Patrik Laine

Laineen uran laukaisutarkkuus on 16,2%, jota tämä kausi tiputtaa reilusti. Ennen tätä kautta se oli noin 18% luokkaa.
Toki tämä kausi on kolmasosa Paten alussa olevasta urasta.

Ja esim. Sashaa ei välttämättä kannata ottaa verrokiksi, kun ei ole pelityyliltään “sniper” ja tekee paljon maaleja myös maalinedustalta, läpiajoista jne.
Laineelle mielestäni parhaiten verrokiksi sopii esimerkiksi Ovie, Stamkos jne.

Paten rannelaukaus on kuin “Jumalan ruoska” :grin:

Laine passaili ottelun viime hetkillä Kyle Connorille uran ensimmäisen hattutempun täyteen Pekka Rinteen taakse Winnipegin 5-0-voitossa Nashvillestä.

3 tykkäystä

30 maalia on nyt kirottu ja tolpat kolisi jälleen. Laine pelasi ensimmäisen pelin Hayesin kanssa ja toisella laidalla Connor. Todella hyvä peli kentältä ja tekivät 4 maalia. Mun mielestä Laineelle sopii paremmin et siel toisella laidalla pelaa duracell-laituri kenellä kiekko pysyy mukana. Connorilta erittäin vahva peli kaikkinensa.

3 tykkäystä

Joku kirous siellä on, ja Patella varmasti koko eläintarha niskassa. Bostonia vastaan 3 tolppaa ja viimeyönä kolisi kahdesti. Laukaus% todella alhainen Paten laukaukselle. Ihmeellistä. Olin ihan varma, että varianssin piikkiin menee hiljainen kausi ja luotin tilastoihin, että kyllä se siitä vielä lähtee. Pahalle näyttää.

Sieltä se 30 maalin raja toimitettiin rikki vastauksena kyselyihin. Jotenkin tutunnäköinen tuo osuma, kyllä kai näitä kuitenkin nähty on.

Jets hävisi ottelun 2-5 Dallasille.

Kausihan on vasta toden teolla alkamassa suurimmasta menestyksestä pelaavien osalta…

7 tykkäystä

Aika hyvässä seurassa Pate on ikäisekseen jälleen:

Laineesta tuli kautta aikain vasta neljäs pelaaja, joka on pystynyt tekemään kolmella kaudella vähintään 30 maalia ennen 21 ikävuotta.

Ennen Lainetta vastaavaan saavutukseen ovat yltäneet Edmonton Oilersissa Wayne Gretzky (1979–82), alkuperäisessä Winnipeg Jetsissä Dale Hawerchuk (1981–84) ja Los Angeles Kingsissä ja Oilersissa Jimmy Carson (1986–89).

7 tykkäystä

Laine osuu Dallasia vastaan, yllättyneet käsi ylös.

Ei paljoo käsiä näy.

Hienoa, että sai taas 30 häkkiä puhki! Ens kaudella 50?

7 tykkäystä

Melkoisen hieno piirros:

Ja Making of:

(lähde)

8 tykkäystä

Ja suomalaisista aiemmin vain Kurri yltänyt 30 maaliin kolmella ensimmäisellä kaudellaan (siirtyi NHL:ään 20-vuotiaana). Selänteeltä taisi aikoinaan jäädä saavuttamatta loukkaantumisten ja työsulun (tynkäkausi) takia.

Jutussa kommentteja Laineelta rajan rikkomisesta ja runkosarjakauden kuluista:

– Onhan tässä hieman tuskaista ollut. Kauteen on mahtunut pidempiä jaksoja ilman maaleja ja kuitenkin itse niistä elää, kun on niitä aina tehnyt. Sillä tavalla kausi on ollut raskas. Mutta onneksi on olemassa paljon muitakin asioita, mitä kaukalossa voi tehdä hyvin.

– Jos miettii, että kolmeen-neljään kuukauteen maaleja on tullut vain kourallinen ja silti kasassa on kolmekymmentä, niin kai tässä kohtalaisesti ainakin silloin tällöin osaa pelata jääkiekkoa. Mutta onhan se selvää, että odotukset olivat suuremmat, Laine myönsi.

Lisäksi kritisoi joukkueensa suoritusta ottelussa. Pudotuspelipaikka oli varmistunut edellisessä pelissä, ja ajatukset alkavat ilmeisesti vähän jo karkailla kohti playoffeja…

3 tykkäystä

Patrik Laine on varma: Tappara menee SM-liigan finaaleihin - tsemppasi myös Ilvestä

Tappara johtaa puolivälieräsarjaa Rauman Lukkoa vastaan voitoin 3–0.

