Puhutaan (haukutaan) Lainetta miten vaan niin montako peliä Montreal voitti ilman Lainetta.
Otttamatta kantaa Laineeseen pelaajana, on pakko todeta, että lausunnot eivät ole erityisen onnistuneita ja tämä toistuu aika usein. Vastoinkäymisiä on paljon mutta se alkaa olla jo itsessään ongelma vaikka pelaaja ei sille paljoakaan voi. Laine on varmasti jo nyt ongelmapelaajan maineessa. Miksi puhella näitä? Nyt näin:
”Sanoin monesti, että olen lähellä lopettaa. Sanoin sen GM:lle ja myös agentilleni. Olin todella lähellä sitä. Onneksi en lopettanut! Täällä oli todella hauskaa tällä kaudella”, Laine korosti.”
Jos/kun on oikeasti tuota mieltä lopettamisen suhteen, niin eikö ole reilua tuoda se myös esille.
Toivotaan että Patrik saa ongelmansa hoidettua kuntoon ja pystyy pelaamaan kuten osaa. Pelkkä laukaus on kuitenkin maailman parhaassa sarjassakin uskomaton.
Mitäs ihmeen vikaa tossa on?
En oikeasti tiedä onko tossa kilpailuympäristössä järkevää jatkaa tota avointa linjaa. En ymmärrä sitä lainkaan. Se lataa entisestään ladattua negatiiviseksi käynyttä asetelmaa, jossa 8.7M💲 mies hakee itseään vuodesta toiseen. Julkisuus ei tässä ole se paikka, mistä asiat korjataan.
Kumpi on tyhmä, se joka pyytää vai se joka maksaa. Nimimerkillä Bille Beino?
Ei kai Laine noin käyttäytyisi tai pelaisi jos kaikki olisi kunnossa?
Ei minusta mikään. Haavoittuneen ei kannata syventää julkista osaansa itse. Julkisuus ei ole se terapeuttinen ympäristö, jossa nousu nhl:ssä haetaan. Oikeasti Laineen asema on hyvin vaikea ja vaikeutunut siis paljon edelleen. Uusi nousu on käytännössä uskomattoman kovan työn takana. Siis saada täysi luottamus. Teot tietenkin ratkaisevat mutta lausunnot ovat oikeasti hämmentäviä kun kyseessä on kategorian I mies. Jos sanon nyt suoraan, omaan mieleen tulee Carey Pricen urakaari vaikka oli täydempi tähti rooliltaan.
Pate taitaa olla aika herkkä luonne. Nuorempana komeat autot ja reteät puheet taisivat olla ulkokuorta joka ei kuitenkaan ollut aitoa Patea. Yllättäen tulleen isän kuoleman jälkeen Pate on ollut henkisesti hyvin syvissä vesissä. Toipumiseen kuuluu selvästikin halu olla rehellinen ja siten välillä ulkopuolisten silmissä jopa heikko. Tämä ei sovi NHL:n kovaan maailmaan, mutta varmastikin Pate uskoo puheillaan tekevänsä joidenkin toisten pelaajien (ja muidenkin) taakan paljon kevyemmäksi jatkossa.
Itse toivoisin että Pate ottaisi pelillisesti vielä askeleen eteenpäin. Se vaatii ison kropan hyödyntämistä, ensimmäisten potkujen nopeutumista ja henkisellä puolella ajatusta että nyt lyödään all in. Patella on poikkeuksellinen laukaus. Nyt pitää raivata tie ykkösketjuun, niin tulosta tulee myös tasakentin.
Tässä täytyy muistaa, että Montrealin media on aika armoton ja välillä jopa täysin kusipäinen. Sitä myöten Montreal voi oikeasti olla Patelle helvetti, mutta toisaalta myös taivas, jos kentällä hommat onnistuvat. Montrealissa on vain se ikävä tosiasia, että pelaajan vaikeuksissa aletaan keksiä kaikenlaisia syitä joukkueen moraalin tuhoajasta siihen, että Pate komentaa heinäsirkkaparvia keskilännessä.
Minusta oikeanlaisella ja ehjällä harjoittelukaudella, hyvällä sentterillä ja oikeanlaisella, Patea tukevalla, valmennuksella miehestä voidaan saada ensi kaudella uskomattoman paljon irti. Se on nyt kiinni sekä Patesta, että Montrealin valmennuksesta. Muuten laittaisin Montrealin toimistona tiedotuskanavat kiinni Paten osalta koko kesäksi ja katsellaan seuraavan kerran syssymmällä.
