Playoffs 2023, finaalit: Tappara - Pelicans

En minä sanonut tuomareista oikeastaan mitään. Mainitsin toki Tapparan kampit ja Pelsujen “aktiivisen häirintäpelin”.

En minäkään tykännyt eilisen tuomaroinnista. Ulkomuistista:

• Jasek jalkakamppi
  • Bryggman mailasta kiinni pitäminen
  • Blood Puhakan mailasta kiinni pitäminen 6v5 tilanteessa

Kaikki isoja ja räikeitä rikkeitä. Ei edes mitenkään salakavalasti tehtyjä.

10 tykkäystä

Jep. Mutta kyllä minulla silmät päässä on ja näin, että ei Tapparakaan eilen hyvä ollut. Varsinkaan toisessa erässä. Eli pelin suhteen pitää parantaa ja parantamisen tarve loppuu tämän kauden osalta vasta silloin, jos kannua nostellaan.

Siitä huolimatta tuomarikritiikki on mielestäni vähintäänkin paikallaan ja jotain tuon suhteen on syytä tapahtua tiistaista alkaen.

Toki olen myös itse vähän playoffmoodissa tässä asiassa. :slight_smile:

1 tykkäys

Ei ne tuomarit siellä keskenään viheltele, vaan ympärille tarvitaan peli. Sinä saat arvostella tuomareita peliosiossa, mutta minun pitäisi sinun toiveesta irrottaa ne pelianalyyseistä? Eikö tuomaritoiminnalle sitten olisi omakin topicci?

Voin olla kanssasi samaa mieltä, eri mieltä tai osittain jompaa kumpaa. Pahoittelen, että en tee sitä sinulle osuvalla tavalla ja pahoittelen, että kirjoitin provosoivasti ja siitäkin huolimatta, etten kuulu Tapparaan.

Olen luullut, että keskustelua (asiallista) tarvitaan ja se tänne palstalle mahtuu, mutta jatkossa vain peesailen/ tykkäilen enemmän.

Kun se on vähän kaksi eri asiaa, että pelaako Tappara miten ja tekeekö tuomarit siitä huolimatta virheitä. Tapparan pelaaminen ei saisi vaikuttaa tuomaritoimintaan ja sääntöihin. Tästäkin huolimatta sääntöjä tulisi noudattaa, eihän muuten mistään mitään tule.

Sitä paitsi suurin kritiikki esim. eilisestä kohdistuu siihen kohtaan peliä missä Tappara nimenomaan pelasi hyvin.

Periaatteessa tuomareille on toinenkin ketju, mutta se on vähän laajempaan keskusteluun. Tässä ketjussa voi tiivistää tämän ottelusarjan tuomaroinnin. Joka onkin ollut esillä paljon ja lähtenyt liikkeelle Pelicansin päävalmentajasta.

3 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä.

Itse en sanonutkaan ettei saisi vaikuttaa. Pelaaja/ joukkue kuitenkin saattaa ajaa itsensä tilanteeseen, missä rike on pakollinen. Kaikki tuomiot ei koskaan ole aiheellisia, joten pelaajat otse usein edesauttavat sitä, että jäähy tulee - osa säännöistä on tulkintoja ja tuomiot on lähes aina tulkintoja, ei absoluuttisia totuuksia.

Nimenomaan, tässä ollaan keskusteltu tuomareista koko sarja. Milloin Hölö, milloin media/ fanit ja varmasti ovien takana/ käytävillä Tapolakin. Kuitenkin isossa kuvassa oikea joukkue on ne voitot kaapinut. 2-1 on varsin rehellinen ja oikeudenmukainen tilanne neljänteen peliin.

Tuomareiden virheistä voidaan keskustelu vaikka kuinka paljon, mutta lähes joka vaihdossa tapahtuu pelaajille virheitä - välillä pieniä ja välillä isoja. Niihin virheisiin peli kaatui, ei tuomariin. Tämä on oma näkemykseni.

Ja kyllä, en koe, että tuomaritoiminta olisi ollut linjakas/ onnistunut jos kokonaisuutta tulkitsee. Enemmän kuitenkin mielestäni vaikutti se, mitä Tappara teki/ ei tehnyt. Ja jos oikein tarkalla silmällä katsoi, viimeistään ekan erän jälkeen huomasi, että tänään voi olla vähän tiukempi ilta - niinkuin olikin.

Itse näen tuomarien syyttelyn tai heidän virheisiin vetoamisen vähän halpana, kun Tappara itse olisi voinut toimia myös toisin. Siihen nähden yksittäiset tuomiot eivät olisi muuttanut isoa kuvaa.

