Mattias Bäckman

Google kääntäjästä koko artikkeli:

Puolentoista vuoden jääkiekon poissaolon jälkeen unelma paluusta on vihdoin toteutunut. Muuttuessaan Tapparaan Mattias Bäckman jättää taakseen vaikean ajanjakson.

– Kun kroppakin tuntuu paremmalta, lopulta koin, että se oli itsestäänselvyys, 30-vuotias sanoo.

Eilen tuli vihdoin positiivisia uutisia. Mattias Bäckmanin paluu jääkiekkoon oli tosiasia. Tapparaan siirtymisen kautta hänellä on mahdollisuus elvyttää joulukuussa 2021 keskeytettyä uraa pitkän loukkaantumisongelmien jälkeen.

Nyt 30-vuotias puolustaja kertoo hockeysverige.se:lle, kuinka hän toipui loukkaantumisongelmista - ja toiveistaan ​​paluunsa suhteen.

  • Olen vuoden aikana tuntenut, että se on alkanut parantua, joten halusin kokeilla sitä uudelleen. Tämä tilaisuus tarjoutui ja olin siellä kaksi viikkoa tänä kesänä, kävin lääkäreissä ja tapasin johdon. Sitten sovimme sopimuksesta. Tuntuu mahtavalta päästä sinne. Olen erittäin kiitollinen tästä mahdollisuudesta, Mattias Bäckman sanoo.

Hermovaurio tuli vuonna 2018, ja sitten Linköpingin puolustaja oli vetäytynyt useiden kausien ajan loukkaantumisongelmien vuoksi. Ennen kuin uutinen tauosta tuli, hän oli pelannut vain 39 ottelua LHC-paidassa.

Grönborg avain: “Minulla on häntä kiittävänä kaikesta”

Tauko tuli lopulta aivotärähdyksen jälkeen ja sitä tarvittiin Bäckmanille.

  • Minun piti tehdä se, silloin ja siellä en voinut pelata. Joten toivon, että olen voinut levätä kehoni ja että kaiken on annettu parantua. Silloin ei voi koskaan olla sataprosenttisen varma. Taustani huomioon ottaen olen myös erittäin nöyrä tehtävän suhteen, hän sanoo ja jatkaa:
  • Se on ollut ylös ja alas. Alussa olin melkein varma, etten pystyisi enää pelaamaan. Olen sillä välin opiskellut hieman harjoittaakseni itseäni, mutta en tiennyt sataprosenttisesti mitä tehdä. Sitten tänä keväänä, huhti-maaliskuussa, aloin miettiä, että antaisin sille viimeisen mahdollisuuden, koska näin olen sen nähnyt. Päätin tehdä sen ja olen saanut sopimuksen nopeammin kuin luulin. Olen hyvin kiitollinen.

Kuinka suuri halu jääkiekkoon on ollut?

– Sitäkin on tapahtunut ajoittain. Alussa oli ristiriitaisia ​​tunteita, ei ole niin hauskaa olla loukkaantunut ja kipeä niin pitkään. Loppua kohden minulla on kuitenkin ollut kova nälkä. Tätä haluan tehdä, pelata jääkiekkoa. Olen vielä suhteellisen nuori ja voisin kestää vielä muutaman vuoden. Halusin antaa sille mahdollisuuden, ja kun kroppakin tuntuu paremmalta, tunsin vihdoin, että se oli itsestään selvä valinta.

Miten se on vaikuttanut sinuun henkisesti?

– Kaikki liittyy lopulta toisiinsa. Jos kärsit vammoista pitkään, on selvää, että se asettuu aivoihin. On selvää, että olen myös työskennellyt sen parissa, osittain löytääkseni tieni takaisin, mutta myös levätäkseni vammani.

Päätöksen avaintekijänä oli Ruotsin entinen maajoukkueen kapteeni Rikard Grönborg. Tapparan nyt vallanpitänyt valmentaja voitti U20 MM:n yhdessä Bäckmanin kanssa vuonna 2012 ja hänellä oli iso rooli tänä kesänä mäkeen nostamisessa Suomeen.

– Olemme olleet yhteydessä kesän alusta asti. Molemmista on kuulunut positiivisia sävyjä. Hän piti sitä mielenkiintoisena varhain, ja minusta tämä oli loistava tilaisuus minulle. Jonnekin sinne halusin tulla ja esitellä itseäni. Jossain saan häntä kiittää kaikesta, että sain tämän mahdollisuuden. Siellä ollessani he myös pitivät minusta hyvää huolta, joten päätös tuntui hyvältä.
Oliko se hermostunut lääkärintarkastuksessa?

  • Kyllä, se oli vähän toiveikas. En oikein tiennyt mitä odottaa, saanko vihreää valoa vai en. Mutta se oli mukavaa minulle. Ehkä enemmän painoin päästäkseni sinne, jotta he oppisivat tuntemaan minut ja näkisivät kuka minä olen. Olin hyvin rehellinen ja suorasanainen siitä, mikä minulla oli vaikeuksissa ja miksi. Olin myös vähän jäällä ja testailin, joten tuntui hyvältä päästä sinne, mutta tietysti vähän jännitti.

“Se olisi tietysti ollut unelma skenaario”

Sopimus Tapparan kanssa on kirjoitettu vuodeksi ja sisältää aluksi kolmen kuukauden koeajan. Mitä silloin on tapahtunut ja minkä Mattiaksen me tulemme näkemään, sitä ei tiedä kukaan, ei edes hän itse.

  • En oikein vielä tiedä, mutta toivon, että se on tavalliset vanhat. On selvää, että jossain minun täytyy olla hieman kärsivällinen alussa ja toimia. Liityn yhdistykseen, joka voitti kultaa kaksi vuotta peräkkäin ja voitti CHL:n, joten minun täytyy yrittää päästä sisään ja ottaa paikka. Se on varmasti hieman ylöspäin ja alaspäin, mutta on hauskaa ja inspiroivaa nähdä itse, missä olet alussa. Uskon itseeni, muuten en olisi koskaan ottanut tätä haastetta vastaan.

Kuten Bäckman mainitsee, se ei ole pieni seura, johon hän liittyy. Suomen liigan kulta on mennyt Tapparalle kahden viime vuoden aikana ja Grönborgilla on kova paine ohjata joukkuetta kohti uusia menestyksiä. Bäckmanille olisi unelma varmistaa kolmas perättäinen mestaruus.

– Se olisi tietysti ollut unelma. Monista kovista loukkaantumisvuosista pääsyyn klubiin, joka voi voittaa ja on voittanut. Se olisi merkinnyt paljon, mutta kausi on pitkä ja he ovat vaihtaneet monia pelaajia ja managereja. Samalla huomaa, että se on voittanut yhdistys, joka on uskomattoman ammattimainen kaikilla tasoilla.

Painopiste on tietysti haasteessa, joka nyt on Bäckmanin edessä, mutta koko paluu saa varmasti joukon LHC:n kannattajia miettimään, voisiko se olla uusi paluu kotikaupungissa. Kuten hän niin usein teki, hän pitää oven auki.

  • En ole oikeastaan ​​ajatellut sitä. Nyt saan olla tässä ja nyt. En voi keskittyä ensi vuoteen. Mutta kuten sanoin aiemmin, LHC on aina ensimmäinen valinta, jos haluan ja voin pelata Ruotsissa. Olen käynyt heidän kanssaan vuoropuhelua pitkään, mutta keskityn tässä ja nyt. Tulevaisuudesta ei sitten koskaan tiedä, Mattias Bäckman päättää.
16 tykkäystä