Tietovisa (googlaaminen kielletty) (osa 2)

Pyyhtiä on kolmas.

1 tykkäys

Millä romaanilla J.K. Rowling aloitti suositun nuorisokirjasarjansa?

Harry Potter ja velhojen koulu

Harry Potter ja viisasten kivi.

1 tykkäys

Nopeasti ansaittu kysymysoikeus. :+1:

1 tykkäys

Kuka ja millä tuloksella voitti viime viikolla pelatun Masters golfkilpailun?

Scottie Scheffler kymmenen alle parin.

1 tykkäys

Saat takas. En vastaa enää vaikka tietäisin. :smiley:

1 tykkäys

Mikä oli elokuvan Afrikan kuningatar Afrikan kuningatar?

V: 1951
O: John Huston
N: Humphrey Bogart ja Katharine Hepburn

Timantti?

Eipä ollut jalokivi.
Bogart muuten sai suorituksestaan parhaan miespääosan Oscarin. Hepburn oli naisten puolella ehdokkaana.

Höyrylaiva?

2 tykkäystä

Pieni höyrykäyttöinen jokialushan se. On muuten hieno elokuva, suosittelen katsomaan joskus.
Ole hyvä.

1 tykkäys

Jatketaanpa sitten Afrikalla. David Paich kirjoitti sanat ja muistaakseni ainakin alkuriffin Toton lauluun Africa. Missä maassa hän asui laulua kehitellessään, ja mistä hän on kertonut nähneensä inspiraatiota laulun sanoihin?

Rosannaa… tuttuja kappaleita, mutta kysymys on paha. Sanon USA, eikös tuo ollut Kaliforniasta tämä bändi. Muistaakseni “Africa” perustui joihinkin lehtijuttuihin tms. Eli itse ei Paich ollut siellä paikalla. Muuta en osaa sanoa.

Tämä on ihan riittävän lähellä, eli tosiaan ei ollut koskaan käynyt Afrikan mantereella tuossa vaiheessa, asui Yhdysvalloissa ja televisio-ohjelmasta oli saanut inspiraatiota sanoihin.

1 tykkäys

No, pistänpä tässä hereillä ollessa yhden kysärin ilmoille.

Mikä maa on Republika e Shqipërisë?
Eräitä sen keittiön tyypillisimmistä ruokalajeista ovat Tavë kosi sekä Kaçkavall.

1 tykkäys

Albaniahan se, mutta ei minulla mitään kysymystä ole…

1 tykkäys

No, mä heitän vielä yhden pohdittavaksi. Elben rantamilta Dresdenin lähettyviltä alkaa Saksin Sveitsi. Kuinka korkea on tuon alueen korkein kohta? Noin 10% heitto sallitaan.

Edit. Laitan vastauksen tähän, jos joku haluaa valvoa tai tarkistaa oman arvauksensa.
Vastaus: 562 m. Hyväksytään 500-620 m

1 tykkäys

Taunus-vuoristoko olisi tuota aluetta? Kaipa siellä johonkin tuhanteen päästään, joten vastaan sen.