Kuten tuomariketjuun laitoin, eilen tapahtui klassinen linjan vaihtuminen. Aloitettiin tarkasti ja kolmannessa pilli taskuun. Tällä kertaa tästä kärsi Tappara, joka yritti taistella loppukiriä.

Uskon Rönnin olevan tapahtumista kartalla ja tuomarit vaihtuvat, ainakin osittain.

2 tykkäystä

Tuomarien viheltämisistä jättämisistä huolimatta meillä oli kyllä paikat tulla tasoihin. Ihan maalivahdin poissottamiseem asti. Kuudella pelatessa yksittäisiä optimistisia syöttöjä ja Pelicans hyödynsi.

Linja välttämättä ei ollut optimi, mutta ollessaan toisenlainen sitä olisi kritisoitu toisaalta.

Itse veikkaan, että tiistaille vaihtuu tuomarit. Ei yksittäisten tuomioiden vuoksi, vaan juurikin epäselkeän linjan.

1 tykkäys

Niinpä. Tapparan jäähyistä ei eiliseltä juurikaan sen suurempaa valittamista. Tappara ei ollut kovin hyvä ja joutui rikkomaan. Mutta taas kolmannessa erässä samalla linjalla olisi ollut Pelicansin vuoro istua jäähyllä, kun oli heidän vuoronsa joutua rikkomaan.

Epäilen myös tuomaristoon tulevan vaihtuvuutta. Ei pelkästään eilisen takia, vaan myös perjantain. Siitähän on yritetty luoda kuvaa, että Tapparaa suosittiin silloin ja mielessä on vaan se Kemiläisen tilanne lopussa. Ei suosittu, vaan myös Tappara oli kärsijänä. Silloin meni filmiä ym. kuudella pelaamista läpi sormien Pelicansilta.

1 tykkäys

Olisko Rönnillä pokkaa nyt muka ottaa Kova sivuun kun ei tehny sitä sen Lahden pelin jälkeenkään ?
Sehän myöntäis siinä kohtaa että jotain meni vihkoon :thinking:

Finaaleihin nimettiin 6 päätuomaria, joista 3 on pelannut. Kaukokari on vetänyt kaikki, Kova kaksi ja Heikkinen avauspelin. Sinänsä mielenkiintoista miten paljon linja voi elää, vaikka toinen tuomareista on ollut kaikissa kolmessa osaottelussa. B2B pelissä ehkä haluttiin pitää samat tuomarit, koska niissä on pelillistä jatkumoa. Tämähän ei mennyt lapaan, kun linja muuttui kesken pelin.

Mielenkiintoista nähdä saako Kaukokari vetää koko sarjan, vai onko tällä viikolla jonkun muun vuoro yrittää. Finaalithan ovat myös tuomareille finaalit, eli “parhaat pelaa”. Heidän tapauksessa tosin arviointi ja peluutuspäätös tapahtuu sisäisesti.

3 tykkäystä

Kaukokari vetää yllättävän hyvin aiempaan verrattuna.
Ensimmäisen pelin linja oli hyvä, tai ainakin selvä kaikille.
Samantein kun Kova luisteli kaukaloon on nähty jos jonkinlaista suoritusta. Lisäks linja käänty Lahtelaisia suosivaks. Enemmän korpee toi kesken pelin vaihtuva linja.
Toisaalta ammattituomarit ymmärtää myös talouden realiteetit. Yks peli lisää areenalla tuo kassaan 300k-500k euroja.

Pelicansilta mitään pois ottamatta hyvin ovat viimeset kaks peliä mukana roikkuneet. En nyt ihan lumierää tästä odottanutkaan.

Eka peli ratkes tokan erän loppuun viiteen minuuttiin.
Toisessa tuomareista huolimatta Tappara taisteli voiton.
Kolmannessa pelissä Tapparan jäähyt löyty huonoihin aikoihin. Toiseen erään ei päästy kiinni ollenkaan, kun tasasen tappavaan tahtiin istuttiin boxissa. ( olihan siinä se Savinaisen kiintiö jäähy kypärän repimisestä )
Kolmannessa erässä ei sitten vihelletty jäähyjä ollenkaan.
Väitän että pelin kolmannessa erässä Tappara olisi ansainnut pelillään vähintään kaks ylivoimaa. Mikäli katsotaan linjaa aiemmin pelissä.

