Tappara - Jukurit 26.11.2025 (Ke)

Viestistäsi kun jättää pään aukomisen pois, niin ei jää kuin tyhjä paperi. Voit puolestani pumpata voittoa Mestis-joukkueesta juuri niin paljon kuin haluat. Olen pahoillani, että itseäni ei kiinnosta fiilistellä mukana, vaan fokuksessa pelin kehittäminen ja vaatimustaso, jolla voitetaan ne joukkueet ja ottelut, jotka ratkaisevat tämän sarjan voiton keväällä. Muutenkin palstan sentimentti tuntuu olevan se, että viimeisin tulos vastaa suoritustasoa. Tappiossa tai voitossa ei ole mitään harmaan sävyjä.

1 tykkäys

En halua osallistua tähän juupas-eipäs väittelyyn, mutta kysyn silti:

Katso nykyistä sarjataulukkoa ja nimeä nämä joukkueet. Itse esimerkiksi näen Tapparan esiintyneen aika vakuuttavasti vaikka KalPaa, Lukkoa ja Kärppiä vastaan, jotka ovat juuri niitä oletettuja kevään vastuksia. Tappara on pelannut kaksi peliä Ässiä vastaan, 1-1, ja yhden pelin JYPiä vastaan. Sarja on tällä hetkellä aika tiukka enkä kyllä itse lähtisi hirveästi julistamaan, mikä joukkue on potentiaalinen kevään vastus ja onko sen voittamisella syksyllä tavoitteen kannalta merkitystä. Jukurit on ainoan faktan perusteella aika montaa joukkuetta parempi tällä hetkellä, ihan vain esimerkkinä.

Menee OT-puolelle, mutta niitä joukkueita eivät ainakaan ole Jukurit x2, Sport x2 ja Pelicans, kuten viime viikkoina on pelattu. Olisi mukavaa testata suoritustasoa vähän laajemmalla skaalalla, ehkä perjantaina siihen nyt aukeaa mahdollisuus. Ilveskin pelannut runkosarjan voitosta monena vuotena, mutta KalPa ollut kryptoniittia. Samasta syystä meillä pitäisi olla 12 joukkueen A-liiga.

Viisastelija, palstan Antti Tuisku, olitko pelissä?

Kyllä olin siellä haukottelemassa. Koko ottelun sykähdyttävin tapahtuma oli, kun alkushowsta Tapparan juniori veti yläputkeen ja yleisö kohahti “eiiih”. Se oli aidosti dramaattinen hetki ja mietin, että kyseinen juniori muistaa tuon hetken varmaan ikuisesti. Muuten peli oli niin ankeuttavaa paskaa, että haukottelin katsomossa ja selasin ruokareseptejä naisystävälle kokkailuja varten.

Miksi se oli sellaista?

Monestakin syystä. Ensinnäkin Jonne Virtasen Jukurit on vastaiskujoukkue: se karvaa vain harppuunakarvauksilla hyökäten suunnanmuutospelaamisella ja muuten pääosin pistää bussin punaviivan ja oman sinisen väliin eli toisin sanoen träppää viidellä. Tappara tyytyi vain heittämään kiekkoa päätyyn ja perään. Sitten laidassa näennäispainittiin ja joskus ehkä jotain sattuikin.

Toisin sanoen Tapparan pelitempo ja rytmi mukautuivat Jukurien velttouteen ja kosketus, se tunne, katosi Tapparan pelaajilta pikkuhiljaa, kunnes tilanne oli tasan 3-3. Mutta sitten nähtiin se, että kuinka vaikeaa on kesken pelin vaihtaa sitä pelirytmiä ja -nopeutta, mutta onneksi maali saatiin aikaiseksi.

Mikä ratkaisi pelin?

