Siis vähintään kerran kauteen tulee, että Tapola on menettänyt kopin. Rautakorvella taas se ongelma, että tappaa tunteen, eikä anna pelaajille vapauksia. Tapola vastaavasti antaa liikaa vapauksia.
Tuloksellisesti tuo ykköskausi meni niin, että ekat 10 peliä sellaista kovempaa rämpimistä. Sitten 10 peliä, johon tuli vain yksi tappio. Sitten tuli 10 peliä, joista voitettiin vain 1. Oltiinkohan tässä kohtaa sijalla 11 tms. 30 pelin kohdilta alkoi sellainen marssi, että oksat pois. Tuohon pätkään mahtui vain neljä suoraa tappiota. 30 peliä PPG:llä 2,2.
Olenko väärässä, jos sanon, että tuo oli se kausi, kun ylivoiman kanssa tuskailtiin joulukuulle asti ja Tapola pumppasi omia renkaitaan sanomalla jossain mediassa, että piti vähän pelaajille näyttää, niin alkoi toimimaan?
Nyt ei tuloksellisesti ole ollut ihan noin selkeäjakoista. Näyttää vähän samalta kuin viime kaudella. Mutta viime kauteenkin mahtui 9 ottelun voittoputki. On näissä Tapolan kausissa ylipäätään jotain toisteisuutta.
Meillä on erilaisia näkemyksiä. Toisilla luotto valmennukseen on korkeampi kun toisilla. Mielipiteitä saa esittää aina, koska sitä vartenhan keskustelufoorumi on olemassa. Kukin esittää asian omalla tyylillään kunhan muistaa että helposti ”metsä vastaa niin kuin sinne huutaa”. Mitä kovempia mielipiteitä esittää sitä enemmän pitää esittää myös perusteluja. Itse olen sitä mieltä että tilanne sarjataulukossa voisi olla parempikin, mutta ei tässä mikään hätä ole, enkä näe mitään syytä muutoksille valmennustiimissä. Päättäjät päättää ja kannattajat kannattaa.
No ei tosiaankaan ole hätä.
Tosiaan: Tapolan Tappara voitti CHLn kuolemanlohkon ja on nyt kahden suoran voiton päässä Liigan kärkipaikasta.
Toki on Tapolan ja Tapparan onni, että tällä kaudella ei ole runkosarjassa kukaan karannut mahdottoman kauas.
En oikein omasta näkökulmasta ymmärrä tätä viimeistä lausetta. Enkä ylipäätään keskustelupalstalla uhriutumista pidä kovinkaan hedelmällisenä lähtökohtana - tatkoitushan nimenomaan on vaihtaa mielipiteitä. Ei kai tässä kukaan kisaa kuka absoluuttisesti on oikeassa, vaan koeponnistaa toisten argumentaatiota. Ja samalla se tarjoaa keskustelun molemmille osapuolille mahdollisuuden jopa vaihtaa mielipidettään “kas, noin en ollutkaan ajatellut” - tyylisesti.
Kommenttisi on sikäli ollut myös omasta näkökulmastani jännä, että itse nimenomaan koen olevani vähemmistössä, kun en ole paniikissa. Ainakin siis niistä, ketkä pahaa oloaan tarvitsee purkaa täällä.
Jotta pääsemme asiaan: Mitä Tapolan pitäisi tehdä, että hänellä olisi sinun luotto? Miten joukkueen pitäisi/ olisi pitänyt esiintyä, että olisit tyytyväisempi?
Jokainen löytää varmasti pelistä tilstoja tukemaan omaa agendaansa. Niiden päällä on sitten hyvä istua poterossa. Jokainen varmaan kisaa siitä, kuka on eniten huoletunut, jotta voi sanoa, että välittää eniten… mutta Tapola on ollut Tapparan peräsimessä 3 kautta. Kuluva on neljäs. Tänä aikana hän on ollut 2 x mestari ja kerran 4:s (täysi katastrofi siis). Viime kaudella lähdettiin muuttamaan peliä ja siinä saattoi epäonnistua joukkueen rakentaminen (haluttuun pelitapaan), valmennus (miten saatiin jengi oppimaan) ja fysikkavalmennus (oltiinko tarpeeksi tikissä) sekä pelaajat (keksittyikö kaikki oleellisesti itse asiaan).
Pelitavan uudistaminen on jossakin kohtaa välttämätöntä, mutta aina kunnianhimoinen tavoite. En usko, että Tappara olisi limaträpillä kovinkaan pitkään ollut pelaajille se houkuttelva kohde. Enkä usko (jos huomaatte miten sujuvasti välillä Tapparakin purkaa träpin) se on edes vastaus pitkällä aikajänteellää kaikkeen. Pisteiden valossa on vaikea olla tyytyväinen, mutta toisaalta pelin eri nyanssit on parhammillaan (häviöpeleissäkin) ollut sellaista silmäkarkkia, ettei paremmasta väliä. On ollut tukkoisuutta, loukkeja ja mediapyöritystä. En millään muotoa saa Tapparan pelillistä ilmettä “kriisi”-tasolle. Enkä keskeneräisen taulun nöhdessäni voi ilmoittaa taitelijallekkaan taulun olevan paska. Se, mikä on Tapparan primääritavoite, määrittää koska taulun pitäisi olla valmis. Vaikk CHL on kiva panos, luulen että silti päätavoite on nostaa keväällä kannua. Sitten näemme, onnistuiko Tapola/ joukkue ja miltä osin. Näin ajattelen itse.