– Totta kai täällä seurataan Liigan tapahtumia. Kyllä Tappara menee finaaliin, se on ihan selvä asia. Kaikki muu olisi pettymystä tuolle porukalle, Winnipeg Jetsin laituri Patrik Laine toteaa Iltalehdelle.

– Tuolla porukalla on mahdollisuus mennä päätyyn asti, Laine lisää.

11 tykkäystä

Mauricen visioissa on näemmä edelleen tehdä Laineesta voimahyökkääjä:

Antais Paten tehä mitä osaa, muut jutut seuraa perässä. Kuten Ovechkin. En pidä tosta Mauricen tyylistä yhtään.

10 tykkäystä

Riskit on aivan järjettömät tuossa Mauricen leikissä. Varmaan haluais Laineesta tismalleen samanlaisen härän, kuin mitä Ovechkin on. Laine kuitenkin täysin eri tyyppinen kiekkoilija.

1 tykkäys

Ei mulle tuosta semmoista kuvaa tule, että Laineesta leivottais väkisin voimahyökkääjää, vaan enemmänkin ennustellaan mihin suuntaan kehitys tuosta lähtee. Muutenkin koko juttu kertoo enemmän siitä että maalinteon lisäks täytyy kehittää taitoja ihan pelin joka osa-alueella. Patehan sanoo itekin että on pelissä jäällä sen n. 17 minuuttia ilman kiekkoa, ja sillonkin pitäis tehdä oikeita asioita, eikä ainoastaan sillon kun se kiekko on lavassa.

Tai voihan se tietty olla että NHL:n kokenein(?) valmentaja ei tunnista lahjakkuuksia ja kieltää Patea tekemästä maaleja kun haluaa vaan nähä rymistelyä. :thinking:

11 tykkäystä

Ovechkinhan on juurikin pelaaja, joka nousi aivan uudelle tasolle ja voitti stanley cupin opeteltuaan kokonaisvaltaisemmaksi palaajaksi. Ei ole mikään sattuma, että Capitalsin jokakeväiset pudotuspelisulamiset vaihtui mestaruudeksi, kun joukkueen kapteeni ja ykköshyökkääjä lopetti kentällä surffailun ja alkoi tekemään tosissaan töitä.

Laine on itse sanonut, että tavoitteena on olla jonain päivänä maailman paras pelaaja. Ollakseen sitä on osattava aika paljon muutakin, kuin tehdä maaleja.

7 tykkäystä

Kyllä, mutta Ovechkin on saanut pelata omilla vahvuuksilla AINA se koko muu paletti on kehittynyt siinä samalla, tästä Mauricen tyylistä jää muuten luu käteen.

4 tykkäystä

Laine itse puhuu artikkelissa, kuinka haluaa kehittyä kokonaisvaltaisessa pelissä, eikä tuossa lue mitään sinne päinkään, että Maurice koittaa jotenkin väkisin vääntää Laineesta jotain rymistelijää. Juu ja Ovechkin on saanut pelata omilla vahvuuksilla, mutta en näe mitään syytä miksi pitäisi odotella, että pelaaja käy kolmeakymmentä ennen kuin opettelee pelaamaan tunnollisesti. Ovechkin sai pelata täysin niillä omilla vahvuuksillaan mm. kaudella 2013-14, kun voitti Rocketin, mutta tehotilasto näytti -35, eikä Caps päässyt edes playoffeihin.

Mutta kyllähän kokenut valmentaja nuorelle pojalle myy minkä tahansa urasuunnitelman.
Sitäpaitti, Maurice itse puhui Helsingin pelien pressissä Laineen urasta ja tulevaisuudesta. Silloin otti itse puheeksi sen, kuinka Laineen olisi hyvä opetella urallaan toinenkin temppu maalinteon lisäksi.

NHL:n edistynyt statistiikka näyttää että Laine oli jaetulla ykköspaikalla McDavidin kanssa tolppalaukauksissa (itse ynnäsin tolpat ja ylärimat yhteen), Laineella yksi ylärima ja 14 tolppaa, McDavidilla 2+13:

Lisäksi aika jännä huomio on että Pate ei tehnyt maaliakaan rystyltä, eikä kyllä yrittänytkään kuin kuudesti.

Viimeistään ensi sesongilla pitäis jo päästä rystymaalinkin makuun (huom. kesäreenit, se rysty on jostain kaivettava) :laughing:

3 tykkäystä