Erikoistilanteet ja Blichfeld, joka oli eilen päättänyt, ettei nyt helvetti tätä jatkoille jaksa. Toki Rautiainen auttoi mukavasti. Jukurien YV oli muuten todella hidasta ja seisovaa, mutta jotenkin Tapparan AV onnistui olemaan vieläkin passiivisempi ja siksi maalit tulivat. Toki olen edelleen sitä mieltä, että Jukurien ensimmäistä maalia edelsi tuomarivirhe, jossa tuomarit ilmeisesti tulkitsivat paitsion tahalliseksi (miten muka, vaikka paitsio se olikin?).

Ottelun kuriositeetti?

Metsola taisi saada ensimmäisen torjunnan jossain otteluminuutilla 30.

Muuta sanottavaa pelaajista?

Vanhatalo oli yllättävän hyvä. Ennen ottelua sanoin vieruskaverille, että olen nähnyt Vanhatalon pelaavan U20 ja minusta hän ei ole valmis liigaan. Höpsis pöpsis, että olin väärässä; Vanhatalo oli ensimmäisessä erässä sähikäinen ja veti pari oikein hyvää vetoakin! Jukurien Smitsiä seurasin myös pari vaihtoa pelkästään ja hän on aidosti melkoinen kultakimpale nuoreksi mieheksi, sillä hänen liikkeensä puolustajana luistimilla on jotain todella hyvää. Hyvää pelisilmää, hyvää vartalon koordinaatiota ja tarvittaessa kovuuttakin. Mielestäni hän on jopa Piiparista parempi pakki ainakin tällä hetkellä ja Piiparinen ei ole huono!

Valitettavasti seurasin myös taas Haapalaa ja ikävä kyllä en ihan kauheasti näe hyvää hänen pelissään. Itseluottamus on kateissa, luottamus on kateissa ja mies tekee kentällä solkenaan vääriä ratkaisuja, vaikkei tänään erityisesti erottunutkaan.

Musiikki?

Laulatte kaikki mielessänne Don Huonojen Riidankylväjän.

5 tykkäystä

Voitto on aina voitto ja ainakin itselle se tuntuu hyvältä. Peli oli normaali marraskuun keskiviikon ottelu ja en mitään ilotulitusta illasta odottanut. Voin kertoa, että vuosikymmenten varrella on Tapparan matkassa kaikki harmaan ja onneksi muidenkin värien sävyt nähty ja koettu. Siksi keskinkertaisellakin suorituksella saatu voitto lämmittää.

Kun keväällä pelataan ratkaisupelejä, niin se se seitsemän persauksen kautta tullut nihilistien voittomaali on yhtä tärkeä kuin hieno klipklap maali. Tuskin silloin ajattelet että väärin voitettu.

Olen katsonut näitä pelejä tällä kaudella todella paljon ja Jukurit pelaa tuolla materiaalilla kiekkoa joka tuo heille pisteitä. Ei ole mikään Mestis tason joukkue, kuten pelit ja sarjataulukkokin näyttää. Voittoja on tullut mm. Saipasta, JYPistä, Kalpasta , Ilveksestä ja Kärpistä.

Näitä pelejä voi nähdä ja kokea niin monella eri tavalla, positiivisestikin.

2 tykkäystä

Tulkinta ei ollut tahallinen paitsio, vaan aloituspaikka palautetaan säännön mukaan syötön lähtöalueelle.

83.6. ALOITUSPAIKKA – PAITSIO

(II)
Jos kiekko laukaistaan hyökkäysalueelle (tai harhasyöttö) – aloituspaikka on lähin aloituspiste siltä alueelta, mistä kiekko syötettiin tai laukaistiin, ja mikä antaa hyökkäävälle joukkueelle vähiten alueellista etua (vaikka kiekko olisi kimmonnut hyökkäävästä tai puolustavasta pelaajasta tai tuomarista).

6 tykkäystä

Liigaan on helpompi päästä kuin koskaan aiemmin. Hyvä juttu, mutta ei sitten taas ei tod. Erittäin hyvä, että junnuja laitetaan pelaamaan hilipatiheijojen sijaan.

Kommentti. Ei vasta-argumentti.