Tietoturva ja -suoja

Taas uusi kiristysohjelma liikkeellä Euroopassa:

Edit.

1 tykkäys

Useamman lähteen mukaan meneillään on uusi ransomware-aalto. Ensin puhuttiin Ukrainasta, mutta myös Keski-Eurooppa ja ilmeisesti muukin maailma on kärsinyt viruksesta.

Virus uudelleenkäynnistää koneen, lukitsee käyttäjän ulos ja vaatii lunnaita.

1 tykkäys

Myös Suomi saanut osansa.

1 tykkäys
2 tykkäystä

HBO on ilmeisesti hakkeroitu. Hakkerit vei väitetysti mukanaan 1.5 teraa eli 1500 gigaa eli mahdollisesti aika paljon matskua, mutta tässä vaiheessa kukaan muu kuin hakkerit eivät tunnu tietävän, mitä kaikkea on viety. Onko viety esim. tilaajien tietoja, videoita (ja millä laadulla), sähköposteja, tekstitiedostoja vai jotain muuta.

Luonnollisesti tämä on keskitetty ja suunniteltu hyökkäys, koska materiaalia on viety useasta lähteestä, kerrotaan.

Hakkerit ovat julkaisseet toistaiseksi julkaisemattoman Game of Thrones -jakson käsikirjoituksen ja lupaavat, että lisää on tulossa. Myös julkaisemattomia jaksoja muutamasta HBO:n sarjasta on pulpahtanut langoille, mutta on epävarmaa, liittyykö se tähän isoon keissiin.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun HBO vuotaa. GoT:n muistaakseni viidennen kauden alkupään jaksot olivat netissä hyvissä ajoin ennen ensimmäistä esitystä ja tuoreimman kauden jaksoistakin oli joitain käsikirjoituksia liikkeellä jo kesällä.

Vuonna 2014 Sony Pictures hakkeroitiin ja hakkerit puskivat 200 gigaa materiaalia verkkoon. Mukana oli mm. yhtiön sisäisiä sähköposteja, johtajien palkkatietoja, jokunen julkaisematon elokuva. Se oli kova kolaus Sonylle. Yleensä näissä on jonkinlaiset “lunnasvaatimukset”, mutta nyt ei ole kuulunut mitään.

Uusin GoT-jakso ainakin uutisten mukaan on vuodettu.

1 tykkäys

Ilmeisesti tämä GoT -jakson vuoto oli oma tapaus twiitin mukaan, vaikka samoihin aikoihin tapahtuikin:

Olkaa tarkkoina pankkiautomaateilla ja maksukorttipäätteillä ja pitäkää kättä tunnusluvun päällä…

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/vertaa-kuvia-tunnistatko-sina-maksukortin-tietoja-varastavan-skimmauslaitteen-sellaisen-nahdessasi-200315060/

2 tykkäystä

Lisää vettä myllyyn ja foliohattua syvemmälle päähän…
Mulle sanottiin poliisista että kannattaa välttää ulkona olevia pankkiautomaatteja ja kylmäasemia.
Niiltä noita skimmauslaitteita kuuleman mukaan on löytynyt Tampereella.
Tämä vinkki tosin jokusen vuoden takaa…

1 tykkäys

Jäi tuossa mainitse matta, että juurihan noita 4 kpl löytyi Tampereelta:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/neljalta-tampereen-seudun-huoltoasemalta-loytyi-skimmauslaite-poliisin-tarkat-kuvat-paljastavat-huijauslaitteen-tuntomerkit-200312931/

1 tykkäys

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tankkasitko-taalla-nailta-neljalta-isolta-abc-huoltoasemalta-loytyi-kopiointilaitteet-tampereella-200318099/
Laitteet havaittiin maanantaina Prisma Kalevan ABC:llä ja ABC Tesomalla sekä tiistaina ABC Pirkkalassa ja ABC Lahdesjärvellä ja ne poistettiin saman päivän aikana.

1 tykkäys

Jokunen vuosi sitten oma kortti kopioitiin ja silloinkin epäilykset osuivat Itä-Suomalaiselle kylmäasemalle.
Hienosti kuitenkin pankissa ja Netsissä oltiin hereillä, että kortti on kopioitu.
Kortti oli suljettu jo ennenkö itse olin tietoinen asiasta.
Hiukan oli vaan kuivahko juhannus. kun oli ainut kortti kyseessä ja käteistähän ei juurikaan ollut.:slight_smile:
Tutkintapyyntö poliisille ja reklamaatio Netsille ja kaikki rahat sai takaisin. Aikaa tosin meni jokunen viikko.

Tuosta vedin johtopäätöksen että kortilla maksaminen on todella turvallista.:slight_smile:

1 tykkäys

Itsellä kanssa oli oman kortin tiedot pöllitty jostain. Luultavasti jostain nettikaupasta. Olin kaupassa, kun yritin maksaa kortilla jotain. Ei mennyt läpi. Menin automaatille ja siihen tuli jokin epämääräinen teksti. Ei mitään esim., että “kortti suljettu”. Kello oli sopivasti, joten kävelin läheiseen pankkiin, jossa kerrottiin, että kortti on tapettu. Jotain epämääräistä toimintaa oli havaittu. Sitä ei kuitenkaa oltu käytetty. Se oli debitkortti. Ilmeisesti luottokorteissa on se etu, että pankki “korvaa pöllityt rahat”.

Oon tosi varovainen kaikkialla korttien ja PINnien kanssa. Paranoidi kun oon.

2 tykkäystä

Kaveri oli kylässä eräänä lauantaina. Lähti autolla takaisin kotio iltapäivällä ja pysähtyi eräälle kylmäasemalle tankkaamaan.
Puolen tunnin päästä kotona yritti nostaa pankkikortilla rahaa kauppaostoksia varten.
Automaatti imi kortin ja rahat jäi nostamasta. Kotio päästyään soitti pankin asiakaspalveluun ja ihmetteli tapahtunutta.
Vastaus oli että kortti oli suljettu koska kyseisellä kortilla oli yritetty tehdä automaattinosto New Yorkissa 15 minuuttia tankkauksen jälkeen.
Aika toimivia noi pankkien suojaus logaritmit näyttää käytännössä olevan.

3 tykkäystä

Mun kortti suljettiin kun debit-puolta oli höylätty jossain hevonvi*unkuusen nettikaupoissa.
Kortti kuitenkin credit/debit ja kaikki rahat sain takaisin.

1 tykkäys

10 vuotta sitten tuli pyörähdettyä Karibian ABC-saarilla pariin otteeseen. Pari kuukautta reissun jälkeen Luottokunta soitteli ja kyseli, että oletkos käynyt Venezuelassa viime aikoina? Jossain oli kortin tiedot saatu napattua ja yritettiin höylätä. Venezuelan kartellit pyörivät noilla saarilla aika ajoin, mm. nostamassa automaateista kaikki dollarit mitä saavat. ABC-saaret ovat siitä hassu paikka, että siellä on kaikki infra Hollantilaisten tasolla, eli viimeisen päälle ja mm. pankkiautomaatteja joka nurkassa - ja ne sylkevät dollareita, vaikka se ei olekkaan saarien oikea valuutta.

Mutta tämä on korttifirmojen työtä ja ovat tuossa erittäin hyviä.

2 tykkäystä

Ääh, kiitti nyt iski ihan järjetön matkakuume.