Jos omaa Cmoren niin voi katsella Kiekkokaupingin uusi aika-ohjelman toisen jakson loppupäästä Tapolan puheita erätauolla ja pelin päätyttyä Helsingissä pelatussa pelissä mikä päättyi 4-2 tappioon.
Vaikka ehkä jonkun korvia kuumottais kuunnella tuota niin onhan se sitä puhetta mitä on toivonut kuulevansa. Tuolla palolla voidaan voittaa jopa jotain kun se vaan tarttuu pelaajiin.
Sytyin kyllä Tapolan toiminnalle. Varmaan tuossa joku herkkähipiäinen loukkaantuu ja levittää pukukopista huhupuheita etiäpäin kun ei silitellä päätä. Varmaan tylympää jätkät välillä saa kun ei oo sitä kameraa paikalla.
Kelailin vaan niitä huutoja “sun aikas on ohi” yms, että onko pillastuttu. Toki noi puheet jatkaa leviämistä jos otteet on huonoja, onneksi Liigassakin taas valoisampaa ollut.
Ei enää niitä rännikiekkoja! Tapola lukee palstaa!!
Tiukkaa palautetta, selkeää toivetta miten pelataan. Kyllä siellä yritetään, ja tulosta on jo vähän näkynytkin. Nyt vaan loppuvuodesta lentoon, kun saadaan loputkin äijät pikku hiljaa kehiin!
Pakko olla näytelty tilanne! Luin yhdeltä jääkiekkojoukkueen palstalta, että Jussin pelikirjaan kuuluu vain laitaväännöt ja kulmarallit ja maalille meneminen on ehdottomasti kielletty!
Se vähä mitä pukukoppielämästä tiedän niin varsin perus puhetta tuo. Selkeä viesti, pari parannettavaa asiaa, muutama voimasana ja elehdintä tehokeinoksi. Vielä olisi voinut psykologisena kikkana kehaista jotain yksittäistä pelaajaa, esim. jotain junnua.
Samaisessa jaksossa oli myös mielenkiintoinen klippi palautteesta tuon hävityn IFK pelin jälkeen, kun Tapola kertoi olevansa huolissaan tästä joukkueesta ja siitä että tultiin pelaan ns. virkamieskiekkoa
3 tykkäystä
polvipetteri
(An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.)
1200
Katsoin tänään noi pari jo tullutta jaksoa. Paljon sellasta tasapuolisuuden tavoittelua, mikä on ymmärrettävää. Peltomaa sanoi jotain, mitä oon miettiny pidempään. Että käytävän toisella puolella oli silloin ja ilmeisesti edelleen rennompi fiilis. Että sellanen erottava tekijä. Rennompi fiilis. Okei, Tinke totesi viksusti, että on sillä Tapparan tiukemmalla tekemisellä menestystäkin tullut.
Rennompi fiilis? Mun mielestä ammattilaisurheilussa ratkaisee vaan lopulta ne viirit katossa. Jos sillä selitellään, että ”meillä on tykätty aina vähän kikkailla ja antaa vapauksia”, niin paskan marjat. Mä väitön, että Peltomaakin olis ottanu ne neljä mestaruutta 80-luvulla sata kertaa enemmän kuin sen yhden kuppasen tai rennon fiiliksen.
Ja siitä päästään Tapparan koppiin ja Tapolaan. Siellä todettiin Helsingissä asioita, joista olen itse pelien aikana otteluseurantoihin marmattanut (toki moni muukin). Oikeita asioita nostetaan esiin. Nimeltä mainitsemattomia pelaajia ja heidän otteitaan ruoditaan valmennuksen videoklipeissä. Tunnetta tuodaan esiin, niinkuin mielestäni pitääkin. Osoitetaan, että välitetään, ei sillä päänsilittelyllä ja piipityksellä mitään saavuteta. Ääni ja kehonkieli ratkaisee. Ei aina yksittäistä ottelua, varsinkaan alkukaudesta. Tyyli oli sama kuin Kuopiossa 2017.
Minulle tåmä oli hyvä pätkä. Tiettyjä juttuja olen mielessäni kyseenalaistanut, mutta tämä osoitti, että perusasiat ovat ok. Omiin johtajakokemuksiini perustaen sain tuosta HIFK-pelin klipistä sen, mitä hain tässä hetkessä.
Odotan seuraavaa koppiklippiä tilanteesta, jossa rosteri on kunnossa.