Tänään tuli twitterissä vastaan tieto, että naapuriseura on ostanut mainoksen bussilinjan 7 bussiin, eli bussin perä on heidän logollaan koristettu (oli muuten aiemminkin joku bussi kauan sitten, muistatteko vielä?) ensi viikosta lähtien.
Tämä sai minut jälleen miettimään samaa, mitä olen kohta vuoden ihmetellyt, eli sitä ettei kumpikaan liigaseuroistamme ole ratikkaamme käärityttänyt (onko oikein sanottu, Presidentti Kääriäinen varmaan tietäisi😀) omin värein ja logoin?
Tällä taatusti olisi huomioarvoa Tampereen katukuvassa. Itse olen bongannut aikanaan Berliinissä Hertha- ja Union-ratikat ja varmaan moni muukin on reissuillaan vastaaviin törmännyt.
Enemmän voisi mainostaa CHLlän kotiavausta että saataisiin porukkaa halliin, aika tyhjältä näyttää katsomokartalla. Samoin liigan kotiavaus, pitäisi oikeen kunnolla hehkuttaa viirin nostoa.
Vaikka näitä mainostettais ja tuutattais, niin ei se katsomokartta täyty. Ainakaan tuo CHL ottelu ei vedä porukkaa yleisesti. Viirin nostoon toivoisin paljon väkeä ja sitä voisikin hehkuttaa, mutta en usko että CHL:n hehkuttaminen auttaisi
Toisin kuin nämä toimittajat, jotka haluavat aina päästä ruoskimaan menestyjiä, minä näen hyvin paljon seikkoja miksi yleisömäärä jää odotettua huonommaksi. En henkilökohtaisesti pidä niistä seikoista, mutta olen oppinut hyväksymään, että kaikki ihan supertosikannattajatkaan eivät arvota asioita samalla lailla kuin itse teen.
Äkkiseltään keksii puolikin tusinaa oikein hyvää (teko)syytä, miksi yleisömäärä oli noinkin vaisu, mutta kaikkein tarkin vastaus Kunnarin kysymykseen, mikä meni pieleen, on ajankohta. Jos viiri olisi nostettu 13. päivä tammikuuta eikä syyskuuta, niin kymppitonni olisi mennyt rikki. Tai jos ajankohta olisi ensimmäinen viirinnosto ikinä tai vaikka kymmeneen vuoteen, niin sekin kiinnostaisi ihan toisella tavalla. Kun sellainen on nähty, sellainen on nähty. 2016 täysi Hakametsä, vuotta myöhemmin uusinnassa yli tuhat katsojaa vähemmän. Sellaista se vaan on.
Siitä olen Kunnarin kanssa kuitenkin samaa mieltä, että Tapparan näkyvyys sen oman tosifanikuplan ulkopuolella on täysin olematon. Somejuttuja voi olla vaikka kuinka paljon ja kuinka laadukasta, mutta jos et seuraa niitä someja, niin ne menee kaikki ohi. Kaupunkikuvassa Tappara näkyy tällä hetkellä paljon vähemmän kuin viimeiseen 15 vuoteen. Samalla Ilves on nostanut sen vanhan ei-edes-Ilves-lakkia-näkyvillä-koko-kaupungilla -moodinsa siihen, että on bussinkylkeä, tienvarsimainosta ja muutenkin tällä hetkellä näkee siellä täällä useammin Ilveksen logon kuin Tapparan – ja siihen päälle vielä ne kusisten sissien roskatarrat.
En usko hetkeäkään, etteikö Tapparan potentiaalinen katsojakunta olisi markkinoinnin puutteesta huolimatta tiennyt, että on peli tai että viiri nousee, vaan he tekivät vain valinnan katsoa sen kotona, kun se nyt sattui sinnekin ilmaiseksi näkymään – seikka mitä Kunnari ei yllättäen halunnut huomioida. Enkä usko, että mitkään mainokset sinänsä suoraviivaisesti kääntyvät ostetuiksi lipuiksi. Mutta enemmän haluaisin Tapparan näkyvän myös oman kuplansa ulkopuolelle. Me ollaan koko maan paras seura, ei me voida jäädä tälläisissä asioissa kakkoseksi omassa kaupungissa.
