vastaan. Myös meidän kiekolliset kärkipakit tästä ilmiöstä kärsivät.

Takaisin Lukeen - jos/ kun joukkue tiedostaa osan pelaajista rajalliset kyvyt vs. joku toinen, ei automaattinen oletus voi olla se, että “kyllä se jotain keksii”. Kuten @ljpp (vai oliko joku muu) nasevasti jossakin ketjussa huomasi: kun Luke pääsee avaamaan peliä nopeassa rytmissä, mihin hän on tottunut, on syöttö jämäkkä, nopea ja tulee oikeaan paikkaan.

Ei ole siis tämä mies kiekollinen velho, mutta selkeästi haluaa siinä vähän kehittyä ja valmennus tätä ajatusta vaatii/ tukee. Taso heittelee vielä, mutta säännöllisesti kuitenkin tekee myös hyviä juttuja.

Ja mitä tulee tuohon staattiseen vääntämiseen maalin edessä: en muista mikä loukki Lukella on ollut, mutta voi olla, että ei ihan kaikki ominaisuudet ole parhaalla mahdollisella tasolla. Ei siis ole missään nimessä niin hyvä, kuin suorissa pommeissa, mutta uskon hänen kehittyvän niissäkin.

Pelaajan nopeuteen: suoraluistelu ja ekat potkut on todella sujuvia tuon kokoluokan pelaajille. Oikeasti. Seuratkaa välillä miten maisema vaihtuu. Ns. ketteryys (agility) ei ole samalla tasolla ja mitä nopeammin menee eteenpäin, sen vähemmän suunta sitten nopeasti muuttuu. Tämäkin toisaalta ihan looginen ominaisuus, jos koko uransa pelannut suoraviivaisesti loppuun asti eteenpäin.

Yleensä hyvä merkki on se, että valmentaja/valmennus luottaa. Sille on aina jokin syy. Witkowski ei ole täydellinen pelaaja, mutta varsin potentiaalinen nousemaan tasoltaan vielä paljon.

14 tykkäystä

Seurasin paikallispelissä Luken otteita ja olin havaitsevinani että tavallaan kuin harhautuksena odotti hetken ennen syötön antoa, että karvaaja tulee iholle. Joo, ehti kyllä lähes järjestäen antamaan syötön ja karvaajaa juoksutettiin, mutta imho johti lähes järjestäen siihen, että sille joka syötön sai ehti niin ikään karvaaja iholle ja jatkopelit jäi hätäratkaisuiksi. En tiedä oliko validi havainto, mutta näin olin itse useamman kerran näkevinäni.

1 tykkäys

Samoja havaintoja. Sen syötön pitäisi tulla kovaa ja oikeaan kohtaan, muutoin pakkiparilla on kiire ja paineenpurku ei yleensä onnistu.

1 tykkäys

Erittäin ansiokkaat perustelut. Paljon paremmat kuin omani. Arvostan tätä isosti. Ehkä minä sitten laitoin liian paljon painoa näkemilleni Luken virheille ja se muovasi yleiskuvaani viikonlopun peleistä. Asenteellistuin, eikä siinä silloin helposti huomaakaan niitä oikein ja hyvin tehtyjä asioita.

2 tykkäystä