Jotain tän suuntaista olen itsekin ajatellut. Kun seuraa Paten (ja puolisonsa) somea, ei se mitään semmosta glamourblingblingpintaliitoa oo missään kohtaa, vaan hyvinkin syvällisiä mietelauseita ja vastaavaa. Ja puolisolla vähän saman suuntaista, toki hänen uraan liittyvää materiaalia siihen kylkeen. Jotenkin paistaa tänne valtameren toiselle puolelle, että tää pariskunta sopii toisilleen ja puoliso osaa tukea ja ymmärtää Patea paremmin kun lähes kaikki muut. No some on somea, mutta eipä mulla Paten lähipiiriin oo asiaa, että somesta mää nyt tämmösen analyysin repäsin.
Hughes muistutti kuitenkin Laineen merkityksestä kanadalaismedialle.
– Emme olisi päässeet pudotuspeleihin ilman Patrik Lainetta, Hughes kertoi jääkiekkotoimittaja Marco D’Amicon mukaan.
Kriitikoiden mukaan Laine näytti laiskalta, mutta Hughes puolestaan kehui hänen työetiikkaansa.
– Olin vaikuttunut hänen halustaan oppia ja parantaa.
Yleensä GM laukoo tällaisia, kun myydään. Tosin Montrealilla ei ole välttämättä tarvetta myydä, kun palkkakatossa näyttäisi olevan tilaa. Suurin syy miksi Canadiens pääsi pudareihin oli Lane Hutson. Laine säesti siihen hyvin.
Miksi Laineen pitäisi mennä mihinkään muottiin? Itsehän hän itsestään, ja itselleen, vastaa. Jos maaleja tulee jatkossa, ihan sama mitä mediassa sanoo. Ja avoimuuden puolesta on vaikea puhua, jos itse hokee vain ”oma peli, oma peli”. Ja kyllähän Laine rapaa saa joka tapauksessa, teki niin tai näin, niin tuskin pelaajaa kiinnostaa yhtään mitä muut on mieltä.
Näin forkalta voisi ajatella, että Patella saattaa olla kiinnostusta jatkaa Montrealissa. Fakta on toki se, että palkassa lienee tultava vastaan nähtyjen esitysten perusteella. Uskoisin toki, että monimiljonäärinä Pate saattaa jopa erittäin vahvasti priorisoida mieluisan ympäristön (Montrealin tai jonkin muun) jokusen miljoonan edelle.
Edit: vai olikos Patella vielä lappua ensi kaudesta? Silloinhan tuo palkkakysymys ei vielä nouse pintaan.
Kaksiteräinen miekka. Jos homma ei rokkaa, Montreal ei todellakaan ole mieluisa ympäristö. Taitaa olla sopimus vielä ensi kauden.
Floridaan päin kattelee aika varmasti. Saattaa jopa kiinnostaa molemmat siellä olevat jengit.
Laineen palkka rajoittaa hankintoja. Tosin isoa hätää Montrealilla ei ole. Laine mahtuu ihan hyvin Montrealin palkkakattoon.
Montrealilla on Laineen tilalle Cole Caufield, että periaatteessa he eivät tarvitsisi Lainetta.
Floridan molemmat jengit on sen verran pelitapa joukkueita, että Laineella ei olisi mitään käyttöä tuolla. Pitäisi pystyä pelaamaan hyvin molempiin suuntiin.
Oli mitä oli, mutta kun nykyisen sopparin loputtua pääsee päättämään itse kohteensa, niin palkka tippuu puoleen ja suurinpiirtein jokainen contender kiinnostuu.
Patrik Laine ei aio monen muun suomalaisen NHL-ammattilaisen tavoin viettää kesää kotimaassa. Hän jää sen sijaan Montrealiin.
Laine, 27, kertoi asiasta tv-kanava TVA Sportsille perjantaina.
– Rakastan tätä kaupunkia. Olemme kuulleet todella paljon kehuja Montrealin kesästä, joten päätimme jäädä tänne, ja jatkan treenaamista, Laine sanoi.
Canadiensia seuraavilla fanisivustoilla Laineen puheita pidettiin vahvana merkkinä siitä, että tähtipelaaja aikoo jäädä seuraan. ”Tesoman tykin” tulevaisuuden ympärillä on pyörinyt kevään ajan kiivas huhumylly.