Ilmeisesti kumpikin seura on muuten lopettanut perinteisen Aamulehti-mainostamisenkin kokonaan? No, tuskin sen mainoksen houkuttelemilla katsojilla mainoksen hintaakaan katetaan, mutta jotenkin sekin tuntuu silti väärältä. Kaikki ei voi vain toimia pelkästään somessa.
Ja se että Suomen toiseksi seuratuin joukkue pelasi samaan aikaan historiallista arvokisapuolivälierää hallitsevaa maailmanmestaria vastaan, arvotettiin sivulauseessa “muutaman katsojan menetykseksi”. No, sitä matsia katsoi pelkästään Yleltä yli puoli miljoonaa keskimääräisesti plus siihen vielä maksukanavan katsojat päälle. Saattoi siellä olla muutama enemmän kuin muutama, jotka arvottivat tuon ottelun Nokia Arenan matsin edelle…
Tuo Timo Kunnari on kyllä aivan täysin tyhjäntoimittelija. En pidä minään
Tapparalla ollut nyt 2 CHL- peliä ja yksi liiga-peli joissa on ollut katsojia noin 16.000. Mites TPS?
Mitäpä sitä kiistämään.
Tapparan mainoksia ei näy katukuvassa laisinkaan. Tai sitten niitä on todella vähän kun en ole nähnyt ensimmäistäkään.
Noita Ipan pelipaitamainoksia on taas tullut lyhtypylväisiin. Siellä edes yritetään näkyä.
Ratikan sisänäyttötauluissa näin sentään eilisen pelin mainontaa. Nimittäin ensimmäisen kerran eilen, n 3.5 h ennen pelin alkua ja kuitenkin joka päivä ratikkaa käytän…
Olen edelleen sitä mieltä, että voisitte pistää jonkun niistä ratikoista Tapparan kuoseihin.
Asun Helsingissä. Kävin lauantaina matsissa ja näin reissun aikana hallin ulkopuolella muistaakseni 3x mainoksen pelistä eri valotauluilla. Areenan mainos näkyy kauemmas ja lisäksi teiden varsilla pelin mainos näkyi.
Muuten en osaa sanoa kuinka paljon Tappara sitten todellisuudessa näkyy.
Itse olen somen (facebook, instagram) satunnaiskuluttaja eli ehkä kerran viikossa jos sitäkään.
Tämän johdosta Tapparan mainonta on omaan silmään aika olematonta. Eli televisio, radio, ulkoilmamainonta (bussipysäkit, valotaulut, jne), internet mainosbannerit ylipäänsä eli esim.iltasanomat.
“Pitkän tähtäimen visiomme on, että Suomen menestynein jääkiekkoseura Tappara on myös Suomen paras urheiluviihdebrändi.”
Jotenkin itse ajattelisin, että näkyvyys katukuvassa ja kaupungilla olisi aika oleellinen osa tätä tavoitetta. Samoin kuten esimerkiksi monipuolinen ja laadukas fanituotekatalogi. Uskon ja toivon, että näihinkin on suunnitelmia olemassa, mutta kaikkea ei voi priorisoida samaan aikaan.
Ilves markkinoi edemmän kaduntallaajalle, se on nähty.
Mielestäni Tampereesta pitäisi tehdä kokonaisuudessaan jääkiekon pääkaupunki, niin että se näkyy ja kuuluu muuallakin kuin Kääriäisen alkuspiikissä. Siis niin että tuli tänne vaikka pohjalainen opiskelija, intilainen koodari tai K-Eurooppalainen turisti, hän näkee, kokee, aistii ja maistaa että nyt ollaan jääkiekon mekassa.
Kyllähän ajankohta vaan vaikuttaa katsojamäärään. Perjantaina olisi ollut eri lukemat Areenalla. Kuten @axe sanoi niin moni kokee, että viirin nosto on nähty lähimenneisyydessä joten moni priorisoi miten rahansa käyttää.
Ei varmasti helpota tulevaisuudessakaa saada peleihin hyvin katsojia kun päällä on maailman laajuinen talouskriisi. Eiköhän kärkipelit kerää hyviä / kohtalaisia katsojamääriä Areenalle, mutta arkipelit jotain höttös möttös joukkueita vastaa voi olla aika hiljaisia.