Tällä hetkellä eniten jännittää minkälaisen kokoonpanon Rönn saa jalkeille huomiseks. :sweat_smile:

2 tykkäystä

Parin nukutun yön jälkeen kun vielä ynnäilee lauantaita niin kyllähän Pelicans paitsi pelasi todella väkevästi myös onnistui niin sanotuissa momentumin kannalta olennaisissa hetkissä tällä kertaa myös viimeistelemään.

Ensimmäinen erä ei ollut Tapparalta omaan silmään mitenkään erityisen huono - ei toki häikäisevän hyväkään, mutta olihan Tappara tuossa selvästi kuskin paikalla ja hallitsi kunnes Pelicans pääsi lopussa painaan täydellisen pukukoppimaalin.

Toisessa erässä Tapparalta nähtiinkin sitten karmea erä jota vielä osaltaan buustasi jäähyt läpi erän. Numerot olisi hyvin voineet olla vähän isommatkin tämän jälkeen.

Kolmas erä oli sitä peliä mitä Tapparan olisi pitänyt pelata pelin alusta lähtien ja 1-2 maalin jälkeen olin kyllä täysin varma että tullaan vielä rinnalle ja ohi. Pilli meni tuomareilta taskuun mutta tuolla hallinnalla oli kyllä ihan todennäköistä saada tasoitus aikaan myös tasaviisikoin. Nyt ei sitten saatu ja Kangasniemi kuittasi sitten yksilötaidolla pelin pakettiin.

Lauantain matsiin asti Tappara on käytännössä poikkeuksetta hoidellut kovat paikat ja vaa’ankielimatsit oli vastassa kuka tahansa. Back-to-back näyttäisi suosivan Pelicansin nuorta jengiä ja ilmeisesti myös henkisesti lauantai tulisi vähän nopeasti perjantain taisteluvoiton jäljiltä - näitäkin sattuu.

Eiköhän huomenna kaukalossa nähdä sopivan ärsytetty Tappara jolta on otettu ylimääräiset luulot ja kuvitelmat pois. Odotan vahvaa ja kurinalaista esitystä on tuloksena sitten voitto tai ei.

20 tykkäystä

Lähtökohta tuossa on ymmärrettävä. Rahaa tulee lisää ja paljon joka pelistä ja osa tästä hyvästä valuu myös raitapaidoille.

Mutta silti tämä on posketon salaliittoteoriaväite. Tuomarit suosisivat muka sarjassa tappiolla olevaa, että saataisiin lisää pelejä. En usko, että tätä myöntäisivät, vaikka työnnettäisiin tikkuja kynsien alle. Vaikka kyseessä on nopea peli ja tilanteissa on paljon tulkinnanvaraa, tuomarien pitää tunnistaa ja eliminoida bias, jos kiusausta tähän vähääkään ilmenee. Ammattiylpeys se on noillakin ja tietävät hyvin, että pitkässä juoksussa sahaisivat omaa oksaansa.

10 tykkäystä

Uskon isosti, että Tappara voittaa torstaina. Huomisesta en tiedä.

En ole tosin playoffeissa vieraissa nähnyt yhtään tappiota paikanpäällä. Voittoprosentti on siis 100% kun olen paikalla.

2 tykkäystä

Nyt ois mukava voittaa tiistaina, niin pääsis halliin kattoo mestaruuden ratkasevaa peliä

Sitten vaan huomenna Lahteen ja torstaina Tampereelle, niin hommat on sun osalta siinä :sweat_smile:

3 tykkäystä

Menossa.

Mutta siis vieraissa en ole nähnyt tappiota.

3 tykkäystä

Vähän Tapparan lauantai pisti mietteliääksi, tai lähinnä se kuinka Pelicans paransi mutta me ei. Jos Tapparalla olisi vielä muuan pitkään seurassa vaikuttanut valmentaja, niin Lahteen suuntaisi varmasti hyvinkin varovainen porukka. Olisi vaara että pelätään tappiota. Mutta Tapola ja tämä porukka on niin saatanan kova yhdistelmä että homma hoituu ennemmin tai myöhemmin.

Kaatuilijat ei kolmea kertaa enää voita.

5 tykkäystä

Mulla on vahva luotto, että vaikka Pelicans oli lauantaina ainoa jengi joka sai jäällä ulosmitattua maksiminsa, tullaan tiistaina palaamaan normaaliin marssijärjestykseen.
Uskon, että Tappara sai lauantaina niitä vaikeuksia, joiden kautta jokainen hyvä jengi menee voittoon, ja tiistaina tullaan ärsyyntyneinä peliin.

Helvetinkone v.2.0 kehiin vaan.

32 tykkäystä
1 tykkäys